Figeľ a Šesták bojujú o cesty číslami

Podľa šéfa Doprastavu Ivana Šestáka štát preplatí tretí balík PPP diaľnic viac než štyrikrát. Zrušený prvý balík vyše dvakrát. Nie je jasné, prečo má byť žilinská diaľnica súkromná.

Ako skončí tretí balík PPP, má sa rozhodnúť do budúcej stredy.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Ktorá diaľnica má byť súkromná a ktorá nie? Aj to je otázka, pred ktorou stojí vládna koalícia.

Má totiž obmedzený balík eurofondov a veľa diaľnic, ktoré chce stavať, aby sa Bratislava prepojila s Košicami.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) sa rozhodol takto: Postaviť 29 kilometrov medzi Žilinou a Martinom ako súkromnú diaľnicu a 75 kilometrov – pôvodne PPP – diaľnic medzi Martinom a Prešovom zo štátneho rozpočtu a eurofondov.

Figeľ však narazil na nesúhlas koaličnej SaS. Tej sa zdá súkromná cesta od Žiliny príliš drahá. Z kuloárov prenikli hlasy, že keďže je tretí balík najnáročnejší, mal by sa stavať z najlacnejších zdrojov – eurofondov.

Nie sú jasné východiská na zhodnotenie

Viacerí ekonómovia si na otázku, či je pre štát výhodnejšie stavať ako PPP prvý či tretí balík, netrúfajú presne odpovedať.

Partner audítorskej firmy KPMG Ľuboš Vančo hovorí, že sa treba najprv pozrieť na to, koľko diaľnic si môže štát dovoliť financovať z eurofondov. „Nie sú úplne jasné finančné predpoklady, východiská budúcich rozpočtov,“ povedal.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák podotkol, že keďže prvý balík PPP diaľnic je oficiálne zrušený, dá sa iba hodnotiť prijaté rozhodnutie.

Celkovo podľa ústavu vychádza výhodnejšie z hľadiska prínosov pre štát a vodičov tretí balík diaľnic, a to preto, že je na ňom intenzívnejšia doprava. To sa prejaví na mýte, úsporách pre vodičov na benzíne alebo čase.

Kilometer tunela vyjde inak

Najnovšie predstavil svoje čísla o diaľničných balíkoch Doprastav – člen konzorcia, ktoré malo stavať zrušený prvý balík. Podľa prepočtov firmy štát preplatí stavbu „žilinského“ balíka asi 4,3­krát.

Zrušený prvý balík 2,65­krát. Tak to vyjde pri úrokovej miere, ktorú Doprastav ponúkol ku koncu augusta a ktorá bola podľa firmy fixovaná.

Neobstoja ani údaje o tom, že v treťom balíku sú drahé, dlhé a náročné tunely. Kilometer tunela v treťom balíku vychádza podľa Doprastavu na 76,6 milióna eur.

Pri prvom balíku to vychádzalo na 83,17 milióna eur. Tretí balík má podľa firmy drahšie cesty než prvý.

Aký je optimálny mix pre štát? Ktorý balík je výhodnejšie stavať ako PPP a ktorý cez štátny rozpočet a eurofondy?

Peter Goliaš, INEKO

Najmä vzhľadom na dĺžku tunelov je tretí balik technicky najnáročnejší, a preto aj najrizikovejší a najmenej vhodný pre metódu PPP, kde je rozhodujuce prerozdelenie rizík medzi štát a investora.

Richard Tóth, hlavný ekonóm Privatbanky

Najvýhodnejšie sa stavajú cesty z eurofondov a za pomoci štátneho rozpočtu. Za druhé najvýhodnejšie považujeme financovanie diaľnic v réžii štátu na dlh a až potom nasledujú v poradí výhodnosti PPP projekty.

Radovan Ďurana, INESS

Stále chýba poctivá ekonomická analýza pridanej hodnoty jednotlivých úsekov na trase Bratislava Košice a porovnanie alternatív.

Maroš Sokolovský, riaditeľ oddelenia finančného poradenstva Deloitte

Uvedené dav balíky nie je možné porovnávať z hľadiska nákladov na kilometer, pretože nie sú porovnateľné z hľadiska technického riešenia a geologických podmienok.

Treba tiež rozlišovať náklady na výstavbu a celkové náklady na výstavbu, prevádzku, údržbu, financovanie, atď. počas dlhšieho obdobia.

Z hľadiska uvedených zdrojov sú pre Slovensko jednoznačne "najlacnejšie" eurofondy, pretože ide o nenávratné zdroje. Porovnanie financovania zo štátneho rozpočtu a formou PPP je možné len vtedy, keď sa do úvahy vezmú celkové náklady na projekt počas rovnakého obdobia, napr. 25-30 rokov, t.j. počas ktorých sa diaľnica nielen postaví, ale aj prevádzkuje a udržiava a dosiahne dohodnuté kvalitatívne parametre na konci tohto obdobia.

Na základe zahraničných skúseností je možné v prípade vhodne nastavených podmienok projektu a výberu koncesionára realizovať PPP projekt tak, že know- how a prevádzková efektivita súkormného partnera prinesie z dlhodobého hľadiska kvalitatívne a finančne efektívnejšie riešenie, ako keby diaľnicu staval a prevádzkoval štát.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 903
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 444
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 698
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 911
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 243
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 124
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 580
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 408
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 344
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 155

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ovocinár: Vypestovať si vlastné ovocie je úplne iný zážitok

Vlastné ovocie má úplne inú chuť, ako to kúpené.

KOMENTÁRE

Ozajstná stávka víkendu je voľba koaličného partnera Merkelovej

Je kľúčový ako pre stredovýchodnú EÚ, tak aj Emmaunela Macrona.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.