Český Ježiško mizne a nákupné centrá víťazia

České Vianoce začínajú byť rovnako konzumné a zamerané na materiálne pôžitky ako americké.

Nákupné centrá sú otvorené aj počas Štedrého dňa.(Zdroj: TASR)

PRAHA. Britské a americké médiá sa rozhodli preskúmať, do akej miery si postkomunistické európske štáty ešte uchovávajú duchovný rozmer Vianoc, alebo či sa už podriadili komercii.

Vplyvný britský týždenník Economist napríklad porovnáva, ktoré národy sa na Vianoce skutočne oddávajú duchovnu a chodia na bohoslužby. A Česi z tohto prieskumu vychádzajú ako úplní duchovní ignoranti. "Američania možno milujú materiálne veci, ale sú oveľa nábožensky vnímavejší než väčšina Európanov," tvrdí Economist a zvlášť upozorňuje práve na Česko, kde sa až 64 % respondentov priznalo, že ani cez Vianoce nechodia na bohoslužby.

Ignorujú bohoslužby

Česko sa tak umiestnilo na prvej priečke v rebríčku národov "ignorujúcich bohoslužby". Druhé miesto obsadili Francúzi a Briti, kde sa aj cez Vianoce kostolu vyhýba zhodne 50 % opýtaných.

Z iného konca skúmal české Vianoce newyorský spravodajský portál AllmediaNY.com. Vyslal totiž do ČR reportérku, ktorá mala Američanom sprostredkovať atmosféru sviatkov. Ani jej postrehy nie sú príliš lichotivé.

"So svojimi gotickými budovami a úzkymi dláždenými uličkami má Praha skutočne magický, rozprávkový nádych. Všade žiaria vianočné stromčeky a rozvoniava tu príjemná vôňa pečiva," napísala Rebecca Baird-Rembaová. "Ale hneď vedľa gotických a artdecových pamiatok svietia aj monštrá plné šťastne nakupujúcich Čechov - obrie obchodné centrá. Keď do Českej republiky dorazil kapitalizmus, prišiel aj so svojím zlom - komerciou," konštatuje a dodáva, že zatiaľ čo Američania sú už na tento západný fenomén zvyknutí, pre postkomunistické Česko je to vraj niečo nové.

Reklamná kampaň nemôže stáť na neviditeľnej postave

Reportérka rozoberá aj českého Ježiška: "V Česku nenosí darčeky Santa, ale dieťa Ježiško, ktoré je neviditeľné. Bohužiaľ reklamnú kampaň nemôžete postaviť na neviditeľnej náboženskej postave. Preto západné verzie so Santom už v Česku prevládajú."

Jedným z mála médií, ktoré opisujú české Vianoce bez negatívneho tónu, je americký denník Wall Street Journal. Noviny porovnávali, aké darčeky jednotlivé národy kupujú na Vianoce. Vychádzajú pritom z výskumu agentúry GFK, do ktorého sa zapojilo 12.750 ľudí z 12 európskych štátov. Z ankety vyplýva, že zatiaľ čo západoeurópske národy kupujú najčastejšie oblečenie a doplnky, Česi zvyčajne siahnu po "intelektuálnom darčeku" - po knihe. Tú venuje svojim blízkym pod stromček 43 % Čechov, čo je najviac zo všetkých európskych národov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 364
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 959
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 751
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 811
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 566
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 299
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 248
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 805
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 505
  10. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 328

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Európskej komisii sa nepozdávajú 130-miliónové dotácie ani súvisiace investície za pol miliardy eur.

DOMOV

Policajti bili obuškami Rómov, Gašpar vidí neprimerané zákroky

Policajti zasahovali v Zborove pre šarvátku medzi Rómami.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.