AKTUALIZOVANÉ 15:46

Štát by mohol zaplatiť za diaľnicu pri Žiline o tretinu menej

Koncesionár, ktorý chce postaviť 29 kilometrov diaľnice pri Žiline, navrhol zníženie ročných platieb o 30 percent.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predĺži asi o mesiac termín na konečnú dohodu s vybraným koncesionárom, ktorý má za súkromné peniaze postaviť zhruba 29 kilometrov diaľnice D1 v okolí Žiliny.

Združenie pod vedením nemeckej firmy Hochtief PPP Solutions ponúklo štátu zníženie dohodnutej ročnej platby o 30 percent, povedal dnes novinárom po rokovaní vlády Figeľ. Minister počíta s tým, že konečná výška úhrady môže po ďalších rozhovoroch s koncesionárom ešte klesnúť.

Platný termín na definitívnu finančnú dohodu so združením vyprší na konci októbra, minister ho predĺži zrejme do konca novembra. "Celková redukcia, zároveň náročnosť toho úseku vytvárajú ponuku, ktorá je pre Slovensko zaujímavá, prijateľná. Ak sa zavŕši celkovou dohodou, budem rád," vyhlásil Figeľ.

Štát bude s koncesionárom rokovať v najbližších týždňoch ešte o cene peňazí, doplnil minister. V prípade dohody by výstavba úsekov podľa Figeľa mohla začať na jar budúceho roka.

Miesto dvoch miliárd osem

Slovensko malo pôvodne platiť za výstavbu, prevádzku a údržbu úsekov v rámci takzvaného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt) medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou počas 30 rokov 277 miliónov eur ročne.

S takmer tretinovou úsporou ročnej úhrady bola spokojná aj premiérka Iveta Radičová (SDKÚ). "Považujem ju za veľmi, veľmi významnú," poznamenala predsedníčka vlády. Koncesionár zatiaľ zľavil najmä zo stavebných nákladov.

Investičné náklady na stavbu cesty, ktorej súčasťou sú aj technicky náročné úseky s tunelmi, mali podľa skorších informácií dosiahnuť necelé dve miliardy eur. Počas troch desaťročí mal štát na splátkach vynaložiť celkovo vyše osem miliárd eur.

Okrem vedúcej spoločnosti tvoria konzorcium aj firmy Alpine Bau, FCC Construcción S.A. a Western Carpathians Motorway Investors Company. Konzorcium bolo vybrané v súťaži, vo finálnej fáze v nej zostalo ako jediný uchádzač.

Cez PPP sa stavia len na juhu

Zámer je v poradí tretím a zároveň najmenším balíkom PPP projektov, do prípravy ktorých sa pustil bývalý kabinet pod vedením Roberta Fica (Smer). V prípade najväčšieho balíka so severnými úsekmi diaľnice D1, ktorá spája Bratislavu s Košicami, Figeľ od PPP projektu upustil.

Vybraný koncesionár totiž nedokázal na viacero pokusov zabezpečiť jeho financovanie, kabinet navyše považoval zámer za predražený. Úseky v Žilinskom a Prešovskom kraji s celkovou dĺžkou asi 75 kilometrov chce Figeľ stavať za pomoci peňazí zo štátneho rozpočtu a eurofondov.

Ficova vláda plánovala PPP projektmi urýchliť budovanie ciest v krajine. Naplno sa jej podarilo rozbehnúť len stavbu úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou v celkovej dĺžke okolo 50 kilometrov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 9 532
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 733
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 646
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 162
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 048
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 530
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 405
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 382
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 211
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 996

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

AUTO

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič.

Neprehliadnite tiež

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Španielsko zažíva turistický boom. Útoky ho ohroziť nemusia

Krajinu vlani navštívilo 75 miliónov turistov.

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.