BRATISLAVA. Tisíce eur musí dnes Slovenská pošta platiť podľa všetkého navyše za internetovú stránku, pretože bývalé vedenie štátnej akciovky (nominanti SNS) obišlo verejné obstarávanie.
Koncom roka 2007 uzatvorili s agentúrou VYV PR zmluvu na zabezpečenie obsluhy webu. Cez verejné obstarávanie nemuseli ísť, pretože zákazka bola len za 32-tisíc eur.
Dodatkom z mája 2008 sa však hodnota zákazky zvýšila na 332-tisíc eur, doteraz vyplatila 186tisíc eur. Keby na túto sumu bola uzatváraná prvá zmluva, musela by pošta vyberať dodávateľa cez verejné obstarávanie.
V máji podpisovali dodatky
Internetová kalkulačka za 1800 eur, striedač reklamných bannerov za 2000 eur či štatistika návštevnosti za 3400 eur. Aj takéto sumy zaplatila Slovenská pošta agentúre VYV PR za dodatočné úpravy svojho webu. Vyplýva to z dokumentov, ktoré denníku SME poslal anonym.
Novú internetovú stránku z dielne VYV PR predstavila pošta vlani. Agentúra však robila pre štátnu akciovku aj servis staršieho webu, zmluvu podpísali koncom roka 2007.
Kým na začiatku kontraktu si VYV PR mesačne účtovala 995 eur, mesiac pred voľbami sa dodatkom zvýšila taxa na 2250 eur. Platba sa zdvojnásobila, ale objem prác podľa dodatku zostal rovnaký.
Sumy sa zhodujú s údajmi v zmluvách, ktoré pošta zverejnila na základe nariadenia vlády.
„Súčasné vedenie sa momentálne oboznamuje so zmluvami, ktoré boli v minulosti uzatvorené,“ reagovala na zistenia SME Mária Hromadová z odboru komunikácie Slovenskej pošty. Pošta aktuálne pripravuje audit. Nové vedenie je na pošte len od polovice októbra.
„Sme pripravení vypovedať všetky nevýhodné zmluvy v súlade so zákonom a zmluvnými podmienkami,“ povedala Hromadová.
Odborníci: Predražený web
Agentúra VYV PR tvrdí, že každá položka v prehľade platieb sa skladá z viacerých výkonov a ich cena je primeraná.
„Štatistika návštevnosti obsahuje integráciu Google Analytics a školenie piatich zamestnancov,“ povedal spolumajiteľ agentúry Roman Holeš.
„Súčasné riešenia všetkých on-line aplikácií Slovenskej pošty majú reálnu hodnotu samotného diela,“ reagoval na otázku, či sú ceny primerané.
Odborníci z oblasti web dizajnu oponujú. „Google Analytics je štatistická služba poskytovaná zadarmo a mierne skúsený webový vývojár to do webovej aplikácie implementuje do pol hodiny. Pokiaľ na stránke nie sú iné formy merania prístupov, suma tritisíc eur bez dane je za túto službu privysoká,“ povedal obchodný riaditeľ Elite Solutions Peter Šurín.
Kritizuje aj eurokalkulačku, za ktorú Slovenská pošta zaplatila 1800 eur. „Podobne zložité programy sa učia žiaci programovať na prvej hodine informatiky na základnej škole.“
Majiteľ agentúry Krea Peter Felix má výhrady k cene za stránku www.pofis.sk, ktorá je súčasťou portálu pošty z dielne VYV PR. Poštu vyšla na takmer 40-tisíc eur.
„Web je zložený z niekoľkých podstránok, katalógu, blogu a diskusného fóra. Najprácnejším úkonom bolo zrejme naplnenie katalógu známok obsahom, aj napriek tomu je však cena veľmi vysoká a neadekvátna.“
Do hodnotenia paušálnej platby 2250 eur sa odborníci nechceli púšťať. Bolo by potrebné detailne poznať, čo všetko sa za ňou skrýva. „Závisí od okolností aj od vyťažovania ľudí poverených prácou na dozore aplikácie,“ povedal Michal Gardian zo spoločnosti GFXpulse.