AKTUALIZOVANÉ 15:46

Štát by mohol zaplatiť za diaľnicu pri Žiline o tretinu menej

Koncesionár, ktorý chce postaviť 29 kilometrov diaľnice pri Žiline, navrhol zníženie ročných platieb o 30 percent.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predĺži asi o mesiac termín na konečnú dohodu s vybraným koncesionárom, ktorý má za súkromné peniaze postaviť zhruba 29 kilometrov diaľnice D1 v okolí Žiliny.

Združenie pod vedením nemeckej firmy Hochtief PPP Solutions ponúklo štátu zníženie dohodnutej ročnej platby o 30 percent, povedal dnes novinárom po rokovaní vlády Figeľ. Minister počíta s tým, že konečná výška úhrady môže po ďalších rozhovoroch s koncesionárom ešte klesnúť.

Platný termín na definitívnu finančnú dohodu so združením vyprší na konci októbra, minister ho predĺži zrejme do konca novembra. "Celková redukcia, zároveň náročnosť toho úseku vytvárajú ponuku, ktorá je pre Slovensko zaujímavá, prijateľná. Ak sa zavŕši celkovou dohodou, budem rád," vyhlásil Figeľ.

Štát bude s koncesionárom rokovať v najbližších týždňoch ešte o cene peňazí, doplnil minister. V prípade dohody by výstavba úsekov podľa Figeľa mohla začať na jar budúceho roka.

Miesto dvoch miliárd osem

Slovensko malo pôvodne platiť za výstavbu, prevádzku a údržbu úsekov v rámci takzvaného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt) medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou počas 30 rokov 277 miliónov eur ročne.

S takmer tretinovou úsporou ročnej úhrady bola spokojná aj premiérka Iveta Radičová (SDKÚ). "Považujem ju za veľmi, veľmi významnú," poznamenala predsedníčka vlády. Koncesionár zatiaľ zľavil najmä zo stavebných nákladov.

Investičné náklady na stavbu cesty, ktorej súčasťou sú aj technicky náročné úseky s tunelmi, mali podľa skorších informácií dosiahnuť necelé dve miliardy eur. Počas troch desaťročí mal štát na splátkach vynaložiť celkovo vyše osem miliárd eur.

Okrem vedúcej spoločnosti tvoria konzorcium aj firmy Alpine Bau, FCC Construcción S.A. a Western Carpathians Motorway Investors Company. Konzorcium bolo vybrané v súťaži, vo finálnej fáze v nej zostalo ako jediný uchádzač.

Cez PPP sa stavia len na juhu

Zámer je v poradí tretím a zároveň najmenším balíkom PPP projektov, do prípravy ktorých sa pustil bývalý kabinet pod vedením Roberta Fica (Smer). V prípade najväčšieho balíka so severnými úsekmi diaľnice D1, ktorá spája Bratislavu s Košicami, Figeľ od PPP projektu upustil.

Vybraný koncesionár totiž nedokázal na viacero pokusov zabezpečiť jeho financovanie, kabinet navyše považoval zámer za predražený. Úseky v Žilinskom a Prešovskom kraji s celkovou dĺžkou asi 75 kilometrov chce Figeľ stavať za pomoci peňazí zo štátneho rozpočtu a eurofondov.

Ficova vláda plánovala PPP projektmi urýchliť budovanie ciest v krajine. Naplno sa jej podarilo rozbehnúť len stavbu úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou v celkovej dĺžke okolo 50 kilometrov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 745
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 772
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 052
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 437
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 416
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 381
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 444
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 720
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 342
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop