Diaľničná spoločnosť skončila za deväť mesiacov so ziskom 14 miliónov eur

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) dosiahla za deväť mesiacov tohto roka zisk pred zdanením vo výške 17,351 mil. eur a po zdanení 14,054 mil. eur.

BRATISLAVA.

V spomínanom období vykázala celkové výnosy 347,309 mil. eur a celkové náklady 329,958 mil. eur. Vlani spoločnosť za trištvrte roka vykázala po zdanení stratu 7,885 mil. eur a za celý minulý rok strata vzrástla na 9,797 mil. eur.

"V porovnaní s rokom 2009 vykazuje NDS plusové hospodárenie, čo súvisí so spustením elektronického výberu mýta (ETC) od roku 2010," informoval agentúru SITA hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Náklady na mýtny systém sú podľa neho časovo rozlíšené v jednotlivých rokoch v časovej a vecnej súvislosti počas doby trvania zmluvy.

"V zmysle vyššie uvedeného bude aj ročný výsledok NDS za rok 2010 už v plusových číslach, avšak oproti pôvodným predpokladom sú tržby z výberu mýta nižšie a na druhej strane sú vyššie náklady, čo negatívne vplýva na výsledok," dodal Jánošík.

Vo výnosoch NDS za tri štvrťroky tvoria tržby z vlastných výrobkov a služieb 131,007 mil. eur. Tržby z predaja diaľničných nálepiek za uvedené obdobie dosiahli 23,933 mil. eur, pričom celkovo do konca roka majú byť vyššie oproti plánu o 5 %.

Tržby z výberu mýta od januára do septembra predstavovali 102,876 mil. eur, ich výpadok oproti plánu na tento rok však dosahuje 9 %.

"Od 1. januára 2010 nastala zavedením elektronického výberu mýta významná zmena spoplatnenia cestnej infraštruktúry, čo sa odrazilo na obchodnom pláne spoločnosti výrazným nárastom tržieb. V porovnaní s rokom 2009 sú tieto tržby viac ako dvojnásobné, na druhej strane však vzrástli aj náklady spojené so zavedením ETC," dodal Jánošík.

Ostatné tržby zahŕňajú tržby za nájomné a predaj služieb vo výške 4,198 mil. eur.

Ostatné výnosy NDS za trištvrte roka predstavujú 81,39 mil. eur. Z toho dotácie vo výnosoch na majetok a neinvestičné dotácie dosiahli 29,23 mil. eur, tržby z predaja majetku, najmä súvisiace s predajom tretieho balíka PPP, boli spolu 28,282 mil. eur a zvyšná suma 23,878 mil. eur zahŕňa najmä výnosy na prijaté dotácie za tretí balík PPP.

"V sume celkových výnosov sú zahrnuté aj výnosy vo výške 134,912 mil. eur, ktoré tvoria dopady zúčtovania časového rozlíšenia nákladov na ETC a dopad postúpenia pohľadávok ETC - fleet kariet, pričom na druhej strane sú účtované položky nákladov, čiže uvedené výnosy nie sú viazané na príjem," uviedla ďalej NDS.

Významnú položku nákladov diaľničnej spoločnosti za deväť mesiacov tvorili výdavky na materiál a služby, a to v objeme 101,809 mil. eur, z čoho najviac tvorili náklady na ETC a na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest.

Výrazný medziročný nárast súvisí so zmenou spoplatnenia cestnej infraštruktúry od začiatku tohto roka po zavedení výberu mýta. Výrazná časť v nákladoch firmy pripadla aj na odpisy vo výške 50,442 mil. eur.

"Medziročný nárast o 14 % zohľadňuje zaradenie nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest do užívania," vysvetlil Jánošík.

Zvyšnú sumu nákladov podľa NDS tvoria už spomínané zúčtovania časového rozlíšenia nákladov na mýtny systém, dopad postúpenia pohľadávok ETC - fleet kariet.

Patria sem aj zostatková cena predaného majetku súvisiaceho najmä s predajom tretieho balíka PPP, ako aj opravná položka k pohľadávke vo výške prijatých dotácií za tretí balík PPP, ku ktorým sú na druhej strane zúčtované položky vo výnosovej časti.

NDS vznikla 1. februára 2005 na základe zákona. Jej 100-percentným vlastníkom je štát, v mene ktorého koná Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Spoločnosť eviduje základné imanie 2,994 mld. eur.

K hlavným činnostiam spoločnosti patrí príprava, realizácia opráv a výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na základe vládou schváleného Plánu rozvoja diaľnic a ciest, ako aj ich správa, prevádzka, údržba a opravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 933
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 303
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 988
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 504
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 512
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 376
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 371
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 141
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 958
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 882

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Muž žijúci so ženským srdcom. Najťažšia bola rekonvalescencia

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Neprehliadnite tiež

Chcete vymeniť banku? Ak nedodržíte postup, môžete zostať bez peňazí

Banky sľubujú, že ak k nim chcete prejsť, všetko vybavia za vás. Má to však háčiky.

Brusel dá na testovanie potravín milión, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.