AKTUALIZOVANÉ 18:10

Železniciam zaplatíme štyristo miliónov eur

Štát sa zaviazal štátnym železničným firmám zaplatiť stovky miliónov. Nová zmluva o dotáciách prinesie aj rušenie liniek.

Cestujúci by sa mali pripraviť na možné zdražovanie cestovného a rušenie železničných liniek.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

Agentúrny text sme o 18:10 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Avizované rušenie málo vyťažených regionálnych spojov sa dotkne podľa odhadov šéfa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Pavla Kravca asi 1,4 milióna ľudí. „Je predčasné hovoriť o konkrétnych regiónoch či tratiach," povedal.

Opatrne sa vyjadril aj o zvýšení cestovného, ktoré je stále otvorené. „Zvažujeme zvýšenie cien, pristúpime k nemu až po ostrihaní všetkých možných nákladov."

Rozhodnutia o výške cestovného a rušení liniek majú padnúť v priebehu februára. Vtedy má byť hotový audit podniku, na základe ktorého sa rozhodne o prepúšťaní zamestnancov. Tých má dnes ZSSK zhruba 5-tisíc.

Stratia tretinu z monopolu

Ministerstvo dopravy včera podpísalo so ZSSK a so správcom koľají - Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR), zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Obe spoločnosti zhltnú celkovo vyše 400 miliónov eur. Kým sa však dotácia osobného dopravcu oproti tomuto roku znížila o zhruba 23 miliónov eur, dotácia ŽSR sa naopak zvýšila o 80 miliónov eur.

Dotácie
Komu koľko:

Železničná spoločnosť:

  • dotácia na rok 2011 je 205 miliónov eur, oproti roku 2010 sa zníži o 23 miliónov ,
  • očakávaná strata za tento rok je 78 miliónov eur.

Železnice SR:

  • dotácia je 200 miliónov eur, zvýši sa o 80 miliónov eur,
  • očakávaná strata za tento rok je 117 miliónov eur.

Štát si na budúci rok od ZSSK objednal 30,3 milióna kilometrov osobnej prepravy na železniciach, čo je o 1,6 milióna kilometrov menej ako tento rok. Rezort za to zaplatí asi 205 miliónov eur.

Zvyšných dvesto miliónov pôjde ŽSR na dotovanie prevádzky koľají. Zníži sa totiž cena za ich využívanie, čo však zlepší konkurenciu na železniciach.

„Liberalizácia uvoľní v budúcom roku súkromníkom tretinu z výkonov vo verejnom záujme," povedal šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH). Na železnice tak môžu prísť zahraniční, ale aj domáci dopravcovia.

„Vyhlásenie ministra sme zaznamenali. Keď bude súťaž o tieto trate, zúčastníme sa na nej," povedal majiteľ českého RegioJetu Radim Jančura. Očakáva, že okrem nich sa na súťažiach zúčastní ďalších päť firiem, medzi nimi napríklad aj francúzska Veolia Transport.

V roku 2012 bez strát

Novinkou zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme je ich trojročná platnosť. Doteraz sa podpisovali na rok.
„Zmluvy umožnia železničným spoločnostiam dosiahnuť stabilizáciu a konsolidáciu, aby mali v roku 2012 vyrovnané hospodárenie bez strát a mohli sa rozvíjať," povedal Figeľ. Strata ZSSK bude za tento rok 78 miliónov, ŽSR 117 miliónov eur.

Konkrétne konsolidačné opatrenia v oboch firmách majú byť známe do konca marca. „Pripravuje sa ich reštrukturalizácia, zreálnenie nákladov a nastavenie zásadnej rozpočtovej disciplíny," povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 502
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 149
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 753
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 637
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 907
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 162
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 145
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 140
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 987
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 928

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Chcel byť námorníkom, školí kapitánov. Z lásky k Dunaju si urobil živobytie

Význam vodného turizmu sme nedocenili, chýbajú služby, tvrdí Komárňan Marián Molnár

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Dnes je dvadsaťpäťka novou osemnástkou, tvrdí dlhodobý výskum adolsentov.

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Neprehliadnite tiež

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.