BMW vyrába najviac áut v USA. Aj pre silné domáce odbory

Časy, keď sa nemecké autá produkovali výhradne v Nemecku, sú dávno preč. Jednou z najobľúbenejších destinácií sa paradoxne stali Spojené štáty.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

Niektoré modely sa vyrábajú už iba tam.

MNICHOV. Iróniou osudu sa stalo, že aj keď americký automobilový priemysel počas uplynulých desaťročí upadal, USA masívne priťahovali zahraničné automobilky.

Japonci ukázali, že v Spojených štátoch sa dajú produkovať dobré a lacné autá, a Nemci ich napodobnili. BMW, Mercedes a čoskoro aj Volkswagen tu majú svoje vlastné závody.

"Veríme, že Amerika je to správne miesto na výrobu," uviedol šéf BMW Norbert Reithofer v stredu pri otvorení prístavby, ktorá rozširuje závod automobilky v Južnej Karolíne. BMW do rozšírenia investovalo 750 miliónov USD (532,33 milióna eur).

"USA a predovšetkým Spartanburg sa stali našim druhým domovom." Bavorská automobilka totiž nepredáva nikde na svete toľko áut ako v Spojených štátoch.

Takmer všetky terénne autá BMW sa budú vyrábať v Spartanburgu. Závod aktuálne zamestnáva 7600 ľudí, takže svojou veľkosťou sa už teraz blíži ku kmeňovému mníchovskému závodu. Reithofer pochválil kvalifikáciu a motiváciu zamestnancov, podporu zo strany štátnych inštitúcií rovnako ako infraštruktúru. V blízkosti leží napríklad medzinárodné letisko Charlotte s priamym spojením do Mníchova alebo Frankfurtu nad Mohanom.

Reithofer však predovšetkým ocenil, že na juhovýchode Spojených štátov nemajú úspech odbory, ktorých skostnatený postoj mnohí experti považujú za jednu z príčin úpadku troch veľkých amerických automobiliek - General Motors, Ford a Chrysler.

V Detroite, ktorý je tradičným regiónom amerických automobiliek, sa ani dnes nič neudeje bez súhlasu vplyvného odborového zväzu UAW.

Nemeckí konkurenti BMW sa taktiež usadili na juhovýchode a okolo nich desiatky dodávateľov. Na americké pomery hneď vedľa v Tuscaloose v štáte Alabama má závod Mercedes, ktorý zamestnáva 3000 ľudí. Mercedes tu vyrába v Spojených štátoch obľúbené terénne autá modelových radov M a GL rovnako ako autá triedy R.

Volkswagen práve stavia v susednom štáte Tennessee v Chattanooge svoj prvý závod v USA. Od budúcej jari tu bude pracovať 2000 ľudí, ktorí budú vyrábať novú veľkú limuzínu určenú špeciálne pre severoamerický trh.

Ide o jeden z prestížnych programov koncernu, ktorého ambicióznym cieľom je stať sa svetovou jednotkou. Doteraz bol predajným hitom v Spojených štátoch model Jetta, ktorý automobilka lacno vyrába v mexickom Puebla.

V Spojených štátoch sú mzdové náklady v porovnaní s Nemeckom nižšie, a to predovšetkým z dôvodu nižších odvodov. V čistom nedostávajú zamestnanci menej. Navyše, automobilky rozdelením produkcie po celom svete utlmujú vplyv výkyvov menových kurzov, predovšetkým medzi dolárom a eurom. Najdôležitejším faktorom je však zrejme to, že Američania oceňujú, keď sa autá vyrábajú u nich.

Týmto spôsobom si amerických motoristov získali Japonci a neskôr Kórejčania. Toyota, Honda a ďalšie ázijské automobilky v súčasnosti predávajú v USA už takmer toľko áut ako traja veľkí americkí výrobcovia.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 603
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 092
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 358
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 430
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 386
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 876
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 594
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 458
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 436
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 860

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop