Ministri dopravy V4 ukončili rokovanie vo Vysokých Tatrách

Ministri dopravy členských krajín Vyšehradskej štvorky (V4) sa stretli na dvojdňovom rokovaní vo Vysokých Tatrách (25. a 26. 11.).

VYSOKÉ TATRY.

Po zasadnutí sa zhodli na 13 bodoch, v ktorých okrem iného uznávajú, že nová dopravná politika, vrátane plánu novej Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), by mala byť navrhnutá spôsobom, ktorý bude brať do úvahy rozdiely medzi členskými štátmi.

"Doprava má zásadný podiel na modernizácii, ale aj integrácii novej Európy," zdôraznil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ. Dodal, že rozvoj regiónov a rozvoj dopravy sú bytostne späté. Hlavným cieľom politiky TEN-T je vytvoriť dopravný systém umožňujúci hladké fungovanie vnútorného trhu.

Ministri sa venovali aj spolupráci v železničnej doprave, hlavne z hľadiska modernizácie európskych koridorov a riadenia železničnej dopravy. Okrem toho rokovali aj o vytváraní konkurencieschopnej siete pre nákladnú dopravu. Je v záujme V4, aby európske koridory spájali vyšehradský priestor a aby sa do nich investovalo.

"Ide o koordináciu, ktorej súčasťou je odstraňovanie tzv. úzkych hrdiel na našich hraničných priechodoch tak, aby hranice spájali, a nie rozdeľovali," zdôraznil Figeľ.

Ďalšou aktuálnou témou bol postupný nábeh na spoplatňovanie dopravnej siete modernejším spôsobom prostredníctvom elektronického mýta. Ministri sú presvedčení, že uplatňovanie princípov "užívateľ platí" a "znečisťovateľ platí" by sa mohlo považovať za možný dodatočný zdroj financovania riešení niektorých problémov v dopravnom sektore.

Jednotlivé krajiny tiež prijímajú opatrenia na zvýšenie bezpečnosti na cestách tak, aby sa redukovali straty na životoch a ohrozenie na cestách a aby sa zvyšovala bezpečnosť.

"Je to aj cieľom Európskej únie (EÚ). V minulom roku zahynulo na európskych cestách v rámci únie 35.000 ľudí," doplnil minister. Bezpečnosť na železničných tratiach by podľa neho mala zabezpečiť aj ich postupná modernizácia a zavádzanie rýchlovlakov.

Cieľ podporiť rast najmenej rozvinutých regiónov EÚ musí podľa V4 zostať hlavným cieľom kohéznej politiky. Vytvorenie koherentnej siete TEN-T podľa V4 uľahčuje sociálnu a ekonomickú kohéziu a vytvára podmienky pre efektívne fungujúci jednotný trh EÚ.

V4 chce v budúcich rokoch dosiahnuť, aby sa TEN-T budovala s podporou európskych fondov tak, aby Kohézny fond nebol oslabovaný, ale naplno riešil súdržnosť regiónov, kde doprava je jednou z nosných tém. "Súdržnosť medzi regiónmi je bez kvalitnej dopravy veľmi diskutabilná," konštatoval Figeľ.

"My chceme, aby tá kľúčová sieť bola zároveň spätá s tou všeobecnou celkovou sieťou, a tak bola zabezpečená dostupnosť do každého regiónu," zdôraznil Figeľ.

Podľa neho je tendencia sústreďovať dostupnosť len do vyšších územných jednotiek. "My preferujeme dosah tejto siete na úroveň regiónov vo vyjadrení NUTS III, teda ôsmich samosprávnych krajín v prípade Slovenska," dodal.

Jedna z posledných tém, ktorej sa venovali ministri dopravy krajín V4, sa týkala oblasti integrácie rôznych druhov dopravy. "Dopravy, ktorá spája cesty, železnice, vnútrozemskú, ale aj námornú dopravu," objasnil Figeľ. Jej cieľom je presúvať dopravu tam, kde je to výhodnejšie a ekologickejšie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  2. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  6. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  7. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  9. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  10. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 436
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 146
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 486
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 265
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 223
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 078
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 496
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 362
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 340
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 070

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Byť Jahnátkom sa oplatí

Politický nominant sa stal šéfom ÚRSO. Jasná demonštrácia, že Smer potrebuje mať na tomto poste lojálneho človeka.

KOMENTÁRE

Trump je ako Mečiar, chváli sa amnestiou

Mám neobmedzenú moc amnestovať, vyhlásil prezident.

PLUS

Fiľo: Ešte som nesponzoroval žiadnu politickú stranu

Milan Fiľo otvorené rozhovory nezvykne poskytovať.

SVET

Ford omilostil Nixona, Trump môže omilostiť Trumpa

Americký prezident čelí piatim vyšetrovaniam.

Neprehliadnite tiež

Opozícia kritizuje Jahnátka, vlastnú nomináciu nedala

Vláda vymenovala Jahnátka za predsedu energetického regulačného úradu.

Grécka vláda sa rozhodla vrátiť na kapitálový trh

Predaj cenných papierov zabezpečí konzorcium popredných medzinárodných bánk.

Akcie nemeckých automobiliek po prevalení škandálu s kartelom prudko klesli

Týždenník Spiegel odhalil, že automobilky sa od 90. rokov minulého storočia vzájomne radili.

Nízke úrokové sadzby ušetrili krajinám eurozóny takmer jeden bilión eur

Z nízkych úrokových sadzieb mimoriadne profitovalo hlavne Taliansko.