SME

Šesták: Zrušenie PPP bola primitívna pomsta

Minister dopravy Ján Figeľ zrušil prvý balík PPP diaľnic. Šéf predstavenstva Doprastavu hovorí o krivde.

Ivan Šesták (67) absolvoval Slovenskú vysokú školu technickú. Špecializoval sa na oceľové mosty. Už od roku 1965 pôsobí v Doprastave, dnes ako predseda predstavenstva.Ivan Šesták (67) absolvoval Slovenskú vysokú školu technickú. Špecializoval sa na oceľové mosty. Už od roku 1965 pôsobí v Doprastave, dnes ako predseda predstavenstva. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Táto spoločnosť je hlboko skorumpovaná a korupcia prichádza od politikov, tvrdí predseda predstavenstva Doprastavu IVAN ŠESTÁK. Politika je podľa neho aj dôvodom, prečo štát nestavia súkromné diaľnice cez slovenské firmy, ale stavia ich cez Francúzov, Nemcov a Rakúšanov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Diskusiu medzi Ivanom Šestákom a ministerstvom dopravy nájdete tu.

Povedali ste, že zastavenie prvého balíka PPP bolo politickým rozhodnutím. Prečo?

Pretože kto logicky uvažuje, k inému záveru nepríde. Za 75 kilometrov diaľnic sme ponúkli zhruba tú istú cenu ako druhí za 25 kilometrov diaľnic. My sme neprešli, oni áno.

SkryťVypnúť reklamu

Myslíte si, že to, čo vám poškodilo, bola prítomnosť Váhostavu vo vašom konzorciu? Táto firma je spájaná s pánom Širokým a ten zas so Smerom.

To ste povedali vy.

Prečo ste zobrali Váhostav do konzorcia?

Aby sme využili výrobné základne podľa stavby.

Odmietate úvahu, že ste sa stali obeťou politickej hry vďaka tomu, že ste v konzorciu mali Váhostav?

Odpoviem otázkou. Je možné, aby sa v civilizovanej spoločnosti politický boj odohral tak, že zostane 5-tisíc robotníkov bez práce?

Azda ste v súťaži kalkulovali s tým, že vám konexie pána Širokého môžu pomôcť?

Nie a ani sme nekalkulovali s tým, že to bude mať na nás takýto politický vplyv.

Je podľa vás Doprastav obeťou v politickej hre?

Môžeme byť obeťou, ale obeťou primitívov. Je to veľmi primitívna pomsta, ak sa má odohrávať na chrbtoch ľudí, ktorým je jedno, či tu vládne Široký, Fico, Dzurinda alebo Mečiar. Tí ľudia živia svoje rodiny a prišli o prácu. PPP projekty musí zaplatiť slovenský daňový poplatník. Cestu R1 stavajú Francúzi, tretí balík má dostať nemecký Hochtief s rakúskym Alpine. No prvý balík, kde boli slovenské firmy, je zrušený. Slovenský daňový poplatník bude platiť francúzskej, nemeckej a rakúskej firme a ešte aj nezamestnaných, ktorí tieto stavby mohli realizovať. Naša ponuka pritom bola oveľa výhodnejšia. Vieme predložiť fakty.

SkryťVypnúť reklamu

Ako si vysvetľujete, že vláda chce stavať tretí balík?

Mám predstavu, ale nechcem ju priamo povedať. Môžete si to domyslieť. My sme ponúkali kilometer diaľnice so všetkým za 29,33 milióna eur, v treťom balíku vychádza na 86 miliónov eur.

Kto vám po voľbách povedal, že sa s tou diaľnicou môžete rozlúčiť?

Nebudem komentovať.

Bol to niekto relevantný?

Samozrejme.

Vláda však tvrdí, že vaša ponuka bola drahá a hlavne posledné zvýšenie ceny o 1,2 miliardy eur bolo už príliš.

Dnes počúvate, že naša záverečná ponuka na zníženie ceny bola nezáväzná. Daňového poplatníka by však mala zaujímať. Navrhovali sme, že ročná platba sa bude pohybovať medzi 190 až 210 miliónmi eur. Čiže za 30 rokov splatnosti je to okolo 6 miliárd. Minister Figeľ dnes hovorí, že Hochtief dal na tretí balík záväznú zľavu. No o čom mesiac rokuje, ak majú uzavretú cenu?

SkryťVypnúť reklamu

Minister dopravy sa opiera aj o to, že Hochtief v poslednej ponuke znížil stavebné náklady, ale vy len finančné, ktoré nemáte v rukách vy, ale trhy. Čo na to hovoríte?

Že tomu nerozumie. Každá ponuka sa skladá z viacero častí. Stavebná časť je 2,173 milióna eur. Potom sú tam úrokové sadzby komerčných bánk a úvery od EIB a EBRD a mnoho ďalších položiek. Jediný problém je ten, že štát nezabezpečil stavenisko tak, aby bolo v poriadku z environmentálneho hľadiska. Preto sa to rieši v Bruseli. Trasovanie diaľnice však nie je náš problém, ale vlády.

Ministerstvo spochybňuje, že nie všetci členovia vášho konzorcia súhlasili so zľavou.

Ako to môže vedieť, keď s nami nerokoval?

Akože nerokoval?

Nerokoval. Dokonca sem prišli z nášho konzorcia riaditelia Bouyques a Colasu svojimi lietadlami, ale odmietol ich prijať.

SkryťVypnúť reklamu

Odkiaľ sa vzala suma 9,13 miliardy, o ktorej bývalá vláda hovorila po poslednom zvýšení ceny projektu?

Naša pôvodná ponuka bola okolo 8 miliárd, potom sa dvihla pre určité veci. Teraz po poslednej ponuke klesla na 6 miliárd a bola odmietnutá. Prečo sa mám vyjadrovať k ponukám za 8 a za 9 miliárd eur, keď sú dnes bezpredmetné?

Pretože vás obviňujú, že to bolo predražené, že sa tam niekto nabaľoval.

Všetko sa dá hovoriť, ale hovorme o číslach, o metroch diaľnice, tuneloch alebo o kilometroch mostov.

Uznajte sám, že keď sa z ôsmich dostaneme na 9,13 miliardy, a potom na šesť miliárd eur, je to čudné.

Môžem hovoriť o cene stavebných prác. Tie boli ponúknuté za 2,4 miliardy eur, potom sme ich znížili na 2,173 miliardy. To ostatné sa týka finančnej časti.

SkryťVypnúť reklamu

Na základe čoho sa vám podarilo znížiť stavebné náklady?

Išli sme na minimum. Vedeli sme, že ak stavba nebude, škody budú väčšie.

Kto mal prevziať riziko inflácie?

Štát tvrdil, že tu žiadna inflácia nie je. Cena 2,4 miliardy eur bola pevná do roku 2014. V nej je kalkulovaná 6-percentná inflácia. Oni tvrdili, že ceny nebudú rásť. Tak sme nakoniec navrhli zľavu 6 percent a ďalších 6 percent, teda spolu 12 percent ak riziko inflácie podľa skutočnosti prevezme štát.

Koľko stála vašu firmu príprava na tender?

Nás zhruba 6 miliónov eur, celé konzorcium minimálne 20 miliónov. Je to čistá strata.

Koľko ľudí už prepustil Doprastav?

V prvej etape ide o 608 ľudí. V októbri odišlo 176, v novembri odíde 299, v decembri 133 zamestnancov. V druhej etape budú musieť odísť ďalší. Dokopy tisíc ľudí z tritisíc.

SkryťVypnúť reklamu

Tých 5-tisíc ste potom vzali odkiaľ?

Sú tu ďalšie firmy, ktoré mali na diaľnici pracovať a nebudú. Navyše, v stavebníctve jeden človek zamestnáva dvoch až troch ďalších.

Aký má zrušenie prvého balíka ohlas v zahraničí?

Banky povedali, že ak bude na Slovensku niekto chcieť ďalší PPP projekt, tak sa bude platiť vopred. Keď si to potom štát rozmyslí, oni budú mať peniaze doma.

Ministerstvo dopravy aj vašu firmu pozýva do nových súťaží. Prihlásite sa?

Nemusí nás nikto pozývať, vždy sme sa prihlásili a boli sme vo všetkých súťažiach.

Nebojíte sa, že tento rozhovor poškodí vašu firmu?

Viac ako nás poškodilo rozhodnutie ministra dopravy, nás už nepoškodí nič. Na vlastných občanov sa tu kašle.

Možno dostanete zákazku na tretí balík aspoň ako subdodávateľ.

SkryťVypnúť reklamu

Určite nie. Pri stavbe tretieho balíka diaľnice okolo Žiliny máme obaľovaciu súpravu, vyrába sa tam asfalt. No oni ho dovážajú z Moravy - zo svojej firmy. Prípravné práce budú stáť 50 miliónov eur, to im pán minister neškrtne.

Hochtief si radšej vozí asfalt, než aby použil váš, ktorý je bližšie?

Choďte na R1, opýtajte sa firiem, ktoré sú okolo, koľko tam majú ľudí zamestnaných a koľko strojov.

Možno máte drahý asfalt.

Alebo oni majú takú cenu, že si môžu dovoliť ten svoj asfalt voziť 120 kilometrov. Aj zničiť domácu konkurenciu je cieľ. A bodaj by sa o to nepokúšali, keď im to tento štát financuje.

Ako chcete stratu prvého balíka nahradiť?

Za posledné dva mesiace sme získali 80 kilometrov diaľnic v Poľsku. Pretože sme najdrahší? Pretože sme najhorší? Pretože máme známeho v Poľsku na vysokých miestach?

SkryťVypnúť reklamu

Prečo potom prepúšťate?

Pracovná sila v Poľsku je lacnejšia. Nemôžeme voziť do Poľska našich ľudí a ešte im aj platiť diéty.

Takže firma je zachránená.

Tu nejde o záchranu firmy, ale o zamestnanie ľudí a slušnosť na Slovensku.

Ako by ste porovnali verejné súťaže u nás a v Poľsku z hľadiska korupcie?

Podmienky sú v Poľsku tvrdé, ale korektné. Po otvorení obálok si každý účastník môže pozrieť ponuku druhého, a môže dať námietku.

A porovnanie so Slovenskom?

No, čo vám mám povedať?

Pravdu.

Napríklad diaľnicu na Miškolc robí Skanska, ktorá mala v podmienkach také isté kritérium, aké sme mali my na moste v Trenčíne. V Trenčíne nás Úrad pre verejné obstarávanie vylúčil zo súťaže, oni stavajú. Tá istá podmienka je raz dôvodom na vylúčenie a raz je v poriadku.

SkryťVypnúť reklamu

Je prehnané tvrdenie, že žijeme v spoločnosti, ktorá je hlboko skorumpovaná?

Nie je.

Kde je podľa vás zdroj korupcie?

V politikoch.

Nie vo firmách, ktoré sa snažia predbiehať?

Primárne nie. V roku 2002 bola súťaž na bratislavský most - dnešný Apollo. Obvinili nás z dumpingovej ceny. Politici sa snažili pretláčať v súťaži Alpine so Zippom napriek tomu, že ich ponuka bola v základnej cene od nás o 550 miliónov korún drahšia. Nebyť Európskej investičnej banky, ktorá namietala netransparentnosť tendra, by sme boli vonku. Nakoniec sme súťaž vyhrali. Pred ňou prišiel za mnou človek a povedal, že keď zložíme 150 miliónov korún dopredu, tak môžeme dať takú cenu, ako dali ostatní, a vyhráme.

Odkiaľ bol ten človek?

Asi posol. Poslal som ho preč. Za most sme dostali cenu asociácie amerických stavebných inžinierov, preberal som ju vo svetovom obchodnom centre Ronalda Reagana vo Washingtone. To bola moja satisfakcia. Môžem vám ešte povedať, že vo výberovej komisii mal dnešný minister financií štyroch ľudí. Všetci hlasovali za drahšiu ponuku.

SkryťVypnúť reklamu

Stopäťdesiat miliónov je slušný úplatok.

Ani neviem, ako sa to dá z firmy nebadane vytiahnuť. Ale zrejme boli zahraničné firmy, ktoré vedeli, ako. Viete o tom, že Alpine ktorý je teraz u nás v treťom balíku, mal veľkú korupčnú aféru v Allianz aréne v Mníchove? Majiteľ, pán Aluta, dostal pol roka. Dohodol sa na podmienečnom väzení a bál sa ísť do Nemecka, aby ho nezavreli. Z orgánov Alpine odstúpil.

Aké máte vzťahy s ľuďmi z konkurencie?

S tými, ktorí sú slušní, slušné. Prečo, že o všetkých hovorím, že sú zlí?

Áno.

S Alpine mám zlé vzťahy, lebo sa snažili podvodom dostať k mostu Košická.

Bol pri prvom balíku PPP za vami niekto, kto chcel úplatok?

Na tú otázku vám nebudem odpovedať. Mám napísať oznámenie na seba či čo? Robím v stavebníctve 45 rokov a môžem vám povedať, že vždy som sa snažil ísť čestne.

SkryťVypnúť reklamu

Smer nedávno vyhlásil, že vláda podporuje druhý a tretí PPP balík, ale ten výhodný, kde ste boli vy, zastavila.

To, čo hovorí Smer, je pre nás nešťastím, lebo každý nás hneď zaraďuje k Smeru. Nikdy sme neboli napojení na nejakú politickú stranu. Keď sme stavali diaľnice za Mečiara, bol som označovaný za mečiarovca. Potom bol Dzurinda, tak sme boli dzurindovci.

Tak ste potom zobrali Širokého.

Ja mám voči Váhostavu výhrady, pretože nám zostali dlžní kopu peňazí. Váhostav, a. s., ako taký skrachoval, a to tiež môže byť len na Slovensku, že z firmy, ktorá skrachuje, sa prevedie majetok do novej a veritelia sú poškodení.

Vraj preto boli tri balíky PPP diaľnic, lebo boli tri koaličné strany. Je to len náhoda?

Môžem vám povedať, že to je náhoda.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 701
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 622
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 714
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 993
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 720
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 9 666
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 458
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 404
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 470
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 352
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 004
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 344
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 338
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 843
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.


Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.


Neprehliadnite tiež

Čína uvalila clá na austrálske víno v roku 2020 počas diplomatického sporu s Austráliou.

Clá zaviedla vláda pred viac ako tromi rokmi.


TASR
Citroën C5 Aircross.

Z Číny doviezli súprav na montáž modelov C5 Aircross.


TASR
Ilustračná snímka.

Banky prehodnocujú riziká spojené s kryptomenami.


TASR
Ilustračné foto.

Dominantné postavenie na trhu z pohľadu stávok, výhier a výťažku majú internetové kasína


SITA
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 404
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 470
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 352
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 004
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 344
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 338
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 843
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu