Zrušenie 3. balíka PPP nemá náhradné riešenie, tvrdí Vážny

Zrušenie tretieho balíka PPP na výstavbu úsekov diaľnice D1 v okolí Žiliny považuje poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) za ďalší nepochopiteľný krok vlády smerujúci proti občanom bez náhradného riešenia.

BRATISLAVA.

Vyjadrenia o nekonečných európskych prostriedkoch sú podľa neho fikciou a zavádzaním verejnosti bez relevantných faktov.

"Vláda nevyužila priaznivú situáciu na finančných trhoch a získať 3,4 mld. eur len na výstavbu diaľnice D1. Scenár, ktorý sme predpovedali, sa tak napĺňa. Vláda zastavila výstavbu nielen diaľnice D1, ale aj ostatných pripravených stavieb ako napríklad D3," uviedol Vážny v stredajšom stanovisku pre agentúru SITA.

Bývalého ministra dopravy zarazili tvrdenia jeho nástupcu Jána Figeľa (KDH) o financovaní výstavby ciest prvej triedy vrátane diaľnic z eurofondov.

K dispozícii sú podľa Vážneho európske prostriedky vo výške okolo 410 mil. eur spolu so spolufinancovaním zo štátneho rozpočtu. Aj keby rezort dopravy získal prerozdelením eurozdrojov z iných ministerstiev ďalších 400 mil. eur, stále to bude spolu 810 mil. eur.

"Figeľ na čele s jeho poradcami sa totálne prerátali, stavebné náklady na zastavený 1. a 3. balík PPP predstavujú viac ako 3,4 mld. eur, a preto nie je mysliteľné, aby minister dokázal realizovať všetkých 105 kilometrov úsekov na diaľnici D1 z europrostriedkov," tvrdí Vážny.

Zároveň dodal, že v rozpočte Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. budú chýbať prostriedky vo výške 1 mld. eur na pôvodne plánované projekty mimo PPP na diaľnici D1 a D3. Figeľ podľa jeho predchodcu plánuje prestavať na diaľnice 4,4 mld. eur z europrostriedkov, pritom má preukázateľne k dispozícií iba 810 mil. eur.

V Operačnom programe Doprava (OPD) na roky 2007 až 2013 sú alokované prostriedky vo výške 1,143 mld. eur vrátane spolufinancovania na diaľničné stavby.

Tieto prostriedky, pokračoval Vážny, boli plánované na výstavbu úsekov D1 Prešov, západ - Prešov, juh (tunelový úsek) a Budimír - Bidovce, ako aj na úseky D3 Žilina, Strážov - Kysucké Nové Mesto a Čadca, Bukov - Svrčinovec.

K novembru 2010 je vyčerpaných z prostriedkov spomínaného programu 373 mil. eur na ukončené projekty, napríklad úsek D1 Sverepec - Vrtižer. Voľné prostriedky, ktoré sú k dispozícii na výstavbu diaľnic, tvoria 770 mil. eur. Na financovanie výstavby úseku D1 Jánovce - Jablonov s predpokladanými nákladmi 360 mil. eur majú ísť prevažne európske peniaze.

Vážny považuje za nezmyselné vyhlásenie premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS), že tunel Hoblík na úseku D1 Višňové - Dubná Skala bude postavený z eurofondov a zo štátneho rozpočtu a ostatné úseky na trase pri Žiline budú zabezpečené cez PPP projekty.

"Samotný tunelový úsek má stavebný náklad v cenovej úrovni roku 2009 vo výške 790 mil. eur, takže navýšenie prostriedkov OPD nebude stačiť ani len na tento jeden úsek. Vyjadrenie o postupe výstavby tohto úseku z europrostriedkov je úplne nelogickým zámerom, pretože PPP je vo svete osvedčený systém práve preto, že investor si lepšie poradí so zložitými úsekmi, medzi ktoré práve tunel Hoblík patrí," dodal Vážny.

Podľa exministra dopravy neobstoja ani tvrdenia o predraženosti projektu PPP, pretože SR nevyužila priaznivý vývoj na finančných trhoch pri výhodnej cene peňazí. Súčasná vláda podľa Vážneho spôsobila zastavením výstavby úsekov zaradených do 1. a 3. balíka PPP ročné straty z oneskorenia prevádzky vo výške 288 mil. eur.

"Po zastavení pripravených PPP projektov a pri nedostatočných zdrojoch z EÚ a poddimenzovaniu financovania výstavby diaľnic, sa medzera v nedostavanosti diaľničnej siete bude ešte zväčšovať. Takýmto chaotickým konaním sa stráca čas a možnosť ukončiť aspoň chrbtovú základnú sieť diaľnic potrebnú na odstránenie regionálnych rozdielov," predpokladá Vážny. Z tohto dôvodu má podľa neho opodstatnenie aj mimoriadna schôdza parlamentu, ktorú na tému prípravy a výstavby diaľnic inicioval opozičný Smer.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 841
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 691
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 489
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 029
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 647
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 329
  7. Kam do tepla v januári? 2 450
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 230
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 097
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 197

Téma: Diaľnice


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

ŠPORT

Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Ronaldo je na konci svetovej päťdesiatky.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Stavebná jama a základy. Ako napredaju stavba nových Nív

Stará autobusová stanica je už zbúraná. Pozrite sa, ako napreduje výstavba novej.

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

Ekologické parky či hlukové mapy. Agrorezort schválil projekty zelenej infraštruktúry

Regióny môžu žiadať financie celkovo na desať oblastí.

Pozrite si dvadsiatku miest, kde by Amazon mohol postaviť druhú centrálu

Výber miest a lokalít odštartoval prvú etapu súboja o tisícky pracovných miest a miliardy dolárov.

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.