Čadca 7. júna (TASR) - Tunel Horelica, ktorý bude súčasťou budovanej tranzitnej komunikácie diaľničného typu D3 zo Žiliny k slovensko-poľskému hraničnému priechodu Skalité - Zwardoň, dnes v Čadci prerazili za prítomnosti predsedu vlády SR Mikuláša Dzurindu.
Na krátkom brífingu premiér zdôraznil, že Slovensko bude na konci roku 2005 pripravené napojiť sa na poľskú diaľničnú sieť v súlade s podpísanou medzištátnou zmluvou. V tomto roku vynaloží Slovenská republika podľa Dzurindu na výstavbu diaľnic rekordných 10,6 miliardy Sk.
Tunel Horelica je súčasťou 1385 metrov dlhého obchvatu Čadce s predpokladanými celkovými nákladmi na výstavbu 1,36 miliardy korún. Pred vlastným výrubom tunelového profilu bola vyrazená geologická prieskumná štôlňa dlhá 225 metrov na preverenie geologických, hydrogeologických pomerov a odvodnenie časti tunela. Dôležitou súčasťou stavby a tunela je geologický monitoring, ktorý je nutné vykonávať vzhľadom na zastavané a zosuvné územie nielen počas realizácie stavebných prác, ale aj po ukončení stavby.
Obchvat Čadce je časťou trasy D3, ktorá tvorí súčasť Multimodálneho dopravného koridoru č. VI Transeurópskych sietí a Transeurópskej magistrály v smere sever - juh. Začiatok úseku je situovaný na úpätí ľavého brehu rieky Kysuca, pri ktorej sa zosuvný svah preklenie mostom z monolitickej dvojrámovej konštrukcie, dlhým 447 metrov. Zosuvné svahy sa zabezpečujú hĺbkovým a povrchovým odvodnením a pilotovými a zemnými kotvami. Kopcom Čupec prechádza 605 metrov dlhý tunel Horelica, údolie U Klimka sa preklenie trojpólovým mostom konštrukcie z prefabrikovaných nosníkov, dlhým 135 metrov. Reálny termín sprevádzkovania celého obchvatu je december 2003 za predpokladu zabezpečenia finančných zdrojov v roku 2002 a 2003.