Tretí balík PPP má posúdiť koalícia

Rozhodovanie o treťom balíku súkromných diaľnic sa blíži do finále. Informácie o konečnej zľave sa rôznia. Žiadna však neuspokojí SaS.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Včera to už vyzeralo tak, že dnes sa konečne verejnosť dozvie, ako chce minister dopravy Ján Figeľ (KDH) naložiť s plánmi bývalej vlády na zhruba 30 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Žilinou.

Materiál o tom, ako ďalej, mal podľa informácií SME predložiť na dnešnej vláde a voči súkromným diaľniciam by bol priaznivý.

Ministra stopla nevôľa koaličného partnera. Vo večerných hodinách nám telefonovali z ministerstva dopravy, že materiál do vlády nepôjde, ale vo štvrtok do koaličnej rady.

Dôvodom má byť podľa informácií SME SaS. Predseda jej poslaneckého klubu Jozef Kollár priestor na extra drahé PPP bývalej vlády totiž nevidí a nič na tom nezmení ani žiadna zľava, ktorú Figeľ avizoval.

„Považujeme ho za predražený a skôr sa prikláňame k tomu, že by mal byť zrušený a opätovne vytendrovaný,“ povedal Kollár. Tretí balík je podľa neho „v násobku drahší než zrušený prvý balík“.

Okrem toho sa v treťom balíku pri cene nesúťažilo a podmienky na finančných trhoch sa medzičasom zmenili. Tretí balík by sa preto mal dostať na koaličnú radu, dodal s tým, že môže byť aj po novej súťaži financovaný ako PPP.

Figeľ mlčí

Ministerstvo dopravy o záveroch rokovania s koncesionárom, ktorý ako jediný súťažiaci za bývalej vlády vyhral zákazku na tieto diaľnice, mlčí. „Prebiehajú rokovania,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Tretí balík
  • Stavba 29 kilometrov ciest v okolí Žiliny má bez zľavy vyjsť na 1,99 miliardy eur.
  • Ďalšie náklady vyvolá údržba a prevádzka – asi 1,8 miliardy eur. K tomu treba prirátať cenu financovania.
  • Aktuálna splátka bez zliav je na úrovni 277 miliónov eur. Spláca sa 30 rokov.

Pôvodne malo konzorcium na čele s nemeckým Hochtiefom za cestu počas 30 rokov zinkasovať zhruba 8,5 miliardy eur. Napokon vraj ponúklo na ročné splátky až 30-percentnú zľavu.

To presvedčilo ministra Figeľa, aby o projekte súkromných diaľnic naďalej rokoval. Doteraz ministerstvo nevysvetlilo, ako bolo možné, aby zrazu firma zľavila z ceny takúto veľkú sumu.

Malo by ísť o zľavu zo stavebných prác, z údržby a zrejme aj z prevádzky. Stavebníci o takejto zľave hovoria ako o nemožnej. Možnosťou je aj to, že sa zmenili technické parametre stavby alebo sa zmenili termíny.

Aká ponuka sa napokon KDH zapáčila, je otázne. V kuloároch sa hovorí o rôznych zľavách.

„Teraz som sa prekvapene dozvedel, že sa dohodli,“ povedal zdroj z prostredia koalície. Najväčším prekvapením má byť to, že zľava bude viac než 30 percent, pritom konzorcium vraj pôvodne tvrdilo, že priestor na zľavu nie je žiadny. Preto o balíku pochybuje. „Niečo za tým musí byť,“ dodal zdroj.

Ďalší koaličný zdroj hovorí o zľave zo stavebných nákladov – z 1,99 miliardy eur na 1,52 miliardy eur, čiže asi 25 percent.

Ponúknutá zľava sa pozdáva ministerstvu financií, ktoré má tiež čo do tretieho balíka povedať. Zdroj z rezortu ju označil za „atraktívnu“, ale neznamená to automaticky súhlas, lebo všetko má vraj svoje za a proti.

Ministerstvo malo už včera analýzu, ktorá mu mala pomôcť PPP problém rozlúsknuť. Samotný minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) sa k diaľniciam včera vyjadriť nechcel. Chystal sa, že sa o tom bude dnes diskutovať vo vláde.

SaS chce radšej nové PPP

Členovia víťazného konzorcia o projekte mlčia. „Komentujeme, až keď je podpísaná zmluva,“ povedala Karin Keglevichová, hovorkyňa rakúskeho Alpine. Podobne zareagoval nemecký Hochtief.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) upozornil, že aj keby sa štát s koncesionárom dohodol, čas do úplného uzavretia zmluvy sa ešte natiahne. Koncesionár sa ešte totiž potrebuje dohodnúť s bankami, a to potrvá ešte aspoň tri mesiace.

Figeľa pri treťom balíku tlačí aj dátum. Záležitosť chcel uzatvoriť do konca novembra a posledná plánovaná novembrová vláda zasadá dnes.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 960
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 271
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 153
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 827
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 244
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 542
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 485
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 378
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 237
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 786

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

SVET

Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

Neprehliadnite tiež

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.