Vysoká zľava na diaľnicu odborníkov prekvapuje

Takmer 30-­percentná zľava na súkromné diaľnice okolo Žiliny prekvapuje aj jediné konzorcium, ktoré tu už PPP stavia.

Minister dopravy Ján Figeľ dostal zľavu na diaľnice. Čo ju umožnilo sa nevie.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Za luxusnou zľavou, ktorú štátu na tretí balík súkromných diaľnic ponúklo konzorcium Žilinská diaľnica, nemusí byť len „skromnosť“ konzorcia.

Takto hovoria odborníci o ponuke firiem pod vedením nemeckého Hochtiefu na takmer 30–percentnú zľavu, ktorú má spustiť pri zákazke na 25 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Žilinou. O ponuke nedávno informoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Viac rizika pre štát

Nie je jasné, či sa zľava našla v maržiach konzorcia, alebo sa na štát presunulo nejaké riziko, ktoré doteraz niesol koncesionár, uvažuje riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Okrem toho môže štát umožniť konzorciu zľaviť z ceny napríklad aj tak, že predĺži termíny na výstavbu.

Niečo v tomto smere nedávno naznačil aj minister dopravy Figeľ. Keď sa ho novinári pýtali na zľavu, povedal, že cenu tlačia nahor aj šibeničné termíny dokončenia výstavby.

Na otázku, či sa robili nejaké ústupky v termínoch v prípade prvého balíka, ktorý ministerstvo zrušilo, Figeľ opäť neodpovedal jednoznačne.

„Bolo päť rokovaní, nezachytili zámer, že Slovensko chce dosiahnuť vzájomne výhodnú dohodu. Termín, o ktorý žiadali, bol už siedmy v poradí.“

Palčák hovorí, že minister by mal veci vysvetliť. „Niekto by mal seriózne povedať, ako to je. Tridsať percent je hrozne veľká zľava a núka sa, že predtým konzorcium cenu nadnieslo,“ povedal Palčák.

Zľava zarazila aj šéfa jediného konzorcia, ktoré už na Slovensku PPP stavia. „Uvádzané percento ma skutočne prekvapuje, avšak vyjadriť sa k nemu môžu len priamo zainteresovaní“, povedal Eric Delobel, generálny riaditeľ spoločnosti Granvia. Tá na Slovensku stavia zhruba 50 kilometrov PPP rýchlocesty z Nitry do Tekovských Nemiec.

Zľava môže byť odlišná

Z tridsaťpercentnej zľavy sa pritom pomaly stáva len niečo vyše 20–percentná zľava. Celkovo má celý balík vyjsť na 8,5 miliardy eur, v čom už sú zahrnuté všetky náklady vrátane inflácie. Ročne má štát konzorciu bez zľavy platiť 277 miliónov. So zľavou zhruba 220 miliónov.

Poškodené ústretovosťou Figeľa k Hochtiefu sa cíti byť konzorcium, ktoré malo stavať prvý balík súkromných diaľnic – 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom – Slovenské diaľnice. Jeho členom je aj Doprastav.

Podľa predsedu predstavenstva firmy Ivana Šestáka minister stopol tento balík z politických a nie ekonomických dôvodov. Okrem toho tiež ponúklo zľavu z ceny.

Rezort dopravy na to v piatok reagoval slovami: „Rozhodnutie o prvom balíku PPP nemalo v sebe žiadne politické rozmery, ako to naznačuje pán Šesták, ale výhradne ekonomické. Ponúknutá zľava zo strany konzorcia bola len nezáväzná a týkala sa najmä zlepšenia situácie na finančných trhoch.“

Do konfliktu sa v piatok zapojil aj Smer. Prvý balík, ktorý vláda zastavila, je lepší než tretí, vyhlásila strana.

Kilometer diaľnice na úseku, ktorý vláda zastavila, by stál v prepočte 29 miliónov eur a kilometer úseku, o ktorom vláda hovorí, bude stáť 80 miliónov eur, vyhlásil predseda Robert Fico. Pre diaľnice chce opäť iniciovať zasadanie parlamentu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 246
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 378
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 856
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 783
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 478
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 329
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 260
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 250
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 177
  10. Leto nekončí! 853

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

PRIMÁR

Opustení a nepripravení. Čo stresuje budúcich prvákov

Nápor z množstva zmien môže u čerstvého školáka vyvolať stres a fóbiu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.