AKTUALIZOVANÉ 13:20

Figeľ: Na PPP sú trikrát vyššie úroky ako je na trhoch bežné

Minister dopravy tvrdí, že ak by sme mali stavať diaľnice cez PPP, tak za úrok, ktorý je trikrát vyšší ako sa bežne požičiava na finančných trhoch.

(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Vláda a rezort dopravy pokračujú vo výstavbe diaľnic, ale v porovnaní s predchádzajúcou vládnou garnitúrou efektívnejšie a lacnejšie.

"Cesty na Slovensku sa stavajú a budú sa stavať. Ubezpečujem vás, že to tak bude," konštatoval ďalej na dnešnej tlačovej konferencii minister dopravy Ján Figeľ.

Pripomenul, že výstavba diaľnic bola za bývalej vlády nasmerovaná takmer výlučne na projekty verejno-súkromného partnerstva. "To viedlo k predraženiu a neudržateľnosti," podotkol.

Ak by sa totiž všetky tri naplánované PPP balíky zrealizovali, v priebehu 30 rokov by Slovensko koncesionárom splácalo približne 700 miliónov eur ročne, čo je viac ako objem investovaných peňazí do výstavby ciest aktuálne.

Trikrát vyšší úrok

Podľa Figeľa by sa realizovaním všetkých balíkov Slovensko vybralo gréckou cestou, ktoré momentálne nedokáže splácať svoje dlhy z minulosti.

Dodal, že komerčné banky majú PPP projekty radi a požičiavajú na ne peniaze. Aktuálne si totiž Slovensko na trhoch požičiava za 4 %, no v prípade týchto projektov ide o 12-% úrok.

Za prvé tri mesiace Figeľovho ministrovania sa rezortu podarilo sprehľadniť verejné obstarávania. "Tendre, ktoré často boli skôr synonymom pre škandály, sú postupne nahrádzané elektronickými obstarávaniami," podotkol Figeľ.

Zároveň pripomenul, že najmä tendre v železničných spoločnostiach, ktoré sú v rukách štátu, boli predražené.

Granvia chce za stavbu R1 navyše kompenzácie

Koncesionárska spoločnosť Granvia žiada od rezortu dopravy zaplatiť navyše náklady pri výstavbe úsekov rýchlostnej cesty R1 v rámci druhého balíka PPP kompenzácie za milióny eur. Potvrdil to v pondelok minister dopravy Ján Figeľ bez toho, aby uviedol konkrétnu sumu požadovanej kompenzácie.

"Požiadaviek je veľa, ide o milióny eur. Niektoré sú uznané, niektoré sú v hodnotení a niektoré neuznávané," povedal ďalej Figeľ. Zatiaľ nevedel uviesť ani výšku uznaných kompenzácií.

Podrobnejšie informácie sľúbil povedať po tom, keď bude vyjasnené, aké požiadavky koncesionára na kompenzácie sú oprávnené a aké oprávnené nie sú. "Máme dosť veľa položiek, ktoré sú sporné," dodal.

Minister Figeľ pripustil, že termíny odovzdania jednotlivých úsekov R1 do užívania, naplánované od budúceho leta, sa nebudú celkom stíhať.

"Niečo je na rokovaní medzi koncesionárom a štátom a niečo je širšie verejné konanie, lebo ide o stavbu vo verejnom záujme," povedal Figeľ s tým, že štát dokáže naplniť záväzky vyplývajúce z koncesnej zmluvy. Minister je za to, aby stavba R1 bola odovzdaná v kvalite, načas a aby nebolo potrebné platiť navyše.

Štát preberá staveniská

Štát tiež preberá od koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice staveniská na piatich úsekoch diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov, ktoré mali byť postavené v rámci nenaplneného prvého balíka PPP.

Ministerstvo dopravy je pripravené preplatiť koncesionárom vystavené faktúry za vykonanie predčasných prác, informoval Ján Figeľ.

"Zároveň v uznesení vlády pri tomto rozhodnutí bolo zdôraznené, že je dôležité, aby všetko preberanie bolo v súlade s podmienkami zmluvy. Snažíme sa to kontrolovať po každej stránke, aby sme dielo prevzali v plnej zodpovednosti, nielen preplatili, ale aj aby podmienky boli naplnené," uviedol ďalej Figeľ.

Rokovania o treťom balíku PPP sú podľa Figeľa nádejné

Rokovania s koncesionárskou spoločnosťou o podmienkach realizácie tretieho balíka PPP na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 v dĺžke 31 kilometrov v okolí Žiliny sú podľa ministra dopravy Jána Figeľa intenzívne, konštruktívne a nádejné z hľadiska celkovej dohody.

"Dohoda musí znamenať, aby bola výhodná nielen pre koncesionára, ktorý reprezentuje firmy a banky, ale aj pre štát. Ide o najťažší úsek spomedzi ťažkých a kľúčový pre budúcnosť, hlavne D-jednotky, ale aj celej siete," informoval Figeľ.

Termín finančného uzavretia tohto projektu uplynie koncom októbra, realizovať ho má koncesionárska spoločnosť Žilinská diaľnica, s.r.o.

Ako Figeľ ďalej pripomenul, výstavba diaľnice medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou bude veľmi náročná.

"Čím skôr ho začneme, tým skôr - zhruba po 55 mesiacoch - bude odovzdaný na užívania. Chceme hovoriť o termínoch, kde diaľnica je diaľnicou, už či potrebuje most, viadukt alebo tunel, ale prejazdná aspoň v polovičnom profile," dodal Figeľ.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 635
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 169
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 127
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 644
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 817
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 297
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 213
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 003
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 991
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 511

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Fotky, Fotografie a fotogalérie  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Sme v obrazoch

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Saganovi pomocníci čelili sizyfovskej úlohe. Čakali sme od seba viac, tvrdia

Pre trojicu slovenských cyklistov to bola náročná úloha.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.