Rozhodnutie o výstavbe atómky sa odkladá

Rozhodnutie o výstavbe novej jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach sa odkladá.

BRATISLAVA. “Definitívne rozhodnutie či a kde sa bude nový zdroj elektrickej energie stavať, bude zrejmé až po dôkladnom oboznámení sa s výsledkami štúdie realizovateľnosti. Očakáva sa tak najskôr začiatkom roku 2012,“ uviedlo ministerstvo hospodárstva po stretnutí ministra Juraja Miškova s českým kolegom ministrom průmyslu a obchodu Martinom Kocourkom. Podľa pôvodných plánov však mala byť štúdia realizovateľnosti hotová už začiatkom budúceho roka.

Ako informoval rezort hospodárstva, v súčasnosti prebiehajú prípravné práce. “Až štúdia uskutočniteľnosti tohto projektu zhodnotí aké sú skutočné náklady na projekt, navrhne presný postup prác, určí ekonomickú návratnosť, pomenuje riziká a zároveň navrhne postupy na ich minimalizáciu,“ dodalo ministerstvo, podľa ktorého vypracovanie štúdie bude trvať minimálne 12 mesiacov.

Obaja ministri sa zhodli na spoločnom postupe slovensko-českého podniku Jadrová energetická spoločnosť Slovenska (JESS), ktorú založili štátna Jadrová a vyraďovacia spoločnosť, a.s. a česká firma ČEZ. Jadrová energetická spoločnosť Slovenska má zabezpečiť prípadnú výstavbu novej jadrovej elektrárne na mieste v súčasnosti odstavovanej elektrárne V1 v Jaslovských Bohuniciach.

Zmluva medzi Jadrovou a vyraďovacou spoločnosťou, a.s. (JAVYS) a českou energetickou skupinou ČEZ, na základe ktorej by sa mala zabezpečiť výstavba novej jadrovej elektrárne je podľa ministra hospodárstva Juraja Miškova v poriadku.

“Z nášho pohľadu je zmluva v poriadku, je korektná, vyvážená pre obidve strany a nevidíme žiadny dôvod v tej zmluve nepokračovať,“ uviedol minulý týždeň Miškov. Všetky súčasné vládne strany pritom ešte pred júnovými parlamentnými voľbami ako opozičné strany kritizovali netransparentný výber partnera pre výstavbu novej jadrovej elektrárne v Bohuniciach.

Vtedajším opozičným stranám prekážalo, že vláda Roberta Fica vybrala spoločnosť ČEZ za svojho strategického partnera priamo bez výberového konania.

Podľa pôvodných plánov by mala nová jadrová elektráreň pozostávať z jedného až dvoch tlakovodných reaktorov. Podľa predbežných informácií, nová elektráreň by mala mať výkon najviac 1 700 megawattov a mala by stáť od 4 do 6 mld. eur.

Na financovanie nového jadrového zdroja by nemali byť použité verejné zdroje. Projekt by mal byť financovaný výlučne pomocou cudzích zdrojov. Nová jadrová elektráreň by mala byť postavená do roku 2020, pričom prípravná fáza by mala trvať do roku 2014, kedy by sa mala začať aj jej výstavba.

Základné imanie Jadrovej energetickej spoločnosti Slovenska je 216,357 mil. eur. Jadrová a vyraďovacia spoločnosť vložila do spoločného podniku nepeňažný vklad vo forme pozemkov, budov, technických štúdií, personálnych zložiek, pohľadávok, záväzkov a ďalších aktív a pasív v hodnote 119,693 mil. eur.

Zároveň slovenská firma prispela do spoločného podniku aj peňažným vkladom v sume 1,683 mil. eur. Česká energetická skupina ČEZ vložila do spoločného podniku vlastný kapitál formou peňažného vkladu v celkovej výške 116,616 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 294
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 870
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 381
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 135
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 954
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 139
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 703
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 701
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 401
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 395

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Rusi majú vynikajúcu techniku. Všetko však závisí aj od politiky

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.