Bratislava 10. júna (TASR) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú vytvorené všetky potrebné podmienky na postupnú prestavbu hlavnej trate z Bratislavy do Košíc na podstatne vyššie prepravné rýchlosti. V súčasnosti železnice rekonštruujú úsek z Bratislavy do Trnavy s finančnou podporou európskeho fondu ISPA vo výške takmer 42 miliónov eúr (pričom spolufinancovanie slovenskej strany predstavuje viac ako 400 miliónov Sk). Nasledovať bude ďalší úsek do Piešťan s uvažovanou tranžou s limitom ďalších 50 miliónov eúr. Verejnú súťaž na tento projekt chcú ŽSR vyhlásiť najneskôr v budúcom roku.
Úsek Bratislava - Žilina by mal byť zrekonštruovaný do roku 2005 tak, aby na ňom mohli vlaky jazdiť rýchlosťou 160 až 200 kilometrov za hodinu. (Pritom rýchlosť asi 200 kilometrov za hodinu budú dosahovať špeciálne súpravy s výklopnými nápravami typu Pendolino.)
Vedúci delegácie Európskej komisie v Bratislave Eric Van der Linden počas dnešnej prehliadky trate vyhlásil, že rezort dopravy je najlepšie pripravený absorbovať finančnú pomoc od únie. V tejto oblasti je podľa neho Slovensko na čele ("frontrunner") všetkých kandidátskych krajín. Veľvyslanec vyjadril želanie, aby aj ostatné slovenské rezorty vytvorili podobné podmienky na čerpanie prostriedkov z európskych fondov. V takom prípade budú podľa neho tieto fondy po vstupe do EÚ pre Slovensko predstavovať efektívnu a nie iba teoretickú pomoc.
Európska komisia podporuje modernizáciu hlavného železničného ťahu SR vzhľadom na to, že je súčasťou piateho európskeho dopravného koridoru. Podľa námestníka generálneho riaditeľa ŽSR Ladislava Dimuna bude celková rekonštrukcia spočívať okrem úprav telesa železníc aj v budovaní odchodov pre cestujúcich na všetkých zastávkach a vo výstavbe mimoúrovňových prejazdov. Okrem iného sa má vybudovať aj nový železničný viadukt pri Šenkviciach (okres Pezinok). Na východnom a strednom Slovensku bude v tejto etape pokračovať najmä modernizácia zabezpečovacích zariadení železníc.
* jf bam zll