AKTUALIZOVANÉ 17:29

Tretí balík D1 bude podľa Sulíka takmer o polovicu lacnejší

Richard Sulík tvrdí, že na výstavbe diaľnice cez eurofondy a štátny rozpočet ušetrí krajina viac ako tri miliardy eur. Len na úrokoch by to mali byť viac ako dve miliardy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME- JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Náklady na výstavbu časti diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou klesnú takmer o polovicu. Na dnešnej tlačovej konferencii o tom informoval predseda strany SaS Richard Sulík.

„Toto sú hlavné dôvody prečo strana SaS odmieta tento projekt, je to absurdné predraženie tejto diaľnice,“ povedal v stredu na tlačovej konferencii Sulík.

Podozrenia

Ako dodal, súťaž na tretí balík PPP projektov vzbudzovala podozrenie, že nebolo všetko úplne v poriadku. A to aj preto, že koncesionár nemal problém ponúknuť 20-percentnú zľavu a že bol v tendri sám.

Strana SaS preto podľa Sulíka navrhuje okamžite vyhlásiť tender na výstavbu tunela Višňové financovanú zo štátneho rozpočtu a eurofondov.

Takáto súťaž môže byť podľa neho vypísaná veľmi rýchlo a tunel by sa mohol začať stavať už do niekoľkých mesiacov. Zároveň SaS navrhuje zatiaľ nestavať 5-kilometrový diaľničný privádzač z Lietavskej Lúčky do Žiliny.

Na zvyšné úseky by sa potom podľa Sulíka vyhlásil tender a financované by mohli byť tak zo štátneho rozpočtu a európskych peňazí, ako aj formou PPP projektu.

V prípade, ak by sa tretí balík na D1 uskutočnil formou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), stál by v priebehu 30 rokov 6,78 miliardy eur.

Nižšie výdavky na úroky

Ak sa však pôjde cestou, ktorú navrhla strana SaS a v pondelok schválila Koaličná rada, ušetria sa viac ako 3 miliardy eur.

Podľa Sulíka klesnú napríklad investičné náklady z 1,62 miliardy eur na 1,3 miliardy eur. Podľa predsedu SaS nižšie budú aj náklady na prevádzku, či absolútne odpadnú výdavky na poistenie v objeme 200 miliónov eur.

Znížia sa aj výdavky na úroky z 3,9 miliardy eur na 1,7 miliardy eur. Ako vysvetľuje Sulík, dôvodom takéhoto výrazného poklesu úrokových nákladov je porovnateľne nižšia sadzba, za ktorú si požičiava štát (5 %), v porovnaní so sadzbou pre koncesionára (9 %).

„SaS je za urýchlenú výstavbu diaľnic, ale vyššie náklady o vyše 3 miliardy eur si jednoducho na zodpovednosť nezoberieme,“ konštatoval Sulík.

Primárne eurofondy

Celý úsek D1 v dĺžke 29,9 kilometra sa rozdelí na štyri menšie časti. Ako prvý sa bude stavať tunel Višňové, ktorý by mal byť hotový v priebehu roka 2016.

Následne sa začne so stavbou ostatných úsekov s tým, že Sulík navrhuje úplne upustiť od výstavby privádzača k Lietavskej Lúčke.

Podľa dohody koaličných partnerov sa bude projekt financovať primárne z fondov Európskej únie.

Na tento účel tak musia realokovať časť prostriedkov z iných Operačných programov na program doprava. Ak sa aj vládni ministri dohodnú, tento zámer ešte odsúhlasuje Európska komisia.

Závery, na ktorých sa dohodla Koaličná rada, by mala podľa Sulíka schváliť vláda a následne by podľa tohto uznesenia mal konať aj minister dopravy.

Súťaž na tunel Višňové by však podľa Sulíka mohla byť vypísaná už čoskoro. „Dúfam, že bude vypísaná čím skôr, najlepšie okamžite. Nič nebráni vypísaniu súťaže,“ konštatoval.

Končí zmluva

Platnosť koncesnej zmluvy pre výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 v okolí Žiliny v rámci tretieho balíka PPP končí v stredu 15. decembra.

Dovtedy bol totiž predĺžený termín na rokovania medzi rezortom dopravy a koncesionárskou spoločnosťou Žilinská diaľnica, s.r.o., vedenou nemeckou firmou Hochtief, o podmienkach financovania diaľničného projektu.

Minister dopravy Ján Figeľ po pondelkovej dohode Koaličnej rady nepredloží návrh druhého dodatku ku koncesnej zmluve, ani nepredĺži termín na finančné uzatvorenie tretieho balíka PPP. Tým spomínaná zmluva zanikne.

Tento projekt tak bude mať rovnaký osud ako prvý balík PPP, ktorý bol zameraný na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom.

Fico: sú to rozprávky

Podľa predsedu opozičného Smeru Roberta Fica vláda dnes definitívne zastavila výstavbu diaľnice D1 zo Žiliny smerom na východ Slovenska.

"Rozhodla iba z politických dôvodov," konštatoval Fico na dnešnom brífingu.

Podľa neho by po tomto rozhodnutí koaličných partnerov mal odísť zo svojho postu šéfa rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH). "Bude to mať nedozerné dôsledky pre Slovensko, je to protislovenské katastrofálne rozhodnutie," podotkol.

Výstavba diaľnice medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou, ktorá mala byť pôvodne zrealizovaná cez projekt verejno-súkromného partnerstva, sa podľa Fica oddiali minimálne o 18 mesiacov. Vyhlásenia o začatí stavby začiatkom budúceho roka považuje za vymyslené rozprávky.

Ako dodal, vláda nemá dostatok finančných zdrojov na výstavbu diaľnice. Taktiež jej chýba dokumentácia od spoločnosti, ktorá ju spracovala. "Vláda SR nevie, čo sú jej priority," zdôraznil.

Fico straníckym stanoviskom reagoval na dnešné vyjadrenia predsedu koaličnej strany SaS Richarda Sulíka. "To sú rozprávky pre trojročné deti," odmietol tvrdenia Fico.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 057
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 149
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 118
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 274
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 099
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 790
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 111
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 044
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 023

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SME naživo: Mať na poste Kaliňáka, to je maškaráda a nie hrádza proti extrémizmu

Diskutujú Zuzana Kepplová, Peter Tkačenko a Martin Hanus.

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Zuckerberg by bol nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Neprehliadnite tiež

Marcinčin: Vidíme obrovský záujem o sociálne podniky

Vznik sociálnych podnikov má byť podporený z Európskeho sociálneho fondu.

V Berlíne otvorili prvé vegetariánske mäsiarstvo

Výrobky sú zložené prevažne zo sóje, korenia a ďalších rastlinných zložiek.

Za úplatky ide obvinený úradník do väzby

Za mrežami môže stráviť bývalý zamestnanec štátnej agentúry tri až osem rokov.

Lajčák porušil zákon aj ústavu, tvrdí ombudsmanka. Tranparency podáva žalobu

Po rozhodnutí ombudsmanky má ministerstvo zahraničných vecí dvadsať dní na to, aby dokumenty zverejnilo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop