BRATISLAVA. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) na Okresnom súde Bratislava 2 podala dve žaloby na prevádzkovateľa mýtneho systému firmu SkyToll.
Dôvodom má byť výber mýta na nereálnom základe. Predseda UNAS Jaroslav Polaček povedal, že firma SkyToll účtuje mýtne poplatky za úseky, ktoré nemajú byť zaúčtované, a naopak, nevyberá za tie, ktoré spoplatnené majú byť.
Ako príklad uviedol úseky pri obciach Kechnec, Košická Nová Ves, Budimír a Lemešany pri Košiciach. Únia v žalobách žiada, aby SkyToll upustil od protiprávneho konania pri spoplatňovaní úsekov a nahradil doterajší mýtny systém za nový, bezchybný a dokonalý.
Previerka prokuratúry
Dopravcovia tiež vyzvali spoločnosť SkyToll, aby pristúpila k náprave a preplatila autodo〜pravcom škody spôsobené nesprávnym výberom mýta. Odhadované škody dosahujú podľa Polačeka ročne okolo päť miliónov eur.
Na tieto nezrovnalosti únia upozornila na základe dát z vlastného vyhodnocovacieho systému, ktorý sprevádzkovala v marci tohto roku na kontrolu oficiálneho mýtneho systému. Odvtedy dopravcovia testujú sto vozidiel prepravcov.
Únia zároveň požiadala ústavnoprávny výbor parlamentu o vykonanie poslaneckého prieskumu na Generálnej prokuratúre v konaniach týkajúcich sa jej podnetov proti mýtu. Zdôvodnila to nespokojnosťou s postojom prokuratúry k vyriešeniu podnetov.
Bývalá i súčasná vláda, i prevádzkovateľ mýta podľa šéfa UNAS ignorujú ich výhrady a pripomienky k chybám vo výpočte mýta.
Ministerstvo tvrdí, že chápe problémy autodopravcov. „Minister Ján Figeľ (KDH) kritizoval v minulosti systém zavádzania mýta, ako i celý tender,“ povedal jeho hovorca Martin Krajčovič.
Na riešenie mýta bola zriadená komisia, v ktorej majú zastúpenie aj dopravcovia. „Táto komisia sa situáciou zaoberá a bude sa zaoberať aj výhradami autodopravcov,“ povedal Krajčovič.
„Únii autodopravcov Slovenska nejde o nič iné iba o vlastnú prezentáciu,“ zareagoval SkyToll. Aktivity dopravcov spojil s tým, že chce vstúpiť aj do českého mýta.
Komisii odpovieme neskôr
Štát by mal tiež na výhrady k mýtu odpovedať Európskej komisii, ktorá proti nám vedie konanie. Slovensko naposledy požiadalo o predĺženie termínu na odpoveď o dva mesiace, čiže do prvého februára. „Dôvodom je právna komplikovanosť a technická zložitosť tohto prípadu,“ povedal Krajčovič.
Podpredseda únie Rudolf Páleš tvrdí, že niektorí dopravcovia by chceli ísť opäť protestovať do ulíc.