Na rozvoj prístavov na Dunaji treba 483 miliónov eur, tvrdí ministerstvo

Aktualizovaná koncepcia rozvoja verejných prístavov Bratislava, Komárno a Štúrovo na Dunaji počíta v dlhodobom období rokov 2011 až 2016 s celkovými odhadovanými nákladmi okolo 483 mil. eur.

BRATISLAVA.

Podľa ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktoré materiál vypracovalo, výška skutočných nákladov bude významnou mierou závisieť od úspechu rokovania s nájomcami pozemkov, vlastníkmi infraštruktúry, ako aj s mestskými zastupiteľstvami.

Vplyv na to budú mať tiež rozhodnutia o prevádzkovaných službách a využívaných prístavných a logistických technológiách. Vláda schválila koncepciu rozvoja troch verejných prístavov na stredajšom zasadnutí.

Ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi zároveň uložila predložiť na rokovanie kabinetu priebežnú hodnotiacu správu o plnení zámerov vyplývajúcich z koncepcie do 30. apríla 2014. Termín na predloženie celkového hodnotenia realizácie zámerov koncepcie určila na koniec apríla 2017.

Prístav v Bratislave je podľa odhadov vyťažený menej než na 20 % a v Komárne na 10 %. V rokoch 2000 až 2009 dosahovali medziročný nárast výkonov 2,25 %, pričom ich výraznejší rast možno podľa koncepcie očakávať až od roku 2016 v rámci projektu TEN-T.

Relatívne pomalý rast nákladnej lodnej dopravy do roku 2015 by mal kopírovať zvyšovanie ekonomiky o 3 až 5 % ročne. Rozvoj prístavu Bratislava si podľa koncepcie vyžiada v rokoch 2011 a 2012 náklady vo výške 12 mil. až 14 mil. eur.

Ich súčasťou je vypracovanie rozvojovej štúdie a projektovej dokumentácie na dostavbu infraštruktúry bazénu Pálenisko. V dlhodobom horizonte rokov 2013 až 2016 sú odhadované celkové investičné náklady na rozvoj bazéna Pálenisko v rozmedzí 150 mil. až 175 mil. eur.

Rozvoj osobného prístavu v areáli Zimného prístavu sa predpokladá formou PPP projektu zo súkromných zdrojov, náklady preto neboli odhadované.

Ostatné aktivity má realizovať štátna spoločnosť Verejné prístavy, a.s. z vlastných zdrojov a prostriedkov Európskej únie.

Súčasná koncepcia verejného prístavu Komárno nepočíta so žiadnymi investíciami na jeho rozvoj zo štátneho rozpočtu. Odhadované náklady na premiestnenie prístavu dosahujú 300 mil. až 310 mil. eur.

Cena zahŕňa vybudovanie bazéna a potrebnej infraštruktúry a superštruktúry, neobsahuje náklady na výkup pozemkov nutných pre výstavbu prístavu.

"Predpokladá sa, že náklady na prípadný presun prístavu do inej lokality by boli hradené prednostne z prostriedkov EÚ, štátneho rozpočtu, súkromných zdrojov a mesta Komárno. Prípadný presun by bolo možné realizovať najskôr po roku 2013," uvádza sa ďalej v koncepcii.

Náklady na rozvoj prístavu Štúrovo v roku 2011 by mali dosiahnuť od 250 tis. do 300 tis. eur. Mala by ich financovať spoločnosť Verejné prístavy z vlastných a európskych peňazí.

V ďalších rokoch by mali prispieť mesto Štúrovo alebo iný investor. Prevádzkové náklady prístavu majú byť kryté z nájomných poplatkov a príjmov z prevádzky služieb pre osobné plavidlá.

Spoločnosť Verejné prístavy so sídlom v Bratislave je správcom verejných prístavov, založená bola v januári 2008. Štátna akciovka nemôže v súčasnosti plniť úlohy stanovené zákonom o jej založení kvôli súčasnému nastaveniu vlastníckych vzťahov.

"Táto skutočnosť je úzko spojená s neštandardnými majetkovo-právnymi vzťahmi - pozemky vo vlastníctve štátu sú dlhodobo prenajaté na 25 až 50 rokov súkromným subjektom," uviedol rezort dopravy.

Tie vlastnia v prístavoch prevažnú časť infraštruktúry a superštruktúry, napríklad sklady, haly, sila a iné budovy či zariadenia. To, že správca prístavu nedisponuje potrebnou infraštruktúrou a superštruktúrou, podľa ministerstva dopravy popiera deklarovaný štatút prístavov ako verejných.

Ďalším obmedzením je zaradenie pozemkov do kategórie prioritného investičného majetku pre ich polohu v ohraničenom územnom obvode prístavov.

Obmedzuje to možnosti financovania prípadných investícií, lebo takýto majetok nemôže byť založený napríklad ako záruka na úver.

Štát má v spoločnosti Verejné prístavy 100-percentný podiel, pri vstupe investora môže klesnúť minimálne na 67 %. Na rozvoj vodnej dopravy a verejných prístavov nie sú vyčlenené dostatočné finančné prostriedky. Ako najvhodnejší zdroj na verejné prístavy je podľa rezortu dopravy Operačný program Doprava, ten však s ich podporou nepočíta a musel by byť zmenený.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 457
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 079
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 245
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 334
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 143
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 691
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 386
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 132
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 777
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 772

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.