Diaľnica zlacnela o tretinu

Súkromná diaľnica medzi Martinom a Prešovom by sa mohla začať stavať na jar.

Zľava, ktorú avizoval minister dopravy Ján Figeľ, sa týka výstavby asi 30­kilometrového úseku medzi Žilinou a Martinom.(Zdroj: SITA)

Konzorcium pod vedením nemeckej firmy Hochtief je ochotné zľaviť z ceny z tretieho balíka PPP diaľnic. Minister Figeľ to berie.

BRATISLAVA. Najťažšie úseky na diaľnici D1 sú pre náročný terén medzi Žilinou a Martinom. Už to vyzeralo tak, že projekt verejno­súkromného partnerstva (PPP) na tejto trase pre vysokú cenu padne.

Stavebné konzorcium na čele s nemeckou firmou Hochtief však znížilo cenu. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) hovorí o výraznej zľave: „Rozdiel medzi doterajšou a poslednou ponukou je takmer 30 percent. Považujem to za významné a veľmi dôležité pre celkovú dohodu.“

So stavebnými prácami by sa podľa neho mohlo začať o pár mesiacov. „Na jar by sa mohlo začať reálne s výstavbou,“ povedal.

Diaľničná trasa, ktorá tvorí takzvaný tretí balík PPP, je zložená zo štyroch úsekov v dĺžke 31 kilometrov. Pôvodne investičné náklady predstavovali takmer dve miliardy eur. Za 30 rokov mal štát zaplatiť dovedna 8,5 miliardy.

Keďže detaily o zľave Figeľ v stredu neprezradil, úspora sa dá akurát odhadovať v stovkách miliónov eur.
So zľavou prišlo aj konzorcium, ktoré malo stavať úseky medzi Martinom a Prešovom.

Boli v ňom aj slovenské firmy Váhostav a Doprastav. Za tridsať rokov šlo tiež o stovky miliónov eur. Figeľ však ponuku neakceptoval a projekt padol.

Figeľ dostal zľavu

Tri balíky ciest
Prvý balík
  • 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom.
  • Aktuálny stav: ministerstvo dopravy od projektu odstúpilo, cesty z neho sa budú stavať za štátne a z eurofondov.
Druhý balík
  • R1 – 52 kilometrov medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami.
  • Aktuálny stav: vo výstavbe.
Tretí balík
  • Asi 30 kilometrov v okolí Žiliny.
  • Aktuálny stav: rokuje sa o zľave z ceny 8,5 miliardy eur.

Podľa zmluvy, ktorú vláda schválila v januári tohto roka, má štát tridsať rokov vyplácať koncesionárovi 277 miliónov eur. Tridsaťpercentná zľava by znamenala zhruba 194­miliónovú ročnú splátku. Podľa kuloárnych informácií sa pohybuje okolo 25 percent.

Ponuku na zľavu dostal Figeľ od konzorcia Žilinská diaľnica na čele s nemeckou firmou Hochtief. Konzorcium vyhralo za bývalej vlády súťaž o túto zákazku, no nestihlo aj dohodnúť všetky detaily financovania.

Ponúkaná zľava by sa mala týkať len investičných nákladov koncesionára, to znamená, že je ochotný lacnejšie cestu postaviť, prevádzkovať ju a udržiavať.

Figeľ preto očakáva ešte ďalšie zľavy. „Rozdiel je zaujímavý a dôležitý pre celkové posúdenie a očakávam jeho ďalšiu redukciu pre cenu peňazí,“ povedal.

Smerom nahor

Cena peňazí totiž závisí napríklad od vývoja medzibankovej úrokovej miery – takzvaného euriboru. Ten sa mení každý deň, aktuálne je napríklad o trochu vyššie, než bol v januári, keď zmluvu schvaľovala bývalá vláda. Podobne sa ešte môžu zmeniť marže, ktoré si banky pýtajú za to, že na diaľnicu požičajú.

Len stavebné práce majú vyjsť podľa zmluvy, ktorú schválila bývalá vláda, na 1,99 miliardy eur. Celkovo však mala cesta daňových poplatníkov vyjsť v 30 ročných splátkach na 8,5 miliardy eur. Sú v tom aj náklady na financovanie, údržbu úsekov, inflácia i zisky.

„Konečne pán minister pochopil, že výstavba je dôležitá a začal sa tejto téme zodpovedne venovať,“ zareagoval exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Dodal, že bude rád, ak sa projekt uzatvorí, pretože to bude „úspešné zavŕšenie“ jeho práce.

„Budem očakávať, aká bude konečná cena, výhoda však spočíva v lepších podmienkach na finančných trhoch,“ povedal Vážny.

Politológ Miroslav Kusý povedal, že okrem rokovaní s konzorciom na ministra vyvíjala tlak aj koalícia. „V každom prípade je jasné, že vládna koalícia mala vehementný záujem, aby sa s tým pohlo,“ povedal.

Zľava tu už raz bola

Vážny Figeľovi pripomenul, že nedávno odstúpil od iného mega PPP projektu – prvého balíka na 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom, ktorý chcela vláda Roberta Fica podpísať za 9,13 miliardy eur.

Aj vtedy mu víťazné konzorcium ponúkalo zľavu z ceny. Figeľ však tvrdí, že nešlo o skutočnú zľavu, ale o pokles úrokových sadzieb na trhu, ktoré by cenu znížilo tak či tak.

Tretí balík chce Figeľ uzatvoriť do konca novembra. To znamená, že by sa mal posunúť pôvodný termín na uzatvorenie, ktorým je zatiaľ koniec októbra.

Líder konzorcia Žilinská diaľnica Hochtief sa nateraz nechce vyjadrovať. „Kým proces stále pokračuje, nemôžeme projekt komentovať,“ povedal Andreas Steiner.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 631
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 275
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 535
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 808
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 074
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 966
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 950
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 502
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 494
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 461

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop