Dopravcovia zaplatia budúci rok za použitie železníc o 42 percent menej

Využívanie železníc by pre nákladnú a osobnú dopravu malo od budúceho roka po znížení poplatkov zlacnieť. Počíta sa aj so znižovaním nákladov v Cargu a Železničnej spoločnosti.

BRATISLAVA. Poplatky železničných dopravcov za používanie železničnej infraštruktúry na Slovensku sa v roku 2011 majú znížiť približne o 78,6 miliónov eur na okolo 110,3 miliónov eur. Predstavuje to pokles úhrad o 41,6 percent v porovnaní so súčasným systémom spoplatňovania, pri ktorom by dosiahli úroveň 188,9 miliónov eur.

Zlacnenie využívania železníc pre nákladnú a osobnú dopravu umožní zníženie poplatkov v nákladnej preprave z doterajších 10 eur na 3 až 4 eurá za vlakový kilometer a pre vlaky osobnej dopravy z 1,88 eura na 1,47 eura za vlakový kilometer. Predpokladá to výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy o určení úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre s účinnosťou od 1. januára budúceho roku.

Zníženie úhrad v zásade zodpovedá časti fixných nákladov, ktoré dopravcovia doteraz uhrádzali cenami za používanie dopravnej cesty. Poplatky dopravcov za využívanie železníc by sa mali v roku 2012 znížiť o 70 miliónov eur a v roku 2013 o ďalších 64 miliónov eur.

Výnos úradu, predložený do pripomienkového konania na základe platného zákona o dráhach z roku 2009, určuje maximálne úhrady za prístup k železničnej infraštruktúre v rozsahu minimálneho prístupového balíka a traťového prístupu k servisným zariadeniam.

O 65 miliónov eur menej pre Cargo

Maximálne úhrady sú určené na báze variabilných nákladov súvisiacich s prevádzkou vlakov a vychádzajú z návrhu, ktorý predložil manažér infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky.

Náklady pre železničnú nákladnú dopravu sa po znížení poplatkov za používanie infraštruktúry v budúcom roku majú znížiť o 70,2 miliónov eur, z toho pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. o 65,7 miliónov eur a pre ostatných dopravcov o 4,5 miliónov eur.

Náklady pre osobného prepravcu Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. by sa mali znížiť o 8,4 miliónov eur. Zníženie poplatkov zároveň obmedzí príjmy ŽSR, ktoré by mal kompenzovať štátny rozpočet.

"Systém úhrad zabezpečuje transparentné a nediskriminačné spoplatňovanie prístupu k železničnej infraštruktúre a je nastavený tak, aby zabezpečil železničným podnikom platiť iba za tie služby železničnej infraštruktúry, ktoré skutočne využívajú," uviedol Úrad v dôvodovej správe.

Nižšia úroveň regulovaných úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre utvorí podľa úradu priaznivejšie podmienky pre zvýšenie konkurencieschopnosti železničnej nákladnej dopravy najmä vo vzťahu k cestnej doprave, zvýšenie úrovne využívania služieb v rámci trhu železničnej dopravy a zvýši predpoklad vstupu nových železničných podnikov na železničný dopravný trh SR.

"Úroveň spoplatňovania prístupu k železničnej infraštruktúre sa podľa predkladaného návrhu priblíži k úrovni spoplatňovania v okolitých štátoch a dosiahne priemernú úroveň krajín Európskej únie," dodal.

Požiadavky ministerstva

Ministerstvo financií zásadne žiada prepracovať doložku vybraných vplyvov s tým, že s návrhom výnosu bude súhlasiť len za podmienky, že výdavky budú zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov ministerstva dopravy.

V doložke vplyvov k zákonu o dráhach boli celkové vplyvy na verejný rozpočet kvantifikované v roku 2010 vo výške 263,26 miliónov eur, v roku 2011 v objeme 307,34 miliónov eur a v roku 2012 na úrovni 314,5miliónov eur. Na roky 2013 a 2014 bola podľa projektu revitalizácie železničnej dopravy uvedená potrebná dotácia pre ŽSR vo výške takmer 308 miliónov eur a 310,75 miliónov eur.

Rezort financií pripomína, že vo vládou schválenom návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2011 až 2013 sú na podporu verejných služieb pri prevádzkovaní dráh rozpočtované výdavky každoročne v sume 119,5 miliónov eur.

Rezort dopravy so stanoviskom ministerstva financií zásadne nesúhlasí, pretože návrh výnosu je predložený v zmysle zákona o dráhach, ktorý ukladá určiť úhrady na báze variabilných nákladov spojených s jazdou vlaku na železničnej infraštruktúre.

"Nevydaním navrhovaného výnosu úrad nezabezpečí dodržanie svojich zákonných povinností v oblasti regulácie úhrad s platnosťou od 1. januára 2011, pričom súčasne k rovnakému dátumu končí platnosť cien za použitie železničnej infraštruktúry určených podľa doterajších predpisov," dodalo ministerstvo dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 114
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 833
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 186
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 406
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 703
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 516
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 190
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 735
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 439
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 679

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop