BRATISLAVA. Po stredajšom stretnutí to na brífingu oznámil predseda komisie Ľudovít Kaník.
Ako oznámil, prvé signály ukazujú, že v nadchádzajúcej zimnej sezóne Slovensko môže očakávať zvýšený prílev turistov z týchto krajín. "Ruský turista je vítaným turistom všade na svete. Ani kríza totiž nezmenila správanie a počet ľudí z týchto krajín, ktorí chodia na dovolenky. Našou primárnou povinnosťou je preto uchádzať sa o tento trh," uviedol Kaník.
Podľa prezidenta Zväzu hotelov a reštaurácií SR Jozefa Bendžalu stál v minulom roku let do Salzburgu menej ako do Popradu, čo vo výraznej miere uškodilo slovenskému cestovnému ruchu.
Tento rok sa však podľa jeho informácií pripravujú opatrenia ako napríklad zníženie letiskových poplatkov, ktorého cieľom je tento negatívny trend zvrátiť a vyrovnať pomer kvality a ceny.
Ľudovít Kaník už s ministerstvom zahraničných vecí preberal konkrétne možnosti na uľahčenie a skrátenie procesu vydávania víz v Rusku a na Ukrajine.
Podľa Kaníka nie je v rámci európskej legislatívy veľký manévrovací priestor na zmeny, preto treba skôr zabezpečiť väčšiu priepustnosť kanálov, ktorým sa víza vydávajú.
"Je potrebné zväčšiť personálne a technické zabezpečenie jednotlivých konzulárnych úradov, ako aj zvýšiť ich počet. Ministerstvo zahraničných vecí už vykonalo prvé kroky, keď posilnilo personálne kapacity na zastupiteľských úradoch," dodal na brífingu Ľudovít Kaník.
Zástupca generálneho riaditeľa Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) František Stano potvrdil, že predovšetkým na ruskom trhu je potenciál na väčšie marketingové aktivity, no na to je potrebné zlepšiť napríklad infraštruktúru prostredníctvom skvalitnenia leteckého spojenia.
Podľa Kaníka sa v súčasnosti črtá jedinečná šanca na zlepšenie postavenia regionálnych letísk v Poprade, Sliači alebo Piešťanoch, keďže prvýkrát patrí cestovný ruch a doprava pod jedno ministerstvo. To sa podľa Kaníka môže využiť na podporou regionálnych letísk viazaných na chartrovú leteckú dopravu, ktorou by sa posilnil cestovný ruch a zlepšila ekonomická situácia týchto letísk a regiónov.
SACR si v súčasnej situácii uvedomuje, že nestačí doma a v zahraničí propagovať Slovensko ako krajinu, ale treba prezentovať produkty, ktoré sú konkurencieschopné.
"Prezentovať len krajinu a nie produkty je scestné a neprináša efekt, čo sa prejavilo nielen v minulom roku, ale aj v tomto," informoval Stano.
Mnohé krajiny podľa neho počas krízy prijali opatrenia na podporu domáceho cestovného ruchu, Slovensko však k takému kroku nepristúpilo. Ako pozitívny príklad Stano uviedol Maďarsko a Rakúsko, ktoré investovali do domáceho ruchu a momentálne žnú výsledky.
SACR chce preto presadzovať cielenejšie propagovanie domácich produktov, čo znamená oveľa viac komunikovať dovnútra s jednotlivými organizáciami a zariadeniami. "Sú to práve ony, kto musí tvoriť produkty, my vieme pomôcť s informáciami, po čom je dopyt, čo je predajné a potom sme schopní to efektívnejšie predávať," dodal Stano.
Od novely zákona o podpore cestovného ruchu si členovia komisie pre cestovný ruch sľubujú naštartovať intenzívnejšiu spoluprácu medzi jednotlivými partnermi v cestovnom ruchu a dať tak tomuto odvetviu také postavenie, ako si zaslúži. Cestovný ruch je totiž podľa nich na Slovensku podceňovaný, pričom má však veľký potenciál pre ekonomiku krajiny.