České mýto na cesty prvej triedy rozšíri možno Kapsch

Vyberať mýto v Českej republike aj na cestách prvej triedy možno bude rakúska spoločnosť Kapsch, ktorá v krajine už prevádzkuje mýtny systém na diaľniciach a rýchlostných cestách.

BRATISLAVA. Podľa medializovaných informácií u našich západných susedov by mali české ministerstvo dopravy a Kapsch uzavrieť dohodu o rozšírení výberu mýta. Podľa nepotvrdených informácií by sa tak malo stať bez výberového konania a porovnania ponuky Kapschu s inými návrhmi. Rezort dopravy si totiž predtým vyžiadal predbežné ponuky od všetkých možných záujemcov.

Informácia o tom, že české ministerstvo dopravy má podpísať dohodu s Kapschom, prekvapila spoločnosť SkyToll, a.s., ktorá na Slovensku prevádzkuje výber mýta prvý rok. "Zámer ministerstva dopravy nás veľmi zaskočil. Ponuka, ktorú sme Českej republike odovzdali, je nielen výrazne lacnejšia, ale zároveň prináša rýchlejšie a efektívnejšie spoplatnenie 9 000 kilometrov ciest prvej, druhej a tretej triedy," reagoval v stanovisku generálny riaditeľ a predseda predstavenstva SkyToll-u Matej Okáli. Ako dodal, zdá sa, že ministerstvo bez vyhodnotenia predbežných ponúk a ešte pred zverejnením avizovanej koncepcie rozvoja dopravy v ČR siaha po čiastočnom a nekoncepčnom riešení spoplatnenia len 1 tis. kilometrov ciest prvej triedy.

SkyToll navrhol v októbri pre Ředitelství silnic a dálnic ČR zabezpečiť výber mýta za 3,6 mld. CZK na 5 500 kilometroch ciest prvej triedy a 3 600 kilometroch ciest druhej a tretej triedy. Využitie satelitnej technológie by mala zabezpečiť efektívnosť mýta na úrovni 98,8 %. Konkurenčný Kapsch za 4,8 mld. CZK ponúkol pokrytie mikrovlnným systémom 5 500 kilometrov ciest prvej triedy. ČR plánuje začať výber mýta na vedľajších komunikáciách od 1. júla 2011.

Satelitný výber mýta môže podľa SkyToll-u za rovnaký čas vyniesť na cestách nižšej kategórie dvakrát viac peňazí ako cez mikrovlnný systém, a to 40 mld. CZK oproti 19 mld. CZK. SkyToll odmieta tvrdenie, že Kapsch postaví mýtne brány na vlastné náklady, pretože tie sa odpočítajú z vybraného mýta. Podľa prevádzkovateľa slovenského mýta neobstojí ani argument ministerstva, že výberové konanie by neúmerne oddialilo začiatok spoplatnenia ciest nižších kategórií. Pôvodný tender na výber mýta na českých diaľniciach trval od vyhlásenia po podpis zmluvy deväť mesiacov. "SkyToll dokáže spoplatniť 9 000 kilometrov ciest za pol roka. Som presvedčený, že Kapsch to nie je schopný zvládnuť ani za 15 mesiacov i bez údajného tendrového zdržania," dodal Okáli.

Rozšírenie mýtneho systému v ČR spoločnosťou SkyToll by podľa Okáliho bolo prvým relevantným projektom medzinárodnej interoperability mýtnych systémov v Európe. ČR a SR by získali prvenstvo pri naplnení rozhodnutia Európskej komisie o Európskej mýtnej službe. Tá má umožniť dopravcom využívať jednu palubnú jednotku na výpočet mýta pri jazdách v Európskej únii. Pre ČR, ktorá presadila, aby systém Galileo, ako európska obdoba amerického GPS, mal sídlo v Prahe, by to podľa SkyToll-u bolo viac než vyhlásenie záujmu o progresívne technológie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 722
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 011
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 253
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 363
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 357
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 908
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 615
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 538
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 458
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 856

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop