Diaľnica zlacnela o tretinu

Súkromná diaľnica medzi Martinom a Prešovom by sa mohla začať stavať na jar.

Zľava, ktorú avizoval minister dopravy Ján Figeľ, sa týka výstavby asi 30­kilometrového úseku medzi Žilinou a Martinom.(Zdroj: SITA)

Konzorcium pod vedením nemeckej firmy Hochtief je ochotné zľaviť z ceny z tretieho balíka PPP diaľnic. Minister Figeľ to berie.

BRATISLAVA. Najťažšie úseky na diaľnici D1 sú pre náročný terén medzi Žilinou a Martinom. Už to vyzeralo tak, že projekt verejno­súkromného partnerstva (PPP) na tejto trase pre vysokú cenu padne.

Stavebné konzorcium na čele s nemeckou firmou Hochtief však znížilo cenu. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) hovorí o výraznej zľave: „Rozdiel medzi doterajšou a poslednou ponukou je takmer 30 percent. Považujem to za významné a veľmi dôležité pre celkovú dohodu.“

So stavebnými prácami by sa podľa neho mohlo začať o pár mesiacov. „Na jar by sa mohlo začať reálne s výstavbou,“ povedal.

Diaľničná trasa, ktorá tvorí takzvaný tretí balík PPP, je zložená zo štyroch úsekov v dĺžke 31 kilometrov. Pôvodne investičné náklady predstavovali takmer dve miliardy eur. Za 30 rokov mal štát zaplatiť dovedna 8,5 miliardy.

Keďže detaily o zľave Figeľ v stredu neprezradil, úspora sa dá akurát odhadovať v stovkách miliónov eur.
So zľavou prišlo aj konzorcium, ktoré malo stavať úseky medzi Martinom a Prešovom.

Boli v ňom aj slovenské firmy Váhostav a Doprastav. Za tridsať rokov šlo tiež o stovky miliónov eur. Figeľ však ponuku neakceptoval a projekt padol.

Figeľ dostal zľavu

Tri balíky ciest
Prvý balík
  • 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom.
  • Aktuálny stav: ministerstvo dopravy od projektu odstúpilo, cesty z neho sa budú stavať za štátne a z eurofondov.
Druhý balík
  • R1 – 52 kilometrov medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami.
  • Aktuálny stav: vo výstavbe.
Tretí balík
  • Asi 30 kilometrov v okolí Žiliny.
  • Aktuálny stav: rokuje sa o zľave z ceny 8,5 miliardy eur.

Podľa zmluvy, ktorú vláda schválila v januári tohto roka, má štát tridsať rokov vyplácať koncesionárovi 277 miliónov eur. Tridsaťpercentná zľava by znamenala zhruba 194­miliónovú ročnú splátku. Podľa kuloárnych informácií sa pohybuje okolo 25 percent.

Ponuku na zľavu dostal Figeľ od konzorcia Žilinská diaľnica na čele s nemeckou firmou Hochtief. Konzorcium vyhralo za bývalej vlády súťaž o túto zákazku, no nestihlo aj dohodnúť všetky detaily financovania.

Ponúkaná zľava by sa mala týkať len investičných nákladov koncesionára, to znamená, že je ochotný lacnejšie cestu postaviť, prevádzkovať ju a udržiavať.

Figeľ preto očakáva ešte ďalšie zľavy. „Rozdiel je zaujímavý a dôležitý pre celkové posúdenie a očakávam jeho ďalšiu redukciu pre cenu peňazí,“ povedal.

Smerom nahor

Cena peňazí totiž závisí napríklad od vývoja medzibankovej úrokovej miery – takzvaného euriboru. Ten sa mení každý deň, aktuálne je napríklad o trochu vyššie, než bol v januári, keď zmluvu schvaľovala bývalá vláda. Podobne sa ešte môžu zmeniť marže, ktoré si banky pýtajú za to, že na diaľnicu požičajú.

Len stavebné práce majú vyjsť podľa zmluvy, ktorú schválila bývalá vláda, na 1,99 miliardy eur. Celkovo však mala cesta daňových poplatníkov vyjsť v 30 ročných splátkach na 8,5 miliardy eur. Sú v tom aj náklady na financovanie, údržbu úsekov, inflácia i zisky.

„Konečne pán minister pochopil, že výstavba je dôležitá a začal sa tejto téme zodpovedne venovať,“ zareagoval exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Dodal, že bude rád, ak sa projekt uzatvorí, pretože to bude „úspešné zavŕšenie“ jeho práce.

„Budem očakávať, aká bude konečná cena, výhoda však spočíva v lepších podmienkach na finančných trhoch,“ povedal Vážny.

Politológ Miroslav Kusý povedal, že okrem rokovaní s konzorciom na ministra vyvíjala tlak aj koalícia. „V každom prípade je jasné, že vládna koalícia mala vehementný záujem, aby sa s tým pohlo,“ povedal.

Zľava tu už raz bola

Vážny Figeľovi pripomenul, že nedávno odstúpil od iného mega PPP projektu – prvého balíka na 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom, ktorý chcela vláda Roberta Fica podpísať za 9,13 miliardy eur.

Aj vtedy mu víťazné konzorcium ponúkalo zľavu z ceny. Figeľ však tvrdí, že nešlo o skutočnú zľavu, ale o pokles úrokových sadzieb na trhu, ktoré by cenu znížilo tak či tak.

Tretí balík chce Figeľ uzatvoriť do konca novembra. To znamená, že by sa mal posunúť pôvodný termín na uzatvorenie, ktorým je zatiaľ koniec októbra.

Líder konzorcia Žilinská diaľnica Hochtief sa nateraz nechce vyjadrovať. „Kým proces stále pokračuje, nemôžeme projekt komentovať,“ povedal Andreas Steiner.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 009
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 083
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 920
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 869
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 606
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 745
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 765
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 617
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 522

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.