AKTUALIZOVANÉ 13:20

Figeľ: Na PPP sú trikrát vyššie úroky ako je na trhoch bežné

Minister dopravy tvrdí, že ak by sme mali stavať diaľnice cez PPP, tak za úrok, ktorý je trikrát vyšší ako sa bežne požičiava na finančných trhoch.

(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Vláda a rezort dopravy pokračujú vo výstavbe diaľnic, ale v porovnaní s predchádzajúcou vládnou garnitúrou efektívnejšie a lacnejšie.

"Cesty na Slovensku sa stavajú a budú sa stavať. Ubezpečujem vás, že to tak bude," konštatoval ďalej na dnešnej tlačovej konferencii minister dopravy Ján Figeľ.

Pripomenul, že výstavba diaľnic bola za bývalej vlády nasmerovaná takmer výlučne na projekty verejno-súkromného partnerstva. "To viedlo k predraženiu a neudržateľnosti," podotkol.

Ak by sa totiž všetky tri naplánované PPP balíky zrealizovali, v priebehu 30 rokov by Slovensko koncesionárom splácalo približne 700 miliónov eur ročne, čo je viac ako objem investovaných peňazí do výstavby ciest aktuálne.

Trikrát vyšší úrok

Podľa Figeľa by sa realizovaním všetkých balíkov Slovensko vybralo gréckou cestou, ktoré momentálne nedokáže splácať svoje dlhy z minulosti.

Dodal, že komerčné banky majú PPP projekty radi a požičiavajú na ne peniaze. Aktuálne si totiž Slovensko na trhoch požičiava za 4 %, no v prípade týchto projektov ide o 12-% úrok.

Za prvé tri mesiace Figeľovho ministrovania sa rezortu podarilo sprehľadniť verejné obstarávania. "Tendre, ktoré často boli skôr synonymom pre škandály, sú postupne nahrádzané elektronickými obstarávaniami," podotkol Figeľ.

Zároveň pripomenul, že najmä tendre v železničných spoločnostiach, ktoré sú v rukách štátu, boli predražené.

Granvia chce za stavbu R1 navyše kompenzácie

Koncesionárska spoločnosť Granvia žiada od rezortu dopravy zaplatiť navyše náklady pri výstavbe úsekov rýchlostnej cesty R1 v rámci druhého balíka PPP kompenzácie za milióny eur. Potvrdil to v pondelok minister dopravy Ján Figeľ bez toho, aby uviedol konkrétnu sumu požadovanej kompenzácie.

"Požiadaviek je veľa, ide o milióny eur. Niektoré sú uznané, niektoré sú v hodnotení a niektoré neuznávané," povedal ďalej Figeľ. Zatiaľ nevedel uviesť ani výšku uznaných kompenzácií.

Podrobnejšie informácie sľúbil povedať po tom, keď bude vyjasnené, aké požiadavky koncesionára na kompenzácie sú oprávnené a aké oprávnené nie sú. "Máme dosť veľa položiek, ktoré sú sporné," dodal.

Minister Figeľ pripustil, že termíny odovzdania jednotlivých úsekov R1 do užívania, naplánované od budúceho leta, sa nebudú celkom stíhať.

"Niečo je na rokovaní medzi koncesionárom a štátom a niečo je širšie verejné konanie, lebo ide o stavbu vo verejnom záujme," povedal Figeľ s tým, že štát dokáže naplniť záväzky vyplývajúce z koncesnej zmluvy. Minister je za to, aby stavba R1 bola odovzdaná v kvalite, načas a aby nebolo potrebné platiť navyše.

Štát preberá staveniská

Štát tiež preberá od koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice staveniská na piatich úsekoch diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov, ktoré mali byť postavené v rámci nenaplneného prvého balíka PPP.

Ministerstvo dopravy je pripravené preplatiť koncesionárom vystavené faktúry za vykonanie predčasných prác, informoval Ján Figeľ.

"Zároveň v uznesení vlády pri tomto rozhodnutí bolo zdôraznené, že je dôležité, aby všetko preberanie bolo v súlade s podmienkami zmluvy. Snažíme sa to kontrolovať po každej stránke, aby sme dielo prevzali v plnej zodpovednosti, nielen preplatili, ale aj aby podmienky boli naplnené," uviedol ďalej Figeľ.

Rokovania o treťom balíku PPP sú podľa Figeľa nádejné

Rokovania s koncesionárskou spoločnosťou o podmienkach realizácie tretieho balíka PPP na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 v dĺžke 31 kilometrov v okolí Žiliny sú podľa ministra dopravy Jána Figeľa intenzívne, konštruktívne a nádejné z hľadiska celkovej dohody.

"Dohoda musí znamenať, aby bola výhodná nielen pre koncesionára, ktorý reprezentuje firmy a banky, ale aj pre štát. Ide o najťažší úsek spomedzi ťažkých a kľúčový pre budúcnosť, hlavne D-jednotky, ale aj celej siete," informoval Figeľ.

Termín finančného uzavretia tohto projektu uplynie koncom októbra, realizovať ho má koncesionárska spoločnosť Žilinská diaľnica, s.r.o.

Ako Figeľ ďalej pripomenul, výstavba diaľnice medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou bude veľmi náročná.

"Čím skôr ho začneme, tým skôr - zhruba po 55 mesiacoch - bude odovzdaný na užívania. Chceme hovoriť o termínoch, kde diaľnica je diaľnicou, už či potrebuje most, viadukt alebo tunel, ale prejazdná aspoň v polovičnom profile," dodal Figeľ.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 824
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 602
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 049
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 284
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 897
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 495
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 459
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 049
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 614
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 937

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

ŠPORT

Slovenka dvakrát zdolala olympijskú víťazku. Len pár hodín po maturite

Andrea Podmaníková vraj veľkú favoritku rozplakala.

Neprehliadnite tiež

Francúzsko rokuje s bankami o sťahovaní po brexite

V Paríži prebieha množstvo diskrétnych stretnutí.

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.