BRATISLAVA. Vláda sa v programe zaviazala podporiť vstup investora do bratislavského letiska. „Nemusí to byť privatizácia,“ povedal nedávno šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH).
Riaditeľ letiska Maroš Jančula, ktorý roky pracuje v letectve a viedol aj Letecký úrad, vidí možnosť v koncesii. „Letiská sa už neprivatizujú, model z 90. rokov sa nedá aplikovať.“
Koncesia je forma dlhodobého prenájmu, kde investor letisko ovládne na 30 či 40 rokov. So štátom sa dohodne na investičnom zámere a platí nájomné.
Prenájmom nestratí vplyv
Medzi nevýhody koncesie patrí napríklad „polovičný“ vzťah investora k zverenému majetku. „Keď viete, že budete niečo spravovať len 20 rokov a potom to vrátite, budete sa o to starať inak, ako keď viete, že je to vaše,“ hovorí Michal Staroň z konzultačnej spoločnosti Wood & Company.
Letisko M. R. Štefánika
- v minulom roku skončilo v prevádzkovom zisku 9,3 milióna eur, po započítaní odpisov však v strate 2,7 milióna,
- tento rok očakáva celkovú stratu 4 až 5 miliónov eur,
- vlani vybavilo 1,7 milióna ľudí, čo bolo oproti roku 2008 o 23 percent menej,
- tento rok bude pokles len v jednotkách percent,
- budúci rok očakáva nárast počtu cestujúcich.
Tá radí rezortu dopravy v oblasti verejno-súkromných partnerstiev (PPP). Rozhodujúca je teda kvalita zmluvy. „Pri dobrej zmluve je predpoklad, že koncesionár zabezpečí efektívne fungovanie letiska, investuje do jeho rozvoja a modernizácie a tým zabezpečí rast jeho hodnoty,“ vysvetľuje Stanislav Polonský z audítorskej firmy PwC.
Letiská sa prenajímajú najmä v Spojených štátoch. V Európe sa im venujú konzorciá ako Vinci, Bouygues, ale aj nemecký Hochtief. Ten prevádzkuje budapeštianske letisko Ferihegy a u nás mal stavať 3. balík PPP diaľnic.
„Hochtief nekomentuje špekulácie. Vaša otázka o bratislavskom letisku je špekuláciou,“ reagovala šéfka komunikácie Donatella Gasserová na otázku, či sledujú situáciu okolo bratislavského letiska.
Predaj by bol najmä otázkou ceny
Šesť až osem mesiacov môže podľa Staroňa trvať projekt predaja alebo udelenia koncesie na prevádzku bratislavského letiska. K lehote si treba pripočítať ďalšieho štvrť roka na výber poradcov.
Privatizácia na rozdiel od koncesie by bola najmä otázkou ceny. Tá by nerozhodovala len o záujme investorov, ale aj o okamžitom príjme štátneho rozpočtu.
„Môže sa ešte dlho diskutovať o tom, či bol predaj výhodný a či štát nemohol predávať za vyššiu cenu,“ povedal Polonsky. Ak podľa neho existuje strategický zámer štátu s letiskom, môže byť predaj menej vyhovujúci.
Stratégiu slovenského letectva pripravuje ministerstvo dopravy s Fondom národného majetku. Do konca februára 2011 ju musia odovzdať vláde.
„Nevýhodou privatizácie je napríklad permanentná strata kontroly nad majetkom a jeho ďalším vývojom,“ povedal Staroň. Stratu vplyvu považuje za nevýhodu aj minister Figeľ. „Koncesia nie je len relevantná, ale aj zaujímavá a atraktívna forma,“ povedal o prenájme.