SME

Spor o žilinskú diaľnicu v koalícii narastá

Na čo použiť eurofondy a na čo sa hodia menej. Diskusia o tom sa týka aj tretieho balíka.

Cesta medzi Žilinou a Martinom má byť podľa ministra Figeľa súkromná. V stredu to predloží vláde.Cesta medzi Žilinou a Martinom má byť podľa ministra Figeľa súkromná. V stredu to predloží vláde. (Zdroj: FOTO – TASR)

Sulík a Figeľ opäť predebatujú sporný tretí balík súkromných diaľnic. Možno nepôjde len o technické detaily, ako avizovali.

BRATISLAVA. Má sa stavať diaľnica medzi Žilinou a Martinom cez štátny rozpočet a eurofondy alebo formou verejno-súkromného partnerstva (PPP)? O tejto otázke by sa dnes mali opäť porozprávať zástupcovia SaS a KDH. Zatiaľ sa nezhodli na tom, čo je výhodnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výstavbu takmer 30­-kilometrového úseku cez PPP naštartovala bývalá vláda. V súťaži však zostal len jeden záujemca. KDH chce v projekte pokračovať, o jeho výhodnosti nie je však presvedčená SaS.

SkryťVypnúť reklamu

O čom sa rokuje

Dnes by sa podľa našich informácií mali stretnúť šéfovia SaS a KDH – Richard Sulík a Ján Figeľ. Prísť má aj minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ).

Najlacnejším prostriedkom, ako stavať cesty, sú eurofondy. Tých Slovensko nemá dostatok na to, aby sa z nich zaplatili všetky kľúčové časti diaľničnej siete. Platí však pravidlo, že cez európske fondy by sa mali stavať najnáročnejšie úseky. Takým je práve spomínaný tretí žilinský balík.

Požičiavať si drahšie zdroje od bánk treba zasa vtedy, keď ide o menej náročný projekt, ktorý si na seba aj sám zarobí, povedal zdroj z prostredia koalície.

KDH chce však cez eurofondy stavať 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom. Tie pôvodne patrili do prvého balíka PPP. Figeľ sa však rozhodol v projekte nepokračovať.

SkryťVypnúť reklamu

Nemenovaný zdroj pripúšťa, že SaS by možno uspokojila ešte väčšia zľava. Figeľ síce vyjednal na žilinskú diaľnicu diskont – vyše 20 percent, ale ani ten zatiaľ všetkých koaličných partnerov nepresvedčil.

Kilometer diaľnice medzi Martinom a Žilinou totiž stále vychádza takmer dvakrát drahšie než kilometer „prešovskej“ diaľnice. Cena za ňu sa totiž rozpočítava na viac kilometrov.

Ozvali sa podnikatelia

Proti tretiemu balíku PPP v piatok protestoval Klub 500, združujúci slovenských podnikateľov. Ministerstvu vyčíta, že viac podporuje zahraničných investorov než slovenských. V zrušenom prvom diaľničnom balíku boli totiž firmy Doprastav a Váhostav.

Ivan Šesták, predseda predstavenstva Doprastavu, ktorý pôsobí aj v Klube 500, Figeľa za zrušenie prvého balíka ostro kritizuje.

SkryťVypnúť reklamu

Klub 500 Figeľovi vyčíta, že miesto toho, aby za približne rovnakú sumu postavil cez PPP 75 kilometrov diaľnic, uprednostnil 30 kilometrov okolo Žiliny. Tento úsek majú postaviť nemecký Hochtief a rakúsky Alpine.

Ministerstvo dopravy zareagovalo tak, že Klub 500 je prepojený na Smer. Ohradilo sa aj proti tvrdeniam expremiéra Roberta Fica (Smer), ktorý chce pre diaľnice zvolávať mimoriadne zasadnutie parlamentu: „Pán Fico a jeho exminister Vážny by mali Slovensku vysvetliť, prečo podpísali zmluvu s cenou o 27 percent vyššou, ako je súčasná nová ponuka, vyrokovaná pod Figeľovým vedením.“

Exminister Ľubomír Vážny (Smer) zas povedal, že projekt PPP na žilinskú diaľnicu odmietla financovať Európska investičná banka – pre jeho vysokú cenu.

Naznačil, že prijateľná by mala byť ročná splátka v tridsaťročnom splátkovom kalendári vo výške hlboko pod 200 miliónov eur. Tam sa vraj s koncesionárom chcel dostať aj on. Aktuálne vyjednaná zľava stláča splátku na 219 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Celkom spokojná s diaľničným riešením nie je ani Slovenská obchodná a priemyselná komora. Najprv mala vláda zabezpečiť financovanie prvého balíka, ktorý sa týka zaostalejšieho východu, myslí si predseda komory Peter Mihók.

Podnikateľská aliancia Slovenska nesúhlasí s argumentom Klubu 500, že vláda by mala viac podporovať domáce firmy. Prekáža im však, že v súťaži o balík bola jediná firma.

Odborári by tiež radšej videli slovenské firmy stavať cesty. „Každý štát si chráni svojich, či sa to komu páči, alebo nepáči,“ povedal predseda OZ KOVO Emil Machyna.

ppp.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 843
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 605
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 099
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 948
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 140
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 911
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 383
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 111
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 031
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 79 625
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 312
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 395
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 584
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 633
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 394
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 11 943
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť analyzovala novelu dôchodkového systému.


TASR
Tunel Horelica.

Ide o úsek D3 Čadca, Bukov - Oščadnica s tunelom Horelica.


TASR

Do dražby ide vybavenie kozej farmy B+B aj rodinný dom jej majiteľov.


Ilustračné foto.

V hlavnom meste sa chystá viacero projektov s hromadným parkovaním.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 031
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 79 625
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 312
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 395
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 584
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 633
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 394
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 11 943
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu