Analýza hodnotí širokorozchodnú ako nevýhodnú

Nová analýza ukázala nevýhodnosť projektu pre Slovensko, tvrdí poslanec SDKÚ. Štát štúdiu zverejní začiatkom roka.

Vybudovanie širokorozchodnej trate naprieč Slovenskom by podľa štúdie firmy Roland Berger vytvorilo tisíce pracovných miest. Či na Slovensku, je otázne.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Vláda bude musieť začiatkom roka definitívne rozhodnúť o budúcnosti širokorozchodnej trate na Slovensku. Ministerstvo dopravy v stredu dostalo analýzu realizovateľnosti tohto projektu z dielne nemeckej firmy Roland Berger.

„K výsledkom štúdie sa do konca januára 2011 nebudeme vyjadrovať,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Predĺženie trate o 450 kilometrov má podľa štúdie stáť 6,3 miliardy eur a vytvorí vraj 11-tisíc pracovných miest, uviedlo v informácii ministerstvo.

Ďalšiu štvrťmiliardu eur bude stáť výstavba terminálov, ktoré sú potrebné na prekládku tovaru. Pôvodné náklady na výstavbu sa odhadovali na 4 miliardy eur.

Všetci mlčia

Analýza podľa stanoviska konštatuje „právnu a technickú realizovateľnosť“ výstavby trate. Dnes ešte nie je jasné, ktorá krajina bude mať z nej najväčší ekonomický úžitok.

„Komunikáciu bude zabezpečovať len konzorcium Breitspur Planungsgesellschaft,“ povedal Krajčovič.

Ide o rakúsku firmu, v ktorej majú rovnaký podiel rakúske, ruské, slovenské a ukrajinské železnice. Konzorcium bolo objednávateľom štúdie realizovateľnosti širokorozchodnej.

„Analýzu majú teraz akcionári. Začiatkom roka ju budeme prezentovať verejnosti, potom budú zodpovedané všetky vaše otázky,“ povedala Karin Rammerstorfer z konzorcia.

Na otázky odmietol odpovedať aj Peter Ondroušek, ktorý v manažmente konzorcia zastupuje záujmy Slovenska. Je tiež šéfom súkromnej akciovky Slovenské tunely.

Ak trať, tak súkromnú

Vláda nepodporuje projekt širokorozchodnej trate, píše sa v Programovom vyhlásení vlády Ivety Radičovej (SDKÚ). Vláda sa však v ňom zaviazala projekt analyzovať.

Poslanec SDKÚ a bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Ondrej Matej tvrdí, že analýza neukázala výhodnosť projektu.

„Ani v jednom z troch posudzovaných variantov nie je výhodný, preto analýza nemôže zmeniť postoj vlády.“ Matej je zástancom prekladiska z normálnych koľají na široké smerom na Rakúsko na slovenskom území.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tvrdí, že „vláda nateraz neplánuje projekt financovať zo štátneho rozpočtu“.

Jeho predchodca Ľubomír Vážny (Smer) pripomína, že „od začiatku bolo deklarované, že to bude PPP projekt bez priamej účasti štátu tak pri výstavbe, ako aj pri prevádzke“. Štát má zabezpečiť len povoľovacie konania a pozemky.

Podľa Mateja je však potom otázna výhodnosť kontraktu. „Keď súkromník chce, nech si ju postaví, zabezpečí pozemky a stavebné konania.“

Súkromné peniaze pri širokorozchodnej nie sú úplne vylúčené. „Momentálne výsledky a informácie preverujeme,“ povedal Pavel Laktiš z firmy Transkontinentálny tranzitný terminál, ktorá zastrešuje projekt univerzálneho prekladiska na Záhorí. Firma rokuje o realizácii terminálu s možnými investormi.

Môže nová analýza realizovateľnosti zmeniť postoj vlády k projektu širokorozchodnej trate?

Pavol Ďuriník, generálny riaditeľ železničného Carga

Postoj vlády k projektu širokorozchodnej by mal vychádzať z ekonomických ukazovateľov. Trať by sa však mala začať stavať iba prípade, ak v budúcnosti prinesie profit štátu.

Ján Figeľ (KDH), minister dopravy

Analýzu práve posudzujeme. Vláda nateraz neplánuje tento projekt financovať zo štátneho rozpočtu.

Ľubomír Vážny (Smer), poslanec a exminister dopravy

Ak nechceme stratiť štatút tranzitnej krajiny, je potrebné, aby sa venovala zvýšená pozornosť projektu, ak štúdia, ktorej výsledky nepoznám, preukáže jeho výhodnosť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 056
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 892
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 506
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 692
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 444
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 436
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 981
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 919
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 547
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 345

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

DOMOV

Únos, ktorý prispel k zrušeniu amnestií, prekonal očakávania

Od marca ho videlo vyše 275-tisíc divákov.

Neprehliadnite tiež

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.

Vo finančnej gramotnosti sú slovenskí žiaci pod priemerom krajín OECD

V porovnaní s testovaním z roku 2012 slovenskí žiaci zaznamenali významný pokles výkonu.

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá vláda Roberta Fica odklepla stimuly pre závod automobilky pri Nitre vo výške 125 miliónov eur