Železnice chcú znížiť plánovanú stratu na 117 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) očakávajú, že tohtoročnú plánovanú stratu vo výške 123,487 mil. eur znížia o viac ako 5 % na 117 mil. eur.

BRATISLAVA. Stále by to však bolo viac ako v minulom roku, keď spoločnosť vykázala stratu vo výške 90,911 mil. eur. Operátor železničnej infraštruktúry v súčasnosti prehodnocuje výnosy a redukciu nákladov a pripravuje tomu zodpovedajúce opatrenia.

Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, v roku 2011 plánuje spoločnosť hospodáriť so stratou 196,234 mil. eur. Podľa podnikateľského plánu firmy na budúci rok výnosy majú predstavovať 400,824 mil. eur a náklady 597,058 mil. eur.

Príčinou plánovaného prehĺbenia straty ŽSR v nasledujúcom roku zhruba o dve tretiny je predpokladaný výpadok tržieb z poplatkov prepravcov na používanie železničnej dopravnej cesty zhruba o 88 mil. eur. Poplatky prevádzkovateľov osobnej a nákladnej dopravy na železnici sa totiž v budúcom roku znižujú, čo sa prejaví na poklese príjmov ŽSR.

"Treba si uvedomiť, že ŽSR plní v súlade so zmluvou o prevádzkovaní dráh najmä funkciu prevádzkovateľa dráhy, ktorého hlavným poslaním je správa a zabezpečenie prevádzkyschopnosti železničnej infraštruktúry," uviedla Pavliková. Zníženie poplatku má podľa nej zároveň motivovať dopravcov k zabezpečeniu vyšších objemov prepravovaných tovarov najmä v nákladnej doprave a posilnenie konkurencieschopnosti s inými druhmi dopravy.

Dotácia pre ŽSR na základe zmluvy so štátom o prevádzkovaní dráhy predstavuje v tomto roku 119,498 mil. eur, čo je medziročne menej o 12,2 %. Výška tohtoročnej dotácie bola v súlade s rozpočtovým opatrením ministerstva financií zvýšená o 8,298 mil. eur. Štátny rozpočet pre rok 2011 počíta s výškou štátnej dotácie pre správcu železníc na tohtoročnej úrovni 119,498 mil. eur. Podľa návrhu novej zmluvy o prevádzkovaní dráh je však potrebná dotácia vo výške 301,447 mil. eur, čo je viac o 152,3 % alebo o 181,949 mil. eur. V tomto roku by mali ŽSR utŕžiť na platbách prepravcov za využívanie železníc v nákladnej doprave 125,7 mil. eur a v osobnej doprave 58,6 mil. eur. V roku 2011 majú tieto tržby klesnúť pri nákladnej doprave na 50 mil. eur a osobnej doprave takmer na 46 mil. eur.

Zmena systému spoplatňovania železničnej dopravnej cesty vychádza zo zákona o dráhach z roku 2009, ktorý v plnej miere implementuje nariadenia Európskej komisie (EK) vyplývajúce zo smernice Európskeho parlamentu a Rady. "V týchto nariadeniach sú premietnuté tak postoje EK, ako aj postoj železničného sektora EÚ, ktorých hlavnou myšlienkou je fakt, že štát je povinný financovať železničnú infraštruktúru, ktorá je v jeho vlastníctve," dodala Pavliková.

ŽSR sa vzhľadom na zložitú ekonomickú situáciu budú zaoberať v nasledujúcom období aj potrebou znižovania nákladov a hľadania ďalších zdrojov prípadných výnosov. "Jednou z možných tém je v tomto smere aj otázka celkovej výšky osobných nákladov a s ním súvisiaca možnosť optimalizácie zamestnanosti. ŽSR nateraz nerozhodli o hromadnom prepúšťaní. Všetky otázky konkrétnych krokov budú predmetom dôkladnej analýzy a rokovaní," dodala Pavliková na otázku o možnom prepúšťaní zamestnancov. Informácie o údajnom prepustení 10 % zamestnancov, čiže 1 700 z celkových 17 tisíc, označila za bezpredmetné.

ŽSR dosiahli v roku 2009 výnosy 434,844 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 13 %. Najväčšiu časť výnosov tvorili príjmy z poplatkov za použitie tratí, a to 180,333 mil. eur. Na výnosoch mali podiel 41,5 % a medziročne sa znížili o 7,3 %. Dotácie na prevádzkovanie tratí vlani dosiahli 136,095 mil. eur, keď oproti roku 2008 klesli o 22,6 % a ich podiel na výnosoch bol 31,3 %. Prevádzkové náklady v objeme 516,896 mil. eur boli vlani nižšie o 4,1 %, pričom strata z prevádzkových činnosti vzrástla o 124,7 % na 82,052 mil. eur. Finančné náklady sa zvýšili zo 73 tis. eur v roku 2008 na 8,859 mil. eur v uplynulom roku. Celková strata spoločnosti vo výške 90,911 mil. eur medziročne vzrástla o 148,5 %. ŽSR v roku 2009 zamestnávali priemerne 17 264 pracovníkov, čo bolo oproti predošlému roku menej o 460 osôb alebo o 2,6 %. Priemerná mesačná mzda zamestnancov podniku vlani dosiahla 757,72 eur a bola medziročne vyššia o 24,2 eura alebo o 3,3 %.

Železnice Slovenskej republiky zriadila vláda SR ako štátny podnik začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu. ŽSR disponujú základným imaním 800,17 mil. eur. K hlavnému predmetu ich činnosti patrí aj zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ale aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. ZVOLEN: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 772
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 148
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 946
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 462
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 690
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 289
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 116
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 951
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 892
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 597

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Štát do budúcna počíta s novou jadrovou elektrárňou v Bohuniciach

Podľa investičného zámeru sa pôvodne uvažovalo so začiatkom výstavby novej jadrovej elektrárne v roku 2021.

Trump sľubuje najradikálnejšie zníženie daní v histórii USA

Plán komplexnej daňovej reformy je už úplne finalizovaný, tvrdí americký prezident.

Pred 155 rokmi zomrel kráľ džínsov Levi Strauss

Výrobca džínsov získal v máji 1873 spolu s krajčírom Jacobom Davisom príslušné osvedčenie patentového úradu na legendárne modré džínsy.

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol povinný odkryť vlastnícku štruktúru.