BRUSEL. u EÚ na obchodovanie s emisnými kvótami (EÚ ETS). EK dnes požiadala tieto štáty o plnenie si svojich povinností prostredníctvom zaslania odôvodneného stanoviska.
Okrem Slovenska ani Cyprus, Estónsko, Francúzsko, Grécko, Maďarsko, Poľsko do dnešného dňa netransponovali do vnútroštátneho práva právne predpisy týkajúce sa EÚ ETS v oblasti leteckej dopravy.
Na odporúčanie komisárky pre opatrenia na ochranu klímy Connie Hedegaardovej preto zaslala komisia príslušným členským štátom odôvodnené stanovisko. V prípade, že nedôjde k zhode vnútroštátneho práva s právnymi predpismi EÚ, môže komisia predložiť túto vec Európskemu súdnemu dvoru.
Členské štáty mali príslušnú smernicu transponovať do vnútroštátneho práva do 2. februára 2010. Vzhľadom na to, že Komisia nebola zo strany Cypru, Estónska, Francúzska, Grécka, Maďarska, Poľska a Slovenska informovaná o všetkých potrebných vykonávacích opatreniach, zaslala týmto členským štátom 25. marca 2010 formálnu výzvu.
EK odvtedy dostala oznámenie, že legislatívne práce prebiehajú vo všetkých siedmich krajinách, ale zatiaľ neboli prijaté žiadne právne predpisy. Preto zaslala dotknutým členským štátom odôvodnené stanovisko a požiadala ich, aby urýchlili prijatie všetkých potrebných vnútroštátnych vykonávacích opatrení.
Predpokladá sa, že aj napriek ambicióznym zlepšeniam účinnosti využitia paliva na úrovni 2 % ročne, budú v roku 2020 emisie medzinárodnej leteckej dopravy približne o 70 % vyššie než v roku 2005 a do roku 2050 stúpnu o 300 až 600 %.
V záujme zmiernenia dopadov leteckej dopravy na zmenu klímy prijala Európska únia právne predpisy, ktoré od 1. januára 2012 zahŕňajú leteckú dopravu do systému EÚ na obchodovanie s emisnými kvótami. Podmienky sú stanovené v smernici 2008/101/ES.
Od roku 2012 teda budú do EÚ ETS zahrnuté činnosti prevádzkovateľov lietadiel v oblasti leteckej dopravy, ktorí prevádzkujú prílety a odlety z letísk na území EÚ. Tieto právne predpisy sa vzťahujú na 27 členských štátov EÚ a čoskoro budú rozšírené na Nórsko, Island a Lichtenštajnsko.