Na rozvoj prístavov na Dunaji treba 483 miliónov eur, tvrdí ministerstvo

Aktualizovaná koncepcia rozvoja verejných prístavov Bratislava, Komárno a Štúrovo na Dunaji počíta v dlhodobom období rokov 2011 až 2016 s celkovými odhadovanými nákladmi okolo 483 mil. eur.

BRATISLAVA.

Podľa ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktoré materiál vypracovalo, výška skutočných nákladov bude významnou mierou závisieť od úspechu rokovania s nájomcami pozemkov, vlastníkmi infraštruktúry, ako aj s mestskými zastupiteľstvami.

Vplyv na to budú mať tiež rozhodnutia o prevádzkovaných službách a využívaných prístavných a logistických technológiách. Vláda schválila koncepciu rozvoja troch verejných prístavov na stredajšom zasadnutí.

Ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi zároveň uložila predložiť na rokovanie kabinetu priebežnú hodnotiacu správu o plnení zámerov vyplývajúcich z koncepcie do 30. apríla 2014. Termín na predloženie celkového hodnotenia realizácie zámerov koncepcie určila na koniec apríla 2017.

Prístav v Bratislave je podľa odhadov vyťažený menej než na 20 % a v Komárne na 10 %. V rokoch 2000 až 2009 dosahovali medziročný nárast výkonov 2,25 %, pričom ich výraznejší rast možno podľa koncepcie očakávať až od roku 2016 v rámci projektu TEN-T.

Relatívne pomalý rast nákladnej lodnej dopravy do roku 2015 by mal kopírovať zvyšovanie ekonomiky o 3 až 5 % ročne. Rozvoj prístavu Bratislava si podľa koncepcie vyžiada v rokoch 2011 a 2012 náklady vo výške 12 mil. až 14 mil. eur.

Ich súčasťou je vypracovanie rozvojovej štúdie a projektovej dokumentácie na dostavbu infraštruktúry bazénu Pálenisko. V dlhodobom horizonte rokov 2013 až 2016 sú odhadované celkové investičné náklady na rozvoj bazéna Pálenisko v rozmedzí 150 mil. až 175 mil. eur.

Rozvoj osobného prístavu v areáli Zimného prístavu sa predpokladá formou PPP projektu zo súkromných zdrojov, náklady preto neboli odhadované.

Ostatné aktivity má realizovať štátna spoločnosť Verejné prístavy, a.s. z vlastných zdrojov a prostriedkov Európskej únie.

Súčasná koncepcia verejného prístavu Komárno nepočíta so žiadnymi investíciami na jeho rozvoj zo štátneho rozpočtu. Odhadované náklady na premiestnenie prístavu dosahujú 300 mil. až 310 mil. eur.

Cena zahŕňa vybudovanie bazéna a potrebnej infraštruktúry a superštruktúry, neobsahuje náklady na výkup pozemkov nutných pre výstavbu prístavu.

"Predpokladá sa, že náklady na prípadný presun prístavu do inej lokality by boli hradené prednostne z prostriedkov EÚ, štátneho rozpočtu, súkromných zdrojov a mesta Komárno. Prípadný presun by bolo možné realizovať najskôr po roku 2013," uvádza sa ďalej v koncepcii.

Náklady na rozvoj prístavu Štúrovo v roku 2011 by mali dosiahnuť od 250 tis. do 300 tis. eur. Mala by ich financovať spoločnosť Verejné prístavy z vlastných a európskych peňazí.

V ďalších rokoch by mali prispieť mesto Štúrovo alebo iný investor. Prevádzkové náklady prístavu majú byť kryté z nájomných poplatkov a príjmov z prevádzky služieb pre osobné plavidlá.

Spoločnosť Verejné prístavy so sídlom v Bratislave je správcom verejných prístavov, založená bola v januári 2008. Štátna akciovka nemôže v súčasnosti plniť úlohy stanovené zákonom o jej založení kvôli súčasnému nastaveniu vlastníckych vzťahov.

"Táto skutočnosť je úzko spojená s neštandardnými majetkovo-právnymi vzťahmi - pozemky vo vlastníctve štátu sú dlhodobo prenajaté na 25 až 50 rokov súkromným subjektom," uviedol rezort dopravy.

Tie vlastnia v prístavoch prevažnú časť infraštruktúry a superštruktúry, napríklad sklady, haly, sila a iné budovy či zariadenia. To, že správca prístavu nedisponuje potrebnou infraštruktúrou a superštruktúrou, podľa ministerstva dopravy popiera deklarovaný štatút prístavov ako verejných.

Ďalším obmedzením je zaradenie pozemkov do kategórie prioritného investičného majetku pre ich polohu v ohraničenom územnom obvode prístavov.

Obmedzuje to možnosti financovania prípadných investícií, lebo takýto majetok nemôže byť založený napríklad ako záruka na úver.

Štát má v spoločnosti Verejné prístavy 100-percentný podiel, pri vstupe investora môže klesnúť minimálne na 67 %. Na rozvoj vodnej dopravy a verejných prístavov nie sú vyčlenené dostatočné finančné prostriedky. Ako najvhodnejší zdroj na verejné prístavy je podľa rezortu dopravy Operačný program Doprava, ten však s ich podporou nepočíta a musel by byť zmenený.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 906
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 019
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 118
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 377
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 988
  6. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 888
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 842
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 777
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 767
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 143

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

DOMOV

Fico chce opäť bojovať s korupciou, založí nový úrad

Fico zvažuje aj prijatie nového ústavného zákona o preukazovaní pôvodu majetku

DOMOV

Smer opúšťajú nitrianski členovia, nepáčia sa im kšefty

Predseda miestneho klubu je nespokojný.

Neprehliadnite tiež

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.

Eset odhalil novú špehovaciu kampaň

Novú špehovaciu kampaň zaznamenal Eset v siedmich krajinách.