Vážny: Vláda nevie vysvetliť, ako chce stavať diaľnice

Nová vláda tlmí výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest a nemá alternatívu k zastaveniu PPP projektov, tvrdí exminister dopravy Ľubomír Vážny.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Súčasná vláda podľa exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) po zastavení prvého balíka PPP projektu doteraz nevysvetlila, ako chce pokračovať vo výstavbe diaľnic.

"Prezentované plány zďaleka nenahradia plány, ktoré boli rozbehnuté za vlády Roberta Fica," uviedol počas rozpravy k návrhu uznesenia, ktorým má parlament požiadať vládu o podanie správy o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Minister dopravy Ján Figeľ podľa Vážneho zavádza verejnosť, ak tvrdí, že nahradí pozastavenú výstavbu 75-kilometrového úseku diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom.

"Náhrada financovania výstavby diaľnic eurofondami je prakticky nerealizovateľná," zdôraznil opozičný poslanec. Bude podľa neho zaujímavé, o koľko viac prostriedkov zabezpečí súčasná vláda na financovanie výstavby diaľnic z eurofondov.

"Prečo je potrebné zvyšovať cenu diaľničných nálepiek o 40 percent, keď bude na výstavbu diaľnic dosť prostriedkov z Európskej únie," spýtal sa Vážny.

Vážny: Výstavba nebola predražená

Exminister dopravy pripomenul, že vláda Roberta Fica sa v programovom vyhlásení zaviazala postaviť 100 kilometrov diaľnic, pričom sa jej nakoniec podarilo postaviť 140 kilometrov diaľnic.

Okrem toho bývalá vláda podľa Vážneho rozostavala a zabezpečila financovanie 83,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest.

"Za prácou predchádzajúcj vlády stoja reálne odovzdané kilometre," povedal. Terajšia vláda podľa neho výstavbu diaľnic na Slovensku zastavila a utlmila. "Rozbehnutý vlak sa dá zastaviť, ale potom sa veľmi ťažko rozbieha," zdôraznil. Očakáva, že v rokoch 2011 a 2012 bude výstavba diaľnic na Slovensku výrazne decimovaná.

"Chýba mi koncepcia a ťah na bránku," povedal Vážny. Ministerstvo dopravy podľa neho nemá náhradu za zastavený prvý balík PPP projektu. Odmietol, že by bola výstavba diaľnic za premiéra Fica predražená.

30 rokov koncesie

Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať.

Minister Figeľ pre nezabezpečenie finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.

Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice je šesť firiem, medzi nimi Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur.

Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur.

Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 572
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 044
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 480
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 571
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 527
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 904
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 460
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 640
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 458
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 186

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOLNÝ ZEMPLÍN KORZÁR

Smer na východe už oslavuje MDŽ. Zabáva vtipmi o svokrách

Nikto nespomínal ističe, ceny elektriny, ani dôchodky.

Neprehliadnite tiež

Číňania končia spoluprácu s vydavateľstvom Empresa Media

Informoval o tom spravodajský web HlídacíPes.org.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Buffett kúpil za dva mesiace 120 miliónov akcií Apple

Tim Cook podľa miliardára odviedol kus dobrej práce.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop