BRATISLAVA. Podobne ako v roku 2009, keď Slovensko zasiahla svetová kríza, aj tieto Vianoce budú v niektorých rodinách skromnejšie. Prieskum spoločnosti Deloitte ukázal, že sa plánované výdavky na koncoročné sviatky znížia v porovnaní s minulým rokom o 1,6 percenta.
Napriek tomu, že podľa analýzy UniCredit Bank objem spotrebných úverov medzi rokmi 2008 až 2010 mierne stúpa, ľudia na Slovensku si na Vianoce budú oproti minulým rokom požičiavať menej. Dajú prednosť hotovosti či úsporám. Alebo radšej požiadajú o finančnú výpomoc najbližších či rodinu, hovorí prieskum Deloitte.
Ľudia sú opatrní
Dôvodom menšieho záujmu o bankové úvery alebo o nákup pomocou splátkových spoločností je najmä neistota.
„Miera nezamestnanosti je opäť pomerne vysoká. To nie je situácia, ktorá by zvyšovala záujem o spotrebné úvery. Kým ľudia neuvidia jasnejšie známky oživenia ekonomiky, neprestanú sa obávať straty zamestnania a ich zdržanlivosť bude pokračovať,“ povedala Markéta Šichtařová z NextFinance.
Táto situácia je podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského výhodná aj pre splátkové spoločnosti, pretože nejdú do rizika. To by mohli spôsobiť klienti, ktorí by neboli schopní splácať svoj úver.
Trend šetrenia je pritom badateľný v celej Európskej únii, nielen na Slovensku.
Na darčeky dáme menej
Domácnosti budú pre neisté vyhliadky ekonomiky šetriť aj na vianočných darčekoch. Prieskum Deloitte ukázal, že ľudia u nás zmýšľajú rovnako ako iní obyvatelia Európskej únie.
Štyridsať percent našincov a 54 percent ľudí z únie bude míňať menej z ekonomických dôvodov. Viac ako štvrtina obyvateľov na Slovensku kúpi tento rok lacnejší darček. Polovica poteší svojich blízkych rovnako drahým darčekom.
„Domácnosti nasadili úsporné opatrenia a opatrnejšie sa zadlžujú a sú obozretnejšie vo svojich výdavkoch,“ povedal Drahovský.
V Európe klesnú výdavky na darčeky o šesť percent, najviac v Írsku a Grécku, teda v krajinách, ktoré dnes nie sú v najlepšej hospodárskej kondícii.
Ľudia na Slovensku sa podľa prieskumu správajú inak v závislosti od veku. V prípade slovenských spotrebiteľov platí, že čím sú starší, tým viac peňazí sú ochotní minúť na vianočné darčeky a uskromnia sa radšej na potravinách.
Aj tento rok slovenský spotrebiteľ dá skôr prednosť nákupu praktických darčekov, akými sú oblečenie, obuv alebo kozmetika.