flyNiki zvažuje presun liniek z Viedne do Bratislavy

Ak Rakúsko zavedie leteckú daň, flyNiki k nám presunú dovolenkové lety.

(Zdroj: SITA)

Presunom odletov flyNiki sa nerozšíri ponuka destinácií pre ľudí. Letisko však získa až pol milióna cestujúcich.

BRATISLAVA. Bratislavské letisko by mohlo už na jar budúceho roka získať štvrtinu cestujúcich navyše. Naznačil to šéf nízkonákladových aerolínií flyNiki Niki Lauda.

V rozhovore pre denník Österreich povedal, že keď Rakúsko zavedie leteckú daň, charterové lety s dovolenkármi presunie do Bratislavy. „Je to z Viedne pol hodiny, teda nijaký problém."

Aerolínie flyNiki
  • flyNiki je obchodná značka rakúskych aerolínií Niki Luftfahrt,
  • jej vlastníkom a prezidentom je bývalý pretekár F 1 Niki Lauda,
  • sídlo a základňu má na letisku Schwechat, kde je druhým najväčším dopravcom,
  • lieta najmä z Viedne, Salzburgu a Linzu, najčastejšie po Európe,
  • spolupracuje s leteckou spoločnosťou AirBerlin, s ktorou majú spoločný rezervačný systém.

Podľa neho je pre dovolenkárov doprava autobusmi únosná. „Pri pravidelných linkách to už tak nemusí byť," tvrdí v rozhovore. Autobusové spojenie medzi Viedňou a Bratislavou si vyskúšali dnes už skrachované aerolínie SkyEurope, ktoré takto fungovali posledné dni svojej existencie.

Presunom niektorých liniek do Bratislavy by sa však nezlepšil výber destinácií, ale mohlo by to pomôcť hospodáreniu letiska. Laudove aerolínie sú totiž druhým najväčším dopravcom na letisku Schwechat. Vlani odtiaľto prepravili 1,7 milióna cestujúcich, čo zodpovedá celkovým vlaňajším výkonom bratislavského letiska.

Keby z Bratislavy začali flyNiki lietať lety s dovolenkármi, presunula by sa sem asi štvrtina až tretina tohto počtu. Naše letisko by si tak prilepšilo zhruba o 500-tisíc cestujúcich ročne.

Viedeň: Nekomentujeme

Lauda by mal prezradiť bližšie informácie o presune liniek budúci týždeň. Strohí sú aj na viedenskom letisku. „Nebudeme komentovať tieto vyhlásenia," povedal Clemens Schleinzer z tlačového oddelenia.

Bratislavské letisko zatiaľ neoslovil žiaden dopravca, ktorý lieta zo Schwechatu. „Pravdepodobne z dôvodu, že zatiaľ stále možno hovoriť iba o zámeroch rakúskej vlády a nie o schválenom návrhu," povedala hovorkyňa letiska Dana Madunická.

Podľa analytika rakúskej Erste Bank Daniela Liona je presun teoreticky možný. „V tomto okamihu to však predstavuje len hrozbu, ktorá by mala viesť k prispôsobeniu leteckej dane," povedal.

Odhaduje, že z ekonomického hľadiska by sa presun liniek nemusel vyplatiť. „Pokiaľ by teda nechceli zvýšiť náklady na let," povedal Lion. Na druhej strane si môžu aerolínie kompenzovať náklady na dopravu napríklad nižšími letiskovými poplatkami. Tie naše letisko neplánuje zvyšovať.

Slovensko daň nezavedie

Lion upozornil, že Slovensko by časom tiež mohlo zaviesť podobnú daň. Rezort dopravy to však poprel. „Takáto daň je len napĺňaním rozpočtu bez adekvátneho vplyvu na zmenu kvality životného prostredia," povedal hovorca ministerstva Martin Krajčovič.

V Európe sa podľa ministerstva ešte letectvo spamätáva z najhoršej krízy, preto by bolo zavedenie dane kontraproduktívne. Odporcom dane je napríklad Holandsko, kde jej zavedením stratili tamojšie letiská desaťtisíce cestujúcich. Aj keby mala byť nová daň v Rakúsku zavedená do konca marca budúceho roka, o jej forme sa ešte diskutuje.

Ak ju však Rakúšania napriek odporu aerolínií zavedú, v Bratislave sú na to pripravení „Určite sa budeme snažiť situáciu v maximálnej možnej miere využiť v prospech bratislavského letiska," povedala Madunická.

Dodala, že letisko je pripravené v rámci svojich možností ponúknuť atraktívne podmienky. „Bohužiaľ, ďalšie poplatky súvisiace s realizáciou letov od nás, ako napríklad navigačné poplatky či cenu leteckého paliva, nevieme ovplyvniť," uzavrela Madunická.

Podľa letiska sú práve tieto špecifické poplatky „vysoko nad priemerom okolitých letísk, čím výrazne znižujú konkurencieschopnosť bratislavského letiska ako celku."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 321
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 677
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 004
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 625
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 802
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 574
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 538
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 228
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 226
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 133

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Rezník sa s výmenou personálu v RTVS ponáhľa, plánuje aj prestavbu areálu

Šéf RTVS chce mať nový manažment najneskôr do konca októbra.

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.