PODĽA ŽILINSKEJ POBOČKY SLOVENSKEJ OBCHODNEJ A PRIEMYSELNEJ KOMORY O TOM SVEDČÍ AJ TO, ŽE VLÁDA ODLOŽILA ROZHODNUTIE O VÝSTAVBE DIAĽNICE PRI ŽILINE MEDZI HRIČOVSKÝM PODHRADÍM A DUBNOU SKALOU A PRESUNU

Z výstavby diaľnic sa podľa SOPK stáva politická záležitosť

Podľa žilinskej pobočky Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) je tragédiou, že z výstavby diaľnic sa stáva politická aréna a nie odborná ekonomická diskusia.

ŽILINA. "Svedčí o tom aj to, že vláda odložila rozhodnutie o výstavbe diaľnice pri Žiline medzi Hričovským Podhradím a Dubnou skalou a presunula ho na Koaličnú radu.

Predsa nie je normálne, aby o takýchto veciach rozhodovala Koaličná rada. Potom sa pýtam, načo tu máme vládu," povedal predseda predstavenstva Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) v Žiline Dušan Haluška.

Dodal, že komora už dlhodobo upozorňuje, že diaľnice a rýchlostné komunikácie by nemali byť riadené politickými rozhodnutiami, ale ekonomickými a národno-hospodárskymi ukazovateľmi.

Podľa riaditeľa žilinskej komory Jána Mišuru zo všetkých pripravených a pripravovaných diaľničných úsekov a úsekov rýchlostných ciest na Slovensku je práve diaľnica okolo Žiliny z hľadiska návratnosti a ekonomickej efektívnosti pripravená najlepšie.

"Aj keby bol úsek Hričovské Podhradie - Dubná skala dvakrát drahší v porovnaní so súčasným projektovaným úsekom R1 cez Nízke Tatry, aj tak je v pomerových ukazovateľoch a podľa prepočtov lacnejší a efektívnejší. Pretože cez Žilinu v smere D1/E50 prejde denne 30 až 40 tisíc áut a cez Korytnicu a Donovaly momentálne len päť až šesť tisíc áut za deň a len asi 700 kamiónov. Navyše úsek zo Žiliny do Martina je hlavný európsky koridor, takže má na tom Európska únia záujem," povedal Mišura.

Dodal, že štát už do žilinského úseku diaľnice D1 investoval od roku 1998 okolo 7 miliárd korún (230 miliónov eur) a výstavba bola zastavená v roku 2003.

"Chceme sa teda opýtať, či nevadí predsedovi výboru pre financie a rozpočet, ktorý kontroluje naše rozpočty a financie, taká neefektívnosť na Slovensku doposiaľ nevyužitých financií štátu. Pretože tunely sa už sedem rokov nevyužívajú a stáli doteraz sedem miliárd korún," doplnil Mišura.

Žilinská regionálna komora SOPK upozorňuje, že koncepcia výstavby by sa mala riadiť medzinárodnými zmluvami, medzinárodnými dohodami a medzinárodnými koridormi. A tieto by podľa komory mali byť postavené ako prvé, pretože potom sa môže stať, že Slovensko začne byť nedôveryhodným partnerom pre Poľsko, Česko i ďalšie štáty.

"To znamená, mali by dokončiť diaľnicu Bratislava - Žilina - Košice cez Martin. Tá by mala byť napojená na medzinárodné koridory, zo Žiliny na Čadcu smerom na Českú republiku a zo Svrčinovca na Skalité smerom na Poľskú republiku. Takisto sme za to, aby sa dostavala diaľnica Košice - Milhosť a Košice - Svidník - poľská hranica. Ale samozrejme, pretože Slovenská republika nemá dostatok finančných zdrojov, aby to robila v krátkom čase, treba to rozložiť podľa priorít, zaťaženia a ekonomickej obslužnosti daných regiónov a podľa výkonnosti ekonomík a počtu obyvateľov," povedal Haluška.

Zdržovanie a odkladanie výstavby diaľnice D1 podľa žilinskej obchodnej komory spôsobuje obchodníkom časové straty, vyššie náklady či zvýšené nebezpečenstvo havárií.

"A to nielen v Žilinskom kraji ale aj na celom východnom Slovensku, pretože z východného Slovenska ide 75 percent exportu a importu do Česka, Nemecka, Francúzska, Luxemburska, Belgicka a Holandska. A všetci musia prejsť cez úsek Ružomberok - Martin a v smere na Česko alebo Rakúsko," dodal Mišura.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 789
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 163
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 684
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 136
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 299
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 254
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 032
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 994
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 826
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 756

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.