Vysoká zľava na diaľnicu odborníkov prekvapuje

Takmer 30-­percentná zľava na súkromné diaľnice okolo Žiliny prekvapuje aj jediné konzorcium, ktoré tu už PPP stavia.

Minister dopravy Ján Figeľ dostal zľavu na diaľnice. Čo ju umožnilo sa nevie.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Za luxusnou zľavou, ktorú štátu na tretí balík súkromných diaľnic ponúklo konzorcium Žilinská diaľnica, nemusí byť len „skromnosť“ konzorcia.

Takto hovoria odborníci o ponuke firiem pod vedením nemeckého Hochtiefu na takmer 30–percentnú zľavu, ktorú má spustiť pri zákazke na 25 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Žilinou. O ponuke nedávno informoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Viac rizika pre štát

Nie je jasné, či sa zľava našla v maržiach konzorcia, alebo sa na štát presunulo nejaké riziko, ktoré doteraz niesol koncesionár, uvažuje riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Okrem toho môže štát umožniť konzorciu zľaviť z ceny napríklad aj tak, že predĺži termíny na výstavbu.

Niečo v tomto smere nedávno naznačil aj minister dopravy Figeľ. Keď sa ho novinári pýtali na zľavu, povedal, že cenu tlačia nahor aj šibeničné termíny dokončenia výstavby.

Na otázku, či sa robili nejaké ústupky v termínoch v prípade prvého balíka, ktorý ministerstvo zrušilo, Figeľ opäť neodpovedal jednoznačne.

„Bolo päť rokovaní, nezachytili zámer, že Slovensko chce dosiahnuť vzájomne výhodnú dohodu. Termín, o ktorý žiadali, bol už siedmy v poradí.“

Palčák hovorí, že minister by mal veci vysvetliť. „Niekto by mal seriózne povedať, ako to je. Tridsať percent je hrozne veľká zľava a núka sa, že predtým konzorcium cenu nadnieslo,“ povedal Palčák.

Zľava zarazila aj šéfa jediného konzorcia, ktoré už na Slovensku PPP stavia. „Uvádzané percento ma skutočne prekvapuje, avšak vyjadriť sa k nemu môžu len priamo zainteresovaní“, povedal Eric Delobel, generálny riaditeľ spoločnosti Granvia. Tá na Slovensku stavia zhruba 50 kilometrov PPP rýchlocesty z Nitry do Tekovských Nemiec.

Zľava môže byť odlišná

Z tridsaťpercentnej zľavy sa pritom pomaly stáva len niečo vyše 20–percentná zľava. Celkovo má celý balík vyjsť na 8,5 miliardy eur, v čom už sú zahrnuté všetky náklady vrátane inflácie. Ročne má štát konzorciu bez zľavy platiť 277 miliónov. So zľavou zhruba 220 miliónov.

Poškodené ústretovosťou Figeľa k Hochtiefu sa cíti byť konzorcium, ktoré malo stavať prvý balík súkromných diaľnic – 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom – Slovenské diaľnice. Jeho členom je aj Doprastav.

Podľa predsedu predstavenstva firmy Ivana Šestáka minister stopol tento balík z politických a nie ekonomických dôvodov. Okrem toho tiež ponúklo zľavu z ceny.

Rezort dopravy na to v piatok reagoval slovami: „Rozhodnutie o prvom balíku PPP nemalo v sebe žiadne politické rozmery, ako to naznačuje pán Šesták, ale výhradne ekonomické. Ponúknutá zľava zo strany konzorcia bola len nezáväzná a týkala sa najmä zlepšenia situácie na finančných trhoch.“

Do konfliktu sa v piatok zapojil aj Smer. Prvý balík, ktorý vláda zastavila, je lepší než tretí, vyhlásila strana.

Kilometer diaľnice na úseku, ktorý vláda zastavila, by stál v prepočte 29 miliónov eur a kilometer úseku, o ktorom vláda hovorí, bude stáť 80 miliónov eur, vyhlásil predseda Robert Fico. Pre diaľnice chce opäť iniciovať zasadanie parlamentu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 127
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 591
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 676
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 169
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 851
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 621
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 346
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 296
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 655
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 243

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.