Do marca sa rozhodne, či letisko predajú alebo prenajmú

Výhodnosť prenájmu závisí od koncesnej zmluvy, hovoria odborníci. Práve touto cestou sa asi uberie súčasná slovenská vláda.

Prenájom alebo predaj letiska? Odpoveď bude známa do konca februára.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Vláda sa v programe zaviazala podporiť vstup investora do bratislavského letiska. „Nemusí to byť privatizácia,“ povedal nedávno šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH).

Riaditeľ letiska Maroš Jančula, ktorý roky pracuje v letectve a viedol aj Letecký úrad, vidí možnosť v koncesii. „Letiská sa už neprivatizujú, model z 90. rokov sa nedá aplikovať.“

Koncesia je forma dlhodobého prenájmu, kde investor letisko ovládne na 30 či 40 rokov. So štátom sa dohodne na investičnom zámere a platí nájomné.

Prenájmom nestratí vplyv

Medzi nevýhody koncesie patrí napríklad „polovičný“ vzťah investora k zverenému majetku. „Keď viete, že budete niečo spravovať len 20 rokov a potom to vrátite, budete sa o to starať inak, ako keď viete, že je to vaše,“ hovorí Michal Staroň z konzultačnej spoločnosti Wood & Company.

Letisko M. R. Štefánika
  • v minulom roku skončilo v prevádzkovom zisku 9,3 milióna eur, po započítaní odpisov však v strate 2,7 milióna,
  • tento rok očakáva celkovú stratu 4 až 5 miliónov eur,
  • vlani vybavilo 1,7 milióna ľudí, čo bolo oproti roku 2008 o 23 percent menej,
  • tento rok bude pokles len v jednotkách percent,
  • budúci rok očakáva nárast počtu cestujúcich.

Tá radí rezortu dopravy v oblasti verejno-súkromných partnerstiev (PPP). Rozhodujúca je teda kvalita zmluvy. „Pri dobrej zmluve je predpoklad, že koncesionár zabezpečí efektívne fungovanie letiska, investuje do jeho rozvoja a modernizácie a tým zabezpečí rast jeho hodnoty,“ vysvetľuje Stanislav Polonský z audítorskej firmy PwC.

Letiská sa prenajímajú najmä v Spojených štátoch. V Európe sa im venujú konzorciá ako Vinci, Bouygues, ale aj nemecký Hochtief. Ten prevádzkuje budapeštianske letisko Ferihegy a u nás mal stavať 3. balík PPP diaľnic.

„Hochtief nekomentuje špekulácie. Vaša otázka o bratislavskom letisku je špekuláciou,“ reagovala šéfka komunikácie Donatella Gasserová na otázku, či sledujú situáciu okolo bratislavského letiska.

Predaj by bol najmä otázkou ceny

Šesť až osem mesiacov môže podľa Staroňa trvať projekt predaja alebo udelenia koncesie na prevádzku bratislavského letiska. K lehote si treba pripočítať ďalšieho štvrť roka na výber poradcov.

Privatizácia na rozdiel od koncesie by bola najmä otázkou ceny. Tá by nerozhodovala len o záujme investorov, ale aj o okamžitom príjme štátneho rozpočtu.

„Môže sa ešte dlho diskutovať o tom, či bol predaj výhodný a či štát nemohol predávať za vyššiu cenu,“ povedal Polonsky. Ak podľa neho existuje strategický zámer štátu s letiskom, môže byť predaj menej vyhovujúci.

Stratégiu slovenského letectva pripravuje ministerstvo dopravy s Fondom národného majetku. Do konca februára 2011 ju musia odovzdať vláde.

„Nevýhodou privatizácie je napríklad permanentná strata kontroly nad majetkom a jeho ďalším vývojom,“ povedal Staroň. Stratu vplyvu považuje za nevýhodu aj minister Figeľ. „Koncesia nie je len relevantná, ale aj zaujímavá a atraktívna forma,“ povedal o prenájme.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 6 328
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 244
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 517
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 315
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 291
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 981
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 641
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 344
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 164
  10. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 045

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Aj kvôli stratenej generácii nemôžeme uhnúť z dvadsaťosemročnej cesty

Ak sa slobody teraz vzdáme, tak neistota a cena, ktorú zaplatila celá generácia, ostane stratená.

KULTÚRA

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral už aj v minulosti.

Neprehliadnite tiež

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.

Hranica s Ukrajinou sa môže otvoriť, clo zrušiť a roaming tiež

V najbližších rokoch by sa Ukrajina, Gruzínsko a Moldavsko mohli dostať do Schengenu.

Americký trh je zaplavený morkami, Deň vďakyvzdania vyjde lacnejšie

Podľa prieskumu približne 88 percent Američanov servíruje na Deň vďakyvzdania pečenú morku.

Na Slovensku plánujú traja investori vytvoriť 347 nových pracovných miest

Firmy už požiadali štát o poskytnutie investičnej pomoci v celkovej výške 4,5 milióna eur.