BRATISLAVA. „Odmietame doplácať na výpadky príjmov vyšších územných celkov,“ vyhlásil včera prezident Združenia cestných dopravcov Slovenska Česmad Pavol Jančovič.
Reagoval tak na zvyšovanie dane z motorových vozidiel. V dvoch župách rast dane včera poslanci odhlasovali, ďalších päť má s daňami podobné plány.
Firmy: Odídeme
Dopravcovia tvrdia, že vyššie dane vedú k likvidácii podnikania v cestnej doprave. Preto pokiaľ župy svoje plány uskutočnia, nebudú firmy váhať preregistrovať svoje autá do inej župy, ktorá má daň nižšiu. V krajnom prípade preregistrujú svoje autá do inej krajiny. Už dnes vraj máme na Slovensku rekordné dane.
„V porovnaní s krajinami, ako sú Maďarsko, Poľsko či Česko, je daň na Slovensku dvakrát taká vysoká,“ povedal Jančovič.
Kto ich už zvýšil
Schválené vyššie dane z motorových vozidiel od 2011
- Nitriansky kraj: + 10 %
- Košická župa: 10 %
Plány ostatných žúp
- Bratislavská župa: + 5 až 15 %
- Banskobystrický kraj: +5 %
- Trnavská župa: + 10 %
- Žilinský kraj: + 10 %
- Prešovský kraj: + 10 %
- Trenčianska župa: 0 %
Daň z áut tvorí podľa Česmadu asi 15 až 50 % daňových príjmov žúp, zvyšok je podiel z dane z príjmu fyzických osôb.
- zmeny pre najmenej ekologické vozidlá
S Asociáciou zamestnávateľských zväzov a združení sa Česmad zhodol na tom, že vyššie dane ohrozia pracovné miesta a aj tak sa zrejme prejavia na konečných cenách.
Peniaze vraj pôjdu do ciest
Župy tvrdia, že peniaze, ktoré takto navyše získajú, chcú použiť na opravy a údržbu ciest druhej a tretej triedy.
„Po zavedení mýta sú využívané na neoprávnený tranzit a sú ničené ťažkými nákladnými autami,“ napísali z banskobystrickej župy.
Košická župa zasa potrebuje peniaze na opravu ciest zdevastovaných povodňami.
Podnikatelia neveria, že sa peniaze dostanú tam, kam majú. „Stratia sa po ceste,“ povedala generálna sekretárka Slovenského živnostenského zväzu Viola Kromerová.
Župy tiež tvrdia, že pre krízu vybrali na niekdajšej cestnej dani menej, ako plánovali. V košickej župe má ísť za tento rok o 400tisícový výpadok.
„Pre krízu podnikatelia odhlásili autá a neplatili daň. Druhým dôvodom je, že viaceré veľké firmy začali platiť daň v sídle materskej firmy, väčšinou v Bratislave,“ povedala hovorkyňa košickej župy Zuzana Bobriková.
Nepomohlo ani to, že košická župa mala nižšie sadzby než bratislavská. Ďalšieho odlivu registrácií pre vyššie sadzby sa preto župa neobáva.
Podnikatelia tvrdia, že akceptovateľné je pre nich zvýšenie dane na úroveň najdrahšieho kraja na Slovensku. Tým je už dnes pre dopravcov trnavská župa. Kraje by mali poskytovať väčšie zľavy na ekologické vozidlá. Všetky sadzby však majú byť jednotné.
Štruktúra daňových príjmov krajov: