Za emisie vieme dostať o milióny viac ako ministerstvo, tvrdí Skadden

Slovensko má v súčasnosti na predaj k dispozícii 27 miliónov ton emisií, právnická firma Skadden tvrdí, že za nich vie získať o 168 miliónov eur viac, ako plánuje ministerstvo.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ ČTK/AP)

BRATISLAVA. Americká právnická spoločnosť Skadden ponúka pri predaji ďalších miliónov ton emisií cenu, ktorá je minimálne o 168 miliónov eur vyššia, než s akou kalkuluje Ministerstvo životného prostredia (MŽP).

Na viaceré doterajšie ponuky, ako uviedol vo svojom dnešnom stanovisku riaditeľ viedenskej pobočky a partner spoločnosti Rainer Wachter, slovenské ministerstvo nereaguje.

"V polovici septembra nám štátny tajomník ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja, pán Martin Ružinský oznámil, že nám ďakuje za našu ponuku ohľadne predaja emisných kvót, a že bude v tejto záležitosti vypísaná verejná súťaž, v ktorej s nami počítajú," vyhlásil pre TASR Wachter.

168 miliónov za emisie

"O to viac nás prekvapuje vyjadrenie hovorkyne MŽP, ktorá mediálne reagovala na našu ponuku so slovami: "Minister József Nagy odmieta míňať ďalšie peniaze daňových poplatníkov na právne služby externých firiem," uviedol ďalej.

Podľa jeho názoru hovorkyňa spochybňuje aj údaj o cene, ktorú Skadden ponúka, keď hovorkyňa uvádza, že "cena na trhu s emisnými kvótami sa pohybuje v rozpätí 4 až 6 eur za jednu tonu".

"Asi našu ponuku ani nečítala, pretože Skadden neponúkol ministerstvu právne služby, ale komplexné riešenie, t.j. predaj celého množstva emisií minimálne za cenu 8,5 eura za tonu, vrátane právnej asistencie pri vypracovaní GIS projektov potrebných na dosiahnutie ceny medzi 8,5 - 10 eur za tonu," povedal Wachter.

Prekvapuje ma, že sme neboli kontaktovaní, keď najnižšia cena, ktorú vieme dosiahnuť, je o 168 miliónov eur vyššia ako najvyššia cena, s ktorou kalkuluje ministerstvo," skonštatoval Rainer Wachter.

Desať záujemcov

Slovensko má v súčasnosti na predaj k dispozícii 27 miliónov ton emisií, o ktoré sa uchádza viac ako desať záujemcov. Tí však podľa nedávneho vyhlásenia ministra životného prostredia Józsefa Nagya vyčkávajú.

Minister poukázal na to, že signály o tom, že by sa kvóty nemohli prenášať do ďalšieho obdobia po skončení platnosti Kjótskeho protokolu, spôsobujú prepad ich cien na medzinárodnom trhu.

Slovensko sa zároveň nebude pokúšať získať súdnou cestou doplatok 15 miliónov eur zo škandálneho emisného obchodu so spoločnosťou Interblue Group.

"Z hľadiska obchodnoprávneho nebudeme konať, nakoľko tam nevidíme nejakú racionalitu v návratnosti peňazí. Presúvame to čisto na trestnoprávnu rovinu," povedal minister.

Japonci majú s našimi emisiami problém

Slovensko v roku 2008 predalo spoločnosti Interblue Group, ktorá mala sídliť v garáži, 15 miliónov ton emisií za cenu 5,05 eura za tonu. Spoločnosť mala zároveň doplatiť jedno euro za tonu na tzv. zelené projekty, čo sa doteraz nestalo.

Emisné kvóty skončili v japonských firmách. Ako vyplynulo z vyjadrení bývalého projektového manažéra spoločnosti Rastislava Bilasa, kúpené emisie sa predávali ďalej asi za osem eur.

V súčasnosti zaniknutá Interblue Group neskôr údajne postúpila svoje práva spoločnosti Interblue Group Europe so sídlom vo Švajčiarsku. Jej predstavitelia v marci avizovali, že zmluvu o predaji emisných kvót považujú na rozdiel od envirorezortu za stále platnú.

Pôvodné Ministerstvo životného prostredia ešte týždeň predtým oznámilo, že považuje zmluvu s americkou spoločnosťou Interblue Group o predaji emisných kvót za ukončenú.

Vtedajší šéf rezortu Jozef Medveď to odôvodnil tým, že spoločnosť bola v decembri 2009 zrušená a rezort nedostal doklady o prevode práv na Interblue Group Europe sídliacu vo Švajčiarsku.

Emisná kauza podľa súčasného šéfa envirorezortu poškodila Slovensku medzinárodné renomé. "Seriózni kupujúci sa k tomu vyjadrujú dosť zdržanlivo," poznamenal Nagy s tým, že japonský veľvyslanec mu povedal, že ich firmy majú problémy s našimi emisnými kvótami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 333
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 348
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 375
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 832
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 775
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 635
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 510
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 402
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 249
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 044

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi veľký problém a Plavčan odišiel

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

PLUS

Oklamať eurokomisiu nebude také jednoduché

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú pod úroveň civilizovaného sveta.

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

Neprehliadnite tiež

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.

Najpočúvanejším rádiom v prvom polroku bolo Rádio Expres

Rádio Expres dominuje v slovenskom éteri s 19,2-percentnou počúvanosťou.