Návrhy na ozdravenie železníc majú byť hotové do konca roka

Analýza hospodárenia troch štátnych stratových železničných spoločností má byť hotová do konca tohto roka rovnako ako návrh opatrení na ich ozdravenie.

BRATISLAVA.

Súčasťou celkového ozdravenia železničných firiem musí byť podľa ministra dopravy Jána Figeľa aj optimalizácia zamestnanosti.

Ministerstvo dopravy rokuje so železničnými spoločnosťami, s odbormi aj ministerstvom financií o príprave návrhu opatrení na konsolidáciu ich pomerov a ozdravenie.

"Téma zamestnanosti je témou sociálnou aj ekonomickou. Diskutujeme o nej, nebolo urobené žiadne rozhodnutie, ktoré by už bolo finálne. Ale súčasťou celkového ozdravovania musí byť aj optimalizácia zamestnanosti," povedal po stredajšom zasadnutí vlády Figeľ.

Ako príklad nepriaznivého stavu uviedol Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, kde zamestnanci pracujú štyri dni a piaty sú doma namiesto toho, aby sa hľadala, možno už dva roky dozadu, odpoveď vo forme sociálneho programu, ktorý by tomuto stavu predchádzal.

"Železnice potrebujú prechod z červených čísel, potrebujú získať oveľa viac dopravy a služieb na svoju stranu a štátny rozpočet pre to vytvára základné predpoklady," uviedol ďalej Figeľ.

Dedičstvo v železničnej doprave, nákladnej aj osobnej, je podľa neho veľmi ťažké v podobe veľkých dlhov za posledné roky.

"Sú výsledkom nielen krízy, ale aj neriešenia problémov. A preto ich musíme riešiť, aby sme zachraňovali zamestnanosť, riešili perspektívu jednotlivých spoločností, nielen lamentovali," dodal.

Vyhodnocovanie hospodárenia železničných podnikov je podľa rezortu dopravy zamerané na získavanie reálneho ekonomického obrazu o stave firiem a pomenovanie príčin ich súčasných hospodárskych problémov.

"Rovnako je cieľom analýzy aj príprava návrhu reštrukturalizačných opatrení, ktoré by sme chceli v záujme ozdravenia firiem uskutočniť.

Predpokladáme, že analýza bude hotová do konca tohto roka," informoval agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič s tým, že konkrétne opatrenia budú uskutočnené v priebehu budúceho roka. Vzhľadom na nepriaznivý hospodársky stav železničných firiem je podľa neho analýza potrebná.

"Ide o iniciatívu rezortu dopravy, nie je to priamy dôsledok výmeny manažmentov," dodal Krajčovič. Nový manažment riadi železničné spoločnosti od začiatku septembra a podľa rezortu dopravy má záujem zabezpečiť ich ozdravenie. Model manažmentu spoločnosti však považuje ministerstvo za neudržateľný.

"Od nového vedenia očakávame, že príde s komplexným riešením ozdravenia spoločností," povedal hovorca.

Ministerstvo dopravy pripravuje na schválenie Zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s., ktorá zabezpečuje osobnú dopravu.

Schválená by mala byť do konca tohto roka, možno už v priebehu týždňa. Prvý raz bude platiť desať rokov s účinnosťou od 1. januára 2011 do konca roka 2020.

Ministerstvo dopravy pripravuje aj schválenie Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme so Železnicami SR, ktoré spravujú železničnú infraštruktúru. Tá by mala byť uzavretá na tri roky 2011 až 2013.

Situáciu v osobnej a najmä nákladnej železničnej doprave by malo od budúceho roka zlepšiť zníženie poplatkov prepravcov za využívanie železníc. Doteraz sú totiž na Slovensku jedny z najvyšších v celej Európskej únii. Štát však bude musieť riešiť pokles príjmov Železníc SR zo znížených poplatkov prepravcov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 765
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 834
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 688
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 018
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.