Tretí balík PPP má posúdiť koalícia

Rozhodovanie o treťom balíku súkromných diaľnic sa blíži do finále. Informácie o konečnej zľave sa rôznia. Žiadna však neuspokojí SaS.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Včera to už vyzeralo tak, že dnes sa konečne verejnosť dozvie, ako chce minister dopravy Ján Figeľ (KDH) naložiť s plánmi bývalej vlády na zhruba 30 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Žilinou.

Materiál o tom, ako ďalej, mal podľa informácií SME predložiť na dnešnej vláde a voči súkromným diaľniciam by bol priaznivý.

Ministra stopla nevôľa koaličného partnera. Vo večerných hodinách nám telefonovali z ministerstva dopravy, že materiál do vlády nepôjde, ale vo štvrtok do koaličnej rady.

Dôvodom má byť podľa informácií SME SaS. Predseda jej poslaneckého klubu Jozef Kollár priestor na extra drahé PPP bývalej vlády totiž nevidí a nič na tom nezmení ani žiadna zľava, ktorú Figeľ avizoval.

„Považujeme ho za predražený a skôr sa prikláňame k tomu, že by mal byť zrušený a opätovne vytendrovaný,“ povedal Kollár. Tretí balík je podľa neho „v násobku drahší než zrušený prvý balík“.

Okrem toho sa v treťom balíku pri cene nesúťažilo a podmienky na finančných trhoch sa medzičasom zmenili. Tretí balík by sa preto mal dostať na koaličnú radu, dodal s tým, že môže byť aj po novej súťaži financovaný ako PPP.

Figeľ mlčí

Ministerstvo dopravy o záveroch rokovania s koncesionárom, ktorý ako jediný súťažiaci za bývalej vlády vyhral zákazku na tieto diaľnice, mlčí. „Prebiehajú rokovania,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Tretí balík
  • Stavba 29 kilometrov ciest v okolí Žiliny má bez zľavy vyjsť na 1,99 miliardy eur.
  • Ďalšie náklady vyvolá údržba a prevádzka – asi 1,8 miliardy eur. K tomu treba prirátať cenu financovania.
  • Aktuálna splátka bez zliav je na úrovni 277 miliónov eur. Spláca sa 30 rokov.

Pôvodne malo konzorcium na čele s nemeckým Hochtiefom za cestu počas 30 rokov zinkasovať zhruba 8,5 miliardy eur. Napokon vraj ponúklo na ročné splátky až 30-percentnú zľavu.

To presvedčilo ministra Figeľa, aby o projekte súkromných diaľnic naďalej rokoval. Doteraz ministerstvo nevysvetlilo, ako bolo možné, aby zrazu firma zľavila z ceny takúto veľkú sumu.

Malo by ísť o zľavu zo stavebných prác, z údržby a zrejme aj z prevádzky. Stavebníci o takejto zľave hovoria ako o nemožnej. Možnosťou je aj to, že sa zmenili technické parametre stavby alebo sa zmenili termíny.

Aká ponuka sa napokon KDH zapáčila, je otázne. V kuloároch sa hovorí o rôznych zľavách.

„Teraz som sa prekvapene dozvedel, že sa dohodli,“ povedal zdroj z prostredia koalície. Najväčším prekvapením má byť to, že zľava bude viac než 30 percent, pritom konzorcium vraj pôvodne tvrdilo, že priestor na zľavu nie je žiadny. Preto o balíku pochybuje. „Niečo za tým musí byť,“ dodal zdroj.

Ďalší koaličný zdroj hovorí o zľave zo stavebných nákladov – z 1,99 miliardy eur na 1,52 miliardy eur, čiže asi 25 percent.

Ponúknutá zľava sa pozdáva ministerstvu financií, ktoré má tiež čo do tretieho balíka povedať. Zdroj z rezortu ju označil za „atraktívnu“, ale neznamená to automaticky súhlas, lebo všetko má vraj svoje za a proti.

Ministerstvo malo už včera analýzu, ktorá mu mala pomôcť PPP problém rozlúsknuť. Samotný minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) sa k diaľniciam včera vyjadriť nechcel. Chystal sa, že sa o tom bude dnes diskutovať vo vláde.

SaS chce radšej nové PPP

Členovia víťazného konzorcia o projekte mlčia. „Komentujeme, až keď je podpísaná zmluva,“ povedala Karin Keglevichová, hovorkyňa rakúskeho Alpine. Podobne zareagoval nemecký Hochtief.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) upozornil, že aj keby sa štát s koncesionárom dohodol, čas do úplného uzavretia zmluvy sa ešte natiahne. Koncesionár sa ešte totiž potrebuje dohodnúť s bankami, a to potrvá ešte aspoň tri mesiace.

Figeľa pri treťom balíku tlačí aj dátum. Záležitosť chcel uzatvoriť do konca novembra a posledná plánovaná novembrová vláda zasadá dnes.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 582
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 628
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 226
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 055
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 791
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 526
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 396
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 849
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 596
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 996

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop