BRUSEL.
Komisia konštatovala, že toto opatrenie nepovedie k neprimeranému narušeniu hospodárskej súťaže a je v súlade s pravidlami EÚ pre štátnu pomoc, pretože je technologicky neutrálne a obmedzené na nevyhnutné minimum.
"Pozitívne hodnotím slovenské orgány za podporu paralelnej analógovej prevádzky bez neprípustného narušenia hospodárskej súťaže. Toto predstavuje ďalší krok na ceste k digitalizácii televízneho vysielania v Európe," komentoval komisár pre hospodársku súťaž Joaquín Almunia.
V rámci tejto schémy prevádzkovatelia vysielania a prevádzkovatelia sietí, ktorí spĺňajú určité kritériá stanovené slovenskými orgánmi, majú nárok na 50 % príspevok na náklady súvisiace s prenosom analógového signálu a nákupom alebo prenájmom dočasných mobilných analógových vysielačov počas prechodného obdobia, počas ktorého bude signál prenášaný súčasne v analógovej aj digitálnej podobe. Opatrenie je zamerané na dosiahnutie skoršieho, účinnejšieho a plynulého prechodu vysielanie z analógového na digitálne frekvencie.
Podľa slovenských orgánov prevádzkovatelia vysielania neprejdú na digitálne vysielanie v predstihu pred skončením zákonnej lehoty (koniec roka 2012) v dôsledku neochoty obyvateľov zaobstarať si digitálne dekodéry. Aby sa zabránilo prechodu na digitálne vysielanie na poslednú chvíľu, ako aj bielym miestam na príjem signálu, slovenské orgány poskytli obdobie súbežného vysielania paralelného prenosu v trvaní maximálne 12 mesiacov, ktoré sa skončí do decembra 2011.
Súvisiace oprávnené náklady môžu byť preplácané až do 1. júla 2013, kedy sa schéma skončí. Súbežné vysielanie skutočne predĺži obdobie pre divákov, v rámci ktorého majú investovať do nákupu digitálneho dekodéra (alebo nového digitálneho televízneho prijímača) a následne vytvorí podmienky pre prevádzkovateľov vysielania, aby mohli prejsť na digitálne technológie v dostatočnom predstihu pred skončením zákonnej lehoty.
Komisia konštatovala, že schéma je zacielená len na dodatočné náklady, prostredníctvom ktorých sa spustí súbežné vysielanie v súvislosti s vysielaním v analógovom aj digitálnom režime, a že to nepredstavuje zvýhodnenie jednej technológie pred inou. Príjemcovia budú vybraní cez otvorené a nediskriminačné výberové konania na základe jasných vopred definovaných kritérií a slovenské orgány budú predkladať komisii výročné správy o rozdelení finančných prostriedkov. Komisia tak dospela k záveru, že opatrenie uľahčí prechod na digitálne vysielanie bez toho, aby bola neprimerane narušená hospodárska súťaž.