AKTUALIZOVANÉ 18:52

Štát udelil konzorciu so Širokým pokutu 10 miliónov eur

Minister dopravy Ján Figeľ žiada od konzorcia Slovenské diaľnice vysoké odškodnenie.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Agentúrnu správu sme o 18:52 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Desať miliónov eur. To je pokuta, ktorú si štát pýta od konzorcia Slovenské diaľnice.

Firmy, ktoré mali pôvodne postaviť 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom, podľa ministerstva dopravy „nevynaložili primerané úsilie“, aby na výstavbu získali od bánk všetky potrebné financie. To bol nakoniec aj oficiálny dôvod, pre ktorý projekt koncom augusta padol. Informovali o tom Hospodárske noviny.

„Ak malo dôjsť 30. augusta k finančnému uzatvoreniu, tak nejaký čas predtým mali mať k dispozícii finančný model,“ povedal na adresu Slovenských diaľnic Ján Kovalčík, riaditeľ Inštitútu stratégie ministerstva dopravy.

Hlavným problémom bol úver od Európskej investičnej banky. Tej totiž stále nedala súhlas na poskytnutie úveru Európska komisia. Nebola si istá, či diaľnica dostatočne zohľadňuje životné prostredie.

Kovalčík tvrdí, že stavebníci mohli rokovať aj s inými bankami. „Konzorcium mohlo rokovať, ale pravdepodobne nevedelo vyrokovať s inými bankami podmienky tak, aby sa sumou zmestilo tam, na čo sa zaviazalo,“ povedal Kovalčík.

Problémom vraj nie sú financie

Členovia konzorcia majú na to iný názor. „Keby sme mali peniaze z akejkoľvek inej banky, tak environmentálny problém tam zostáva.

Kľúčovým problémom tejto diaľnice je stanovisko Európskej komisie, že požaduje od Slovenska doriešiť tieto veci. Nie financovanie,“ povedal predseda predstavenstva Doprastavu Ivan Šesták.

Pripomenul, že súhlas Európskej investičnej banky podmienený súhlasom komisie je na svete už mesiace a je ochotný ho kedykoľvek predložiť.

Keďže problém s ochranou prírody mal riešiť štát, Doprastav ako jeden z členov konzorcia tvrdí, že rovnako môže aj konzorcium pokutovať štát.

„Pokuta je obojstranná. Tento projekt sa volá PPP, pretože ide o partnerstvo. Ak niekto nevynaloží maximálne úsilie na získanie prostriedkov alebo na to, aby projekt vyšiel, tak druhá strana ho môže sankcionovať,“ povedal.

Dôvod pokuty pre Slovenské diaľnice však nemusí byť len financovanie projektu. Ministerstvo naznačuje, že ešte stále nedostalo všetku dokumentáciu.

Na plánovaných diaľniciach už totiž prebiehali prípravné práce. Bez kompletnej dokumentácie nemôže ministerstvo obstarávať stavbárov na niektoré úseky v novej súťaži.

„Koncesionár napriek tomu, že už uplynuli mesiace, odkedy prestala byť koncesná zmluva účinná, neodovzdal všetku dokumentáciu. Tá je potrebná na to, aby štát mohol nielen prevziať stavenisko, ale aj pokračovať,“ povedal Kovalčík.

Možnosť vynútiť si dodávku všetkých materiálov o prípravných prácach však nie je v koncesnej zmluve spomenutá.

Bez dohody bude arbitráž

Doprastav tvrdí, že problém je len v tom, že technicky je veľmi náročné všetky dokumenty zozbierať. Líder konzorcia – francúzsky Bouygues travaux publics ­ do sporov na Slovensku nezasahuje. Jeho hovorca doteraz opakoval len: Nekomentujeme.

Na budúci týždeň sa majú obe strany stretnúť a rokovať o pokute. Ak sa im to nepodarí, hrozí arbitráž.

Štát by v nej mal zrejme ťažšiu pozíciu. Čo presne znamená primerané úsilie a ako sa meria, nijaký zákon nevysvetľuje, povedal advokát Ján Buocik.

Preukázať, že sa niekto málo snažil, bude musieť štát. Pôvodne Slovenské diaľnice chceli cesty postaviť za vyše 9 miliárd eur. Zľavu, ktorú ponúkli vo výške niekoľko sto miliónov eur za 30 rokov, minister Figeľ už neakceptoval.

Druhý balík môže vyjsť drahšie

Staviteľ súkromnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami chce pridať. Počas stavby už narazil na štrnásť prekážok.

BRATISLAVA. Za jediný balík súkromných diaľnic, ktorý sa aktuálne na Slovensku stavia, si štát možno priplatí.

Konzorcium s názvom Granvia totiž zhruba na 50-kilometrovej ceste prvej triedy medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami narazilo na viacero problémov a tie mu vraj zvyšujú náklady.

Podľa ministerstva dopravy nahlásili firmy 14 kompenzačných udalostí. Z toho dve sú schválené nezávislým dozorom. Malo by ísť o dva prípady, keď Granvia narazila na nebezpečný odpad. Celkovo si za tieto dve prekážky pýta zhruba desať miliónov eur.

Štát nie je s takýmto verdiktom dozoru spokojný. Preto požadovanú sumu namieta.

V súčasnosti o kompenzáciách s konzorciom rokuje. Túto informáciu potvrdila aj Granvia. „Kompenzácie nám neboli zatiaľ vyplatené, keďže rokovania s ministerstvom dopravy stále pokračujú. Zatiaľ nevieme povedať, ako dlho budú trvať.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 457
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 918
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 656
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 466
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 096
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 093
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 757
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 625
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 170
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 760

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.