Župy už zvyšujú daň z áut. Firmy protestujú

V nitrianskej a košickej župe už odobrili rast dane z motorových vozidiel. Ďalšie sa na to chystajú. Podnikatelia hovoria, že sa prepočítali.

Sedem samosprávnych krajov sa chystá od budúceho roka zvyšovať daň z motorových vozidiel.(Zdroj: lLUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. „Odmietame doplácať na výpadky príjmov vyšších územných celkov,“ vyhlásil včera prezident Združenia cestných dopravcov Slovenska Česmad Pavol Jančovič.

Reagoval tak na zvyšovanie dane z motorových vozidiel. V dvoch župách rast dane včera poslanci odhlasovali, ďalších päť má s daňami podobné plány.

Firmy: Odídeme

Dopravcovia tvrdia, že vyššie dane vedú k likvidácii podnikania v cestnej doprave. Preto pokiaľ župy svoje plány uskutočnia, nebudú firmy váhať preregistrovať svoje autá do inej župy, ktorá má daň nižšiu. V krajnom prípade preregistrujú svoje autá do inej krajiny. Už dnes vraj máme na Slovensku rekordné dane.

„V porovnaní s krajinami, ako sú Maďarsko, Poľsko či Česko, je daň na Slovensku dvakrát taká vysoká,“ povedal Jančovič.

Kto ich už zvýšil

Schválené vyššie dane z motorových vozidiel od 2011

  • Nitriansky kraj: + 10 %
  • Košická župa: 10 %

Plány ostatných žúp

  • Bratislavská župa: + 5 až 15 %
  • Banskobystrický kraj: +5 %
  • Trnavská župa: + 10 %
  • Žilinský kraj: + 10 %
  • Prešovský kraj: + 10 %
  • Trenčianska župa: 0 %

Daň z áut tvorí podľa Česmadu asi 15 až 50 % daňových príjmov žúp, zvyšok je podiel z dane z príjmu fyzických osôb.

  • zmeny pre najmenej ekologické vozidlá

S Asociáciou zamestnávateľských zväzov a združení sa Česmad zhodol na tom, že vyššie dane ohrozia pracovné miesta a aj tak sa zrejme prejavia na konečných cenách.

Peniaze vraj pôjdu do ciest

Župy tvrdia, že peniaze, ktoré takto navyše získajú, chcú použiť na opravy a údržbu ciest druhej a tretej triedy.

„Po zavedení mýta sú využívané na neoprávnený tranzit a sú ničené ťažkými nákladnými autami,“ napísali z banskobystrickej župy.

Košická župa zasa potrebuje peniaze na opravu ciest zdevastovaných povodňami.

Podnikatelia neveria, že sa peniaze dostanú tam, kam majú. „Stratia sa po ceste,“ povedala generálna sekretárka Slovenského živnostenského zväzu Viola Kromerová.

Župy tiež tvrdia, že pre krízu vybrali na niekdajšej cestnej dani menej, ako plánovali. V košickej župe má ísť za tento rok o 400­tisícový výpadok.

„Pre krízu podnikatelia odhlásili autá a neplatili daň. Druhým dôvodom je, že viaceré veľké firmy začali platiť daň v sídle materskej firmy, väčšinou v Bratislave,“ povedala hovorkyňa košickej župy Zuzana Bobriková.

Nepomohlo ani to, že košická župa mala nižšie sadzby než bratislavská. Ďalšieho odlivu registrácií pre vyššie sadzby sa preto župa neobáva.

Podnikatelia tvrdia, že akceptovateľné je pre nich zvýšenie dane na úroveň najdrahšieho kraja na Slovensku. Tým je už dnes pre dopravcov trnavská župa. Kraje by mali poskytovať väčšie zľavy na ekologické vozidlá. Všetky sadzby však majú byť jednotné.

Štruktúra daňových príjmov krajov:

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 624
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 075
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 341
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 420
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 890
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 605
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 477
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 448
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 860

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop