BMW vyrába najviac áut v USA. Aj pre silné domáce odbory

Časy, keď sa nemecké autá produkovali výhradne v Nemecku, sú dávno preč. Jednou z najobľúbenejších destinácií sa paradoxne stali Spojené štáty.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

Niektoré modely sa vyrábajú už iba tam.

MNICHOV. Iróniou osudu sa stalo, že aj keď americký automobilový priemysel počas uplynulých desaťročí upadal, USA masívne priťahovali zahraničné automobilky.

Japonci ukázali, že v Spojených štátoch sa dajú produkovať dobré a lacné autá, a Nemci ich napodobnili. BMW, Mercedes a čoskoro aj Volkswagen tu majú svoje vlastné závody.

"Veríme, že Amerika je to správne miesto na výrobu," uviedol šéf BMW Norbert Reithofer v stredu pri otvorení prístavby, ktorá rozširuje závod automobilky v Južnej Karolíne. BMW do rozšírenia investovalo 750 miliónov USD (532,33 milióna eur).

"USA a predovšetkým Spartanburg sa stali našim druhým domovom." Bavorská automobilka totiž nepredáva nikde na svete toľko áut ako v Spojených štátoch.

Takmer všetky terénne autá BMW sa budú vyrábať v Spartanburgu. Závod aktuálne zamestnáva 7600 ľudí, takže svojou veľkosťou sa už teraz blíži ku kmeňovému mníchovskému závodu. Reithofer pochválil kvalifikáciu a motiváciu zamestnancov, podporu zo strany štátnych inštitúcií rovnako ako infraštruktúru. V blízkosti leží napríklad medzinárodné letisko Charlotte s priamym spojením do Mníchova alebo Frankfurtu nad Mohanom.

Reithofer však predovšetkým ocenil, že na juhovýchode Spojených štátov nemajú úspech odbory, ktorých skostnatený postoj mnohí experti považujú za jednu z príčin úpadku troch veľkých amerických automobiliek - General Motors, Ford a Chrysler.

V Detroite, ktorý je tradičným regiónom amerických automobiliek, sa ani dnes nič neudeje bez súhlasu vplyvného odborového zväzu UAW.

Nemeckí konkurenti BMW sa taktiež usadili na juhovýchode a okolo nich desiatky dodávateľov. Na americké pomery hneď vedľa v Tuscaloose v štáte Alabama má závod Mercedes, ktorý zamestnáva 3000 ľudí. Mercedes tu vyrába v Spojených štátoch obľúbené terénne autá modelových radov M a GL rovnako ako autá triedy R.

Volkswagen práve stavia v susednom štáte Tennessee v Chattanooge svoj prvý závod v USA. Od budúcej jari tu bude pracovať 2000 ľudí, ktorí budú vyrábať novú veľkú limuzínu určenú špeciálne pre severoamerický trh.

Ide o jeden z prestížnych programov koncernu, ktorého ambicióznym cieľom je stať sa svetovou jednotkou. Doteraz bol predajným hitom v Spojených štátoch model Jetta, ktorý automobilka lacno vyrába v mexickom Puebla.

V Spojených štátoch sú mzdové náklady v porovnaní s Nemeckom nižšie, a to predovšetkým z dôvodu nižších odvodov. V čistom nedostávajú zamestnanci menej. Navyše, automobilky rozdelením produkcie po celom svete utlmujú vplyv výkyvov menových kurzov, predovšetkým medzi dolárom a eurom. Najdôležitejším faktorom je však zrejme to, že Američania oceňujú, keď sa autá vyrábajú u nich.

Týmto spôsobom si amerických motoristov získali Japonci a neskôr Kórejčania. Toyota, Honda a ďalšie ázijské automobilky v súčasnosti predávajú v USA už takmer toľko áut ako traja veľkí americkí výrobcovia.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 024
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 933
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 724
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 332
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 250
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 139
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 693
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 631
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 516
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 219

Téma: Voľby v Nemecku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Nemecko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu