Železnice chcú znížiť plánovanú stratu na 117 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) očakávajú, že tohtoročnú plánovanú stratu vo výške 123,487 mil. eur znížia o viac ako 5 % na 117 mil. eur.

BRATISLAVA. Stále by to však bolo viac ako v minulom roku, keď spoločnosť vykázala stratu vo výške 90,911 mil. eur. Operátor železničnej infraštruktúry v súčasnosti prehodnocuje výnosy a redukciu nákladov a pripravuje tomu zodpovedajúce opatrenia.

Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, v roku 2011 plánuje spoločnosť hospodáriť so stratou 196,234 mil. eur. Podľa podnikateľského plánu firmy na budúci rok výnosy majú predstavovať 400,824 mil. eur a náklady 597,058 mil. eur.

Príčinou plánovaného prehĺbenia straty ŽSR v nasledujúcom roku zhruba o dve tretiny je predpokladaný výpadok tržieb z poplatkov prepravcov na používanie železničnej dopravnej cesty zhruba o 88 mil. eur. Poplatky prevádzkovateľov osobnej a nákladnej dopravy na železnici sa totiž v budúcom roku znižujú, čo sa prejaví na poklese príjmov ŽSR.

"Treba si uvedomiť, že ŽSR plní v súlade so zmluvou o prevádzkovaní dráh najmä funkciu prevádzkovateľa dráhy, ktorého hlavným poslaním je správa a zabezpečenie prevádzkyschopnosti železničnej infraštruktúry," uviedla Pavliková. Zníženie poplatku má podľa nej zároveň motivovať dopravcov k zabezpečeniu vyšších objemov prepravovaných tovarov najmä v nákladnej doprave a posilnenie konkurencieschopnosti s inými druhmi dopravy.

Dotácia pre ŽSR na základe zmluvy so štátom o prevádzkovaní dráhy predstavuje v tomto roku 119,498 mil. eur, čo je medziročne menej o 12,2 %. Výška tohtoročnej dotácie bola v súlade s rozpočtovým opatrením ministerstva financií zvýšená o 8,298 mil. eur. Štátny rozpočet pre rok 2011 počíta s výškou štátnej dotácie pre správcu železníc na tohtoročnej úrovni 119,498 mil. eur. Podľa návrhu novej zmluvy o prevádzkovaní dráh je však potrebná dotácia vo výške 301,447 mil. eur, čo je viac o 152,3 % alebo o 181,949 mil. eur. V tomto roku by mali ŽSR utŕžiť na platbách prepravcov za využívanie železníc v nákladnej doprave 125,7 mil. eur a v osobnej doprave 58,6 mil. eur. V roku 2011 majú tieto tržby klesnúť pri nákladnej doprave na 50 mil. eur a osobnej doprave takmer na 46 mil. eur.

Zmena systému spoplatňovania železničnej dopravnej cesty vychádza zo zákona o dráhach z roku 2009, ktorý v plnej miere implementuje nariadenia Európskej komisie (EK) vyplývajúce zo smernice Európskeho parlamentu a Rady. "V týchto nariadeniach sú premietnuté tak postoje EK, ako aj postoj železničného sektora EÚ, ktorých hlavnou myšlienkou je fakt, že štát je povinný financovať železničnú infraštruktúru, ktorá je v jeho vlastníctve," dodala Pavliková.

ŽSR sa vzhľadom na zložitú ekonomickú situáciu budú zaoberať v nasledujúcom období aj potrebou znižovania nákladov a hľadania ďalších zdrojov prípadných výnosov. "Jednou z možných tém je v tomto smere aj otázka celkovej výšky osobných nákladov a s ním súvisiaca možnosť optimalizácie zamestnanosti. ŽSR nateraz nerozhodli o hromadnom prepúšťaní. Všetky otázky konkrétnych krokov budú predmetom dôkladnej analýzy a rokovaní," dodala Pavliková na otázku o možnom prepúšťaní zamestnancov. Informácie o údajnom prepustení 10 % zamestnancov, čiže 1 700 z celkových 17 tisíc, označila za bezpredmetné.

ŽSR dosiahli v roku 2009 výnosy 434,844 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 13 %. Najväčšiu časť výnosov tvorili príjmy z poplatkov za použitie tratí, a to 180,333 mil. eur. Na výnosoch mali podiel 41,5 % a medziročne sa znížili o 7,3 %. Dotácie na prevádzkovanie tratí vlani dosiahli 136,095 mil. eur, keď oproti roku 2008 klesli o 22,6 % a ich podiel na výnosoch bol 31,3 %. Prevádzkové náklady v objeme 516,896 mil. eur boli vlani nižšie o 4,1 %, pričom strata z prevádzkových činnosti vzrástla o 124,7 % na 82,052 mil. eur. Finančné náklady sa zvýšili zo 73 tis. eur v roku 2008 na 8,859 mil. eur v uplynulom roku. Celková strata spoločnosti vo výške 90,911 mil. eur medziročne vzrástla o 148,5 %. ŽSR v roku 2009 zamestnávali priemerne 17 264 pracovníkov, čo bolo oproti predošlému roku menej o 460 osôb alebo o 2,6 %. Priemerná mesačná mzda zamestnancov podniku vlani dosiahla 757,72 eur a bola medziročne vyššia o 24,2 eura alebo o 3,3 %.

Železnice Slovenskej republiky zriadila vláda SR ako štátny podnik začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu. ŽSR disponujú základným imaním 800,17 mil. eur. K hlavnému predmetu ich činnosti patrí aj zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ale aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 047
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 187
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 366
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 293
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 244
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 931
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 557
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 682
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 153
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 055

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálny zákrok

Ak by mali policajti kvalitnú výbavu, počet incidentov by klesol, tvrdí policajný odborár MARIÁN MAGDOŠKO.

DOMOV

Kaliňák nepovažuje sotenie ženy za podstatné, nová ombudsmanka to skúma

Policajný prezident Tibor Gašpar chce zlepšiť psychickú prípravu policajtov.

KOMENTÁRE

Dni Islamského štátu sú takmer spočítané, ale teror v Európe nezmizne

Radikálni bojovníci sa vracajú do Európy.

Neprehliadnite tiež

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne

Rusko považuje novú spoluprácu s OPEC za úspešnú

Všetko naznačuje tomu, že OPEC sa s producentmi mimo kartelu dohodne na predĺžení aktuálnych ťažobných limitov až do marca 2018.

Číňania chcú s českým Bonatransom vyrábať kolesá pre rýchlovlaky

Bonatrans potvrdil, že firmy o spolupráci rokujú, ďalšie podrobnosti nie sú známe.