Námorná doprava produkuje 4 % emisií CO2

Z námornej prepravy pochádza okolo 4 % celosvetových emisií CO2 spôsobených ľudskou činnosťou, čo znamená, že jej uhlíková stopa sa veľkosťou približuje Nemecku.

BRATISLAVA. Emisie z námornej dopravy nepodliehajú ešte žiadnej regulácii na medzinárodnej úrovni, ale touto otázkou sa v súčasnosti zaoberajú Medzinárodná námorná organizácia (IMO) a strany Rámcového dohovoru Organizácie Spojených národov o zmene klímy (UNFCCC). Agentúru SITA o tom v pondelok informovalo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.

Spoločné výskumné centrum Európskej únie (JRC) v pondelok uverejnilo správu, v ktorej uvádza prvý komplexný prehľad metodík odhadovania objemu emisií z lodnej dopravy, opisuje technologické riešenia a analyzuje politické možnosti, ako znížiť objem emisií uhlíka a znečistenie ovzdušia v tomto sektore. "Lodná doprava predstavuje najekologickejší spôsob dopravy, pokiaľ ide o emisie skleníkových plynov. Ak sa však nepodniknú žiadne kroky, odhadované emisie z lodí do roku 2050 narastú o 150 % až 200 %. V súčasnosti preváža približne 50 000 obchodných lodí 90 % celkového tovaru, čím sa námorná doprava stáva pre svetovú ekonomiku nenahraditeľnou," uviedla ďalej EK.

Pokiaľ sa nepodniknú žiadne kroky, znečistenie ovzdušia na hlavných trasách lodnej dopravy sa bude podľa EK zvyšovať v dôsledku 10 až 20-percentného nárastu objemu emisií oxidu siričitého v dvoch nasledujúcich rokoch. Lodné palivo má veľmi veľký obsah síry, ale na základe novej dohody IMO však lode budú musieť v oblastiach kontroly emisií síry v Baltskom a Severnom mori do roku 2015 začať používať palivo s obsahom síry iba 0,1 %. Tak ako to už platí v prístavoch Európskej únie.

"Pre zníženie emisií sektora lodnej dopravy existuje mimoriadne veľký priestor. Technické riešenia na zníženie spotreby paliva a objemu látok znečisťujúcich ovzdušie a skleníkových plynov sú už k dispozícii, či už ide o lepšiu konštrukciu lodí, pohon a strojné zariadenia alebo o optimalizáciu prevádzky," dodala EK.

Jedným z kľúčových cieľov stratégie Európa 2020 je záväzok týkajúci sa zníženia emisií skleníkových plynov o minimálne 20 % v porovnaní s úrovňou z roku 1990, prípadne za optimálnych podmienok o 30 %. Pokiaľ Spoločenstvo do roku 2011 neschváli žiadnu medzinárodnú dohodu o znížení emisií z medzinárodnej lodnej dopravy, mala by EK takýto cieľ zahrnúť do záväzku Spoločenstva tak, aby nadobudol účinnosť do roku 2013.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 066
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 873
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 905
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 403
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 094
  6. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 589
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 488
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 653
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 967
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 755

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop