SME
Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

PPP neskončilo len pre financie

Približne dva a polkrát väčší a v prepočte na kilometer dva a polkrát lacnejší. Taký bol súkromný balík diaľnic, ktoré sa vláda rozhodla nerealizovať v porovnaní s tým, nad ktorým uvažuje.

Súkromnú diaľnicu medzi Martinom a Prešovom vláda stopla, inú chce stavať.Súkromnú diaľnicu medzi Martinom a Prešovom vláda stopla, inú chce stavať. (Zdroj: Ilustračné - TASR)

Štát tvrdí, že aj tak bol príliš drahý.

BRATISLAVA. Z akého dôvodu vláda ponechala jeden z PPP balíkov diaľnic „nažive“ a iný zavrhla? Tak znie otázka, ktorá sa týka dnes už neaktuálnych 75 kilometrov diaľnice medzi Martinom a Prešovom a stále živých asi 30 kilometrov medzi Žilinou a Martinom.

„Je to politické rozhodnutie,“ povedal pre SME Ivan Šesták, predseda predstavenstva firmy Doprastav, ktorá mala aj s ďalšími spoločnosťami stavať zamietnuté diaľnice.

K takémuto záveru došiel, keď si porovnal, že diaľnice, ktoré mal stavať Doprastav v konzorciu Slovenské diaľnice, sú asi 2,5–krát dlhšie, majú oveľa viac mostov a iba o niečo menej kilometrov tunelov než diaľnice, ktoré vláda nestopla.

Pritom kilometer cesty, o ktorej vláda stále rokuje, je podľa našich prepočtov paradoxne asi 2,5–krát drahší.

„Ak niekto spustil politické hry ohľadne prvého balíka PPP, tak to nie je ministerstvo dopravy ani minister dopravy Ján Figeľ, ale súdiac podľa vyjadrení v denníku SME, práve pán Šesták,“ zareagovalo ministerstvo dopravy na Šestákove obvinenia.

Rezort tvrdí, že za rozhodnutím nepokračovať v prvom PPP balíku bola aj cena. Ani posledná ponuka na zľavu od Slovenských diaľnic tento názor nezmenila.

„Aj po nej by boli drahšie, než je maximálna cena, ktorú pripúšťa štátna expertíza prepočítaná do cien roku 2009,“ povedal riaditeľ Inštitútu stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík. Hovoril o cene PPP úsekov, ku ktorým expertíza už existuje.

Expertízu na najdrahší úsek prvého balíka diaľnic – od Turian po Hubovú – totiž paradoxne bývalá vláda nedala vypracovať, povedal Kovalčík.

Podklady od Doprastavu tvrdia pravý opak – že sú lacnejší než expertíza.

Aká cena je správna

Ekonomika nebola jediným dôvodom, pre ktorý štát odmietol ďalej nad prvým balíkom uvažovať.

Hrozili by nám žaloby, tvrdí Kovalčík. Bývalá vláda totiž jedným z dodatkov zvýšila cenu balíka. Zároveň konzorciu predĺžila termíny, dokedy má cesty postaviť. Práve šibeničné termíny boli pritom pôvodne dôvodom, prečo uchádzači v PPP balíkoch požadovali ceny vyššie o 30 až 40 percent.

Predĺženie termínov je ďalším dôvodom, pre ktorý mohlo konzorcium výraznejšie zľaviť, povedal Kovalčík.

Koncesionár tiež nezabezpečil včas financovanie, a to je zmluvný záväzok, ktorý na sebe nesie iba on, povedal Kovalčík.

Figeľovi poslanci veria

Podrobnosti o treťom balíku teraz ministerstvo prezrádzať nechce. Aktuálne sa totiž rokuje o tom, koľko z ceny koncesionár zľaví. Doteraz minister dopravy hovoril približne o 30 percentách.

Koaliční poslanci veria ministrovi dopravy Figeľovi, že dokáže posúdiť, ktorý PPP balík ponechať a ktorý už nie je výhodný.

„Dôverujem ministrovi. Porovnávať treba, koľko by cesty vyšli cez PPP a koľko, keby sa stavali tradične, nie balík porovnávať s balíkom,“ povedal Ivan Štefanec, poslanec SDKÚ.

Podobne to vidí Ivan Švejna z Mostu-Híd.

Ľudovít Jurčík z SaS zasa tvrdí, že myšlienka PPP projektov a rozdelenie na balíky je úplne pomýlená. Predpokladá však, že postaviť tunely pri Žiline musí vyjsť drahšie ako tunely medzi Martinom a Prešovom.

„To je najhoršie miesto na Slovensku, nehomogénny útvar, každých pár metrov je iná hornina,“ povedal. Nepozdávajú sa mu však vysoké náklady na údržbu a prevádzku tejto cesty.

Figeľ má na čo odpovedať, píše Ivan Štulajter.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  4. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  5. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  6. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  10. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  3. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  4. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  5. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 17 042
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 234
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 10 948
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 451
  5. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 350
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 268
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 6 769
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 411
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 372
  10. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 5 810
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ján Vojtaššák (v biskupskej reverende) hajluje spoločne s veliteľom Hlinkovej gardy Alexandrom Machom (v popredí s gardistickým dvojkrížom na uniforme) a vojakmi, ktorí prepadli s nacistami Poľsko.

Proces blahorečenia v roku 2003 pozastavil Vatikán, nedávno ho cirkev obnovila.

14. máj
Naložiť auto alebo motorku pred cestou do chorvátskeho Splitu treba 1,5 hodiny pred odchodom vlaku.

Prehľad cien a stornopoplatkov.

13. máj
Michaela Žureková

Naše jadrové presvedčenia nás môžu celý život klamať.

12. máj
Veroniku Remišovú zaočkovali proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 387-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 224 obetí.

7 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Najbližší týždeň by sa ceny výraznejšie meniť nemali

37m
Bitcoiny.

Šéf Tesly vyhlásil, že jeho firma prestáva prijímať platby v bitcoinoch.

55m
Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý.

Novela zákona by mala nadobudnúť účinnosť od 1. januára 2022.

1 h
Minister práce Milan Krajniak.

Richter hovorí o volebnej kampani.

2 h