Figeľ a Šesták bojujú o cesty číslami

Podľa šéfa Doprastavu Ivana Šestáka štát preplatí tretí balík PPP diaľnic viac než štyrikrát. Zrušený prvý balík vyše dvakrát. Nie je jasné, prečo má byť žilinská diaľnica súkromná.

Ako skončí tretí balík PPP, má sa rozhodnúť do budúcej stredy.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Ktorá diaľnica má byť súkromná a ktorá nie? Aj to je otázka, pred ktorou stojí vládna koalícia.

Má totiž obmedzený balík eurofondov a veľa diaľnic, ktoré chce stavať, aby sa Bratislava prepojila s Košicami.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) sa rozhodol takto: Postaviť 29 kilometrov medzi Žilinou a Martinom ako súkromnú diaľnicu a 75 kilometrov – pôvodne PPP – diaľnic medzi Martinom a Prešovom zo štátneho rozpočtu a eurofondov.

Figeľ však narazil na nesúhlas koaličnej SaS. Tej sa zdá súkromná cesta od Žiliny príliš drahá. Z kuloárov prenikli hlasy, že keďže je tretí balík najnáročnejší, mal by sa stavať z najlacnejších zdrojov – eurofondov.

Nie sú jasné východiská na zhodnotenie

Viacerí ekonómovia si na otázku, či je pre štát výhodnejšie stavať ako PPP prvý či tretí balík, netrúfajú presne odpovedať.

Partner audítorskej firmy KPMG Ľuboš Vančo hovorí, že sa treba najprv pozrieť na to, koľko diaľnic si môže štát dovoliť financovať z eurofondov. „Nie sú úplne jasné finančné predpoklady, východiská budúcich rozpočtov,“ povedal.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák podotkol, že keďže prvý balík PPP diaľnic je oficiálne zrušený, dá sa iba hodnotiť prijaté rozhodnutie.

Celkovo podľa ústavu vychádza výhodnejšie z hľadiska prínosov pre štát a vodičov tretí balík diaľnic, a to preto, že je na ňom intenzívnejšia doprava. To sa prejaví na mýte, úsporách pre vodičov na benzíne alebo čase.

Kilometer tunela vyjde inak

Najnovšie predstavil svoje čísla o diaľničných balíkoch Doprastav – člen konzorcia, ktoré malo stavať zrušený prvý balík. Podľa prepočtov firmy štát preplatí stavbu „žilinského“ balíka asi 4,3­krát.

Zrušený prvý balík 2,65­krát. Tak to vyjde pri úrokovej miere, ktorú Doprastav ponúkol ku koncu augusta a ktorá bola podľa firmy fixovaná.

Neobstoja ani údaje o tom, že v treťom balíku sú drahé, dlhé a náročné tunely. Kilometer tunela v treťom balíku vychádza podľa Doprastavu na 76,6 milióna eur.

Pri prvom balíku to vychádzalo na 83,17 milióna eur. Tretí balík má podľa firmy drahšie cesty než prvý.

Aký je optimálny mix pre štát? Ktorý balík je výhodnejšie stavať ako PPP a ktorý cez štátny rozpočet a eurofondy?

Peter Goliaš, INEKO

Najmä vzhľadom na dĺžku tunelov je tretí balik technicky najnáročnejší, a preto aj najrizikovejší a najmenej vhodný pre metódu PPP, kde je rozhodujuce prerozdelenie rizík medzi štát a investora.

Richard Tóth, hlavný ekonóm Privatbanky

Najvýhodnejšie sa stavajú cesty z eurofondov a za pomoci štátneho rozpočtu. Za druhé najvýhodnejšie považujeme financovanie diaľnic v réžii štátu na dlh a až potom nasledujú v poradí výhodnosti PPP projekty.

Radovan Ďurana, INESS

Stále chýba poctivá ekonomická analýza pridanej hodnoty jednotlivých úsekov na trase Bratislava Košice a porovnanie alternatív.

Maroš Sokolovský, riaditeľ oddelenia finančného poradenstva Deloitte

Uvedené dav balíky nie je možné porovnávať z hľadiska nákladov na kilometer, pretože nie sú porovnateľné z hľadiska technického riešenia a geologických podmienok.

Treba tiež rozlišovať náklady na výstavbu a celkové náklady na výstavbu, prevádzku, údržbu, financovanie, atď. počas dlhšieho obdobia.

Z hľadiska uvedených zdrojov sú pre Slovensko jednoznačne "najlacnejšie" eurofondy, pretože ide o nenávratné zdroje. Porovnanie financovania zo štátneho rozpočtu a formou PPP je možné len vtedy, keď sa do úvahy vezmú celkové náklady na projekt počas rovnakého obdobia, napr. 25-30 rokov, t.j. počas ktorých sa diaľnica nielen postaví, ale aj prevádzkuje a udržiava a dosiahne dohodnuté kvalitatívne parametre na konci tohto obdobia.

Na základe zahraničných skúseností je možné v prípade vhodne nastavených podmienok projektu a výberu koncesionára realizovať PPP projekt tak, že know- how a prevádzková efektivita súkormného partnera prinesie z dlhodobého hľadiska kvalitatívne a finančne efektívnejšie riešenie, ako keby diaľnicu staval a prevádzkoval štát.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 176
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 877
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 616
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 981
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 558
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 660
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 467
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 561
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 699
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 751

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

ŠPORT

Na Gire sa ukázali talenty i šprintér, ktorý bude trápiť Sagana

Momenty stého ročníka Giro d'Italia.

PLUS

Ako prežiť nápor terorizmu a fanatizmu

Kým panuje zmätok, je možné za teroristu označiť kohokoľvek.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.