PPP neskončilo len pre financie

Približne dva a polkrát väčší a v prepočte na kilometer dva a polkrát lacnejší. Taký bol súkromný balík diaľnic, ktoré sa vláda rozhodla nerealizovať v porovnaní s tým, nad ktorým uvažuje.

Súkromnú diaľnicu medzi Martinom a Prešovom vláda stopla, inú chce stavať.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Štát tvrdí, že aj tak bol príliš drahý.

BRATISLAVA. Z akého dôvodu vláda ponechala jeden z PPP balíkov diaľnic „nažive“ a iný zavrhla? Tak znie otázka, ktorá sa týka dnes už neaktuálnych 75 kilometrov diaľnice medzi Martinom a Prešovom a stále živých asi 30 kilometrov medzi Žilinou a Martinom.

„Je to politické rozhodnutie,“ povedal pre SME Ivan Šesták, predseda predstavenstva firmy Doprastav, ktorá mala aj s ďalšími spoločnosťami stavať zamietnuté diaľnice.

K takémuto záveru došiel, keď si porovnal, že diaľnice, ktoré mal stavať Doprastav v konzorciu Slovenské diaľnice, sú asi 2,5–krát dlhšie, majú oveľa viac mostov a iba o niečo menej kilometrov tunelov než diaľnice, ktoré vláda nestopla.

Pritom kilometer cesty, o ktorej vláda stále rokuje, je podľa našich prepočtov paradoxne asi 2,5–krát drahší.

„Ak niekto spustil politické hry ohľadne prvého balíka PPP, tak to nie je ministerstvo dopravy ani minister dopravy Ján Figeľ, ale súdiac podľa vyjadrení v denníku SME, práve pán Šesták,“ zareagovalo ministerstvo dopravy na Šestákove obvinenia.

Rezort tvrdí, že za rozhodnutím nepokračovať v prvom PPP balíku bola aj cena. Ani posledná ponuka na zľavu od Slovenských diaľnic tento názor nezmenila.

„Aj po nej by boli drahšie, než je maximálna cena, ktorú pripúšťa štátna expertíza prepočítaná do cien roku 2009,“ povedal riaditeľ Inštitútu stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík. Hovoril o cene PPP úsekov, ku ktorým expertíza už existuje.

Expertízu na najdrahší úsek prvého balíka diaľnic – od Turian po Hubovú – totiž paradoxne bývalá vláda nedala vypracovať, povedal Kovalčík.

Podklady od Doprastavu tvrdia pravý opak – že sú lacnejší než expertíza.

Aká cena je správna

Ekonomika nebola jediným dôvodom, pre ktorý štát odmietol ďalej nad prvým balíkom uvažovať.

Hrozili by nám žaloby, tvrdí Kovalčík. Bývalá vláda totiž jedným z dodatkov zvýšila cenu balíka. Zároveň konzorciu predĺžila termíny, dokedy má cesty postaviť. Práve šibeničné termíny boli pritom pôvodne dôvodom, prečo uchádzači v PPP balíkoch požadovali ceny vyššie o 30 až 40 percent.

Predĺženie termínov je ďalším dôvodom, pre ktorý mohlo konzorcium výraznejšie zľaviť, povedal Kovalčík.

Koncesionár tiež nezabezpečil včas financovanie, a to je zmluvný záväzok, ktorý na sebe nesie iba on, povedal Kovalčík.

Figeľovi poslanci veria

Podrobnosti o treťom balíku teraz ministerstvo prezrádzať nechce. Aktuálne sa totiž rokuje o tom, koľko z ceny koncesionár zľaví. Doteraz minister dopravy hovoril približne o 30 percentách.

Koaliční poslanci veria ministrovi dopravy Figeľovi, že dokáže posúdiť, ktorý PPP balík ponechať a ktorý už nie je výhodný.

„Dôverujem ministrovi. Porovnávať treba, koľko by cesty vyšli cez PPP a koľko, keby sa stavali tradične, nie balík porovnávať s balíkom,“ povedal Ivan Štefanec, poslanec SDKÚ.

Podobne to vidí Ivan Švejna z Mostu-Híd.

Ľudovít Jurčík z SaS zasa tvrdí, že myšlienka PPP projektov a rozdelenie na balíky je úplne pomýlená. Predpokladá však, že postaviť tunely pri Žiline musí vyjsť drahšie ako tunely medzi Martinom a Prešovom.

„To je najhoršie miesto na Slovensku, nehomogénny útvar, každých pár metrov je iná hornina,“ povedal. Nepozdávajú sa mu však vysoké náklady na údržbu a prevádzku tejto cesty.

Figeľ má na čo odpovedať, píše Ivan Štulajter.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 621
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 239
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 106
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 954
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 719
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 530
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 513
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 475
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 457
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 002

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

KOMENTÁRE

Ako neprekročiť novinársky rubikon

Tradičných vydavateľov nahrádzajú oligarchovia.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.