SME
Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky

Francúzsky miliardár chce elektromobily prenajímať

Epocha elektromobilov bude oveľa oveľa dlhšia než éra dopravných prostriedkov so spaľovacími motormi.

Spoločný model elektromobilu francúzskeho miliardára Vincenta Bollorého a dizajnérskej spoločnosti Pinifarina.Spoločný model elektromobilu francúzskeho miliardára Vincenta Bollorého a dizajnérskej spoločnosti Pinifarina. (Zdroj: wikpedia.org)

Projektov výroby predaja elektromobilov pribúda, nie všetky vyzerajú beznádejne.

FRANKFURT NAD MOHANOM. Ak sa potvrdí, že sa zásoby ropy za 50 rokov vyčerpajú, potom je isté, že sa spaľovací motor v automobiloch druhého storočia svojho využívania nedožije, predpovedá Financial Times Deutschland.

Nová epocha výroby automobilov s novým pohonom stiera priepastné rozdiely medzi dielničkami a veľkými koncernami. Dostávajú sa do rovnakých štartovacích blokov. V sektore sú už podnikatelia, ktorí môžu predstavovať nočnú moru pre giganty.

Skryť Vypnúť reklamu

Nemecký denník Financial Times Deutschland informuje o štyroch, ktorí už už vo svojich dielňach elektromobily zmontovali.

Poraziť automobilky tak ako farmafirmy

Edwin Kohl ide od úspechu k úspechu. Kanceláriu si zariadil francúzskym štýlovým nábytkom z 18. storočia. Steny sa až po strop honosia maľbami. Kohl hovorí, že s dobrou myšlienkou dosiahne človek všetko. Sám seba pokladá za najlepší dôkaz pravdivosti svojho tvrdenia. V roku 1979 bol ako 29-ročný s prázdnymi vreckami na štarte.

Žil v dvoch starých triedach vykurovaných naftovými kachľami. Teraz vedie Group Kohl s 1400 zamestnancami a ročnými výnosmi 920 miliónov eur. V sárskom mestečku Merzig vybudoval obchod s farmaceutickými výrobkami. V zahraničí kupuje lieky, ktoré sú lacnejšie než v Nemecku. Balí ich podľa domácich noriem a za nižšie, než sú veľkoobchodné ceny, ich predáva na zlosť farmaceutickým koncernom lekárňam.

Skryť Vypnúť reklamu

Novou ideou chce rovnako hnevať aj veľkovýrobcov automobilov. Máme perfektnú predstavu, uviedol Kohl. Jeho elektrický automobil Mia je vhodný do miest. Zbavil ho všetkých čačiek, klimatizácie a aj drahej zvukovej aparatúry. Všetko je v ňom čo najľahšie, preto hmotnosť Mie neprekročila 550 kilogramov.

Model je úsporný. Batérie sa nabijú do dvoch hodín. Auto, ktoré je dlhé len 2,86 metra, prejde na nabité batérie 80 až 250 km. Zatiaľ stojí okolo 20.000 eur.

Kohl pokladá Miu za vhodné vozidlo pre dôchodcov, začiatočníkov a pracovníkov mestských úradov a podnikov. Vozidlo vybavil troma posuvnými dverami pre troch cestujúcich. Ľahko sa doň nakladá batožina či náradie montérov.

Výrobca vidí v Mii model, ktorého náklady sú neprekonateľné. Vidím v tom obchod, ktorý bude fungovať, povedal Kohl. Mia obstála v hlavných havarijných testoch. Ak sa kupujúci rozhodne jednorazovo investovať 1000 eur do veterných elektrární, ponúkne mu poukaz na bezplatné nabíjanie batérií vozidla, ktoré mu ročne umožní najazdiť 15.000 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Bez dílerov

Kevin Czinger, šéf Code Automotive jazdí denne do práce na horskom bicykli. Od sídla firmy býva 11 km. To, o čom vrcholoví manažéri General Motors alebo Ford už nesnívajú, to je Czingerov cieľ: Priamo napadnúť veľké koncerny a prvým modelom elektromobilu dobyť trh.

Tento mesiac mal Kalifornčan odovzdať prvé vozidlá zákazníkom. Či sa mu to podarilo, zatiaľ agentúry nepotvrdili. Ponúka ich po 30.000 až 35.000 USD (22.963 až 26.791 eur). Nissan predáva v Spojených štátoch model Leaf o 5000 USD lacnejšie.

Czinger zavrhol budovanie hustej sieti dílerov. Elektromobily bude vyrábať len na objednávku a zákazníkom ich budú odovzdávať v malých obchodoch s barom.

Czinger sa upriamil na minimalizáciu výrobných nákladov; podvozky, karosérie a batérie kupuje v Číne. Výrobca zo Santa Moniky tvrdí, že má šancu presadiť sa voči veľkým koncernom. Dokonca im ponúka svoju technológiu na predaj.

Skryť Vypnúť reklamu

Chceme byť ako Apple, uviedol bývalý manažér banky Goldman Sachs a spoločnosti Bertelsmann. Spolieha sa na svoju vynaliezavosť, ktorou chce dostať do úzkych tradičných výrobcov v automobilovom sektore.

Druhý pokus

Lorenzo Schmid si je istý, že teraz mu podnikateľský zámer vyjde. Pred desiatimi rokmi sa totiž už raz pokúsil presvedčiť svet o životaschopnosti elektromobilu. Pokus sa nevydaril. Švajčiar nazval vtedy trojkolesový model Twike. Investori mu však neverili. Peniaze mu na pokračovanie vývoja neposkytli.

Teraz prichádza s ideou štvorkolesového hybridného vozidla. Mindset vôbec nepripomína bežné ekologické škatule s kolesami; je to cestný plnokrvník.

Schmid postavil nový model na predchádzajúcich poznatkoch. Športové coupé je dlhé 4,3 metra, luxusné vybavené, čomu zodpovedá aj cena 80.000 eur. Hybrid prejde na batérie 180 km a jednovalcový benzínový motor zvýši jeho dojazd na 800 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Schmidove investičné náklady sú rovnako vysoké ako cena jeho produktu. Základné investície na vývoj vozidla dosiahli 15 miliónov eur.

Nedávno mu nemenovaný investor prisľúbil ďalších 57 miliónov eur. Aby však mohol autá vyrábať sériovo, bude potrebovať celkový štartovací kapitál 140 miliónov eur. Chce však dosiahnuť ročnú produkciu 50.000 vozidiel a na to musí mať 190 miliónov eur. Schmid sa chce dostať do zisku už v roku 2013. Niektorí experti tvrdia, že má hlavu v oblakoch.

Elektromobily na prenájom

Vincent Bolloré nemožno označiť za podnikateľa-začiatočníka. Je francúzskym miliardárom. Podnik, ktorý vedie existuje už 188 rokov. Vlani dosiahol výnosy 8 miliárd eur. Od založenia firmy ju zveľaďovalo päť generácií jeho predkov.

Divízia dopravy je jadrom podniku. Firma vlastní aj televízne stanice, reklamné agentúry a plantáže v Afrike. Bolloré chce však dosiahnuť viac, túži preraziť ako výrobca elektromobilov.

Skryť Vypnúť reklamu

S tímom sa zaoberá vývojom elektrického auta už 15 rokov. Človek, ktorý podnikateľa pozná, povedal, že Bolloré hlboko verí novej technológii. Ináč by sa nedalo vysvetliť, prečo do výskumu už investoval asi miliardu eur.

Prvé príjmy zo zhmotnenia svojho sna sú pred ním. O jeho model prejavilo záujem už asi 8000 ľudí. Bolloré prišiel so zaujímavým nápadom, autá nebudú predávať. Bude ich prenajímať po 300 eur mesačne. Počíta s tým, že ľudia budú novej technológii nedôverovať. Vysokú cenu za vozidlo zaplatia, len keď sa presvedčia, že produkt je pre nich výhodný.

Bolloré ako jediný výrobca vsádza na lítiovo-polymérovú technológiu. Lítiovo-iónové batérie pokladá za nebezpečné v prípade, keď sa prehrejú. Zábery z horiacich mobilných telefónov alebo laptopov majú ľudia uložené natrvalo v pamäti.

Skryť Vypnúť reklamu

Jeho batérie nemôžu vzplanúť. A nie je bez zaujímavosti, že sa o Bollerého technológiu začal zaujímať aj Peugeot.

Miliardár nerieši všetky detaily. Motory kupuje od francúzskej automobilky Matra. Dizajn a karoséria pochádzajú od spoločnosti Pininfarina. Taliansky dodávateľ vyrába aj batérie a prevodovky.

Bolloré sa môže na sto percent spoliehať na podporu francúzskeho prezidenta. Nicolas Sarkozy chce dosiahnuť, aby krajina zaujala prvú pozíciu vo vývoji pohonov, ktoré budú chrániť životné prostredie. Mimochodom, Sarkozy už strávil dovolenku na miliardárovej luxusnej jachte.

pinifarina_res.jpg

FOTO - PINIFARINA

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  6. Investície s fixným ročným výnosom 5,5 % - 8 %
  7. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  9. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  10. Mercedes-Benz EQV je elektrické riešenie všestranného vozidla
  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  3. Ako overiť či máte aktívny druhý pilier?
  4. Kurzarbeit – then, now and tomorrow
  5. Fanshop HC Košice prichádza s novinkami
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  8. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  9. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 539
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 529
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 10 037
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 416
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 318
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 9 020
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 993
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 809
  9. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 577
  10. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 8 533
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Elektromobily

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Nemecko
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Richard Sulík
Ppremiér Igor Matovič (vpravo) a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Premiér Igor Matovič.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Jedna zlá a dve dobré správy o novej vakcíne

Očkovanie je jeden z najúžasnejších objavov ľudstva.

Tomáš Prokopčák.

Neprehliadnite tiež

Doležal: Otvorenie zimnej sezóny v lyžiarskych strediskách stále nie je isté

Rezort dopravy má vypracovaný plán a čaká na vyjadrenie odborníkov.

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Kvalitný plán obnovy si vyžaduje čas. Ale tomu Fico nerozumie, odkázal Heger

Minister financií reagoval na kritiku predsedu Smeru na absenciu plánu obnovy pre EÚ.

Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.

Portugalsko dopláca na závislosť od turizmu, vláda vyzvala na zmeny

V roku 2019 navštívilo Portugalsko viac než 16,4 milióna zahraničných turistov.

Centrum Lisabonu 11. októbra.

Nových malých úžitkových vozidiel medziročne ubudlo takmer o polovicu

V kategórii nákladných automobilov nad 12 ton to bol pokles o 38 percent.

Ilustračné foto.