flyNiki zvažuje presun liniek z Viedne do Bratislavy

Ak Rakúsko zavedie leteckú daň, flyNiki k nám presunú dovolenkové lety.

(Zdroj: SITA)

Presunom odletov flyNiki sa nerozšíri ponuka destinácií pre ľudí. Letisko však získa až pol milióna cestujúcich.

BRATISLAVA. Bratislavské letisko by mohlo už na jar budúceho roka získať štvrtinu cestujúcich navyše. Naznačil to šéf nízkonákladových aerolínií flyNiki Niki Lauda.

V rozhovore pre denník Österreich povedal, že keď Rakúsko zavedie leteckú daň, charterové lety s dovolenkármi presunie do Bratislavy. „Je to z Viedne pol hodiny, teda nijaký problém."

Aerolínie flyNiki
  • flyNiki je obchodná značka rakúskych aerolínií Niki Luftfahrt,
  • jej vlastníkom a prezidentom je bývalý pretekár F 1 Niki Lauda,
  • sídlo a základňu má na letisku Schwechat, kde je druhým najväčším dopravcom,
  • lieta najmä z Viedne, Salzburgu a Linzu, najčastejšie po Európe,
  • spolupracuje s leteckou spoločnosťou AirBerlin, s ktorou majú spoločný rezervačný systém.

Podľa neho je pre dovolenkárov doprava autobusmi únosná. „Pri pravidelných linkách to už tak nemusí byť," tvrdí v rozhovore. Autobusové spojenie medzi Viedňou a Bratislavou si vyskúšali dnes už skrachované aerolínie SkyEurope, ktoré takto fungovali posledné dni svojej existencie.

Presunom niektorých liniek do Bratislavy by sa však nezlepšil výber destinácií, ale mohlo by to pomôcť hospodáreniu letiska. Laudove aerolínie sú totiž druhým najväčším dopravcom na letisku Schwechat. Vlani odtiaľto prepravili 1,7 milióna cestujúcich, čo zodpovedá celkovým vlaňajším výkonom bratislavského letiska.

Keby z Bratislavy začali flyNiki lietať lety s dovolenkármi, presunula by sa sem asi štvrtina až tretina tohto počtu. Naše letisko by si tak prilepšilo zhruba o 500-tisíc cestujúcich ročne.

Viedeň: Nekomentujeme

Lauda by mal prezradiť bližšie informácie o presune liniek budúci týždeň. Strohí sú aj na viedenskom letisku. „Nebudeme komentovať tieto vyhlásenia," povedal Clemens Schleinzer z tlačového oddelenia.

Bratislavské letisko zatiaľ neoslovil žiaden dopravca, ktorý lieta zo Schwechatu. „Pravdepodobne z dôvodu, že zatiaľ stále možno hovoriť iba o zámeroch rakúskej vlády a nie o schválenom návrhu," povedala hovorkyňa letiska Dana Madunická.

Podľa analytika rakúskej Erste Bank Daniela Liona je presun teoreticky možný. „V tomto okamihu to však predstavuje len hrozbu, ktorá by mala viesť k prispôsobeniu leteckej dane," povedal.

Odhaduje, že z ekonomického hľadiska by sa presun liniek nemusel vyplatiť. „Pokiaľ by teda nechceli zvýšiť náklady na let," povedal Lion. Na druhej strane si môžu aerolínie kompenzovať náklady na dopravu napríklad nižšími letiskovými poplatkami. Tie naše letisko neplánuje zvyšovať.

Slovensko daň nezavedie

Lion upozornil, že Slovensko by časom tiež mohlo zaviesť podobnú daň. Rezort dopravy to však poprel. „Takáto daň je len napĺňaním rozpočtu bez adekvátneho vplyvu na zmenu kvality životného prostredia," povedal hovorca ministerstva Martin Krajčovič.

V Európe sa podľa ministerstva ešte letectvo spamätáva z najhoršej krízy, preto by bolo zavedenie dane kontraproduktívne. Odporcom dane je napríklad Holandsko, kde jej zavedením stratili tamojšie letiská desaťtisíce cestujúcich. Aj keby mala byť nová daň v Rakúsku zavedená do konca marca budúceho roka, o jej forme sa ešte diskutuje.

Ak ju však Rakúšania napriek odporu aerolínií zavedú, v Bratislave sú na to pripravení „Určite sa budeme snažiť situáciu v maximálnej možnej miere využiť v prospech bratislavského letiska," povedala Madunická.

Dodala, že letisko je pripravené v rámci svojich možností ponúknuť atraktívne podmienky. „Bohužiaľ, ďalšie poplatky súvisiace s realizáciou letov od nás, ako napríklad navigačné poplatky či cenu leteckého paliva, nevieme ovplyvniť," uzavrela Madunická.

Podľa letiska sú práve tieto špecifické poplatky „vysoko nad priemerom okolitých letísk, čím výrazne znižujú konkurencieschopnosť bratislavského letiska ako celku."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 347
  2. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 398
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 267
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 946
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 169
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 663
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 441
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 271
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 495
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 119

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o amnestiách má Ústavný súd posledné dni.

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

Neprehliadnite tiež

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.