Nitra plánuje zvýšiť automobilovú daň najmenej o desať percent

Výrazný nárast prepravy ťažkých nákladných automobilov na cestách druhej a tretej triedy v kraji spôsobilo zavedenie elektronického mýta.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

NITRA. Nitriansky samosprávny kraj (NSK) plánuje v budúcom roku zvýšiť daň z motorových vozidiel, ktorá je jednou z rozhodujúcich príjmov rozpočtu kraja. Plánovaný príjem z dane v roku 2010 je v rozpočte kraja schválený vo výške 16 miliónov eur.

Dôvodom zvýšenia dane je očakávaná zvýšená potreba financovania opráv a údržby komunikácií druhej a tretej triedy. Poslanci NSK na svojom najbližšom zasadnutí zastupiteľstva rozhodnú, o koľko sa daň z motorových vozidiel od budúceho roka zvýši.

Daň narastie približne o desať percent

Pripravené sú dva varianty. Prvý variant uvažuje o plošnom zvýšení sadzieb dane o 10 percent. Predpoklad zvýšenia ročného výnosu dane v roku 2011 je v tomto prípade zhruba na úrovni päť až šesť percent oproti tomuto roku.

Druhý variant uvažuje o zvýšení sadzieb dane na úroveň sadzieb Trnavského samosprávneho kraja z dôvodu zjednocovania sadzieb samosprávnych krajov. Schválenie tohto variantu by znamenalo zvýšenie sadzieb o 12 až 13 percent.

Výnos dane z motorových vozidiel na budúci rok by sa v tomto prípade zvýšil medziročne o sedem až osem percent. Rada NSK odporúča schválenie druhého variantu. Celý predpokladaný zvýšený výnos dane z motorových vozidiel bude použitý na opravu a údržbu ciest II. a III. triedy vo vlastníctve NSK.

Autá prešli z diaľnic

Výrazný nárast intenzity prepravy ťažkých nákladných automobilov na cestách druhej a tretej triedy spôsobilo spoplatnenie diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy zavedením mýtneho systému od začiatku tohto roka.

Vozidlá obchádzajú spoplatnené úseky ciest prvej triedy z dôvodu výberu mýta a jazdia po cestách druhej a tretej triedy vo vlastníctve NSK, v dôsledku čoho sa zvyšuje poškodzovanie týchto ciest. V zlom stavebno-technickom stave je celkom 640 kilometrov ciest vo vlastníctve NSK, ktoré sú poškodené najmä vplyvom kamiónovej tranzitnej nákladnej dopravy.

Vedenie kraja nemá informácie o možnej kompenzácii zo strany štátu v systéme prerozdeľovania objemu finančných prostriedkov získaných z výberu mýta pre samosprávne kraje.

Všetky výdavky súvisiace s odstraňovaním následkov poškodzovania ciest druhej a tretej triedy kamiónovou dopravou sú financované z vlastných bežných príjmov rozpočtu NSK.

K ďalšiemu poškodzovaniu komunikácií dochádza počas výstavby rýchlostnej komunikácie R1 ťažkými stavebnými mechanizmami a nákladnými autami so stavebným materiálom. Z hľadiska rozsahu ide o významný úsek regionálnych ciest, ktoré sú poškodzované trhaním krajníc najmä v čase, keď je podmáčaná zemina.

Z dôvodu výstavby R1 bude treba neodkladne opraviť 65 kilometrov ciest vo vlastníctve NSK. Stále častejšie sa vyskytujú havarijné udalosti na úsekoch ciest druhej a tretej triedy vo vlastníctve NSK v dôsledku pôsobenia prudkých alebo dlhotrvajúcich dažďov. Povodňami v roku 2010 boli najviac poškodené úseky ciest Kolárovo Šaľa, Topoľčianky Skýcov, Pozba Dedinka a Chľaba.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 604
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 091
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 356
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 428
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 877
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 595
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 461
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop