SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Mladí šoféri zaplatia za poistku viac

Najnižšia ponuka povinného poistenia je pod šesťdesiat eur. Väčšina ľudí však zaplatí stovku. Boj poisťovní o zákazníka znižuje cenové rozdiely.

(Zdroj: Archív SME)

Po tom, čo v zákonnom termíne zverejnili základné cenníky, predháňať sa môžu dodatočnými akciami.

BRATISLAVA. Žiadne zásadné zmeny v cenách poistného tento rok nenastali. Ak berieme do úvahy zverejnené cenníky, v priemere platby nevzrástli a ani sa neznížili. Na nové sadzby sa však musia pripraviť majitelia väčších áut s vyšším výkonom a kubatúrou a mladí ľudia. Tí zaplatia viac ako v minulosti. Vyššie poistné zaplatia aj ľudia z väčších miest, ktorí majú za sebou viac nehôd.

anketa_res.jpgPozitívne zmeny sa môžu dotknúť starších vodičov. „Aj doteraz platilo, že starší vodiči mali lepšie ceny ako vodiči neskúsení," hovorí Vladimír Cvik zo spoločnosti Netfinancie, ktorá prevádzkuje portál poistenie.sme.sk. A potom majiteľov áut, ktorí sa dokážu nájsť v dodatočných špeciálnych marketingových akciách.

Koľko zaplatíte sa dá dnes najrýchlejšie preveriť cez internetovú kalkulačku tej-ktorej poisťovne, prípadne cez internetové stránky. Prehľad základnej ponuky jedenástich slovenských poisťovní, ktoré ponúkajú povinné zmluvné poistenie, nájdete aj v tejto prílohe.

Vedú výhody a faktor kvality

Vplyvom konkurenčného boja dnes nie sú rozdiely v cenách poisťovní také veľké, ako v minulosti. Podobné ceny ponúkajú vždy viaceré poisťovne. Napríklad za 119 eur poistia 28­ročnému obyvateľovi Brezna Kiu Cee'd v Komunálnej poisťovni, Kooperative, ale aj v poisťovni Uniqa či vo Wüstenrote.

Najnižšie neakciové poistné sa tento rok dostalo na úroveň 56 eur. Pre stále zmenšujúce sa rozdiely v cenách sa do popredia dostávajú iné benefity, ktoré dokážu poisťovne ponúknuť. A nielen to. Zákazníci sa oveľa častejšie pozerajú aj na kvalitu služieb a na riešenie samotných škodových udalostí. „Poisťovňa môže ponúknuť úrazové či živelné poistenie, zľavy na iné svoje produkty, či bezplatné asistenčné služby," vyratúva Cvik. Ojedinelé nie je ani poskytnutie palivovej karty.

Na honbu klientov za nízkou cenou upozorňuje generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní Jozefína Žáková.

"Prehnane nízke poistné sa musí zákonite prejaviť na schopnosti alebo ochote poisťovne plniť svoje záväzky voči poškodeným," vystríha Žáková. Neustále klesanie cien poistného bude podľa nej znamenať zníženie kvality služieb pre poškodených. „To pocítime všetci vtedy, keď sa ocitneme na strane poškodených," hovorí.

Zverejňovaniu ponúk v poslednej chvíli asi odzvoní

Tak ako v minulosti, aj tento rok niektoré poisťovne tajili ponuku zákonného poistenia až do poslednej chvíle. Zákon im ju prikazuje zverejniť do 31. októbra.

Prvou poisťovňou, ktorá ponuku zverejnila vo viac ako týždňovom predstihu, bola ČSOB Poisťovňa. „Voči klientom chceme byť otvorení a transparentní," povedal Martin Fučík, riaditeľ Odboru riadenia poistných produktov ČSOB Poisťovne.

Systém zverejňovania ponúk sa však môže zmeniť už na budúci rok. Poslanec Ondrej Matej (SDKÚ) si myslí, že sa na to v parlamente nájde dostatočná politická vôľa. „Povinné zmluvné poistenie je nutnosť vyžadovaná zákonom. Preto majú ľudia právo na čo najväčšiu formu informovanosti," povedal Matej.

Šéf finančného výboru Jozef Kollár (SaS) si myslí, že táto téma sa v budúcnosti otvorí. „Potom si budeme musieť pozrieť argumenty za a proti takémuto zverejňovaniu," povedal Kollár.

* Pri výpočtoch poistného v tabuľke pri ČSOB poisťovni denník SME urobil chybu. Poisťovni sa ospravedlňujeme, prinášame opravenú tabuľku:


Kliknite - obrázok zväčšíte (po zväčšení má 4,5 mb)

Bonusy a malusy sa zatiaľ neosvedčili
Ak vodiči nenahlásili poistnú udalosť niekoľko mesiacov či rokov, môžu ušetriť na poistke aj viac ako polovicu. Neopatrným zas hrozia sankcie.

BRATISLAVA. Vodiči bez nehody sú pre poisťovne veľmi výhodní. Platia poistku a nič z nej nemíňajú. Väčšina poisťovní hovorí, že uplatňuje systém bonusov za bezškodový priebeh. Niektoré dokonca dajú zľavu za jazdu nehôd aj novému klientovi bez toho, aby to nejako dokazoval. Odborníci tvrdia, že systém bonusov a malusov u nás nefunguje, ako má.

„Za dvanásť bezškodových mesiacov je zľava desať percent a 50- percentný bonus je v prípade, že klient odjazdí viac ako 96 bezškodových mesiacov. Teda viac ako osem rokov," hovorí Jana Tarčáková Janičová z poisťovne Axa. Napríklad Generali ponúka až 60 percentnú zľavu, ak sa vodič dokáže vyvarovať nehodám aspoň päť rokov.

Aj so škodou bonus

Poisťovne však dávajú zľavu za bezškodovosť aj novým klientom. Dokonca aj vtedy, ak mal nehodu v nedávnej minulosti, hoci napríklad pred mesiacom.

Union priznáva nováčikom až 50-percentnú zľavu, a to aj bez dokladovania toho, že naozaj žiaden incident na cestách nemali.

Aj preto systém veľmi nefunguje. „V súčasnosti systém bonusov a malusov z dôvodu vysokého konkurenčného prostredia ešte stále nespĺňa jeho funkciu tak dôkladne ako na zahraničných poistných trhoch," hovorí Judita Smatanová z poisťovne Union.

Systém bonusov a malusov na Slovensku nefunguje už od roku 2004, hovorí finančný poradca Peter Világi. Dôvodom je podľa neho ČSOB Poisťovňa, ktorá rozpútala cenovú vojnu. „Na túto situáciu reagovali aj ostatné poisťovne, ktoré klientom pri výpovediach zmlúv ponúkali rôzne neseriózne zľavy," vysvetľuje Világi.

V posledných troch rokoch podľa neho ceny na trhu ovplyvňoval vstup nových poisťovní: „Najskôr AXA poisťovne, potom Union poisťovne a tento rok môžeme očakávať agresívny nástup poisťovne Genertel."

Poisťovňa Wüstenrot úplne zanevrela na systém bonusu a malusu.

„Myslíme si, že bezškodovosť v predchádzajúcom období neznamená, že klient bude bez〜škodový aj počas obdobia, keď je poistený u nás," hovorí Šimon Kollár z Wüstenrot. Klient však môže vstúpiť do poistenia vo Wüstenrot iba v prípade, ak za posledných desať rokov nespôsobil viac ako dve nehody, vysvetľuje Világi. A pri škodovejších klientoch uplatní poisťovňa svoje právo vypovedať poistnú zmluvu po poistnej udalosti.

Rizikových nepokutujú

Malusy okrem Wüstenrotu neuplatňujú viaceré poisťovne, napríklad Kooperativa či Generali. Union síce má v podmienkach, že pri štyroch poistných udalostiach zdvihne poistné o desať percent, Smatanová však tvrdí, že ho ešte nikdy neuplatnila.

Aj preto, že nie všetky poisťovne malusy uplatňujú, sa systém na našom trhu zatiaľ neosvedčuje. „Na slovenskom poistnom trhu môže efektívne pôsobiť iba vtedy, ak ho budú používať najmä poisťovne, ktoré majú významný podiel na trhu. Zatiaľ to tak nie je," tvrdí Martin Fučík, riaditeľa Odboru riadenia poistných produktov ČSOB poisťovne.

Katarína Ragáčová
Skúsenosť mení cenu
Starší vodiči s dieťaťom na zadnom sedadle sú podľa štatistík poisťovní najzodpovednejší. Menej nehôd majú tiež obyvatelia menších miest. Vo viacerých poisťovniach majú lacnejšiu poistku.

BRATISLAVA. Vek, bydlisko a dieťa. Aj toto sú faktory, ktoré môžu ovplyvniť výslednú cenu poistky. Veľmi mladí vodiči majú poistku drahšiu ako starší a skúsenejší. Pre poisťovne sú najrizikovejší tí do 25 rokov.

Najvýhodnejšie poistenie majú zvyčajne klienti v strednom a staršom veku. „Najvýhodnejšie ceny majú u nás skúsení a zodpovední vodiči z malých miest vo veku od 40 do 69 rokov," hovorí Jana Tarčáková Janičová z poisťovne Axa. V mnohých majú zľavu až polovicu z ceny dôchodcovia nad 70 rokov.

Rovnako menším rizikom sú pre poisťovne vodiči z obcí a menších miest. Vodiči z krajských miest si za poistku priplácajú. „Klienti z miest nad 50-tisíc obyvateľov majú poistné vyššie asi o desať percent ako klieti z malých miest. Ceny vyplynuli zo štatistiky nehodovosti," konštatuje Tarčáková Janičová.

Na bydlisko sa však neorientujú všetky poisťovne. „Napríklad firmy majú často sídlo v Bratislave, ale ich vozidlá sa pohybujú po celom území Slovenska. Geografické členenie nemá veľký význam," hovorí zase Judita Smatanová z Unionu.

Väčšine poisťovní sa ráta, ak má klient aj dieťa. Takí sú totiž na cestách najzodpovednejší. „Zachovali sme výhodnejšie ceny pre rodičov a starých rodičov, ktorí vozia v aute dieťa. Podľa štatistík ide o menej škodových klientov," hovorí Zuzana Hliváková z Generali Slovensko. Na toto však prihliada iba veľmi málo poisťovní.

Podľa poradcu Petra Világiho sa dá spravidla zo sadzobníka vyčítať, o akého klienta má daná poisťovňa záujem, lebo jej štatisticky vychádza ako najmenej škodový.

„Tiež je možné vidieť, o koho poisťovne záujem nemajú. Napríklad autopožičovne alebo taxikári môžu mať až trojnásobnú prirážku k základnej cene," dodáva Világi.

Katarína Ragáčová

* Pri výpočtoch poistného v tabuľke pri Generali poisťovni denník SME urobil chybu. Poisťovni sa ospravedlňujeme, prinášame opravenú tabuľku:


Kliknite - obrázok zväčšíte

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 861
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 427
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 333
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 939
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 852
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 743
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 002
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 10 825
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 807
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 725
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Povinné zmluvné poistenie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
dopravná nehoda, Doprava
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Koronavírus: V štyroch nemocniciach Žilinského kraja sú covidové oddelenia plné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Ilustračná fotografia.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Kováčika pre kauzu Bašternák už polícia nerieši. Dokonca chýba výpoveď

Okresný vyšetrovateľ bol nadštandarne ústretový.

špeciálny prokurátor Dušan Kováčik, ktorého zadržala Národná kriminálna agentúra (NAKA) v Bratislave vo štvrtok 22. októbra 2020.
Viliam Turan na archívnej fotografii.

Bundesbank očakáva pokračovanie rastu, avšak slabším tempom

Najnovší nárast infikovaných sa odrazí najmä v sektore služieb.

Ilustračné foto

Obchodníci hodnotia uplynulý sprísnený víkend ako štandardný

V sobotu a v nedeľu pracoval obchod s potravinami v zaužívaných medziach.

Ľudia vstupujú do obchodu v Bardejove 24. októbra.