Vážny: Vláda nevie vysvetliť, ako chce stavať diaľnice

Nová vláda tlmí výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest a nemá alternatívu k zastaveniu PPP projektov, tvrdí exminister dopravy Ľubomír Vážny.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Súčasná vláda podľa exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) po zastavení prvého balíka PPP projektu doteraz nevysvetlila, ako chce pokračovať vo výstavbe diaľnic.

"Prezentované plány zďaleka nenahradia plány, ktoré boli rozbehnuté za vlády Roberta Fica," uviedol počas rozpravy k návrhu uznesenia, ktorým má parlament požiadať vládu o podanie správy o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Minister dopravy Ján Figeľ podľa Vážneho zavádza verejnosť, ak tvrdí, že nahradí pozastavenú výstavbu 75-kilometrového úseku diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom.

"Náhrada financovania výstavby diaľnic eurofondami je prakticky nerealizovateľná," zdôraznil opozičný poslanec. Bude podľa neho zaujímavé, o koľko viac prostriedkov zabezpečí súčasná vláda na financovanie výstavby diaľnic z eurofondov.

"Prečo je potrebné zvyšovať cenu diaľničných nálepiek o 40 percent, keď bude na výstavbu diaľnic dosť prostriedkov z Európskej únie," spýtal sa Vážny.

Vážny: Výstavba nebola predražená

Exminister dopravy pripomenul, že vláda Roberta Fica sa v programovom vyhlásení zaviazala postaviť 100 kilometrov diaľnic, pričom sa jej nakoniec podarilo postaviť 140 kilometrov diaľnic.

Okrem toho bývalá vláda podľa Vážneho rozostavala a zabezpečila financovanie 83,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest.

"Za prácou predchádzajúcj vlády stoja reálne odovzdané kilometre," povedal. Terajšia vláda podľa neho výstavbu diaľnic na Slovensku zastavila a utlmila. "Rozbehnutý vlak sa dá zastaviť, ale potom sa veľmi ťažko rozbieha," zdôraznil. Očakáva, že v rokoch 2011 a 2012 bude výstavba diaľnic na Slovensku výrazne decimovaná.

"Chýba mi koncepcia a ťah na bránku," povedal Vážny. Ministerstvo dopravy podľa neho nemá náhradu za zastavený prvý balík PPP projektu. Odmietol, že by bola výstavba diaľnic za premiéra Fica predražená.

30 rokov koncesie

Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať.

Minister Figeľ pre nezabezpečenie finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.

Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice je šesť firiem, medzi nimi Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur.

Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur.

Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 983
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 866
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 784
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 628
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 320
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 153
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 550
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 380
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 379
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 125

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Odstrihnime sa od koreňov nenávisti (píše Michal Havran)

Pri výročí reformácie dokázali francúzski protestanti odsúdiť Lutherov antisemitizmus. A čo Slováci?

TECH

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

KOMENTÁRE

Púť do Compostely nám pripomína stratené ideály

Všetci pocestní sa v jednu chvíľu stretli, aby sa stručne pozdravili „buen camino“, a aby sa hneď potom aj rozišli.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.