Firmy: Emisná daň ohrozí pracovné miesta

Protesty podnikov voči novej dani z predaja a držby emisných kvót pribúdajú.

Firmám na dani z emisií prekáža, že ju musia platiť aj za emisie, ktoré nepredajú, ani v danom roku neminú.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ –TASR)

Spôsob výpočtu dane z emisií, ale aj celá logika tejto novej dane. To nie sú jediné nezrovnalosti, ktoré sa nepáčia firmám.

BRATISLAVA. Tam, kde ministerstvo financií vidí nápravu nespravodlivého pridelenia emisií podnikom, vidia firmy nespravodlivosť, ktorá môže v niektorých prípadoch skončiť aj prepúšťaním.

Hoci 80­-percentné zdanenie nadbytočných emisií už čaká len na podpis prezidenta, podniky pokračujú v jeho kritike.

Príjmy zo zdanenia výnosov z emisných povoleniek sa podľa pozmeňujúceho návrhu k štátnemu rozpočtu môžu zvýšiť o 69,5 milióna eur. Ten istý návrh predpokladá, že vďaka výnosu z emisnej dane môže štát zvýšiť výdavky o 60 miliónov eur.

Košickému U.S. Steel, ale aj celému Zväzu hutníctva prekáža, že si nemôžu ponechať emisie do ďalších rokov, aby ich potom mohli spotrebovať. „Firmy budú nútené kvóty predať, aby sa vyhli navrhovanej pokute vyplývajúcej zo zdanenia ich držby,“ píše Zväz hutníctva.

Môže to vraj viesť aj k strate pracovných miest. „Takáto daň ohrozuje aj stabilizáciu zamestnanosti v energeticky náročných odvetviach a môže viesť k strate pracovných miest,“ tvrdí hovorca spoločnosti U.S. Steel Ján Bača.

Firmy kritizujú aj to, že sa v zákone o dani z príjmov píše aj o zdaňovaní zásob. „Zdaňovať sa má držba emisií, čo absolútne nie je príjem. Nemá to s daňou nič spoločné,“ vraví Tibor Gregor z Klubu500.

Ako a z čoho počítať

Ani samotný výpočet dane z emisií nie je v poriadku, tvrdia firmy. Daň sa im totiž nebude počítať z toho, za koľko emisie skutočne predajú.

Do základu dane vstupuje „priemerná trhová cena emisných kvót za kalendárny mesiac predchádzajúci mesiacu, v ktorom sa uskutočnil ich prevod“, píše sa v zákone. „Prečo sa nezdaňuje to, za čo podniky naozaj emisie predajú?“ pýta sa Gregor.

Pritom vraj podniky vôbec nepredávajú emisné kvóty za také ceny, aké odhadol Inštitút finančnej politiky. „Inštitút a minister dokladujú 660 miliónov eur, ktoré by mali byť, ale používa nereálne sumy. Rád by som sa spýtal, kto na Slovensku predáva jednotku emisií za 22 eur,“ povedal Gregor.

Výpočty Inštitútu sa nepozdávajú viacerým. Pri výpočtoch o emisiách Slovnaftu sa napríklad do údajov o tom, koľko emisných kvót od štátu zdarma dostala, započítala aj tepláreň. No tá je už od firmy odčlenená. Do spotreby emisií sa už nezapočítala.

„Poslali sme ministerstvu financií v dobrej viere list, aby sme ich upozornili na chybu vo výpočte. Nadalokácia je 13 percent, a to vďaka kríze,“ povedal hovorca Slovnaftu Anton Molnár.

Viniť z emisnej dane iba ministerstvo financií by však bolo nefér, píše Ivan Štualjter

Čakajú na záväzný predpis

V zákone sa tiež píše, že emisie, ktoré firmy usporia vďaka investíciám do technológií, by nemali byť zdaňované. Nikto zatiaľ presne nevie, ako sa to bude posudzovať v praxi.

Niektoré firmy preto čakajú na všeobecne záväzný predpis. „Až potom sa k tomu dá vyjadriť,“ povedal Peter Košinár, výrobný riaditeľ SMZ Jelšava.

Nie je totiž napríklad jedno, ktoré roky investovania sa budú započítavať. Firmy investovali do ekologických technológií aj preto, že čakali návratnosť z predaja emisií, ktoré takto ušetria. „Investori rozhodli na základe zákonných pravidiel a budú dodatočne poškodení. To určite zníži ich dôveru v podnikateľské prostredie na Slovensku,“ píše ružomberský Mondi SCP.

Ministerstvo financií sa k otázkam nevyjadrilo. Minister Ivan Mikloš (SDKÚ) tvrdí, že emisné kvóty boli za bývalej vlády prideľované nerovnomerne, štát preto prišiel o peniaze a zarábali na tom firmy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 837
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 572
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 493
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 487
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 221
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 986
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 207
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 662
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 019
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 573

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Bezpečnostné preverovanie zásielok robia aj Slovenská pošta či finančná správa. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

DOMOV

SME Naživo: Rusko, aké by Slováci chceli, nikdy neexistovalo

V diskusii SME diskutovali odborníci o propagande.

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop