Plynovod s Maďarskom ekológom neprekáža

Projekt výstavby plynovodného prepojenia medzi Slovenskom a Maďarskom, ktorý na slovenskej strane chce realizovať spoločnosť eustream, nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

BRATISLAVA. Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja koncom októbra odporučilo v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (Environmental Impact Assessment - EIA) realizáciu spomínaného projektu.

"Na základe výsledkov procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, pri ktorom sa zvážil stav využitia územia a únosnosť prírodného prostredia ako aj pripomienky od dotknutých organizácií, sa odporúča realizovať výstavbu plynovodu," uviedol rezort vo svojom záverečnom stanovisku.

"Pripravované prepojenie slovenskej a maďarskej prepravnej sústavy má veľký význam pre energetickú bezpečnosť oboch krajín. Sme radi, že tento projekt dostal od ministerstva "zelenú"," reagovala pre agentúru SITA hovorkyňa spoločnosti Eustream Danica Beharková. Plynárenská spoločnosť Eustream však bude musieť splniť v rámci výstavby plynovodu a jeho prevádzky aj vyše dvadsať dodatočných podmienok.

Firma Eustream bude musieť napríklad vykonať predstihový archeologický prieskum, vykonať predbežnú a záverečnú tlakovú skúšku potrubí, overovať kvalitu izolácie potrubia a všetkých zvarov, či vykonávať výruby stromov a porastov len mimo hniezdneho obdobia vtáctva.

Takmer 20 kilometrov u nás

"Všetky odporúčané požiadavky pre etapu výstavby a prevádzky akceptujeme a pri realizácii projektu ich budeme dodržiavať," uviedla Beharková. "Nedostatky a neurčitosti, ktoré sa v procese hodnotenia vyskytli je potrebné vyriešiť v ďalších stupňoch projektovej prípravy stavby," konštatoval rezort.

V rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie určili kompetentné orgány trasu výstavby plynovodu, ktorá je z hľadiska životného prostredia najlepšia. Trasa plynovodu by tak mala viesť v smere Veľké Zlievce. Malé Zlievce, Glabušovce, Zombor, Olováry, Kiarov, Záhorovce a Slovenské Ďarmoty.

Celková dĺžka plynovodu na slovenskej strane by tak mala byť 18,8 kilometrov. Je to najkratšia trasa plynovodu z troch posudzovaných. "Odporúčaná trasa plynovodu je navrhnutá tak, aby vplyv na životné prostredie bol minimálny, a je plne vyhovujúca aj pre Eustream," dodala Beharková.

Projekt plynovodného prepojenia medzi Slovenskom a Maďarskom by mali realizovať slovenská spoločnosť Eustream a maďarská firma FGSZ Zrt. Spoločnosti minulý mesiac opätovne vyhlásili začatie záväznej fázy procesu Open Season, čiže proces zisťovania záväzného záujmu o plynovodné prepojenie.

Druhá etapa záväznej fázy Open Season je pokračovaním procesu, ktorý sa začal v prvej polovici tohto roka. Účastníci môžu predkladať svoje záväzné požiadavky od 15. októbra do 8. decembra. Spoločnosti Eustream a FGSZ vyhodnotia záujem trhu a výsledky druhého kola záväznej fázy Open Season zverejnia koncom decembra 2010.

Spustenie v roku 2014

Prvé kolo záväznej fázy procesu Open Season nebolo na maďarskej strane úspešné. Záujem o využitie plánovaného plynovodného prepojenia na slovenskej strane záväzne prejavilo v rámci prvej fázy Open Season viacero nemenovaných spoločností zo šiestich krajín na obdobie piatich až dvadsiatich rokov.

Prepojenie medzi maďarskou a slovenskou prepravnou sieťou by malo posilniť súčasné energetické prepojenia v strednej Európe. Plánovaný plynovod má dĺžku približne 115 kilometrov. Mal by spojiť slovenský vysokotlakový plynovod pri meste Veľký Krtíš s maďarskou prepravnou sieťou pri obci Vecses na predmestí Budapešti.

Spustenie plynovodného prepojenia do prevádzky sa očakáva začiatkom roka 2014. Projekt prepojenia Slovenska s Maďarskom je oficiálne zahrnutý do Plánu hospodárskej obnovy Európy (EERP), ktorý spustila Európska komisia v decembri 2008 a získal z európskych peňazí zhruba 30 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 777
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 975
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 214
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 356
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 327
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 923
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 627
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 568
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 463
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 866

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop