Londýn 28. mája (TASR) - Ak by sa cesty v krajinách strednej Európy mali pozdvihnúť na súčasný európsky štandard, muselo by sa do nich do roku 2015 investovať 48 miliárd eúr. Z nich by len Poľsko potrebovalo 12 a Rumunsko 14 miliárd. Uvádza to v najnovšom vydaní britský týždenník The Economist.
Situácia na cestách tohto regiónu sa stáva čoraz zložitejšou. Od roku 1989 do minulého roku sa počet áut v Poľsku zvýšil o 70 % a počet cestujúcich na železnici klesol na polovicu. Je to typický trend v regióne.
Rovnako vážnym problémom oblasti je aj nízka hustota cestnej siete a jej slabá priepustnosť. Keď pred časom v Poľsku museli opravovať riečny most na spojnici Berlín - Moskva, vozidlá stáli takmer naprieč celou krajinou. V Česku, kde je doprava z krajín strednej a východnej Európy (KSVE) relatívne najbezpečnejšia, je počet smrteľných kolízií dvakrát vyšší ako za rovnakých podmienok v západnej Európe.
"Osobitným príbehom počas jazdy od Baltického mora do juhovýchodnej Európy je rozdielny stav ciest. Jednu chvíľu, napríklad na Slovensku, fičíte po diaľnici a náhle sa končí," napísal The Economist. "Vraciate sa na vybitú cestu. Je to istým spôsobom dedičstvo po bývalom premiérovi Vladimírovi Mečiarovi, ktorý staval cesty tam, kde si myslel, že získa hlasy vo voľbách, a inde nie."
Slovinsko má z postkomunistických krajín najlepšie cesty. Mnohí šoféri, ktorí prechádzajú z Rakúska do Chorvátska, ani nezbadajú, že prešli cez tento štátik. Diaľnice v Srbsku sú ešte stále zničené po bombardovaní lietadlami NATO. V Rumunsku, najmä jeho severnej časti, vidieť na cestách často konské povozy.
(1 EUR = 42,860 SKK)