SME
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Figeľ a Šesták bojujú o cesty číslami

Podľa šéfa Doprastavu Ivana Šestáka štát preplatí tretí balík PPP diaľnic viac než štyrikrát. Zrušený prvý balík vyše dvakrát. Nie je jasné, prečo má byť žilinská diaľnica súkromná.

Ako skončí tretí balík PPP, má sa rozhodnúť do budúcej stredy.Ako skončí tretí balík PPP, má sa rozhodnúť do budúcej stredy. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Ktorá diaľnica má byť súkromná a ktorá nie? Aj to je otázka, pred ktorou stojí vládna koalícia.

Má totiž obmedzený balík eurofondov a veľa diaľnic, ktoré chce stavať, aby sa Bratislava prepojila s Košicami.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) sa rozhodol takto: Postaviť 29 kilometrov medzi Žilinou a Martinom ako súkromnú diaľnicu a 75 kilometrov – pôvodne PPP – diaľnic medzi Martinom a Prešovom zo štátneho rozpočtu a eurofondov.

Figeľ však narazil na nesúhlas koaličnej SaS. Tej sa zdá súkromná cesta od Žiliny príliš drahá. Z kuloárov prenikli hlasy, že keďže je tretí balík najnáročnejší, mal by sa stavať z najlacnejších zdrojov – eurofondov.

Nie sú jasné východiská na zhodnotenie

Viacerí ekonómovia si na otázku, či je pre štát výhodnejšie stavať ako PPP prvý či tretí balík, netrúfajú presne odpovedať.

Partner audítorskej firmy KPMG Ľuboš Vančo hovorí, že sa treba najprv pozrieť na to, koľko diaľnic si môže štát dovoliť financovať z eurofondov. „Nie sú úplne jasné finančné predpoklady, východiská budúcich rozpočtov,“ povedal.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák podotkol, že keďže prvý balík PPP diaľnic je oficiálne zrušený, dá sa iba hodnotiť prijaté rozhodnutie.

Celkovo podľa ústavu vychádza výhodnejšie z hľadiska prínosov pre štát a vodičov tretí balík diaľnic, a to preto, že je na ňom intenzívnejšia doprava. To sa prejaví na mýte, úsporách pre vodičov na benzíne alebo čase.

Kilometer tunela vyjde inak

Najnovšie predstavil svoje čísla o diaľničných balíkoch Doprastav – člen konzorcia, ktoré malo stavať zrušený prvý balík. Podľa prepočtov firmy štát preplatí stavbu „žilinského“ balíka asi 4,3­krát.

Zrušený prvý balík 2,65­krát. Tak to vyjde pri úrokovej miere, ktorú Doprastav ponúkol ku koncu augusta a ktorá bola podľa firmy fixovaná.

Neobstoja ani údaje o tom, že v treťom balíku sú drahé, dlhé a náročné tunely. Kilometer tunela v treťom balíku vychádza podľa Doprastavu na 76,6 milióna eur.

Pri prvom balíku to vychádzalo na 83,17 milióna eur. Tretí balík má podľa firmy drahšie cesty než prvý.

Aký je optimálny mix pre štát? Ktorý balík je výhodnejšie stavať ako PPP a ktorý cez štátny rozpočet a eurofondy?

Peter Goliaš, INEKO

Najmä vzhľadom na dĺžku tunelov je tretí balik technicky najnáročnejší, a preto aj najrizikovejší a najmenej vhodný pre metódu PPP, kde je rozhodujuce prerozdelenie rizík medzi štát a investora.

Richard Tóth, hlavný ekonóm Privatbanky

Najvýhodnejšie sa stavajú cesty z eurofondov a za pomoci štátneho rozpočtu. Za druhé najvýhodnejšie považujeme financovanie diaľnic v réžii štátu na dlh a až potom nasledujú v poradí výhodnosti PPP projekty.

Radovan Ďurana, INESS

Stále chýba poctivá ekonomická analýza pridanej hodnoty jednotlivých úsekov na trase Bratislava Košice a porovnanie alternatív.

Maroš Sokolovský, riaditeľ oddelenia finančného poradenstva Deloitte

Uvedené dav balíky nie je možné porovnávať z hľadiska nákladov na kilometer, pretože nie sú porovnateľné z hľadiska technického riešenia a geologických podmienok.

Treba tiež rozlišovať náklady na výstavbu a celkové náklady na výstavbu, prevádzku, údržbu, financovanie, atď. počas dlhšieho obdobia.

Z hľadiska uvedených zdrojov sú pre Slovensko jednoznačne "najlacnejšie" eurofondy, pretože ide o nenávratné zdroje. Porovnanie financovania zo štátneho rozpočtu a formou PPP je možné len vtedy, keď sa do úvahy vezmú celkové náklady na projekt počas rovnakého obdobia, napr. 25-30 rokov, t.j. počas ktorých sa diaľnica nielen postaví, ale aj prevádzkuje a udržiava a dosiahne dohodnuté kvalitatívne parametre na konci tohto obdobia.

Na základe zahraničných skúseností je možné v prípade vhodne nastavených podmienok projektu a výberu koncesionára realizovať PPP projekt tak, že know- how a prevádzková efektivita súkormného partnera prinesie z dlhodobého hľadiska kvalitatívne a finančne efektívnejšie riešenie, ako keby diaľnicu staval a prevádzkoval štát.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  4. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Najnovšie dezinfekčné prostriedky
  2. Desať najkrajších pláží na Korfu
  3. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  4. Vážení poslanci, to naozaj?
  5. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Koniec čakania na kuriéra
  10. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 029
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 052
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 803
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 697
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 385
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 718
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 511
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 478
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 071
  10. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli 2 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Moravská Nová Ves po búrke.

Výrazná supercelárna búrka priniesla veľké krúpy aj tornádo.


24m
Sedem obcí na južnej Morave spustošilo tornádo.

Búrka spôsobila obrovské škody.


16m
Kontrola na rakúsko-slovenskej hranici.

Hranice zostávajú dokorán aj po odhalení delta mutácie na Slovensku.


13 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Ministerstvo na tento účel dodatočne vyčlení takmer 15 miliónov eur.


TASR 13 h
Ilustračné foto.

Krajina sa snaží o znižovanie emisií uhlíka.


SITA 14 h
Minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan.

V lesoch by sa muselo hospodáriť citlivejšie.


TASR 15 h
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Nový predpis schválili europoslanci vo štvrtok.


TASR 16 h