Ministri dopravy V4 ukončili rokovanie vo Vysokých Tatrách

Ministri dopravy členských krajín Vyšehradskej štvorky (V4) sa stretli na dvojdňovom rokovaní vo Vysokých Tatrách (25. a 26. 11.).

VYSOKÉ TATRY.

Po zasadnutí sa zhodli na 13 bodoch, v ktorých okrem iného uznávajú, že nová dopravná politika, vrátane plánu novej Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), by mala byť navrhnutá spôsobom, ktorý bude brať do úvahy rozdiely medzi členskými štátmi.

"Doprava má zásadný podiel na modernizácii, ale aj integrácii novej Európy," zdôraznil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ. Dodal, že rozvoj regiónov a rozvoj dopravy sú bytostne späté. Hlavným cieľom politiky TEN-T je vytvoriť dopravný systém umožňujúci hladké fungovanie vnútorného trhu.

Ministri sa venovali aj spolupráci v železničnej doprave, hlavne z hľadiska modernizácie európskych koridorov a riadenia železničnej dopravy. Okrem toho rokovali aj o vytváraní konkurencieschopnej siete pre nákladnú dopravu. Je v záujme V4, aby európske koridory spájali vyšehradský priestor a aby sa do nich investovalo.

"Ide o koordináciu, ktorej súčasťou je odstraňovanie tzv. úzkych hrdiel na našich hraničných priechodoch tak, aby hranice spájali, a nie rozdeľovali," zdôraznil Figeľ.

Ďalšou aktuálnou témou bol postupný nábeh na spoplatňovanie dopravnej siete modernejším spôsobom prostredníctvom elektronického mýta. Ministri sú presvedčení, že uplatňovanie princípov "užívateľ platí" a "znečisťovateľ platí" by sa mohlo považovať za možný dodatočný zdroj financovania riešení niektorých problémov v dopravnom sektore.

Jednotlivé krajiny tiež prijímajú opatrenia na zvýšenie bezpečnosti na cestách tak, aby sa redukovali straty na životoch a ohrozenie na cestách a aby sa zvyšovala bezpečnosť.

"Je to aj cieľom Európskej únie (EÚ). V minulom roku zahynulo na európskych cestách v rámci únie 35.000 ľudí," doplnil minister. Bezpečnosť na železničných tratiach by podľa neho mala zabezpečiť aj ich postupná modernizácia a zavádzanie rýchlovlakov.

Cieľ podporiť rast najmenej rozvinutých regiónov EÚ musí podľa V4 zostať hlavným cieľom kohéznej politiky. Vytvorenie koherentnej siete TEN-T podľa V4 uľahčuje sociálnu a ekonomickú kohéziu a vytvára podmienky pre efektívne fungujúci jednotný trh EÚ.

V4 chce v budúcich rokoch dosiahnuť, aby sa TEN-T budovala s podporou európskych fondov tak, aby Kohézny fond nebol oslabovaný, ale naplno riešil súdržnosť regiónov, kde doprava je jednou z nosných tém. "Súdržnosť medzi regiónmi je bez kvalitnej dopravy veľmi diskutabilná," konštatoval Figeľ.

"My chceme, aby tá kľúčová sieť bola zároveň spätá s tou všeobecnou celkovou sieťou, a tak bola zabezpečená dostupnosť do každého regiónu," zdôraznil Figeľ.

Podľa neho je tendencia sústreďovať dostupnosť len do vyšších územných jednotiek. "My preferujeme dosah tejto siete na úroveň regiónov vo vyjadrení NUTS III, teda ôsmich samosprávnych krajín v prípade Slovenska," dodal.

Jedna z posledných tém, ktorej sa venovali ministri dopravy krajín V4, sa týkala oblasti integrácie rôznych druhov dopravy. "Dopravy, ktorá spája cesty, železnice, vnútrozemskú, ale aj námornú dopravu," objasnil Figeľ. Jej cieľom je presúvať dopravu tam, kde je to výhodnejšie a ekologickejšie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 645
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 186
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 367
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 124
  5. Kam do tepla v januári? 1 788
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 529
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 402
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 322
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 857

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.