AKTUALIZOVANÉ 18:52

Štát udelil konzorciu so Širokým pokutu 10 miliónov eur

Minister dopravy Ján Figeľ žiada od konzorcia Slovenské diaľnice vysoké odškodnenie.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Agentúrnu správu sme o 18:52 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Desať miliónov eur. To je pokuta, ktorú si štát pýta od konzorcia Slovenské diaľnice.

Firmy, ktoré mali pôvodne postaviť 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom, podľa ministerstva dopravy „nevynaložili primerané úsilie“, aby na výstavbu získali od bánk všetky potrebné financie. To bol nakoniec aj oficiálny dôvod, pre ktorý projekt koncom augusta padol. Informovali o tom Hospodárske noviny.

„Ak malo dôjsť 30. augusta k finančnému uzatvoreniu, tak nejaký čas predtým mali mať k dispozícii finančný model,“ povedal na adresu Slovenských diaľnic Ján Kovalčík, riaditeľ Inštitútu stratégie ministerstva dopravy.

Hlavným problémom bol úver od Európskej investičnej banky. Tej totiž stále nedala súhlas na poskytnutie úveru Európska komisia. Nebola si istá, či diaľnica dostatočne zohľadňuje životné prostredie.

Kovalčík tvrdí, že stavebníci mohli rokovať aj s inými bankami. „Konzorcium mohlo rokovať, ale pravdepodobne nevedelo vyrokovať s inými bankami podmienky tak, aby sa sumou zmestilo tam, na čo sa zaviazalo,“ povedal Kovalčík.

Problémom vraj nie sú financie

Členovia konzorcia majú na to iný názor. „Keby sme mali peniaze z akejkoľvek inej banky, tak environmentálny problém tam zostáva.

Kľúčovým problémom tejto diaľnice je stanovisko Európskej komisie, že požaduje od Slovenska doriešiť tieto veci. Nie financovanie,“ povedal predseda predstavenstva Doprastavu Ivan Šesták.

Pripomenul, že súhlas Európskej investičnej banky podmienený súhlasom komisie je na svete už mesiace a je ochotný ho kedykoľvek predložiť.

Keďže problém s ochranou prírody mal riešiť štát, Doprastav ako jeden z členov konzorcia tvrdí, že rovnako môže aj konzorcium pokutovať štát.

„Pokuta je obojstranná. Tento projekt sa volá PPP, pretože ide o partnerstvo. Ak niekto nevynaloží maximálne úsilie na získanie prostriedkov alebo na to, aby projekt vyšiel, tak druhá strana ho môže sankcionovať,“ povedal.

Dôvod pokuty pre Slovenské diaľnice však nemusí byť len financovanie projektu. Ministerstvo naznačuje, že ešte stále nedostalo všetku dokumentáciu.

Na plánovaných diaľniciach už totiž prebiehali prípravné práce. Bez kompletnej dokumentácie nemôže ministerstvo obstarávať stavbárov na niektoré úseky v novej súťaži.

„Koncesionár napriek tomu, že už uplynuli mesiace, odkedy prestala byť koncesná zmluva účinná, neodovzdal všetku dokumentáciu. Tá je potrebná na to, aby štát mohol nielen prevziať stavenisko, ale aj pokračovať,“ povedal Kovalčík.

Možnosť vynútiť si dodávku všetkých materiálov o prípravných prácach však nie je v koncesnej zmluve spomenutá.

Bez dohody bude arbitráž

Doprastav tvrdí, že problém je len v tom, že technicky je veľmi náročné všetky dokumenty zozbierať. Líder konzorcia – francúzsky Bouygues travaux publics ­ do sporov na Slovensku nezasahuje. Jeho hovorca doteraz opakoval len: Nekomentujeme.

Na budúci týždeň sa majú obe strany stretnúť a rokovať o pokute. Ak sa im to nepodarí, hrozí arbitráž.

Štát by v nej mal zrejme ťažšiu pozíciu. Čo presne znamená primerané úsilie a ako sa meria, nijaký zákon nevysvetľuje, povedal advokát Ján Buocik.

Preukázať, že sa niekto málo snažil, bude musieť štát. Pôvodne Slovenské diaľnice chceli cesty postaviť za vyše 9 miliárd eur. Zľavu, ktorú ponúkli vo výške niekoľko sto miliónov eur za 30 rokov, minister Figeľ už neakceptoval.

Druhý balík môže vyjsť drahšie

Staviteľ súkromnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami chce pridať. Počas stavby už narazil na štrnásť prekážok.

BRATISLAVA. Za jediný balík súkromných diaľnic, ktorý sa aktuálne na Slovensku stavia, si štát možno priplatí.

Konzorcium s názvom Granvia totiž zhruba na 50-kilometrovej ceste prvej triedy medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami narazilo na viacero problémov a tie mu vraj zvyšujú náklady.

Podľa ministerstva dopravy nahlásili firmy 14 kompenzačných udalostí. Z toho dve sú schválené nezávislým dozorom. Malo by ísť o dva prípady, keď Granvia narazila na nebezpečný odpad. Celkovo si za tieto dve prekážky pýta zhruba desať miliónov eur.

Štát nie je s takýmto verdiktom dozoru spokojný. Preto požadovanú sumu namieta.

V súčasnosti o kompenzáciách s konzorciom rokuje. Túto informáciu potvrdila aj Granvia. „Kompenzácie nám neboli zatiaľ vyplatené, keďže rokovania s ministerstvom dopravy stále pokračujú. Zatiaľ nevieme povedať, ako dlho budú trvať.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 361
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 973
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 098
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 638
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 448
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 852
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 481

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.