SaS chce ďalšiu zľavu na PPP

Už dvakrát sa minister dopravy chystal predložiť posledný balík súkromných diaľnic na schválenie vláde. Už druhýkrát ho stopla Sulíkova SaS.

Predseda KDH Figeľ a šéf SaS Sulík hodnotia tie isté čísla o výhodnosti súkromnej diaľnice opačne.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Chce vraj viac okresať cenu, ktorú s víťazom súťaže dohodol šéf KDH.

BRATISLAVA. Z technických detailov sa vykľul vážnejší problém. Tak vyzerá dnes spor medzi SaS a KDH o takzvanom treťom balíku PPP.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) by totiž týchto takmer 30 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Žilinou chcel postaviť spôsobom, ktorý zvolila vláda Roberta Fica (Smer): cez verejno–súkromné partnerstvo (PPP).

Ďalšia zľava na stavbu

SaS sa balík nepozdáva. Včera si to mal predseda Richard Sulík vydiskutovať s Figeľom. Výsledkom je ďalšie stop projektu, ktorý chcel minister dopravy dnes predkladať na schválenie vláde.

„Neuzavreli sme to. Bol som požiadaný, aby sme túto tému ukončili na koaličnej rade,“ povedal Figeľ. Podľa jeho slov sa KDH a SaS líši v názoroch na to, či a ako sa dá dohodnutá ponuka ešte meniť. SaS chce podľa našich informácií zľavu.

Ako sa odlišujú

Zrušený 1. balík PPP (75 km)

  • Tunely: 7,5 km
  • Mosty: 17,5 km
  • Investičné náklady: 2,17 mld. eur
  • Náklady na kilometer: 29 miliónov eur
  • Ročná splátka: 273 mil. eur

Tretí balík (29,9 km)

  • Tunely: 10,5 km
  • Mosty: 6,9 km
  • Investičné náklady: 1,6 mld. eur
  • Cena na km: 53,9 mil. eur
  • Ročná splátka: 219 mil. eur
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Minister dopravy už s koncesionárom cenu dohodol. Konzorcium pod vedením nemeckého Hochtiefu ponúklo zľavu z investičných nákladov vyše 20 percent a ministrovi sa to pozdáva.

Firma si teraz musí od bánk požičať peniaze za určitý úrok. Tam vidí Figeľ priestor na ďalšie zníženie ceny.

Cena peňazí sa však odvíja od medzibankovej sadzby, ktorú nikto nemôže ovplyvniť, a teda ani koncesionár.

SaS sa až do ukončení rokovaní k tretiemu balíku nechce vyjadrovať.

Podľa informácií z koaličného prostredia Sulíkovej strane však možná zľava z ceny peňazí nebude stačiť.

Figeľ a koncesionár by sa naopak mal ešte raz pozrieť aj na stavebné náklady či náklady na prevádzku a údržbu, ktoré sú rozpočítané na 30 rokov.

Podľa Figeľa by ďalšie znižovanie ceny stavby mohlo spochybniť samotného koncesionára.

Celková dohoda s bankami sa pritom očakáva až koncom apríla. Aktuálne dohodnutá cena je 219 miliónov eur ročne na 30 rokov.

Komora chce späť balík

Šéf rezortu financií Ivan Mikloš (SDKÚ) nehovorí, na čiu stranu sa prikláňa. Rokuje sa, povedal jeho hovorca Martin Jaroš. Podľa Figeľa však v rezorte financií problém nie je: „Bez základnej zhody medzi nami by som materiál do vlády nedával.“

Premiérka Iveta Radičová (SDSKÚ) počká na koaličnú radu a tam sa o PPP rozhodne, povedal jej hovorca Rado Baťo. Hraničný termín je 15. december. Most–Híd podporu KDH vyjadril už dávnejšie.

Kilometer „žilinskej“ diaľnice aj po zľave vychádza na 53,9 milióna eur. V zrušenom balíku 75 kilometrov súkromných diaľnic medzi Martinom a Prešovom by stál 29 miliónov.

Postaviť ho malo konzorcium, v ktorom boli aj Doprastav a Váhostav. Slovenskí podnikatelia sa preto začali ozývať, aby vláda viac podporovala domácich podnikateľov.

Slovensko–nemecká obchodná komora uvítala zámer vlády pokračovať v treťom balíku. „Želali by sme si, aby sa prehodnotil aj prvý balík. Veríme, že PPP projekty sú efektívnejšie ako klasické verejné obstarávanie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 039
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 564
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 049
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 614
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 958
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 054
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 610
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 567
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 083
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 658

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

S bicyklom do vlaku? Sebe lístok kúpite z domu, bicyklu nie

Kúpe lístka na stanici sa dá vyhnúť, ale cestujúci riskuje, že do vlaku Železničnej spoločnosti nedostane vôbec.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.