Figeľa čakajú rokovania o PPP s SaS

Koaličná rada nespečatila osud tretieho balíka súkromných diaľnic. Sulíkovi stále nesedia niektoré čísla.

Na plánovanú cestu ponúka koncesionár zľavu.(Zdroj: TASR)

Vláda chce vymeniť 75 kilometrov diaľnic za takmer rovnako drahých 30 kilometrov. Aj to je problém, na ktorý narazila koalícia.

BRATISLAVA. O tom, ako skončí rozplánovaný tretí balík súkromných diaľnic, sa má rozhodnúť na budúci týždeň. Také sú aktuálne plány ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), ako naložiť s takmer 30 kilometrami súkromných diaľnic okolo Žiliny. Tie rozbehla ešte bývalá vláda. Kabinetu Ivety Radičovej by sa tak mal dostať na stôl dodatok, ktorý diaľnicu zlacní.

„Chcem v stredu predložiť vláde návrh na prijatie druhého dodatku k tejto koncesnej zmluve, na základe ktorého sa mení výrazným spôsobom takzvaná ročná platba za dostupnosť,“ povedal vo štvrtok po rokovaní koaličnej rady Figeľ.

Tá by sa mala posunúť z pôvodne spomínaných 277 miliónov eur na 219 miliónov. Figeľ tak posunul svoje pôvodné plány, podľa ktorých chcel mať diaľnicu odobrenú vládou ešte v stredu. Vstúpil mu do toho koaličný partner – SaS. Vo štvrtok si preto na koaličnej rade predsedovia strán vysvetľovali, či tretí balík je, alebo nie je výhodný. Minister Figeľ zatiaľ u predsedu SaS Richarda Sulíka celkom nepochodil.

Sulík: Technické detaily

Aké je tretie PPP
  • Pôvodne sa hovorilo o ročnej platbe 277,3 milióna eur*.
  • Po zľave je 219 miliónov eur.
  • Má za tým byť predĺženie termínov výstavby o dva mesiace.
  • Podmienky na trhu môžu priniesť 204­miliónovú splátku.
  • Kilometer stavby tretieho balíka vyjde po zľave na 53,9 milióna eur (29 km). Kilometer prvého balíka (75 km) vyjde najmenej na 29 miliónov eur.
*s predpokladom štátnej záruky
Zdroj: ministerstvo dopravy

„Diskutovali sme, diskutujeme, aj budeme diskutovať, pretože takýto projekt má množstvo záležitostí,“ odpovedal Figeľ na otázku, či sa už na projekte dohodol aj so SaS.

Hovorkyňa šéfa SaS Tatiana Tóthová povedala, že strana podporuje urýchlenú dostavbu diaľnic, ale „o takýchto významných a finančne náročných zmluvách by sa malo rokovať na úrovni koalície“. Dodala, že ide len o doladenie detailov. Keď sa to podarí, SaS nevidí dôvod, prečo by tretí balík nepodporila.

Z radov SaS hovoril o nevýhodnosti tretieho balíka predseda poslaneckého klubu strany Jozef Kollár. K balíku sa už nechce vyjadrovať, až kým o ňom nebude úplne rozhodnuté.

„Dnešná koaličná rada diskutovala o treťom balíku, diskusie budú pokračovať aj na budúci týždeň a do konečného rozhodnutia nebudem poskytovať ďalšie informácie,“ povedal.

Otvorene na stranu KDH sa postavil po koaličnej rade Most–Híd. „Samozrejme, my to podporujeme, je to v poriadku,“ povedal predseda strany Béla Bugár. Pripomenul, že KDH a SaS si ešte musia dovysvetľovať čísla. „Niekto porovnáva to, čo si druhý myslí, že nemá,“ povedal Bugár.

Rozdielne porovnávanie

SaS má svoje vlastné porovnávacie analýzy. Malo by ísť o prepočty na jeden kilometer. Strana porovnáva, koľko vyjde jeden kilometer Figeľom preferovanej diaľnice okolo Žiliny a ním zastaveným projektom na 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom.

Podľa dokumentov ministerstva dopravy by mala teraz výstavba jedného kilometra tretieho balíka diaľnic stáť 53,9 milióna eur, má však väčší podiel tunelov. Kilometer prvého balíka po maximálnej zľave vyrátal rezort na 29 miliónov eur.

Rozdiely sú však vo výške ročných splátok. Najnižšiu, ktorú uchádzač reálne ponúkol na stavebné náklady, vyčíslil rezort pre prvý „prešovský“ balík na 251 miliónov eur. Tretí balík by mal byť najviac na úrovni 219 miliónov eur.

Doprastav, ktorý za zastavenie prvého balíka ministra Figeľa ostro kritizuje, hovorí, že po uplatnení rôznych zliav by sa splátky štátu za prvý balík pohybovali od 190 až 210 miliónov eur. Pôvodne to bolo 289 miliónov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 030
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 823
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 937
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 641
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 133
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 099
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 963
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 600
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 148
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 675

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

EKONOMIKA

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách EÚ telefonujeme za rovnaké ceny ako doma.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Skolabovala aj doprava na obchvate Záhrebu.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Deutsche Bank by sa mala po viacmiliardových stratách znovu vrátiť k zisku

Pre banky zostávajú veľkým problémom nízke úrokové sadzby.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.