Analýza hodnotí širokorozchodnú ako nevýhodnú

Nová analýza ukázala nevýhodnosť projektu pre Slovensko, tvrdí poslanec SDKÚ. Štát štúdiu zverejní začiatkom roka.

Vybudovanie širokorozchodnej trate naprieč Slovenskom by podľa štúdie firmy Roland Berger vytvorilo tisíce pracovných miest. Či na Slovensku, je otázne.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Vláda bude musieť začiatkom roka definitívne rozhodnúť o budúcnosti širokorozchodnej trate na Slovensku. Ministerstvo dopravy v stredu dostalo analýzu realizovateľnosti tohto projektu z dielne nemeckej firmy Roland Berger.

„K výsledkom štúdie sa do konca januára 2011 nebudeme vyjadrovať,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Predĺženie trate o 450 kilometrov má podľa štúdie stáť 6,3 miliardy eur a vytvorí vraj 11-tisíc pracovných miest, uviedlo v informácii ministerstvo.

Ďalšiu štvrťmiliardu eur bude stáť výstavba terminálov, ktoré sú potrebné na prekládku tovaru. Pôvodné náklady na výstavbu sa odhadovali na 4 miliardy eur.

Všetci mlčia

Analýza podľa stanoviska konštatuje „právnu a technickú realizovateľnosť“ výstavby trate. Dnes ešte nie je jasné, ktorá krajina bude mať z nej najväčší ekonomický úžitok.

„Komunikáciu bude zabezpečovať len konzorcium Breitspur Planungsgesellschaft,“ povedal Krajčovič.

Ide o rakúsku firmu, v ktorej majú rovnaký podiel rakúske, ruské, slovenské a ukrajinské železnice. Konzorcium bolo objednávateľom štúdie realizovateľnosti širokorozchodnej.

„Analýzu majú teraz akcionári. Začiatkom roka ju budeme prezentovať verejnosti, potom budú zodpovedané všetky vaše otázky,“ povedala Karin Rammerstorfer z konzorcia.

Na otázky odmietol odpovedať aj Peter Ondroušek, ktorý v manažmente konzorcia zastupuje záujmy Slovenska. Je tiež šéfom súkromnej akciovky Slovenské tunely.

Ak trať, tak súkromnú

Vláda nepodporuje projekt širokorozchodnej trate, píše sa v Programovom vyhlásení vlády Ivety Radičovej (SDKÚ). Vláda sa však v ňom zaviazala projekt analyzovať.

Poslanec SDKÚ a bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Ondrej Matej tvrdí, že analýza neukázala výhodnosť projektu.

„Ani v jednom z troch posudzovaných variantov nie je výhodný, preto analýza nemôže zmeniť postoj vlády.“ Matej je zástancom prekladiska z normálnych koľají na široké smerom na Rakúsko na slovenskom území.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tvrdí, že „vláda nateraz neplánuje projekt financovať zo štátneho rozpočtu“.

Jeho predchodca Ľubomír Vážny (Smer) pripomína, že „od začiatku bolo deklarované, že to bude PPP projekt bez priamej účasti štátu tak pri výstavbe, ako aj pri prevádzke“. Štát má zabezpečiť len povoľovacie konania a pozemky.

Podľa Mateja je však potom otázna výhodnosť kontraktu. „Keď súkromník chce, nech si ju postaví, zabezpečí pozemky a stavebné konania.“

Súkromné peniaze pri širokorozchodnej nie sú úplne vylúčené. „Momentálne výsledky a informácie preverujeme,“ povedal Pavel Laktiš z firmy Transkontinentálny tranzitný terminál, ktorá zastrešuje projekt univerzálneho prekladiska na Záhorí. Firma rokuje o realizácii terminálu s možnými investormi.

Môže nová analýza realizovateľnosti zmeniť postoj vlády k projektu širokorozchodnej trate?

Pavol Ďuriník, generálny riaditeľ železničného Carga

Postoj vlády k projektu širokorozchodnej by mal vychádzať z ekonomických ukazovateľov. Trať by sa však mala začať stavať iba prípade, ak v budúcnosti prinesie profit štátu.

Ján Figeľ (KDH), minister dopravy

Analýzu práve posudzujeme. Vláda nateraz neplánuje tento projekt financovať zo štátneho rozpočtu.

Ľubomír Vážny (Smer), poslanec a exminister dopravy

Ak nechceme stratiť štatút tranzitnej krajiny, je potrebné, aby sa venovala zvýšená pozornosť projektu, ak štúdia, ktorej výsledky nepoznám, preukáže jeho výhodnosť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 887
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 597
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 586
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 151
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 818
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 657
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 516
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 305
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 469
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 414

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michael Kocáb: Som hrdý slniečkar, s tvrdou silou nemáme šancu

Hudobník Michael Kocáb pre SME hovorí, že nie je žiadny rusofób. Aj to mohlo podľa neho prispieť k bezproblémovému odsunu sovietskych vojsk z Československa.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

KOMENTÁRE

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop