Spor o žilinskú diaľnicu v koalícii narastá

Na čo použiť eurofondy a na čo sa hodia menej. Diskusia o tom sa týka aj tretieho balíka.

Cesta medzi Žilinou a Martinom má byť podľa ministra Figeľa súkromná. V stredu to predloží vláde.(Zdroj: FOTO – TASR)

Sulík a Figeľ opäť predebatujú sporný tretí balík súkromných diaľnic. Možno nepôjde len o technické detaily, ako avizovali.

BRATISLAVA. Má sa stavať diaľnica medzi Žilinou a Martinom cez štátny rozpočet a eurofondy alebo formou verejno-súkromného partnerstva (PPP)? O tejto otázke by sa dnes mali opäť porozprávať zástupcovia SaS a KDH. Zatiaľ sa nezhodli na tom, čo je výhodnejšie.

Výstavbu takmer 30­-kilometrového úseku cez PPP naštartovala bývalá vláda. V súťaži však zostal len jeden záujemca. KDH chce v projekte pokračovať, o jeho výhodnosti nie je však presvedčená SaS.

O čom sa rokuje

Dnes by sa podľa našich informácií mali stretnúť šéfovia SaS a KDH – Richard Sulík a Ján Figeľ. Prísť má aj minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ).

Najlacnejším prostriedkom, ako stavať cesty, sú eurofondy. Tých Slovensko nemá dostatok na to, aby sa z nich zaplatili všetky kľúčové časti diaľničnej siete. Platí však pravidlo, že cez európske fondy by sa mali stavať najnáročnejšie úseky. Takým je práve spomínaný tretí žilinský balík.

Požičiavať si drahšie zdroje od bánk treba zasa vtedy, keď ide o menej náročný projekt, ktorý si na seba aj sám zarobí, povedal zdroj z prostredia koalície.

KDH chce však cez eurofondy stavať 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom. Tie pôvodne patrili do prvého balíka PPP. Figeľ sa však rozhodol v projekte nepokračovať.

Nemenovaný zdroj pripúšťa, že SaS by možno uspokojila ešte väčšia zľava. Figeľ síce vyjednal na žilinskú diaľnicu diskont – vyše 20 percent, ale ani ten zatiaľ všetkých koaličných partnerov nepresvedčil.

Kilometer diaľnice medzi Martinom a Žilinou totiž stále vychádza takmer dvakrát drahšie než kilometer „prešovskej“ diaľnice. Cena za ňu sa totiž rozpočítava na viac kilometrov.

Ozvali sa podnikatelia

Proti tretiemu balíku PPP v piatok protestoval Klub 500, združujúci slovenských podnikateľov. Ministerstvu vyčíta, že viac podporuje zahraničných investorov než slovenských. V zrušenom prvom diaľničnom balíku boli totiž firmy Doprastav a Váhostav.

Ivan Šesták, predseda predstavenstva Doprastavu, ktorý pôsobí aj v Klube 500, Figeľa za zrušenie prvého balíka ostro kritizuje.

Klub 500 Figeľovi vyčíta, že miesto toho, aby za približne rovnakú sumu postavil cez PPP 75 kilometrov diaľnic, uprednostnil 30 kilometrov okolo Žiliny. Tento úsek majú postaviť nemecký Hochtief a rakúsky Alpine.

Ministerstvo dopravy zareagovalo tak, že Klub 500 je prepojený na Smer. Ohradilo sa aj proti tvrdeniam expremiéra Roberta Fica (Smer), ktorý chce pre diaľnice zvolávať mimoriadne zasadnutie parlamentu: „Pán Fico a jeho exminister Vážny by mali Slovensku vysvetliť, prečo podpísali zmluvu s cenou o 27 percent vyššou, ako je súčasná nová ponuka, vyrokovaná pod Figeľovým vedením.“

Exminister Ľubomír Vážny (Smer) zas povedal, že projekt PPP na žilinskú diaľnicu odmietla financovať Európska investičná banka – pre jeho vysokú cenu.

Naznačil, že prijateľná by mala byť ročná splátka v tridsaťročnom splátkovom kalendári vo výške hlboko pod 200 miliónov eur. Tam sa vraj s koncesionárom chcel dostať aj on. Aktuálne vyjednaná zľava stláča splátku na 219 miliónov eur.

Celkom spokojná s diaľničným riešením nie je ani Slovenská obchodná a priemyselná komora. Najprv mala vláda zabezpečiť financovanie prvého balíka, ktorý sa týka zaostalejšieho východu, myslí si predseda komory Peter Mihók.

Podnikateľská aliancia Slovenska nesúhlasí s argumentom Klubu 500, že vláda by mala viac podporovať domáce firmy. Prekáža im však, že v súťaži o balík bola jediná firma.

Odborári by tiež radšej videli slovenské firmy stavať cesty. „Každý štát si chráni svojich, či sa to komu páči, alebo nepáči,“ povedal predseda OZ KOVO Emil Machyna.

ppp.jpg

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 635
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 169
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 127
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 644
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 817
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 297
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 213
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 003
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 991
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 511

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Saganovi pomocníci čelili sizyfovskej úlohe. Čakali sme od seba viac, tvrdia

Pre trojicu slovenských cyklistov to bola náročná úloha.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.