Mince z vozíkov môžu zmiznúť

Časť predajcov chce novými vozíkmi zákazníkom spohodlniť nákup. Druhá časť tvrdí, že nič meniť netreba, ľudia si na vozíky so zálohou už zvykli.

Vozíky, ktoré sa voľne zasúvajú, má v Petržalke Tesco. Billa zatiaľ vozíky meniť neplánuje.(Zdroj: SME - DENISA ČIMOVÁ)

BRATISLAVA. Zdržuje vás hľadanie mincí či plastových žetónov pri návšteve obchodu? Musíte si pred vstupom do predajne peniaze rozmieňať, aby ste mali 50­centovú či jednoeurovú mincu, ktorou si odomknete nákupný vozík? Obchodníci vás môžu týchto nepríjemných rituálov počas nákupov zbaviť.

Niektorí z nich uvažujú o tom, že nahradia nákupné vozíky so zabudovanými mincovníkmi takými, ktoré sa dajú použiť bez mince či žetónu. Tie druhé majú dnes skôr obchody, ktoré ich môžu umiestniť v predajni, nie však tie, ktorých vozíky stoja pred vchodom do obchodu či na parkoviskách.

Dve siete o tom uvažujú

Asi tisíc vozíkov s mincovníkmi už nahradilo za voľne stojace Tesco. Urobilo tak po prestavbe hypermarketu Tesco Extra v Bratislave­Petržalke. „Pre zákazníkov je pohodlné prísť, bez hľadania mince či žetónu si zobrať vozík a vojsť do predajne,“ povedala hovorkyňa siete Tesco Oľga Hrnčiarová.

Vozíky, na ktoré netreba mince, by sa začiatkom decembra mohli objaviť aj v prebudovanom hypermarkete v Bratislave­-Lamači. Hrnčiarová síce nechcela konkretizovať, kedy a kde Tesco ďalšie takéto vozíky zavedie, ale zrejme ich, tak ako v Česku, rozšíri do ďalších hypermarketov Tesco Extra.

O zavedení vozíkov bez mincí či žetónov uvažuje v svojich obchodoch bratislavské spotrebné družstvo COOP Jednota. Potvrdil to jeho šéf Adrián Ďurček.

Naopak, obchodný systém COOP Jednota Slovensko, ktorý zastrešuje iné spotrebné družstvá a má asi 22­tisíc vozíkov, meniť ich spôsob používania v najbližšom čase neplánuje. „Neevidujeme sťažnosti zákazníkov na tento spôsob používania vozíkov. Ak nemajú mincu, personál im na požiadanie dá buď žetón, alebo zamení peniaze,“ povedal vrchný riaditeľ sekcie obchodu Ján Bilinský.

Vozíky sa v dohľadnom čase nezmenia v Kauflande či Bille. „Na zavedený systém si zákazníci zvykli,“ vraví Jiří Králíček, operatívny riaditeľ Billa Slovensko. Reťazec Ahold sa výmenou vozíkov zatiaľ nezaoberal. Jeho hovorkyňa Diana Chovancová– Stanková však nevylúčila možnosť, že ak sa takáto potreba vyskytne, či už zo strany zákazníkov, alebo pre postup konkurentov, môžu k nemu pristúpiť.

Obávajú sa neporiadku

Jeden z dôvodov, pre ktorý sa viaceré reťazce s výmenou vozíkov neponáhľajú, je obava z neporiadku. Zabehnutý systém, v ktorom funguje minca vo vozíku ako záloha, totiž núti zákazníkov vrátiť vozík na určené miesto. Predajcovia sa obávajú, že vozíky bez mincí budú spotrebitelia nechávať tam, kde nákup do auta vyložia. Ak uvidia rad pri pokladnici a nákup vzdajú skôr, tak ich môžu nechať aj medzi regálmi v obchode.

Tieto obavy však podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského nemusia byť opodstatnené. Hypermarket Tesco v Petržalke podľa neho dokazuje, že spotrebitelia sa skultúrnili. Odkladajú vozíky na určené miesto, aj keď v nich nemajú mince.

Pravdou však je, že na vozíky, ktoré nie sú upevnené retiazkami, musia dohliadať zamestnanci. Jednoduchšiu úlohu majú v prípade samostatne stojaceho hypermarketu, ťažšiu pri sledovaní vozíkov v niekoľkoposchodovom nákupnom centre. Drahovský však tvrdí, že ľudia, ktorí sporadicky dozrú na vozíky, vyjdú obchod lacnejšie ako montáž mincovníkov do vozíkov.

Náklady obchodu zvyšuje údržba mincovníkov

Reťazce ročne vymenia stovky vozíkov. Za kúpu, montáž a opravu mincovníkov platia navyše.

BRATISLAVA. V prospech vozíkov bez mincovníkov nehovorí len zvýšenie komfortu zákazníkov. Pre obchod nie je zanedbateľné ani to, že náklady na kúpu a údržbu vozíkov bez mincovníkov sú nižšie ako tých, ktoré sa odomknú len po použití mince či žetónu. Jednorazová výmena vozíkov by si však vyžiadala vysokú investíciu.

Jeden vozík vyjde podľa Adriána Ďurčeka, predsedu predstavenstva COOP Jednota Bratislava, asi na 200 eur. V ponuke niektorých dodávateľov je o niečo lacnejší. Ak má mať mincovník, obchodník musí za jeho kúpu a montáž zaplatiť ďalších asi 30 eur.

Ročne musia reťazce pre krádeže či poškodenie doplniť 5 až 10 percent vozíkov. Billa, ktorá má u nás asi 10-tisíc vozíkov a za rok vymení desatinu z nich, môže za nové ročne zaplatiť asi 200-tisíc eur, ďalších 30-tisíc eur dá za montáž mincovníkov. Ahold, ktorý prevádzkuje obchody Hypernova a Albert, ročne doplní päť percent z 9000 vozíkov. Za nové s mincovníkmi dá vyše 100-tisíc eur.

Hoci si vozíky vyžadujú aj opravu koliesok či iných častí, obchod musí platiť najmä za odbornú pomoc pri opravách mincovníkov. Tá by po výmene odpadla. „Kolieska si obchodníci často vedia opraviť sami, ale náklady na opravy mincovníkov sú podstatne drahšie,“ vraví Ďurček.

(den)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 377
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 526
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 796
  4. Ako sme jazdili v socializme 1 789
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 524
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 258
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 234
  8. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 231
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 198
  10. Od septembra opäť po starom 1 120

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

V jadre Únie už sme, je na Ficovi, čo ďalej

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.