Pred kamerami dnes varí azda každý. Špičkoví šéfkuchári, ale aj herci, športovci či ľudia z ulice. Niektoré programy k nám prišli ako osvedčené zahraničné formáty, iné sa na ne tak trochu hrajú, ale sú aj také, ktoré, žiaľ, zaspali dobu.
Podľa niektorých sa dá naučiť variť, iné sú skôr o moderátorovi. Ba existujú aj také, kde o varenie vôbec nejde a kuchyňa je len kulisou pre exhibíciu účinkujúcich.
Samozrejme, že vždy ide najmä o to zaujať diváka. Aj o kuchárskych programoch platí, že televízia ho potrebuje pripútať k obrazovke a nedovoliť mu prepnúť. V prípade kuchárskych šou môžu diváka osloviť už hosťujúce celebrity alebo atraktívne podaná téma varenia. Prípadne stávka na bulvár a čo najväčšie kontroverzie ako v prípade projektu Kapor na torte, ktorým Joj a Prima úspešne bojovali proti Talentmanii na Markíze a Nove.
Kuchársky podvečer
V slovenských a českých televíziách sa varí prakticky nepretržite. Ráno, keď sa na Markíze varí v Teleráne, na Prime majú Párty s kuchařem. Okolo obeda zase nesmie kuchár chýbať v ženských magazínoch. Najviac to však frčí popoludní. Cez týždeň neuplynie podvečer, aby niekto nekrájal cibuľu, neklepal mäso, niečo nesmažil a netváril sa, ako mu to nakoniec všetko chutí.
Začína sa to na Jednotke vcelku zaujímavým, i keď už reprízovým programom moderátora Andreja Bičana s dramatickým názvom Vojna kuchárov. Bičan nevarí, ale „len“ zabáva. Na varenie si však pozýva zaujímavých profesionálov, ktorí pripravujú jedlá z rôznych krajín a navzájom spolu súťažia. Ešte donedávna Bičanovi na Jednotke konkuroval Bičan na JOJ Plus. Program s názvom Varí vám to, ktorý televízia vysielala dlhé roky, bol však odlišný – šlo skôr o rodinnú reality šou a viac ako o varenie a recepty v ňom šlo o šou.
O niečo neskôr, ale len v pondelok, sa varí aj na ČT1. Kluci v akci je programom dvoch profesionálnych kuchárov. Filip Sajler a Ondřej Slanina predstavujú ďalší typ kuchárskych šou, v ktorých vládne zábavný, ale zároveň zručný moderátor.
Podvečer sa o priazeň divákov uchádzajú dva programy založené na tom istom princípe. Na Prime (Prostřeno) a na Markíze (Bez servítky) súťaží každý týždeň päť hostiteľov. Každý deň jeden z nich pozve ostatných na večeru a tí ostatní ho zhodnotia. Žiadny recept nečakajte, tu totiž, z pohľadu diváka, ide skôr o debaty pri stole ako o prípravu jedla.
Z tohto pohľadu je cez týždeň najzaujímavejšia relácia Pod pokličkou, ktorý v stredu vysiela ČT1. Jej tvorcovia sa snažia divákom prinášať najmä gastronomické zaujímavostí z iných kútov sveta a do relácie občas pozývajú aj odborníkov na gastronómiu, výživu a zdravie, ktorí odporúčajú, čo do jedálneho lístka zaradiť a čo z neho naopak vypustiť.
Zabávač Andrej Bičan – donedávna jeho relácii Vojna kuchárov
na STV konkurovala jeho relácia Varí vám to na Joj Plus
Nabitá nedeľa
Hoci kuchárov je plno už cez týždeň, najväčšia porcia čaká divákov v nedeľu, kde v rýchlom slede za sebou nasledujú tri programy. Prvým sú Babicovy dobroty, ktoré vysiela Nova. Kuchár a azda najnemožnejší moderátor kuchárskych programov v československom éteri Jiří Babica sa špecializuje na jednoduché recepty, ktoré majú diváci bežne doma. Program však vyzerá ako relikt deväťdesiatych rokov, pôsobiaci skôr ako nemožne dlhá reklama na panvice.
Podobný, ale o niekoľko úrovní lepší program, vysiela Prima. S Italem v kuchyni možno bez problémov označiť za to najlepšie, čo dnes televízie vysielajú. Šéfkuchár Emanuel Ridi sa tiež snaží o čo najjednoduchšie jedlá, lenže namiesto ťažkej českej kuchyne podáva skôr ľahké talianske jedlá a z času na čas zablúdi aj do exotickejšieho prostredia. Na rozdiel od Babicu si do programu nepozýva ľudí z ulice, ale kuchárov, ktorí vedia variť, a neuráža vkus vyspelejších divákov používaním náhradných surovín.
Nedeľná dávka sa končí na STV, kde herečka Kamila Magálová odhaľuje Tajomstvo mojej kuchyne. Kým prvá časť relácie je celkom užitočná, druhá je venovaná „kuchárskemu duelu“ hostí, ktorí bojujú s kuchynskými nástrojmi o akýsi Rad zlatej varešky.
Ano, šéfe!
Programy o varení sú na českých a slovenských obrazovkách už dlho, zatiaľ však žiadny nezaujal divákov tak ako relácie, ktoré na Prime uvádza kuchár Zdeněk Pohlreich. Ten sa stal hviezdou nielen vďaka svojim hláškam, ale aj vďaka nekompromisnému hodnoteniu svojich kuchárskych kolegov.
„Na Slovensku sme ešte podobný typ kuchárskej šou nemali, Zdeněk Pohlreich je v rámci formátu Kitchen Nightmares skutočne skvelým lokálnym Gordonom Ramsayom,“ hovorí Lukáš Kočišek zo servera Medialne.sk, podľa ktorého Pohlreichova charizma a neustále hlášky prebíjajú aj nedotiahnuté remeselné spracovanie a urobili z Ano, šéfe! divácky atraktívny program.
Pohlreich nie je príťažlivý len pre divácke masy. Nedávno mu veľký priestor venoval aj taký seriózny denník ako Hospodářské noviny, ktorý napísal, že počas vysielania televíznej šou Ano, šéfe! sa Pohlreich stal „apoštolom návratu kvalitných surovín a poctivých receptov do tuzemských reštaurácií“.
Po tom, ako Pohlreich obišiel, ohodnotil a možno aj pomohol množstvu českých reštaurácií, pripravil pre Primu kuchársku reality šou Na nože! Ani tu si česká kuchárska hviezda nedáva servítku pred ústa. Kasting súťažiacich ohodnotil napríklad slovami: „Hlavne tí profesionálni kuchári majú obrovské ego. Myslia si, že to, čo robia, je to najlepšie, aj keď vyrobia peknú hrôzu.“ Preto neprekvapuje, že divákov to stále baví.
Čech Zdeněk Pohlreich a Talian Emanuel Ridi – dvaja kuchári,
ktorí zvyšujú sledovanosť českej Primy
Čo chcú diváci
Vysielanie jednotlivých relácií sa, samozrejme, odvíja od sledovanosti. „Najúspešnejšou kuchárskou šou na Slovensku je v súčasnosti Bez servítky, ktorú vysiela Markíza“ hovorí Lukáš Kočišek. Sledovanosť relácie zvykne kolísať, zvyčajne sa však pohybuje okolo štyristotisíc divákov, čo je tridsaťpercentný podiel.
Podľa Kočiška má na sledovanosť relácie, ktorej na Jojke konkuruje Súdna sieň, značný vplyv aj zloženie súťažiacich, pretože najlepšie výsledky u Slovákov dosahujú celebrity. Najväčší úspech programu Bez servítky sa však odvíja aj od toho, že ju vysiela najsledovanejšia stanica v pomerne exponovanom čase.
Zväčša nad priemerom Jednotky sa podľa Kočiška pohybujú aj trhové podiely (15 percent) druhej premiérovej kuchárskej šou Tajomstvo mojej kuchyne. Výrobu nových častí Vojny kuchárov STV pre zlú finančnú situáciu zastavila a programy len reprízuje. Aj napriek tomu si však program zapína okolo stotisíc divákov.
Takmer dvojnásobok ľudí si v sobotu podvečer zapína Ano, šéfe!, ktorú od Primy preberá televízia Joj. Prime však program prinášal vysoko nadpriemerné trhové podiely, a to najmä v strategickej cieľovej skupine od 15 do 54 rokov.
Ako vysvetľuje Lukáš Kočišek: „V Česku relácie o varení fungujú veľmi dobre, preto je aj ich počet nadštandardne vysoký. Či už ide o klasické varenie so sprievodcami rôznej kvalitatívnej úrovne (Kluci v akci, Babicovy dobroty, Vaříme s Italem), súťažné formáty (Prostři pro tři) a najnovšie aj reality šou (Na nože!, Prostřeno!).“
Priekopníčka Julia
Televízni kuchári sa predvádzajú nad hrncami a panvicami, chodia po supermarketoch, ovoniavajú suroviny, aby ich rýchlo premenili na nejaký zázrak. Tí úspešnejší potom vydajú knihu, dve či celú sériu. Z tých najúspešnejších sú hviezdy, ktorým môžu závidieť popularitu aj rockoví hudobníci. Najznámejšími televíznymi kuchármi sveta sú dnes Briti Jamie Oliver a Gordon Ramsay, ale ani oni dvaja nepatria k zakladateľom televízneho varenia.
Prvou hviezdou vraj bola Američanka Julia Childová. Krátko po druhej svetovej vojne, už ako tridsiatnička, zavesila na klinec kariéru v amerických tajných službách, absolvovala slávnu parížsku gastronomickú školu Le cordon bleu a vrhla sa k sporáku. Jej vystúpenie v bostonskej televízii, kde propagovala francúzsku kuchyňu, americkým gazdinkám učarovalo.
Na ich žiadosť tak vznikol program The French Chef (Francúzsky šéfkuchár) a Julia varila pre kamery ďalších 40 rokov. Sympatické je, že Julia Childová neznášala fanatikov zdravej výživy. Netajila sa obavou, že pokiaľ sa nezbavíme ich „strašnej hystérie okolo potravín“, nastane koniec gastronómie.
Iné zdroje za priekopníčku považujú istú Dione Lucasovú, prvú ženskú absolventku parížskeho kuchárskeho inštitútu. Jej program na CBS sa volal The Queen´s Taste (Chuť kráľovnej) a vysielali ho, pokiaľ ho nevystriedal program pomenovaný po hlavnej predstaviteľke.
Viac zábavy, menej varenia
Ešte dlho po tom, ako začala pani Julia variť, boli kuchárske programy v západných televíziách zamerané najmä na recepty a prípravu jedla. Šlo skôr z dnešného pohľadu o nudné vyučovacie hodiny. Potom však nastúpili zabávači. Za priekopníka je považovaný Škót Graham Kerr.
Ten v programe The Galloping Gourmet (Gurmán v pokluse) namiešal onú neodolateľnú zmes kuchárskeho umenia, neúnavného a vtipného rozprávania a flirtovania s asistentkami, ktorú dodnes opakujú hrdinovia kuchárskych šou po celom svete. V sedemdesiatych rokoch vzbudil záujem aj Kanaďan Bruno Gerussi. Jeho program Celebrity Cooks (Celebrita varí) bol založený na jednoduchom princípe kuchtenia spojeného s dialógom so známym hosťom.
Dnešnému televíznemu kuchárovi, ktorý chce byť ako-tak úspešný, teda nestačí, aby ovládal remeslo, dôležité tiež je, by divákov nenudil. Diváci totiž tieto programy berú čoraz menej ako návod a čoraz viac len ako zábavu. Presne o tom sú aj spomínané relácie Bez servítky a Prostřeno!. Obe sú domácimi obdobami licencovaného formátu Celebrity Come Dine With Me.
Spoločnosť Granada, ktorá program predáva, rozpracovala pravidlá hry do detailov. V súťaži sa, samozrejme aj varí, ale program obsahuje aj prvky reality šou. Každý z hráčov pripraví vo vlastnom dome jedlo pre súperov a protihráči jeho jedlo nakoniec oznámkujú. Hodnotí sa jedlo, servírovanie, ale aj to, kto ako ostatných zabával. Podobný bol aj Kapor na torte, v ňom však už o varenie nešlo takmer vôbec.
Budúcnosť?
Kým na Slovensku zatiaľ iba súťažíme (Tajomstvo mojej kuchyne, Vojna kuchárov), prípadne aj s prvkami reality šou (Bez servítky), spektrum potenciálne úspešných a zatiaľ nevyskúšaných formátov je stále veľké. „Klasické cooking show sa v zahraničí vyvíjajú dvoma cestami: vymýšľaním netradičných námetov alebo hľadaním odborníkov ťahajúcich celý program,“ hovorí Ivan Krasko z Medialne.sk.
V Amerike sa podľa neho najúspešnejšie gastrorelácie posledných rokov spájajú s jediným menom: Gordon Ramsay. Práve on má na svedomí formát Kitchen Nightmares, podľa ktorého vznikla aj relácia Ano, šéfe! na Prime, alebo ďalšie tituly Hell's Kitchen a MasterChef.
„Ak aj my nájdeme slovenského Ramsayho, máme šancu ísť rovnakou cestou ako Američania, Briti, Nemci alebo Česi a z jedného schopného človeka žiť niekoľko televíznych sezón. Je to však ťažká úloha, lebo nie všetko funguje na každom trhu,“ pripomína Krasko. Ako príklad spomína Jamieho Olivera, ktorý šiel toto leto do amerického prime-timu, ale jeho relácia Food Revolution, v ktorej sa snažil vyriešiť obezitu národa, sa k lídrom sledovanosti nezaradila.
Medzi predajcami formátov tak dnes vidieť snahu odbúrať možný problém vznikajúci pri kuchárskych „one man show“. Napríklad spoločnosť BBC Worldwide, známa Slovákom vďaka Let's Dance či Mojej naj knihe, prišla nedávno s celým balíkom gastro noviniek. Jednou z nich je súťaž amatérskych pekárov The Great Bake Off, druhou Mums Know Best, v ktorej sa putuje po krajine a hľadá najlepšia domáca strava.
Kto ešte nevaril na verejnosti, akoby ani nežil. Vydavateľ
Koloman Kertész Bagala a moderátor Jozef Dado Nagy