Ministri dopravy V4 ukončili rokovanie vo Vysokých Tatrách

Ministri dopravy členských krajín Vyšehradskej štvorky (V4) sa stretli na dvojdňovom rokovaní vo Vysokých Tatrách (25. a 26. 11.).

VYSOKÉ TATRY.

Po zasadnutí sa zhodli na 13 bodoch, v ktorých okrem iného uznávajú, že nová dopravná politika, vrátane plánu novej Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), by mala byť navrhnutá spôsobom, ktorý bude brať do úvahy rozdiely medzi členskými štátmi.

"Doprava má zásadný podiel na modernizácii, ale aj integrácii novej Európy," zdôraznil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ. Dodal, že rozvoj regiónov a rozvoj dopravy sú bytostne späté. Hlavným cieľom politiky TEN-T je vytvoriť dopravný systém umožňujúci hladké fungovanie vnútorného trhu.

Ministri sa venovali aj spolupráci v železničnej doprave, hlavne z hľadiska modernizácie európskych koridorov a riadenia železničnej dopravy. Okrem toho rokovali aj o vytváraní konkurencieschopnej siete pre nákladnú dopravu. Je v záujme V4, aby európske koridory spájali vyšehradský priestor a aby sa do nich investovalo.

"Ide o koordináciu, ktorej súčasťou je odstraňovanie tzv. úzkych hrdiel na našich hraničných priechodoch tak, aby hranice spájali, a nie rozdeľovali," zdôraznil Figeľ.

Ďalšou aktuálnou témou bol postupný nábeh na spoplatňovanie dopravnej siete modernejším spôsobom prostredníctvom elektronického mýta. Ministri sú presvedčení, že uplatňovanie princípov "užívateľ platí" a "znečisťovateľ platí" by sa mohlo považovať za možný dodatočný zdroj financovania riešení niektorých problémov v dopravnom sektore.

Jednotlivé krajiny tiež prijímajú opatrenia na zvýšenie bezpečnosti na cestách tak, aby sa redukovali straty na životoch a ohrozenie na cestách a aby sa zvyšovala bezpečnosť.

"Je to aj cieľom Európskej únie (EÚ). V minulom roku zahynulo na európskych cestách v rámci únie 35.000 ľudí," doplnil minister. Bezpečnosť na železničných tratiach by podľa neho mala zabezpečiť aj ich postupná modernizácia a zavádzanie rýchlovlakov.

Cieľ podporiť rast najmenej rozvinutých regiónov EÚ musí podľa V4 zostať hlavným cieľom kohéznej politiky. Vytvorenie koherentnej siete TEN-T podľa V4 uľahčuje sociálnu a ekonomickú kohéziu a vytvára podmienky pre efektívne fungujúci jednotný trh EÚ.

V4 chce v budúcich rokoch dosiahnuť, aby sa TEN-T budovala s podporou európskych fondov tak, aby Kohézny fond nebol oslabovaný, ale naplno riešil súdržnosť regiónov, kde doprava je jednou z nosných tém. "Súdržnosť medzi regiónmi je bez kvalitnej dopravy veľmi diskutabilná," konštatoval Figeľ.

"My chceme, aby tá kľúčová sieť bola zároveň spätá s tou všeobecnou celkovou sieťou, a tak bola zabezpečená dostupnosť do každého regiónu," zdôraznil Figeľ.

Podľa neho je tendencia sústreďovať dostupnosť len do vyšších územných jednotiek. "My preferujeme dosah tejto siete na úroveň regiónov vo vyjadrení NUTS III, teda ôsmich samosprávnych krajín v prípade Slovenska," dodal.

Jedna z posledných tém, ktorej sa venovali ministri dopravy krajín V4, sa týkala oblasti integrácie rôznych druhov dopravy. "Dopravy, ktorá spája cesty, železnice, vnútrozemskú, ale aj námornú dopravu," objasnil Figeľ. Jej cieľom je presúvať dopravu tam, kde je to výhodnejšie a ekologickejšie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 742
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 189
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 337
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 172
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 584
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 489
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 802
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 725
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 896
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 014

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop