AKTUALIZOVANÉ 18:52

Štát udelil konzorciu so Širokým pokutu 10 miliónov eur

Minister dopravy Ján Figeľ žiada od konzorcia Slovenské diaľnice vysoké odškodnenie.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Agentúrnu správu sme o 18:52 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Desať miliónov eur. To je pokuta, ktorú si štát pýta od konzorcia Slovenské diaľnice.

Firmy, ktoré mali pôvodne postaviť 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom, podľa ministerstva dopravy „nevynaložili primerané úsilie“, aby na výstavbu získali od bánk všetky potrebné financie. To bol nakoniec aj oficiálny dôvod, pre ktorý projekt koncom augusta padol. Informovali o tom Hospodárske noviny.

„Ak malo dôjsť 30. augusta k finančnému uzatvoreniu, tak nejaký čas predtým mali mať k dispozícii finančný model,“ povedal na adresu Slovenských diaľnic Ján Kovalčík, riaditeľ Inštitútu stratégie ministerstva dopravy.

Hlavným problémom bol úver od Európskej investičnej banky. Tej totiž stále nedala súhlas na poskytnutie úveru Európska komisia. Nebola si istá, či diaľnica dostatočne zohľadňuje životné prostredie.

Kovalčík tvrdí, že stavebníci mohli rokovať aj s inými bankami. „Konzorcium mohlo rokovať, ale pravdepodobne nevedelo vyrokovať s inými bankami podmienky tak, aby sa sumou zmestilo tam, na čo sa zaviazalo,“ povedal Kovalčík.

Problémom vraj nie sú financie

Členovia konzorcia majú na to iný názor. „Keby sme mali peniaze z akejkoľvek inej banky, tak environmentálny problém tam zostáva.

Kľúčovým problémom tejto diaľnice je stanovisko Európskej komisie, že požaduje od Slovenska doriešiť tieto veci. Nie financovanie,“ povedal predseda predstavenstva Doprastavu Ivan Šesták.

Pripomenul, že súhlas Európskej investičnej banky podmienený súhlasom komisie je na svete už mesiace a je ochotný ho kedykoľvek predložiť.

Keďže problém s ochranou prírody mal riešiť štát, Doprastav ako jeden z členov konzorcia tvrdí, že rovnako môže aj konzorcium pokutovať štát.

„Pokuta je obojstranná. Tento projekt sa volá PPP, pretože ide o partnerstvo. Ak niekto nevynaloží maximálne úsilie na získanie prostriedkov alebo na to, aby projekt vyšiel, tak druhá strana ho môže sankcionovať,“ povedal.

Dôvod pokuty pre Slovenské diaľnice však nemusí byť len financovanie projektu. Ministerstvo naznačuje, že ešte stále nedostalo všetku dokumentáciu.

Na plánovaných diaľniciach už totiž prebiehali prípravné práce. Bez kompletnej dokumentácie nemôže ministerstvo obstarávať stavbárov na niektoré úseky v novej súťaži.

„Koncesionár napriek tomu, že už uplynuli mesiace, odkedy prestala byť koncesná zmluva účinná, neodovzdal všetku dokumentáciu. Tá je potrebná na to, aby štát mohol nielen prevziať stavenisko, ale aj pokračovať,“ povedal Kovalčík.

Možnosť vynútiť si dodávku všetkých materiálov o prípravných prácach však nie je v koncesnej zmluve spomenutá.

Bez dohody bude arbitráž

Doprastav tvrdí, že problém je len v tom, že technicky je veľmi náročné všetky dokumenty zozbierať. Líder konzorcia – francúzsky Bouygues travaux publics ­ do sporov na Slovensku nezasahuje. Jeho hovorca doteraz opakoval len: Nekomentujeme.

Na budúci týždeň sa majú obe strany stretnúť a rokovať o pokute. Ak sa im to nepodarí, hrozí arbitráž.

Štát by v nej mal zrejme ťažšiu pozíciu. Čo presne znamená primerané úsilie a ako sa meria, nijaký zákon nevysvetľuje, povedal advokát Ján Buocik.

Preukázať, že sa niekto málo snažil, bude musieť štát. Pôvodne Slovenské diaľnice chceli cesty postaviť za vyše 9 miliárd eur. Zľavu, ktorú ponúkli vo výške niekoľko sto miliónov eur za 30 rokov, minister Figeľ už neakceptoval.

Druhý balík môže vyjsť drahšie

Staviteľ súkromnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami chce pridať. Počas stavby už narazil na štrnásť prekážok.

BRATISLAVA. Za jediný balík súkromných diaľnic, ktorý sa aktuálne na Slovensku stavia, si štát možno priplatí.

Konzorcium s názvom Granvia totiž zhruba na 50-kilometrovej ceste prvej triedy medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami narazilo na viacero problémov a tie mu vraj zvyšujú náklady.

Podľa ministerstva dopravy nahlásili firmy 14 kompenzačných udalostí. Z toho dve sú schválené nezávislým dozorom. Malo by ísť o dva prípady, keď Granvia narazila na nebezpečný odpad. Celkovo si za tieto dve prekážky pýta zhruba desať miliónov eur.

Štát nie je s takýmto verdiktom dozoru spokojný. Preto požadovanú sumu namieta.

V súčasnosti o kompenzáciách s konzorciom rokuje. Túto informáciu potvrdila aj Granvia. „Kompenzácie nám neboli zatiaľ vyplatené, keďže rokovania s ministerstvom dopravy stále pokračujú. Zatiaľ nevieme povedať, ako dlho budú trvať.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 8 503
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 287
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 359
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 355
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 034
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 399
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 976
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 255
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 084
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 786

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Petrohradu do Pekingu. Podpredsedníčka úradu zo Smeru spoznáva svet za štátne

Vitteková išla na kontrolnú cestu do Číny, hoci nie je inšpektorka.

KOMENTÁRE

Republika po slovensky sa menuje „súvec“

Neplatí, že naša spoločnosť je neprístupná k zmenám.

Neprehliadnite tiež

Otcovia dostanú po narodení dieťaťa platené voľno. Koľko bude trvať?

Voľno pre otcov sa snaží presadiť Európska komisia, už o ňom hovorí aj premiér Fico.

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop