Vážny: Vláda nevie vysvetliť, ako chce stavať diaľnice

Nová vláda tlmí výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest a nemá alternatívu k zastaveniu PPP projektov, tvrdí exminister dopravy Ľubomír Vážny.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Súčasná vláda podľa exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) po zastavení prvého balíka PPP projektu doteraz nevysvetlila, ako chce pokračovať vo výstavbe diaľnic.

"Prezentované plány zďaleka nenahradia plány, ktoré boli rozbehnuté za vlády Roberta Fica," uviedol počas rozpravy k návrhu uznesenia, ktorým má parlament požiadať vládu o podanie správy o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Minister dopravy Ján Figeľ podľa Vážneho zavádza verejnosť, ak tvrdí, že nahradí pozastavenú výstavbu 75-kilometrového úseku diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom.

"Náhrada financovania výstavby diaľnic eurofondami je prakticky nerealizovateľná," zdôraznil opozičný poslanec. Bude podľa neho zaujímavé, o koľko viac prostriedkov zabezpečí súčasná vláda na financovanie výstavby diaľnic z eurofondov.

"Prečo je potrebné zvyšovať cenu diaľničných nálepiek o 40 percent, keď bude na výstavbu diaľnic dosť prostriedkov z Európskej únie," spýtal sa Vážny.

Vážny: Výstavba nebola predražená

Exminister dopravy pripomenul, že vláda Roberta Fica sa v programovom vyhlásení zaviazala postaviť 100 kilometrov diaľnic, pričom sa jej nakoniec podarilo postaviť 140 kilometrov diaľnic.

Okrem toho bývalá vláda podľa Vážneho rozostavala a zabezpečila financovanie 83,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest.

"Za prácou predchádzajúcj vlády stoja reálne odovzdané kilometre," povedal. Terajšia vláda podľa neho výstavbu diaľnic na Slovensku zastavila a utlmila. "Rozbehnutý vlak sa dá zastaviť, ale potom sa veľmi ťažko rozbieha," zdôraznil. Očakáva, že v rokoch 2011 a 2012 bude výstavba diaľnic na Slovensku výrazne decimovaná.

"Chýba mi koncepcia a ťah na bránku," povedal Vážny. Ministerstvo dopravy podľa neho nemá náhradu za zastavený prvý balík PPP projektu. Odmietol, že by bola výstavba diaľnic za premiéra Fica predražená.

30 rokov koncesie

Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať.

Minister Figeľ pre nezabezpečenie finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.

Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice je šesť firiem, medzi nimi Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur.

Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur.

Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Obyvatelia si zabezpečujú domácnosti bezpečnostnými dverami
  2. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  3. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  4. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  5. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  6. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  7. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  8. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  9. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  10. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 856
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 387
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 725
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 075
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 690
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 434
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 536
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 963
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 919
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 3 151

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Má anorexiu a 26 kilogramov. Jej manžel je zúfalý, lebo jej nikto nevie pomôcť

Povedali mi, že s takouto diagnózou nepochodíte nikde na Slovensku. Nikto vám ju nezoberie, spomína manžel na reakciu samosprávy.

DOMOV

Minúta po minúte: RTVS podľa Ruttkaya v súčasnej podobe neprežije

O post šéfa RTVS zabojuje deväť kandidátov.

DOMOV

Kaliňák lákal na byty za symbolické ceny

Asi tretinovú zľavu na byt dostal aj bývalý policajný viceprezident. Jeho nástupca platí v hlavnom meste nájomné 30 eur mesačne.

Neprehliadnite tiež

V bratislavskom Volkswagene hrozí ostrý štrajk

Ďalšie kolo kolektívneho vyjednávania sa uskutoční v piatok 2. júna.

Érsek zrušil Počiatkov projekt za desiatky miliónov eur

Projekt nebol financovateľný z eurofondov.

Káva v jednorazovom pohári môže byť v Mníchove minulosťou

Mníchov trápia jednorazové poháre, chystá obmedzenia.

Indikátor ekonomického sentimentu klesol

Na vývoj indikátora nepriaznivo vplývalo zníženie dôvery v službách či v stavebníctve.