BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy odmieta tvrdenia predsedu predstavenstva spoločnosti Doprastav (člen konzorcia Slovenské diaľnice) Ivana Šestáka v pondelkovom vydaní denníka SME na adresu ministerstva dopravy o „primitívnej pomste" v rámci údajného politického zápasu o prvý balík PPP. Informovalo o tom ministerstvo v tlačovej správe.
(Na stanovisko ministerstva reagoval v stredu 10. novembra znova aj Ivan Šesták (čítajte jeho reakciu).
Stanovisko ministerstva dopravy:
- Ministerstvo sa opakovane ohradzuje voči vyjadreniam, podľa ktorých rozhodnutie nepokračovať v rokovaniach o prvom balíku PPP má dopad na 5000 pracovných miest. Bola to práve spoločnosť Doprastav, ktorá ohlásila hromadné prepúšťanie ešte pred termínom parlamentných volieb. Chápeme toto rozhodnutie ako reakciu na dlhodobý prepad stavebnej produkcie na Slovensku ešte od začiatku roka 2009. Ale ak prepúšťanie spája práve s prvým balíkom PPP, pán Šesták v čase ohlásenia prepúšťania, na jar tohto roka vedel aj to, čo nikto iný v tejto krajine, teda že výstavba v rámci prvého balíka PPP sa tento rok nezačne. Tým pádom máme dôvod si myslieť, že predĺženie termínu na finančné uzavretie do konca augusta bývalým ministrom dopravy bolo zbytočné.
- Pán Šesták zrejme zabudol, že ak by konzorcium Slovenské diaľnice našlo do konca augusta 2010 potrebné finančné zdroje, prvý balík PPP by Slovensko muselo zrealizovať či by sa to niekomu páčilo alebo nie.
- V prípade dohody koncesionára s ministerstvom dopravy o prvom balíku PPP by vzhľadom na záväzky spojené s ďalšími rokovaniami a európskymi pravidlami pre štátne záruky nebolo možné stavať úseky D1 skôr ako v lete 2011. Rozhodnutím o nepokračovaní v prvom balíku PPP a rozdelením nezmyselne veľkého balíka sa uvoľňuje možnosť rozbehnúť niektoré úseky D1 už na jar budúceho roka. Spoločnosť Doprastav ako aj ďalšie stavebné firmy ministerstvo opakovane verejne pozývame do transparentnej súťaže na zhotoviteľa úsekov pri Levoči, ktorá bude spustená tento týždeň.
- Doprastav nikdy nenavrhol zľavu na stavebné náklady. Zľavy na kapitálové výdavky za celé konzorcium Slovenské diaľnice nepresahovali viac ako tri percentá. Ak p. Šesták hovorí o iných číslach, zavádza.
- Neskĺzneme na úroveň, aby sme reagovali na osobné invektívy. Opakujeme, že sme ochotní vecne argumentovať o finančných aspektoch prvého balíka PPP s ľuďmi, ktorí sa priamo zúčastňovali rokovaní o tomto projekte. Pán Šesták, žiaľ používa len sprostredkované informácie z rokovaní so zástupcami konzorcia Slovenské diaľnice, ktorých sa on osobne nezúčastnil.
- Odmietame tvrdenie, že minister Figeľ nechcel rokovať s riaditeľmi členov konzorcia Bouyques a Colas. Pravda je taká, že ministerstvo malo záujem rokovať s francúzskymi členmi konzorcia. Preto minister poslal delegáciu zloženú z odborníkov a zástupcov vedenia ministerstva dopravy do Paríža, no členovia vrcholového manažmentu spoločností Bouyques a Colas si na nich nenašli čas. Obidve firmy boli na stretnutí zastúpené len nižšími členmi manažmentu. Takýto prístup nepovažujeme za seriózny záujem o dohodu.
- Tvrdenia o primitívnej politickej pomste považujeme zo stany pána Šestáka za nekorektné a neodôvodnené aj preto, že na základe rozhodnutia ministra dopravy sa určila priorita dobudovania úseku D1 Jablonov - Studenec a za účasti ministra kontrakt v októbri podpísala NDS so spoločnosťou Doprastav výstavbu za viac ako 34 miliónov eur bez DPH.
- Mrzí nás to, ale ak niekto spustil politické hry ohľadne 1. balíka PPP, tak to nie je ministerstvo dopravy ani minister dopravy Ján Figeľ, ale súdiac podľa vyjadrení v denníku SME, práve pán Šesták.
V tejto reakcii MD používa najprv „veľmi silný" argument: ... „Pán Šesták sa navyše nezúčastňoval rokovaní o prvom balíku PPP (úseky medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 km), preto jeho tvrdenia sú zavádzajúce a neetické...". Musím povedať, že som predsedom predstavenstva jedného z členov konzorcia Slovenské diaľnice a moje informácie o tomto projekte počas troch rokov sú presné a pravdivé. Pán minister Fígeľ sa tiež nezúčastnil ani na jednom rokovaní o tomto balíku. Znamená to teda analogicky, že i jeho tvrdenia sú zavádzajúce a neetické?
V ďalšom odstavci sa uvádza: „- Ministerstvo sa opakovane ohradzuje voči vyjadreniam, podľa ktorých rozhodnutie nepokračovať v rokovaniach o prvom balíku PPP má dopad na 5. 000 pracovných miest. Bola to práve spoločnosť Doprastav, ktorá ohlásila hromadné prepúšťanie ešte pred termínom parlamentných volieb ..." Tu už sa nejedná ani o polopravdu, ale o čistú lož. Hromadné prepúšťanie má svoje pravidlá, ktoré sú ohraničené Kolektívnou zmluvou a zákonom a majú svoje presne určené lehoty. Doklady o rokovaniach s odborovou organizáciou a taktiež s Úradom práce SR sú k dispozícii. Všetky majú dátumy až po voľbách, keď nám bolo avizované, že s projektom sa môžeme rozlúčiť. Prvé výpovede boli doručené koncom augusta a prví zamestnanci museli odísť k 31. októbru 2010. Do konca roka ich bude, bohužiaľ, vyše 600 a do konca marca 2011 - až 1.100!
Ďalší citát - „Pán Šesták zabudol, že ak by konzorcium Slovenské diaľnice našlo do konca augusta 2010 potrebné finančné zdroje, prvý balík PPP by Slovensko muselo zrealizovať, či by sa to niekomu páčilo, alebo nie ..."
Ďalšia lož ako Brno! Konzorcium predložilo doklady o financovaní tohto projektu , potvrdené 18-timi komerčnými bankami a taktiež EIB a EBRD. Táto skutočnosť je potvrdená i sprievodným listom č. F-1-2010/1 zo dňa 17. 06. 2010 adresovaným a doručeným na MD SR. Jedinou podmienkou zo strany EIB bolo, aby EK dala kladné stanovisko k procesu posudzovania dopadu na životné prostredie v úseku „Turany - Hubová", ktoré spochybnili niektoré mimovládne organizácie na Slovensku. Je nanajvýš cynické hovoriť o nezabezpečení financovania, ak konzorcium Slovenské diaľnice nebolo stranou tohto sporu. Problém bol a ostáva problémom medzi SR (zastúpenou MD) a EK. Nechýbalo nič, okrem trošky dobrej vôle.
Partnership znamená totiž spoločné hľadanie optimálneho riešenia.
Konštatujeme, že - „V prípade dohody koncesionára s ministerstvom dopravy o prvom balíku PPP, by vzhľadom na záväzky, spojené s ďalšími rokovaniami a európskymi pravidlami pre štátne záruky nebolo možné stavať úseky D1 skôr ako v lete 2011", je opäť len ukážkou neochoty a hľadania problémov tam, kde nie sú. Pri dobrej vôli sa mohol rozšíriť rozsah prípravných prác.
Pri dobrej vôli by sa určite riešenie bez problémov našlo.
Zlatým klincom je konštatovanie, že „Doprastav nikdy nenavrhol zľavu na stavebné náklady. Zľavy na kapitálové výdavky na celé konzorcium Slovenské diaľnice nepresahovali viac ako tri percentá"
Skutočnosť, ktorú sme kedykoľvek ochotní doložiť listom z 19. 08. 2010 č. F-8 2010/2, podpísaným všetkými akcionármi konzorcia SD . Táto ponuka je opäť zosumarizovaná v liste č: F-8 2010/370 zo dňa 24. 08. 2010, kde sa píše, že konzorcium ponúka:
a) Zľavu zo zmluvnej pevne stanovenej ceny s celkovou čiastkou vo výške 6 % na 2 322 mil. EUR alebo alternatívne
b) Zľavu z nominálnej ceny stavby z januára 2009 vo výške 12 % na 2 172 mil. EUR
Bod b) predpokladá, že inflácia počas výstavby bude hradená štátom podľa skutočnosti
Treba snáď jasnejší dôkaz?
Navyše ďalšími zníženiami (hlavne v cene finančných zdrojov) sa dostávame k ročným platbám medzi 195 - 205 mil. EUR.
Ako sa dá rozumieť vete „že sme ochotní vecne argumentovať o finančných aspektoch prvého balíka PPP s ľuďmi, ktorí sa priamo zúčastňovali rokovaní o tomto projekte" - keď MD SR už viackrát odmietlo debatu naživo pred kamerami, kde by však bolo potrebné odborne argumentovať? Ak je moja osoba prekážkou tejto výmeny názorov, nemusím sa jej zúčastniť!
Dovoľujem si ešte poznamenať, že Ministerstvo dopravy zabudlo reagovať na skutočnosť, že sa urýchlene snaží podpísať tretí balík PPP za približne rovnakú cenu, ako bola posledná ponuka konzorcia Slovenské diaľnice. Pritom prvý balík PPP D1 reprezentuje 75 km diaľnice a tretí balík 25 km! Takže slovenský daňový poplatník zaplatí nielen túto absurdnosť , ale navyše bude prispievať na nezamestnanosť tým, ktorí túto diaľnicu mohli stavať! Navyše je vyrokovaná cena prezentovaná ako veľký úspech, dosiahnutý Ministerstvom dopravy.
Nezávidím Ministerstvu dopravy. Je skutočne ťažké obhajovať neobhájiteľné.
Bratislava, 10. 11. 2010
Ing. Ivan Š e s t á k
Predseda Predstavenstva Doprastav, a. s.