Mince z vozíkov môžu zmiznúť

Časť predajcov chce novými vozíkmi zákazníkom spohodlniť nákup. Druhá časť tvrdí, že nič meniť netreba, ľudia si na vozíky so zálohou už zvykli.

Vozíky, ktoré sa voľne zasúvajú, má v Petržalke Tesco. Billa zatiaľ vozíky meniť neplánuje.(Zdroj: SME - DENISA ČIMOVÁ)

BRATISLAVA. Zdržuje vás hľadanie mincí či plastových žetónov pri návšteve obchodu? Musíte si pred vstupom do predajne peniaze rozmieňať, aby ste mali 50­centovú či jednoeurovú mincu, ktorou si odomknete nákupný vozík? Obchodníci vás môžu týchto nepríjemných rituálov počas nákupov zbaviť.

Niektorí z nich uvažujú o tom, že nahradia nákupné vozíky so zabudovanými mincovníkmi takými, ktoré sa dajú použiť bez mince či žetónu. Tie druhé majú dnes skôr obchody, ktoré ich môžu umiestniť v predajni, nie však tie, ktorých vozíky stoja pred vchodom do obchodu či na parkoviskách.

Dve siete o tom uvažujú

Asi tisíc vozíkov s mincovníkmi už nahradilo za voľne stojace Tesco. Urobilo tak po prestavbe hypermarketu Tesco Extra v Bratislave­Petržalke. „Pre zákazníkov je pohodlné prísť, bez hľadania mince či žetónu si zobrať vozík a vojsť do predajne,“ povedala hovorkyňa siete Tesco Oľga Hrnčiarová.

Vozíky, na ktoré netreba mince, by sa začiatkom decembra mohli objaviť aj v prebudovanom hypermarkete v Bratislave­-Lamači. Hrnčiarová síce nechcela konkretizovať, kedy a kde Tesco ďalšie takéto vozíky zavedie, ale zrejme ich, tak ako v Česku, rozšíri do ďalších hypermarketov Tesco Extra.

O zavedení vozíkov bez mincí či žetónov uvažuje v svojich obchodoch bratislavské spotrebné družstvo COOP Jednota. Potvrdil to jeho šéf Adrián Ďurček.

Naopak, obchodný systém COOP Jednota Slovensko, ktorý zastrešuje iné spotrebné družstvá a má asi 22­tisíc vozíkov, meniť ich spôsob používania v najbližšom čase neplánuje. „Neevidujeme sťažnosti zákazníkov na tento spôsob používania vozíkov. Ak nemajú mincu, personál im na požiadanie dá buď žetón, alebo zamení peniaze,“ povedal vrchný riaditeľ sekcie obchodu Ján Bilinský.

Vozíky sa v dohľadnom čase nezmenia v Kauflande či Bille. „Na zavedený systém si zákazníci zvykli,“ vraví Jiří Králíček, operatívny riaditeľ Billa Slovensko. Reťazec Ahold sa výmenou vozíkov zatiaľ nezaoberal. Jeho hovorkyňa Diana Chovancová– Stanková však nevylúčila možnosť, že ak sa takáto potreba vyskytne, či už zo strany zákazníkov, alebo pre postup konkurentov, môžu k nemu pristúpiť.

Obávajú sa neporiadku

Jeden z dôvodov, pre ktorý sa viaceré reťazce s výmenou vozíkov neponáhľajú, je obava z neporiadku. Zabehnutý systém, v ktorom funguje minca vo vozíku ako záloha, totiž núti zákazníkov vrátiť vozík na určené miesto. Predajcovia sa obávajú, že vozíky bez mincí budú spotrebitelia nechávať tam, kde nákup do auta vyložia. Ak uvidia rad pri pokladnici a nákup vzdajú skôr, tak ich môžu nechať aj medzi regálmi v obchode.

Tieto obavy však podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského nemusia byť opodstatnené. Hypermarket Tesco v Petržalke podľa neho dokazuje, že spotrebitelia sa skultúrnili. Odkladajú vozíky na určené miesto, aj keď v nich nemajú mince.

Pravdou však je, že na vozíky, ktoré nie sú upevnené retiazkami, musia dohliadať zamestnanci. Jednoduchšiu úlohu majú v prípade samostatne stojaceho hypermarketu, ťažšiu pri sledovaní vozíkov v niekoľkoposchodovom nákupnom centre. Drahovský však tvrdí, že ľudia, ktorí sporadicky dozrú na vozíky, vyjdú obchod lacnejšie ako montáž mincovníkov do vozíkov.

Náklady obchodu zvyšuje údržba mincovníkov

Reťazce ročne vymenia stovky vozíkov. Za kúpu, montáž a opravu mincovníkov platia navyše.

BRATISLAVA. V prospech vozíkov bez mincovníkov nehovorí len zvýšenie komfortu zákazníkov. Pre obchod nie je zanedbateľné ani to, že náklady na kúpu a údržbu vozíkov bez mincovníkov sú nižšie ako tých, ktoré sa odomknú len po použití mince či žetónu. Jednorazová výmena vozíkov by si však vyžiadala vysokú investíciu.

Jeden vozík vyjde podľa Adriána Ďurčeka, predsedu predstavenstva COOP Jednota Bratislava, asi na 200 eur. V ponuke niektorých dodávateľov je o niečo lacnejší. Ak má mať mincovník, obchodník musí za jeho kúpu a montáž zaplatiť ďalších asi 30 eur.

Ročne musia reťazce pre krádeže či poškodenie doplniť 5 až 10 percent vozíkov. Billa, ktorá má u nás asi 10-tisíc vozíkov a za rok vymení desatinu z nich, môže za nové ročne zaplatiť asi 200-tisíc eur, ďalších 30-tisíc eur dá za montáž mincovníkov. Ahold, ktorý prevádzkuje obchody Hypernova a Albert, ročne doplní päť percent z 9000 vozíkov. Za nové s mincovníkmi dá vyše 100-tisíc eur.

Hoci si vozíky vyžadujú aj opravu koliesok či iných častí, obchod musí platiť najmä za odbornú pomoc pri opravách mincovníkov. Tá by po výmene odpadla. „Kolieska si obchodníci často vedia opraviť sami, ale náklady na opravy mincovníkov sú podstatne drahšie,“ vraví Ďurček.

(den)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 932
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 517
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 944
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 526
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 923
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 694
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 487
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 352
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 815
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop