Figeľa čakajú rokovania o PPP s SaS

Koaličná rada nespečatila osud tretieho balíka súkromných diaľnic. Sulíkovi stále nesedia niektoré čísla.

Na plánovanú cestu ponúka koncesionár zľavu.(Zdroj: TASR)

Vláda chce vymeniť 75 kilometrov diaľnic za takmer rovnako drahých 30 kilometrov. Aj to je problém, na ktorý narazila koalícia.

BRATISLAVA. O tom, ako skončí rozplánovaný tretí balík súkromných diaľnic, sa má rozhodnúť na budúci týždeň. Také sú aktuálne plány ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), ako naložiť s takmer 30 kilometrami súkromných diaľnic okolo Žiliny. Tie rozbehla ešte bývalá vláda. Kabinetu Ivety Radičovej by sa tak mal dostať na stôl dodatok, ktorý diaľnicu zlacní.

„Chcem v stredu predložiť vláde návrh na prijatie druhého dodatku k tejto koncesnej zmluve, na základe ktorého sa mení výrazným spôsobom takzvaná ročná platba za dostupnosť,“ povedal vo štvrtok po rokovaní koaličnej rady Figeľ.

Tá by sa mala posunúť z pôvodne spomínaných 277 miliónov eur na 219 miliónov. Figeľ tak posunul svoje pôvodné plány, podľa ktorých chcel mať diaľnicu odobrenú vládou ešte v stredu. Vstúpil mu do toho koaličný partner – SaS. Vo štvrtok si preto na koaličnej rade predsedovia strán vysvetľovali, či tretí balík je, alebo nie je výhodný. Minister Figeľ zatiaľ u predsedu SaS Richarda Sulíka celkom nepochodil.

Sulík: Technické detaily

Aké je tretie PPP
  • Pôvodne sa hovorilo o ročnej platbe 277,3 milióna eur*.
  • Po zľave je 219 miliónov eur.
  • Má za tým byť predĺženie termínov výstavby o dva mesiace.
  • Podmienky na trhu môžu priniesť 204­miliónovú splátku.
  • Kilometer stavby tretieho balíka vyjde po zľave na 53,9 milióna eur (29 km). Kilometer prvého balíka (75 km) vyjde najmenej na 29 miliónov eur.
*s predpokladom štátnej záruky
Zdroj: ministerstvo dopravy

„Diskutovali sme, diskutujeme, aj budeme diskutovať, pretože takýto projekt má množstvo záležitostí,“ odpovedal Figeľ na otázku, či sa už na projekte dohodol aj so SaS.

Hovorkyňa šéfa SaS Tatiana Tóthová povedala, že strana podporuje urýchlenú dostavbu diaľnic, ale „o takýchto významných a finančne náročných zmluvách by sa malo rokovať na úrovni koalície“. Dodala, že ide len o doladenie detailov. Keď sa to podarí, SaS nevidí dôvod, prečo by tretí balík nepodporila.

Z radov SaS hovoril o nevýhodnosti tretieho balíka predseda poslaneckého klubu strany Jozef Kollár. K balíku sa už nechce vyjadrovať, až kým o ňom nebude úplne rozhodnuté.

„Dnešná koaličná rada diskutovala o treťom balíku, diskusie budú pokračovať aj na budúci týždeň a do konečného rozhodnutia nebudem poskytovať ďalšie informácie,“ povedal.

Otvorene na stranu KDH sa postavil po koaličnej rade Most–Híd. „Samozrejme, my to podporujeme, je to v poriadku,“ povedal predseda strany Béla Bugár. Pripomenul, že KDH a SaS si ešte musia dovysvetľovať čísla. „Niekto porovnáva to, čo si druhý myslí, že nemá,“ povedal Bugár.

Rozdielne porovnávanie

SaS má svoje vlastné porovnávacie analýzy. Malo by ísť o prepočty na jeden kilometer. Strana porovnáva, koľko vyjde jeden kilometer Figeľom preferovanej diaľnice okolo Žiliny a ním zastaveným projektom na 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom.

Podľa dokumentov ministerstva dopravy by mala teraz výstavba jedného kilometra tretieho balíka diaľnic stáť 53,9 milióna eur, má však väčší podiel tunelov. Kilometer prvého balíka po maximálnej zľave vyrátal rezort na 29 miliónov eur.

Rozdiely sú však vo výške ročných splátok. Najnižšiu, ktorú uchádzač reálne ponúkol na stavebné náklady, vyčíslil rezort pre prvý „prešovský“ balík na 251 miliónov eur. Tretí balík by mal byť najviac na úrovni 219 miliónov eur.

Doprastav, ktorý za zastavenie prvého balíka ministra Figeľa ostro kritizuje, hovorí, že po uplatnení rôznych zliav by sa splátky štátu za prvý balík pohybovali od 190 až 210 miliónov eur. Pôvodne to bolo 289 miliónov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  2. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  5. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  6. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  7. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  8. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  9. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  10. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 953
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 607
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 563
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 444
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 252
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 834
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 355
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 709
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 948
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 561

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop