PPP neskončilo len pre financie

Približne dva a polkrát väčší a v prepočte na kilometer dva a polkrát lacnejší. Taký bol súkromný balík diaľnic, ktoré sa vláda rozhodla nerealizovať v porovnaní s tým, nad ktorým uvažuje.

Súkromnú diaľnicu medzi Martinom a Prešovom vláda stopla, inú chce stavať.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Štát tvrdí, že aj tak bol príliš drahý.

BRATISLAVA. Z akého dôvodu vláda ponechala jeden z PPP balíkov diaľnic „nažive“ a iný zavrhla? Tak znie otázka, ktorá sa týka dnes už neaktuálnych 75 kilometrov diaľnice medzi Martinom a Prešovom a stále živých asi 30 kilometrov medzi Žilinou a Martinom.

„Je to politické rozhodnutie,“ povedal pre SME Ivan Šesták, predseda predstavenstva firmy Doprastav, ktorá mala aj s ďalšími spoločnosťami stavať zamietnuté diaľnice.

K takémuto záveru došiel, keď si porovnal, že diaľnice, ktoré mal stavať Doprastav v konzorciu Slovenské diaľnice, sú asi 2,5–krát dlhšie, majú oveľa viac mostov a iba o niečo menej kilometrov tunelov než diaľnice, ktoré vláda nestopla.

Pritom kilometer cesty, o ktorej vláda stále rokuje, je podľa našich prepočtov paradoxne asi 2,5–krát drahší.

„Ak niekto spustil politické hry ohľadne prvého balíka PPP, tak to nie je ministerstvo dopravy ani minister dopravy Ján Figeľ, ale súdiac podľa vyjadrení v denníku SME, práve pán Šesták,“ zareagovalo ministerstvo dopravy na Šestákove obvinenia.

Rezort tvrdí, že za rozhodnutím nepokračovať v prvom PPP balíku bola aj cena. Ani posledná ponuka na zľavu od Slovenských diaľnic tento názor nezmenila.

„Aj po nej by boli drahšie, než je maximálna cena, ktorú pripúšťa štátna expertíza prepočítaná do cien roku 2009,“ povedal riaditeľ Inštitútu stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík. Hovoril o cene PPP úsekov, ku ktorým expertíza už existuje.

Expertízu na najdrahší úsek prvého balíka diaľnic – od Turian po Hubovú – totiž paradoxne bývalá vláda nedala vypracovať, povedal Kovalčík.

Podklady od Doprastavu tvrdia pravý opak – že sú lacnejší než expertíza.

Aká cena je správna

Ekonomika nebola jediným dôvodom, pre ktorý štát odmietol ďalej nad prvým balíkom uvažovať.

Hrozili by nám žaloby, tvrdí Kovalčík. Bývalá vláda totiž jedným z dodatkov zvýšila cenu balíka. Zároveň konzorciu predĺžila termíny, dokedy má cesty postaviť. Práve šibeničné termíny boli pritom pôvodne dôvodom, prečo uchádzači v PPP balíkoch požadovali ceny vyššie o 30 až 40 percent.

Predĺženie termínov je ďalším dôvodom, pre ktorý mohlo konzorcium výraznejšie zľaviť, povedal Kovalčík.

Koncesionár tiež nezabezpečil včas financovanie, a to je zmluvný záväzok, ktorý na sebe nesie iba on, povedal Kovalčík.

Figeľovi poslanci veria

Podrobnosti o treťom balíku teraz ministerstvo prezrádzať nechce. Aktuálne sa totiž rokuje o tom, koľko z ceny koncesionár zľaví. Doteraz minister dopravy hovoril približne o 30 percentách.

Koaliční poslanci veria ministrovi dopravy Figeľovi, že dokáže posúdiť, ktorý PPP balík ponechať a ktorý už nie je výhodný.

„Dôverujem ministrovi. Porovnávať treba, koľko by cesty vyšli cez PPP a koľko, keby sa stavali tradične, nie balík porovnávať s balíkom,“ povedal Ivan Štefanec, poslanec SDKÚ.

Podobne to vidí Ivan Švejna z Mostu-Híd.

Ľudovít Jurčík z SaS zasa tvrdí, že myšlienka PPP projektov a rozdelenie na balíky je úplne pomýlená. Predpokladá však, že postaviť tunely pri Žiline musí vyjsť drahšie ako tunely medzi Martinom a Prešovom.

„To je najhoršie miesto na Slovensku, nehomogénny útvar, každých pár metrov je iná hornina,“ povedal. Nepozdávajú sa mu však vysoké náklady na údržbu a prevádzku tejto cesty.

Figeľ má na čo odpovedať, píše Ivan Štulajter.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 217
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 172
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 068
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 923
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 373
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 260
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 522
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 125
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 474
  10. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 4 350

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.