AKTUALIZOVANÉ 13:20

Figeľ: Na PPP sú trikrát vyššie úroky ako je na trhoch bežné

Minister dopravy tvrdí, že ak by sme mali stavať diaľnice cez PPP, tak za úrok, ktorý je trikrát vyšší ako sa bežne požičiava na finančných trhoch.

(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Vláda a rezort dopravy pokračujú vo výstavbe diaľnic, ale v porovnaní s predchádzajúcou vládnou garnitúrou efektívnejšie a lacnejšie.

"Cesty na Slovensku sa stavajú a budú sa stavať. Ubezpečujem vás, že to tak bude," konštatoval ďalej na dnešnej tlačovej konferencii minister dopravy Ján Figeľ.

Pripomenul, že výstavba diaľnic bola za bývalej vlády nasmerovaná takmer výlučne na projekty verejno-súkromného partnerstva. "To viedlo k predraženiu a neudržateľnosti," podotkol.

Ak by sa totiž všetky tri naplánované PPP balíky zrealizovali, v priebehu 30 rokov by Slovensko koncesionárom splácalo približne 700 miliónov eur ročne, čo je viac ako objem investovaných peňazí do výstavby ciest aktuálne.

Trikrát vyšší úrok

Podľa Figeľa by sa realizovaním všetkých balíkov Slovensko vybralo gréckou cestou, ktoré momentálne nedokáže splácať svoje dlhy z minulosti.

Dodal, že komerčné banky majú PPP projekty radi a požičiavajú na ne peniaze. Aktuálne si totiž Slovensko na trhoch požičiava za 4 %, no v prípade týchto projektov ide o 12-% úrok.

Za prvé tri mesiace Figeľovho ministrovania sa rezortu podarilo sprehľadniť verejné obstarávania. "Tendre, ktoré často boli skôr synonymom pre škandály, sú postupne nahrádzané elektronickými obstarávaniami," podotkol Figeľ.

Zároveň pripomenul, že najmä tendre v železničných spoločnostiach, ktoré sú v rukách štátu, boli predražené.

Granvia chce za stavbu R1 navyše kompenzácie

Koncesionárska spoločnosť Granvia žiada od rezortu dopravy zaplatiť navyše náklady pri výstavbe úsekov rýchlostnej cesty R1 v rámci druhého balíka PPP kompenzácie za milióny eur. Potvrdil to v pondelok minister dopravy Ján Figeľ bez toho, aby uviedol konkrétnu sumu požadovanej kompenzácie.

"Požiadaviek je veľa, ide o milióny eur. Niektoré sú uznané, niektoré sú v hodnotení a niektoré neuznávané," povedal ďalej Figeľ. Zatiaľ nevedel uviesť ani výšku uznaných kompenzácií.

Podrobnejšie informácie sľúbil povedať po tom, keď bude vyjasnené, aké požiadavky koncesionára na kompenzácie sú oprávnené a aké oprávnené nie sú. "Máme dosť veľa položiek, ktoré sú sporné," dodal.

Minister Figeľ pripustil, že termíny odovzdania jednotlivých úsekov R1 do užívania, naplánované od budúceho leta, sa nebudú celkom stíhať.

"Niečo je na rokovaní medzi koncesionárom a štátom a niečo je širšie verejné konanie, lebo ide o stavbu vo verejnom záujme," povedal Figeľ s tým, že štát dokáže naplniť záväzky vyplývajúce z koncesnej zmluvy. Minister je za to, aby stavba R1 bola odovzdaná v kvalite, načas a aby nebolo potrebné platiť navyše.

Štát preberá staveniská

Štát tiež preberá od koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice staveniská na piatich úsekoch diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov, ktoré mali byť postavené v rámci nenaplneného prvého balíka PPP.

Ministerstvo dopravy je pripravené preplatiť koncesionárom vystavené faktúry za vykonanie predčasných prác, informoval Ján Figeľ.

"Zároveň v uznesení vlády pri tomto rozhodnutí bolo zdôraznené, že je dôležité, aby všetko preberanie bolo v súlade s podmienkami zmluvy. Snažíme sa to kontrolovať po každej stránke, aby sme dielo prevzali v plnej zodpovednosti, nielen preplatili, ale aj aby podmienky boli naplnené," uviedol ďalej Figeľ.

Rokovania o treťom balíku PPP sú podľa Figeľa nádejné

Rokovania s koncesionárskou spoločnosťou o podmienkach realizácie tretieho balíka PPP na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 v dĺžke 31 kilometrov v okolí Žiliny sú podľa ministra dopravy Jána Figeľa intenzívne, konštruktívne a nádejné z hľadiska celkovej dohody.

"Dohoda musí znamenať, aby bola výhodná nielen pre koncesionára, ktorý reprezentuje firmy a banky, ale aj pre štát. Ide o najťažší úsek spomedzi ťažkých a kľúčový pre budúcnosť, hlavne D-jednotky, ale aj celej siete," informoval Figeľ.

Termín finančného uzavretia tohto projektu uplynie koncom októbra, realizovať ho má koncesionárska spoločnosť Žilinská diaľnica, s.r.o.

Ako Figeľ ďalej pripomenul, výstavba diaľnice medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou bude veľmi náročná.

"Čím skôr ho začneme, tým skôr - zhruba po 55 mesiacoch - bude odovzdaný na užívania. Chceme hovoriť o termínoch, kde diaľnica je diaľnicou, už či potrebuje most, viadukt alebo tunel, ale prejazdná aspoň v polovičnom profile," dodal Figeľ.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 523
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 397
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 271
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 602
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 601
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 377
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 599
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 475
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 921
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 813

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žlčník, zomrel doma po návrate z nemocnice.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

KOMENTÁRE

Skutok sa stal. Únos sa vracia sa do kín aj do parlamentu

Mantru „skutok sa nestal“ verejnosť často vníma presne naopak.

SVET

Američania sú blízko k ozajstnému Iron Manovi. Testy začnú o rok

Oblek TALOS dokáže vojakov ochrániť pred strelami.

Neprehliadnite tiež

Máte šancu na vyšší plat? Boj o ľudí naberá grády, mzdy rástli najviac za posledné roky

Spoločnosti si uvedomili, že ak nechcú, aby im ich zamestnancov ukradla iná firma, musia ich vyššie oceniť.

Podnikatelia sú rozčarovaní z Fica. Zvýšil im ceny elektriny

Cena pre veľké podniky mala podľa pôvodného rozhodnutia klesnúť takmer o 16,5 percenta.

Trnavská automobilka zvýši platy, dohodla sa s odborármi

Základné mzdy zamestnancov v automobilke PSA Groupe Slovakia porastú v priemere o 6,3 percenta.

Štátny rozpočet dosiahol ku koncu februára schodok 407,7 miliónov eur

Daňové príjmy medziročne vzrástli o 232,9 milióna eur, teda o 16,3 percenta.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop