Figeľ a Šesták bojujú o cesty číslami

Podľa šéfa Doprastavu Ivana Šestáka štát preplatí tretí balík PPP diaľnic viac než štyrikrát. Zrušený prvý balík vyše dvakrát. Nie je jasné, prečo má byť žilinská diaľnica súkromná.

Ako skončí tretí balík PPP, má sa rozhodnúť do budúcej stredy.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Ktorá diaľnica má byť súkromná a ktorá nie? Aj to je otázka, pred ktorou stojí vládna koalícia.

Má totiž obmedzený balík eurofondov a veľa diaľnic, ktoré chce stavať, aby sa Bratislava prepojila s Košicami.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) sa rozhodol takto: Postaviť 29 kilometrov medzi Žilinou a Martinom ako súkromnú diaľnicu a 75 kilometrov – pôvodne PPP – diaľnic medzi Martinom a Prešovom zo štátneho rozpočtu a eurofondov.

Figeľ však narazil na nesúhlas koaličnej SaS. Tej sa zdá súkromná cesta od Žiliny príliš drahá. Z kuloárov prenikli hlasy, že keďže je tretí balík najnáročnejší, mal by sa stavať z najlacnejších zdrojov – eurofondov.

Nie sú jasné východiská na zhodnotenie

Viacerí ekonómovia si na otázku, či je pre štát výhodnejšie stavať ako PPP prvý či tretí balík, netrúfajú presne odpovedať.

Partner audítorskej firmy KPMG Ľuboš Vančo hovorí, že sa treba najprv pozrieť na to, koľko diaľnic si môže štát dovoliť financovať z eurofondov. „Nie sú úplne jasné finančné predpoklady, východiská budúcich rozpočtov,“ povedal.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák podotkol, že keďže prvý balík PPP diaľnic je oficiálne zrušený, dá sa iba hodnotiť prijaté rozhodnutie.

Celkovo podľa ústavu vychádza výhodnejšie z hľadiska prínosov pre štát a vodičov tretí balík diaľnic, a to preto, že je na ňom intenzívnejšia doprava. To sa prejaví na mýte, úsporách pre vodičov na benzíne alebo čase.

Kilometer tunela vyjde inak

Najnovšie predstavil svoje čísla o diaľničných balíkoch Doprastav – člen konzorcia, ktoré malo stavať zrušený prvý balík. Podľa prepočtov firmy štát preplatí stavbu „žilinského“ balíka asi 4,3­krát.

Zrušený prvý balík 2,65­krát. Tak to vyjde pri úrokovej miere, ktorú Doprastav ponúkol ku koncu augusta a ktorá bola podľa firmy fixovaná.

Neobstoja ani údaje o tom, že v treťom balíku sú drahé, dlhé a náročné tunely. Kilometer tunela v treťom balíku vychádza podľa Doprastavu na 76,6 milióna eur.

Pri prvom balíku to vychádzalo na 83,17 milióna eur. Tretí balík má podľa firmy drahšie cesty než prvý.

Aký je optimálny mix pre štát? Ktorý balík je výhodnejšie stavať ako PPP a ktorý cez štátny rozpočet a eurofondy?

Peter Goliaš, INEKO

Najmä vzhľadom na dĺžku tunelov je tretí balik technicky najnáročnejší, a preto aj najrizikovejší a najmenej vhodný pre metódu PPP, kde je rozhodujuce prerozdelenie rizík medzi štát a investora.

Richard Tóth, hlavný ekonóm Privatbanky

Najvýhodnejšie sa stavajú cesty z eurofondov a za pomoci štátneho rozpočtu. Za druhé najvýhodnejšie považujeme financovanie diaľnic v réžii štátu na dlh a až potom nasledujú v poradí výhodnosti PPP projekty.

Radovan Ďurana, INESS

Stále chýba poctivá ekonomická analýza pridanej hodnoty jednotlivých úsekov na trase Bratislava Košice a porovnanie alternatív.

Maroš Sokolovský, riaditeľ oddelenia finančného poradenstva Deloitte

Uvedené dav balíky nie je možné porovnávať z hľadiska nákladov na kilometer, pretože nie sú porovnateľné z hľadiska technického riešenia a geologických podmienok.

Treba tiež rozlišovať náklady na výstavbu a celkové náklady na výstavbu, prevádzku, údržbu, financovanie, atď. počas dlhšieho obdobia.

Z hľadiska uvedených zdrojov sú pre Slovensko jednoznačne "najlacnejšie" eurofondy, pretože ide o nenávratné zdroje. Porovnanie financovania zo štátneho rozpočtu a formou PPP je možné len vtedy, keď sa do úvahy vezmú celkové náklady na projekt počas rovnakého obdobia, napr. 25-30 rokov, t.j. počas ktorých sa diaľnica nielen postaví, ale aj prevádzkuje a udržiava a dosiahne dohodnuté kvalitatívne parametre na konci tohto obdobia.

Na základe zahraničných skúseností je možné v prípade vhodne nastavených podmienok projektu a výberu koncesionára realizovať PPP projekt tak, že know- how a prevádzková efektivita súkormného partnera prinesie z dlhodobého hľadiska kvalitatívne a finančne efektívnejšie riešenie, ako keby diaľnicu staval a prevádzkoval štát.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 16 546
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 893
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 666
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 6 000
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 901
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 693
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 199
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 123
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 614
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 254

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Český študent, ktorého žaluje OVB, chystá ďalší dokument o konkurencii

Prvý film „Rada nad zlato“ poukazoval na to, že finančným poradcom z OVB išlo veľmi často len o vlastné provízie.

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop