Železnice chcú znížiť plánovanú stratu na 117 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) očakávajú, že tohtoročnú plánovanú stratu vo výške 123,487 mil. eur znížia o viac ako 5 % na 117 mil. eur.

BRATISLAVA. Stále by to však bolo viac ako v minulom roku, keď spoločnosť vykázala stratu vo výške 90,911 mil. eur. Operátor železničnej infraštruktúry v súčasnosti prehodnocuje výnosy a redukciu nákladov a pripravuje tomu zodpovedajúce opatrenia.

Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, v roku 2011 plánuje spoločnosť hospodáriť so stratou 196,234 mil. eur. Podľa podnikateľského plánu firmy na budúci rok výnosy majú predstavovať 400,824 mil. eur a náklady 597,058 mil. eur.

Príčinou plánovaného prehĺbenia straty ŽSR v nasledujúcom roku zhruba o dve tretiny je predpokladaný výpadok tržieb z poplatkov prepravcov na používanie železničnej dopravnej cesty zhruba o 88 mil. eur. Poplatky prevádzkovateľov osobnej a nákladnej dopravy na železnici sa totiž v budúcom roku znižujú, čo sa prejaví na poklese príjmov ŽSR.

"Treba si uvedomiť, že ŽSR plní v súlade so zmluvou o prevádzkovaní dráh najmä funkciu prevádzkovateľa dráhy, ktorého hlavným poslaním je správa a zabezpečenie prevádzkyschopnosti železničnej infraštruktúry," uviedla Pavliková. Zníženie poplatku má podľa nej zároveň motivovať dopravcov k zabezpečeniu vyšších objemov prepravovaných tovarov najmä v nákladnej doprave a posilnenie konkurencieschopnosti s inými druhmi dopravy.

Dotácia pre ŽSR na základe zmluvy so štátom o prevádzkovaní dráhy predstavuje v tomto roku 119,498 mil. eur, čo je medziročne menej o 12,2 %. Výška tohtoročnej dotácie bola v súlade s rozpočtovým opatrením ministerstva financií zvýšená o 8,298 mil. eur. Štátny rozpočet pre rok 2011 počíta s výškou štátnej dotácie pre správcu železníc na tohtoročnej úrovni 119,498 mil. eur. Podľa návrhu novej zmluvy o prevádzkovaní dráh je však potrebná dotácia vo výške 301,447 mil. eur, čo je viac o 152,3 % alebo o 181,949 mil. eur. V tomto roku by mali ŽSR utŕžiť na platbách prepravcov za využívanie železníc v nákladnej doprave 125,7 mil. eur a v osobnej doprave 58,6 mil. eur. V roku 2011 majú tieto tržby klesnúť pri nákladnej doprave na 50 mil. eur a osobnej doprave takmer na 46 mil. eur.

Zmena systému spoplatňovania železničnej dopravnej cesty vychádza zo zákona o dráhach z roku 2009, ktorý v plnej miere implementuje nariadenia Európskej komisie (EK) vyplývajúce zo smernice Európskeho parlamentu a Rady. "V týchto nariadeniach sú premietnuté tak postoje EK, ako aj postoj železničného sektora EÚ, ktorých hlavnou myšlienkou je fakt, že štát je povinný financovať železničnú infraštruktúru, ktorá je v jeho vlastníctve," dodala Pavliková.

ŽSR sa vzhľadom na zložitú ekonomickú situáciu budú zaoberať v nasledujúcom období aj potrebou znižovania nákladov a hľadania ďalších zdrojov prípadných výnosov. "Jednou z možných tém je v tomto smere aj otázka celkovej výšky osobných nákladov a s ním súvisiaca možnosť optimalizácie zamestnanosti. ŽSR nateraz nerozhodli o hromadnom prepúšťaní. Všetky otázky konkrétnych krokov budú predmetom dôkladnej analýzy a rokovaní," dodala Pavliková na otázku o možnom prepúšťaní zamestnancov. Informácie o údajnom prepustení 10 % zamestnancov, čiže 1 700 z celkových 17 tisíc, označila za bezpredmetné.

ŽSR dosiahli v roku 2009 výnosy 434,844 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 13 %. Najväčšiu časť výnosov tvorili príjmy z poplatkov za použitie tratí, a to 180,333 mil. eur. Na výnosoch mali podiel 41,5 % a medziročne sa znížili o 7,3 %. Dotácie na prevádzkovanie tratí vlani dosiahli 136,095 mil. eur, keď oproti roku 2008 klesli o 22,6 % a ich podiel na výnosoch bol 31,3 %. Prevádzkové náklady v objeme 516,896 mil. eur boli vlani nižšie o 4,1 %, pričom strata z prevádzkových činnosti vzrástla o 124,7 % na 82,052 mil. eur. Finančné náklady sa zvýšili zo 73 tis. eur v roku 2008 na 8,859 mil. eur v uplynulom roku. Celková strata spoločnosti vo výške 90,911 mil. eur medziročne vzrástla o 148,5 %. ŽSR v roku 2009 zamestnávali priemerne 17 264 pracovníkov, čo bolo oproti predošlému roku menej o 460 osôb alebo o 2,6 %. Priemerná mesačná mzda zamestnancov podniku vlani dosiahla 757,72 eur a bola medziročne vyššia o 24,2 eura alebo o 3,3 %.

Železnice Slovenskej republiky zriadila vláda SR ako štátny podnik začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu. ŽSR disponujú základným imaním 800,17 mil. eur. K hlavnému predmetu ich činnosti patrí aj zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ale aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 818
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 588
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 374
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 157
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 594
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 598
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 249
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 982
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 775
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 720

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Rakúska inflácia sa zrýchlila na 3,5-ročné maximum

Index spotrebiteľských cien v januári medziročne vyskočil o dve percentá.

Brusel: Slovensko v kvalite života pre ľudí zaostáva

Krajinu podľa Bruselu trápi predovšetkým vysoká dlhodobá nezamestnanosť či regionálne rozdiely.

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Brusel žiada od Talianska dodatočné úsporné opatrenia

Taliansko z dôvodu vysokého dlhu v roku 2016 prisľúbilo, že zníži rozpočtový schodok na 1,8 percenta HDP.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop