Šesták: Zrušenie PPP bola primitívna pomsta

Minister dopravy Ján Figeľ zrušil prvý balík PPP diaľnic. Šéf predstavenstva Doprastavu hovorí o krivde.

Ivan Šesták (67) absolvoval Slovenskú vysokú školu technickú. Špecializoval sa na oceľové mosty. Už od roku 1965 pôsobí v Doprastave, dnes ako predseda predstavenstva.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Táto spoločnosť je hlboko skorumpovaná a korupcia prichádza od politikov, tvrdí predseda predstavenstva Doprastavu IVAN ŠESTÁK. Politika je podľa neho aj dôvodom, prečo štát nestavia súkromné diaľnice cez slovenské firmy, ale stavia ich cez Francúzov, Nemcov a Rakúšanov.

Diskusiu medzi Ivanom Šestákom a ministerstvom dopravy nájdete tu.

Povedali ste, že zastavenie prvého balíka PPP bolo politickým rozhodnutím. Prečo?

Pretože kto logicky uvažuje, k inému záveru nepríde. Za 75 kilometrov diaľnic sme ponúkli zhruba tú istú cenu ako druhí za 25 kilometrov diaľnic. My sme neprešli, oni áno.

Myslíte si, že to, čo vám poškodilo, bola prítomnosť Váhostavu vo vašom konzorciu? Táto firma je spájaná s pánom Širokým a ten zas so Smerom.

To ste povedali vy.

Prečo ste zobrali Váhostav do konzorcia?

Aby sme využili výrobné základne podľa stavby.

Odmietate úvahu, že ste sa stali obeťou politickej hry vďaka tomu, že ste v konzorciu mali Váhostav?

Odpoviem otázkou. Je možné, aby sa v civilizovanej spoločnosti politický boj odohral tak, že zostane 5-tisíc robotníkov bez práce?

Azda ste v súťaži kalkulovali s tým, že vám konexie pána Širokého môžu pomôcť?

Nie a ani sme nekalkulovali s tým, že to bude mať na nás takýto politický vplyv.

Je podľa vás Doprastav obeťou v politickej hre?

Môžeme byť obeťou, ale obeťou primitívov. Je to veľmi primitívna pomsta, ak sa má odohrávať na chrbtoch ľudí, ktorým je jedno, či tu vládne Široký, Fico, Dzurinda alebo Mečiar. Tí ľudia živia svoje rodiny a prišli o prácu. PPP projekty musí zaplatiť slovenský daňový poplatník. Cestu R1 stavajú Francúzi, tretí balík má dostať nemecký Hochtief s rakúskym Alpine. No prvý balík, kde boli slovenské firmy, je zrušený. Slovenský daňový poplatník bude platiť francúzskej, nemeckej a rakúskej firme a ešte aj nezamestnaných, ktorí tieto stavby mohli realizovať. Naša ponuka pritom bola oveľa výhodnejšia. Vieme predložiť fakty.

Ako si vysvetľujete, že vláda chce stavať tretí balík?

Mám predstavu, ale nechcem ju priamo povedať. Môžete si to domyslieť. My sme ponúkali kilometer diaľnice so všetkým za 29,33 milióna eur, v treťom balíku vychádza na 86 miliónov eur.

Kto vám po voľbách povedal, že sa s tou diaľnicou môžete rozlúčiť?

Nebudem komentovať.

Bol to niekto relevantný?

Samozrejme.

Vláda však tvrdí, že vaša ponuka bola drahá a hlavne posledné zvýšenie ceny o 1,2 miliardy eur bolo už príliš.

Dnes počúvate, že naša záverečná ponuka na zníženie ceny bola nezáväzná. Daňového poplatníka by však mala zaujímať. Navrhovali sme, že ročná platba sa bude pohybovať medzi 190 až 210 miliónmi eur. Čiže za 30 rokov splatnosti je to okolo 6 miliárd. Minister Figeľ dnes hovorí, že Hochtief dal na tretí balík záväznú zľavu. No o čom mesiac rokuje, ak majú uzavretú cenu?

Minister dopravy sa opiera aj o to, že Hochtief v poslednej ponuke znížil stavebné náklady, ale vy len finančné, ktoré nemáte v rukách vy, ale trhy. Čo na to hovoríte?

Že tomu nerozumie. Každá ponuka sa skladá z viacero častí. Stavebná časť je 2,173 milióna eur. Potom sú tam úrokové sadzby komerčných bánk a úvery od EIB a EBRD a mnoho ďalších položiek. Jediný problém je ten, že štát nezabezpečil stavenisko tak, aby bolo v poriadku z environmentálneho hľadiska. Preto sa to rieši v Bruseli. Trasovanie diaľnice však nie je náš problém, ale vlády.

Ministerstvo spochybňuje, že nie všetci členovia vášho konzorcia súhlasili so zľavou.

Ako to môže vedieť, keď s nami nerokoval?

Akože nerokoval?

Nerokoval. Dokonca sem prišli z nášho konzorcia riaditelia Bouyques a Colasu svojimi lietadlami, ale odmietol ich prijať.

Odkiaľ sa vzala suma 9,13 miliardy, o ktorej bývalá vláda hovorila po poslednom zvýšení ceny projektu?

Naša pôvodná ponuka bola okolo 8 miliárd, potom sa dvihla pre určité veci. Teraz po poslednej ponuke klesla na 6 miliárd a bola odmietnutá. Prečo sa mám vyjadrovať k ponukám za 8 a za 9 miliárd eur, keď sú dnes bezpredmetné?

Pretože vás obviňujú, že to bolo predražené, že sa tam niekto nabaľoval.

Všetko sa dá hovoriť, ale hovorme o číslach, o metroch diaľnice, tuneloch alebo o kilometroch mostov.

Uznajte sám, že keď sa z ôsmich dostaneme na 9,13 miliardy, a potom na šesť miliárd eur, je to čudné.

Môžem hovoriť o cene stavebných prác. Tie boli ponúknuté za 2,4 miliardy eur, potom sme ich znížili na 2,173 miliardy. To ostatné sa týka finančnej časti.

Na základe čoho sa vám podarilo znížiť stavebné náklady?

Išli sme na minimum. Vedeli sme, že ak stavba nebude, škody budú väčšie.

Kto mal prevziať riziko inflácie?

Štát tvrdil, že tu žiadna inflácia nie je. Cena 2,4 miliardy eur bola pevná do roku 2014. V nej je kalkulovaná 6-percentná inflácia. Oni tvrdili, že ceny nebudú rásť. Tak sme nakoniec navrhli zľavu 6 percent a ďalších 6 percent, teda spolu 12 percent ak riziko inflácie podľa skutočnosti prevezme štát.

Koľko stála vašu firmu príprava na tender?

Nás zhruba 6 miliónov eur, celé konzorcium minimálne 20 miliónov. Je to čistá strata.

Koľko ľudí už prepustil Doprastav?

V prvej etape ide o 608 ľudí. V októbri odišlo 176, v novembri odíde 299, v decembri 133 zamestnancov. V druhej etape budú musieť odísť ďalší. Dokopy tisíc ľudí z tritisíc.

Tých 5-tisíc ste potom vzali odkiaľ?

Sú tu ďalšie firmy, ktoré mali na diaľnici pracovať a nebudú. Navyše, v stavebníctve jeden človek zamestnáva dvoch až troch ďalších.

Aký má zrušenie prvého balíka ohlas v zahraničí?

Banky povedali, že ak bude na Slovensku niekto chcieť ďalší PPP projekt, tak sa bude platiť vopred. Keď si to potom štát rozmyslí, oni budú mať peniaze doma.

Ministerstvo dopravy aj vašu firmu pozýva do nových súťaží. Prihlásite sa?

Nemusí nás nikto pozývať, vždy sme sa prihlásili a boli sme vo všetkých súťažiach.

Nebojíte sa, že tento rozhovor poškodí vašu firmu?

Viac ako nás poškodilo rozhodnutie ministra dopravy, nás už nepoškodí nič. Na vlastných občanov sa tu kašle.

Možno dostanete zákazku na tretí balík aspoň ako subdodávateľ.

Určite nie. Pri stavbe tretieho balíka diaľnice okolo Žiliny máme obaľovaciu súpravu, vyrába sa tam asfalt. No oni ho dovážajú z Moravy - zo svojej firmy. Prípravné práce budú stáť 50 miliónov eur, to im pán minister neškrtne.

Hochtief si radšej vozí asfalt, než aby použil váš, ktorý je bližšie?

Choďte na R1, opýtajte sa firiem, ktoré sú okolo, koľko tam majú ľudí zamestnaných a koľko strojov.

Možno máte drahý asfalt.

Alebo oni majú takú cenu, že si môžu dovoliť ten svoj asfalt voziť 120 kilometrov. Aj zničiť domácu konkurenciu je cieľ. A bodaj by sa o to nepokúšali, keď im to tento štát financuje.

Ako chcete stratu prvého balíka nahradiť?

Za posledné dva mesiace sme získali 80 kilometrov diaľnic v Poľsku. Pretože sme najdrahší? Pretože sme najhorší? Pretože máme známeho v Poľsku na vysokých miestach?

Prečo potom prepúšťate?

Pracovná sila v Poľsku je lacnejšia. Nemôžeme voziť do Poľska našich ľudí a ešte im aj platiť diéty.

Takže firma je zachránená.

Tu nejde o záchranu firmy, ale o zamestnanie ľudí a slušnosť na Slovensku.

Ako by ste porovnali verejné súťaže u nás a v Poľsku z hľadiska korupcie?

Podmienky sú v Poľsku tvrdé, ale korektné. Po otvorení obálok si každý účastník môže pozrieť ponuku druhého, a môže dať námietku.

A porovnanie so Slovenskom?

No, čo vám mám povedať?

Pravdu.

Napríklad diaľnicu na Miškolc robí Skanska, ktorá mala v podmienkach také isté kritérium, aké sme mali my na moste v Trenčíne. V Trenčíne nás Úrad pre verejné obstarávanie vylúčil zo súťaže, oni stavajú. Tá istá podmienka je raz dôvodom na vylúčenie a raz je v poriadku.

Je prehnané tvrdenie, že žijeme v spoločnosti, ktorá je hlboko skorumpovaná?

Nie je.

Kde je podľa vás zdroj korupcie?

V politikoch.

Nie vo firmách, ktoré sa snažia predbiehať?

Primárne nie. V roku 2002 bola súťaž na bratislavský most - dnešný Apollo. Obvinili nás z dumpingovej ceny. Politici sa snažili pretláčať v súťaži Alpine so Zippom napriek tomu, že ich ponuka bola v základnej cene od nás o 550 miliónov korún drahšia. Nebyť Európskej investičnej banky, ktorá namietala netransparentnosť tendra, by sme boli vonku. Nakoniec sme súťaž vyhrali. Pred ňou prišiel za mnou človek a povedal, že keď zložíme 150 miliónov korún dopredu, tak môžeme dať takú cenu, ako dali ostatní, a vyhráme.

Odkiaľ bol ten človek?

Asi posol. Poslal som ho preč. Za most sme dostali cenu asociácie amerických stavebných inžinierov, preberal som ju vo svetovom obchodnom centre Ronalda Reagana vo Washingtone. To bola moja satisfakcia. Môžem vám ešte povedať, že vo výberovej komisii mal dnešný minister financií štyroch ľudí. Všetci hlasovali za drahšiu ponuku.

Stopäťdesiat miliónov je slušný úplatok.

Ani neviem, ako sa to dá z firmy nebadane vytiahnuť. Ale zrejme boli zahraničné firmy, ktoré vedeli, ako. Viete o tom, že Alpine ktorý je teraz u nás v treťom balíku, mal veľkú korupčnú aféru v Allianz aréne v Mníchove? Majiteľ, pán Aluta, dostal pol roka. Dohodol sa na podmienečnom väzení a bál sa ísť do Nemecka, aby ho nezavreli. Z orgánov Alpine odstúpil.

Aké máte vzťahy s ľuďmi z konkurencie?

S tými, ktorí sú slušní, slušné. Prečo, že o všetkých hovorím, že sú zlí?

Áno.

S Alpine mám zlé vzťahy, lebo sa snažili podvodom dostať k mostu Košická.

Bol pri prvom balíku PPP za vami niekto, kto chcel úplatok?

Na tú otázku vám nebudem odpovedať. Mám napísať oznámenie na seba či čo? Robím v stavebníctve 45 rokov a môžem vám povedať, že vždy som sa snažil ísť čestne.

Smer nedávno vyhlásil, že vláda podporuje druhý a tretí PPP balík, ale ten výhodný, kde ste boli vy, zastavila.

To, čo hovorí Smer, je pre nás nešťastím, lebo každý nás hneď zaraďuje k Smeru. Nikdy sme neboli napojení na nejakú politickú stranu. Keď sme stavali diaľnice za Mečiara, bol som označovaný za mečiarovca. Potom bol Dzurinda, tak sme boli dzurindovci.

Tak ste potom zobrali Širokého.

Ja mám voči Váhostavu výhrady, pretože nám zostali dlžní kopu peňazí. Váhostav, a. s., ako taký skrachoval, a to tiež môže byť len na Slovensku, že z firmy, ktorá skrachuje, sa prevedie majetok do novej a veritelia sú poškodení.

Vraj preto boli tri balíky PPP diaľnic, lebo boli tri koaličné strany. Je to len náhoda?

Môžem vám povedať, že to je náhoda.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 062
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 578
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 133
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 628
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 844
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 211
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 102
  8. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 088
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 087
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 946

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

ŠPORT

Kozák zverejnil nomináciu, nepáči sa mu Weissova situácia v klube

Vo výbere sú aj mladíci Lobotka, Rusnák a Mihalík.

Neprehliadnite tiež

V Dubaji otestovali lietajúci taxík bez posádky, vo vzduchu vydržal 30 minút

Hybrid drona a vrtuľníka by mal v budúcnosti lietať podľa navigácie GPS.

Známa americká banka si vybrala Varšavu za sídlo nového centra

Ďalšími kandidátmi boli maďarská metropola Budapešť a poľské mesto Vroclav.

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.