Analýza hodnotí širokorozchodnú ako nevýhodnú

Nová analýza ukázala nevýhodnosť projektu pre Slovensko, tvrdí poslanec SDKÚ. Štát štúdiu zverejní začiatkom roka.

Vybudovanie širokorozchodnej trate naprieč Slovenskom by podľa štúdie firmy Roland Berger vytvorilo tisíce pracovných miest. Či na Slovensku, je otázne.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Vláda bude musieť začiatkom roka definitívne rozhodnúť o budúcnosti širokorozchodnej trate na Slovensku. Ministerstvo dopravy v stredu dostalo analýzu realizovateľnosti tohto projektu z dielne nemeckej firmy Roland Berger.

„K výsledkom štúdie sa do konca januára 2011 nebudeme vyjadrovať,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Predĺženie trate o 450 kilometrov má podľa štúdie stáť 6,3 miliardy eur a vytvorí vraj 11-tisíc pracovných miest, uviedlo v informácii ministerstvo.

Ďalšiu štvrťmiliardu eur bude stáť výstavba terminálov, ktoré sú potrebné na prekládku tovaru. Pôvodné náklady na výstavbu sa odhadovali na 4 miliardy eur.

Všetci mlčia

Analýza podľa stanoviska konštatuje „právnu a technickú realizovateľnosť“ výstavby trate. Dnes ešte nie je jasné, ktorá krajina bude mať z nej najväčší ekonomický úžitok.

„Komunikáciu bude zabezpečovať len konzorcium Breitspur Planungsgesellschaft,“ povedal Krajčovič.

Ide o rakúsku firmu, v ktorej majú rovnaký podiel rakúske, ruské, slovenské a ukrajinské železnice. Konzorcium bolo objednávateľom štúdie realizovateľnosti širokorozchodnej.

„Analýzu majú teraz akcionári. Začiatkom roka ju budeme prezentovať verejnosti, potom budú zodpovedané všetky vaše otázky,“ povedala Karin Rammerstorfer z konzorcia.

Na otázky odmietol odpovedať aj Peter Ondroušek, ktorý v manažmente konzorcia zastupuje záujmy Slovenska. Je tiež šéfom súkromnej akciovky Slovenské tunely.

Ak trať, tak súkromnú

Vláda nepodporuje projekt širokorozchodnej trate, píše sa v Programovom vyhlásení vlády Ivety Radičovej (SDKÚ). Vláda sa však v ňom zaviazala projekt analyzovať.

Poslanec SDKÚ a bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Ondrej Matej tvrdí, že analýza neukázala výhodnosť projektu.

„Ani v jednom z troch posudzovaných variantov nie je výhodný, preto analýza nemôže zmeniť postoj vlády.“ Matej je zástancom prekladiska z normálnych koľají na široké smerom na Rakúsko na slovenskom území.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tvrdí, že „vláda nateraz neplánuje projekt financovať zo štátneho rozpočtu“.

Jeho predchodca Ľubomír Vážny (Smer) pripomína, že „od začiatku bolo deklarované, že to bude PPP projekt bez priamej účasti štátu tak pri výstavbe, ako aj pri prevádzke“. Štát má zabezpečiť len povoľovacie konania a pozemky.

Podľa Mateja je však potom otázna výhodnosť kontraktu. „Keď súkromník chce, nech si ju postaví, zabezpečí pozemky a stavebné konania.“

Súkromné peniaze pri širokorozchodnej nie sú úplne vylúčené. „Momentálne výsledky a informácie preverujeme,“ povedal Pavel Laktiš z firmy Transkontinentálny tranzitný terminál, ktorá zastrešuje projekt univerzálneho prekladiska na Záhorí. Firma rokuje o realizácii terminálu s možnými investormi.

Môže nová analýza realizovateľnosti zmeniť postoj vlády k projektu širokorozchodnej trate?

Pavol Ďuriník, generálny riaditeľ železničného Carga

Postoj vlády k projektu širokorozchodnej by mal vychádzať z ekonomických ukazovateľov. Trať by sa však mala začať stavať iba prípade, ak v budúcnosti prinesie profit štátu.

Ján Figeľ (KDH), minister dopravy

Analýzu práve posudzujeme. Vláda nateraz neplánuje tento projekt financovať zo štátneho rozpočtu.

Ľubomír Vážny (Smer), poslanec a exminister dopravy

Ak nechceme stratiť štatút tranzitnej krajiny, je potrebné, aby sa venovala zvýšená pozornosť projektu, ak štúdia, ktorej výsledky nepoznám, preukáže jeho výhodnosť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 735
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 964
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 107
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 616
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 795
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 243
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 166
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 084
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 058
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 976

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

SVET

Vojna sa dnes nedá vyhlásiť. A už vôbec nie cez Twitter

KĽDR považuje tweety prezidenta USA za vyhlásenie vojny. Washington namieta.

Neprehliadnite tiež

Rusi sa vyhrážajú, že na budúci rok zablokuje Facebook

Podľa šéfa ruského telekomunikačného úradu Moskva sociálnu sieť zablokuje, ak Facebook nebude v krajine skladovať svoje údaje.

Prešov sa blíži k časti svojho severného obchvatu, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty neďaleko metropoly Šariša štát rozdelil na dve etapy. Kratšiu časť by chcel začať stavať budúci rok

Most-Híd pretláča odvodové úľavy, tentoraz pre seniorov

Ekonomike sa darí, nezamestnanosť klesá a rastie priemerný plat, preto môže vláda prichádzať s novými opatreniami, vysvetlil Bugár.

Nízke úroky v bankách vydržia ešte minimálne rok

Podľa odhadov ekonómov príde prvé väčšie zvyšovanie úrokov v polovici roka 2019.