Plynovod s Maďarskom ekológom neprekáža

Projekt výstavby plynovodného prepojenia medzi Slovenskom a Maďarskom, ktorý na slovenskej strane chce realizovať spoločnosť eustream, nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

BRATISLAVA. Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja koncom októbra odporučilo v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (Environmental Impact Assessment - EIA) realizáciu spomínaného projektu.

"Na základe výsledkov procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, pri ktorom sa zvážil stav využitia územia a únosnosť prírodného prostredia ako aj pripomienky od dotknutých organizácií, sa odporúča realizovať výstavbu plynovodu," uviedol rezort vo svojom záverečnom stanovisku.

"Pripravované prepojenie slovenskej a maďarskej prepravnej sústavy má veľký význam pre energetickú bezpečnosť oboch krajín. Sme radi, že tento projekt dostal od ministerstva "zelenú"," reagovala pre agentúru SITA hovorkyňa spoločnosti Eustream Danica Beharková. Plynárenská spoločnosť Eustream však bude musieť splniť v rámci výstavby plynovodu a jeho prevádzky aj vyše dvadsať dodatočných podmienok.

Firma Eustream bude musieť napríklad vykonať predstihový archeologický prieskum, vykonať predbežnú a záverečnú tlakovú skúšku potrubí, overovať kvalitu izolácie potrubia a všetkých zvarov, či vykonávať výruby stromov a porastov len mimo hniezdneho obdobia vtáctva.

Takmer 20 kilometrov u nás

"Všetky odporúčané požiadavky pre etapu výstavby a prevádzky akceptujeme a pri realizácii projektu ich budeme dodržiavať," uviedla Beharková. "Nedostatky a neurčitosti, ktoré sa v procese hodnotenia vyskytli je potrebné vyriešiť v ďalších stupňoch projektovej prípravy stavby," konštatoval rezort.

V rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie určili kompetentné orgány trasu výstavby plynovodu, ktorá je z hľadiska životného prostredia najlepšia. Trasa plynovodu by tak mala viesť v smere Veľké Zlievce. Malé Zlievce, Glabušovce, Zombor, Olováry, Kiarov, Záhorovce a Slovenské Ďarmoty.

Celková dĺžka plynovodu na slovenskej strane by tak mala byť 18,8 kilometrov. Je to najkratšia trasa plynovodu z troch posudzovaných. "Odporúčaná trasa plynovodu je navrhnutá tak, aby vplyv na životné prostredie bol minimálny, a je plne vyhovujúca aj pre Eustream," dodala Beharková.

Projekt plynovodného prepojenia medzi Slovenskom a Maďarskom by mali realizovať slovenská spoločnosť Eustream a maďarská firma FGSZ Zrt. Spoločnosti minulý mesiac opätovne vyhlásili začatie záväznej fázy procesu Open Season, čiže proces zisťovania záväzného záujmu o plynovodné prepojenie.

Druhá etapa záväznej fázy Open Season je pokračovaním procesu, ktorý sa začal v prvej polovici tohto roka. Účastníci môžu predkladať svoje záväzné požiadavky od 15. októbra do 8. decembra. Spoločnosti Eustream a FGSZ vyhodnotia záujem trhu a výsledky druhého kola záväznej fázy Open Season zverejnia koncom decembra 2010.

Spustenie v roku 2014

Prvé kolo záväznej fázy procesu Open Season nebolo na maďarskej strane úspešné. Záujem o využitie plánovaného plynovodného prepojenia na slovenskej strane záväzne prejavilo v rámci prvej fázy Open Season viacero nemenovaných spoločností zo šiestich krajín na obdobie piatich až dvadsiatich rokov.

Prepojenie medzi maďarskou a slovenskou prepravnou sieťou by malo posilniť súčasné energetické prepojenia v strednej Európe. Plánovaný plynovod má dĺžku približne 115 kilometrov. Mal by spojiť slovenský vysokotlakový plynovod pri meste Veľký Krtíš s maďarskou prepravnou sieťou pri obci Vecses na predmestí Budapešti.

Spustenie plynovodného prepojenia do prevádzky sa očakáva začiatkom roka 2014. Projekt prepojenia Slovenska s Maďarskom je oficiálne zahrnutý do Plánu hospodárskej obnovy Európy (EERP), ktorý spustila Európska komisia v decembri 2008 a získal z európskych peňazí zhruba 30 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 673
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 731
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 101
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 051
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 183
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 623
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 620
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 446
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 433
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 046

Téma: Viktor Orbán


Článok je zaradený aj do ďalších tém Maďarsko, Wizz Air

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.