Do marca sa rozhodne, či letisko predajú alebo prenajmú

Výhodnosť prenájmu závisí od koncesnej zmluvy, hovoria odborníci. Práve touto cestou sa asi uberie súčasná slovenská vláda.

Prenájom alebo predaj letiska? Odpoveď bude známa do konca februára.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Vláda sa v programe zaviazala podporiť vstup investora do bratislavského letiska. „Nemusí to byť privatizácia,“ povedal nedávno šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH).

Riaditeľ letiska Maroš Jančula, ktorý roky pracuje v letectve a viedol aj Letecký úrad, vidí možnosť v koncesii. „Letiská sa už neprivatizujú, model z 90. rokov sa nedá aplikovať.“

Koncesia je forma dlhodobého prenájmu, kde investor letisko ovládne na 30 či 40 rokov. So štátom sa dohodne na investičnom zámere a platí nájomné.

Prenájmom nestratí vplyv

Medzi nevýhody koncesie patrí napríklad „polovičný“ vzťah investora k zverenému majetku. „Keď viete, že budete niečo spravovať len 20 rokov a potom to vrátite, budete sa o to starať inak, ako keď viete, že je to vaše,“ hovorí Michal Staroň z konzultačnej spoločnosti Wood & Company.

Letisko M. R. Štefánika
  • v minulom roku skončilo v prevádzkovom zisku 9,3 milióna eur, po započítaní odpisov však v strate 2,7 milióna,
  • tento rok očakáva celkovú stratu 4 až 5 miliónov eur,
  • vlani vybavilo 1,7 milióna ľudí, čo bolo oproti roku 2008 o 23 percent menej,
  • tento rok bude pokles len v jednotkách percent,
  • budúci rok očakáva nárast počtu cestujúcich.

Tá radí rezortu dopravy v oblasti verejno-súkromných partnerstiev (PPP). Rozhodujúca je teda kvalita zmluvy. „Pri dobrej zmluve je predpoklad, že koncesionár zabezpečí efektívne fungovanie letiska, investuje do jeho rozvoja a modernizácie a tým zabezpečí rast jeho hodnoty,“ vysvetľuje Stanislav Polonský z audítorskej firmy PwC.

Letiská sa prenajímajú najmä v Spojených štátoch. V Európe sa im venujú konzorciá ako Vinci, Bouygues, ale aj nemecký Hochtief. Ten prevádzkuje budapeštianske letisko Ferihegy a u nás mal stavať 3. balík PPP diaľnic.

„Hochtief nekomentuje špekulácie. Vaša otázka o bratislavskom letisku je špekuláciou,“ reagovala šéfka komunikácie Donatella Gasserová na otázku, či sledujú situáciu okolo bratislavského letiska.

Predaj by bol najmä otázkou ceny

Šesť až osem mesiacov môže podľa Staroňa trvať projekt predaja alebo udelenia koncesie na prevádzku bratislavského letiska. K lehote si treba pripočítať ďalšieho štvrť roka na výber poradcov.

Privatizácia na rozdiel od koncesie by bola najmä otázkou ceny. Tá by nerozhodovala len o záujme investorov, ale aj o okamžitom príjme štátneho rozpočtu.

„Môže sa ešte dlho diskutovať o tom, či bol predaj výhodný a či štát nemohol predávať za vyššiu cenu,“ povedal Polonsky. Ak podľa neho existuje strategický zámer štátu s letiskom, môže byť predaj menej vyhovujúci.

Stratégiu slovenského letectva pripravuje ministerstvo dopravy s Fondom národného majetku. Do konca februára 2011 ju musia odovzdať vláde.

„Nevýhodou privatizácie je napríklad permanentná strata kontroly nad majetkom a jeho ďalším vývojom,“ povedal Staroň. Stratu vplyvu považuje za nevýhodu aj minister Figeľ. „Koncesia nie je len relevantná, ale aj zaujímavá a atraktívna forma,“ povedal o prenájme.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 175
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 204
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 834
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 585
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 078
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 013
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 986
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 598
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 143
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 710

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KULTÚRA

Besson sa chytil do vlastnej pasce. Valerian nič nové nepriniesol

Najviac dostane ten, kto nič nečaká.

TECH

S partnerom nezdieľate iba posteľ, máte rovnaké baktérie

Mikroflóra z vnútra stehien odhalí vaše pohlavie.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.